Husk mig
▼ Indhold

PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 15 af 30<<<1314151617>>>
28-05-2017 08:15
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Crank-
Sikke noget vrøvl,jeg skifter ikke emne,men gør blot ved et andet eksempel opmærksom på,at vinden har en indflydelse på havtemperaturen.
28-05-2017 08:16
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
'Vinden' kan nok afkøle nogle meter vand. Men ikke havet.
28-05-2017 08:21
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
crank skrev:
kulden-varmen >
Den skal du længere ud på landet med. Jeg tror sgu ikke på, at en smule vind kan gøre havet så meget koldere, at det kan måles.


Det er almindeligt kendt at i perioder på 30 år bliver det nordlige Stillehav koldere eller varmere. Det virker, på temperatur-kortene, som om at kulden kommer om vinteren fra Sibirien og afkøler havet, og at denne kulde, så bevæger sig rundt i et kredsløb.

Man skal her huske på at vinter-temperaturerne i Sibirien er ekstremt lave.
28-05-2017 09:00
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
kulden-varmen skrev:

Det er almindeligt kendt at i perioder på 30 år bliver det nordlige Stillehav koldere eller varmere. Det virker, på temperatur-kortene, som om at kulden kommer om vinteren fra Sibirien og afkøler havet, og at denne kulde, så bevæger sig rundt i et kredsløb.



Jamen, det skyldes da strømmen. Ikke vinden.
Med de små, personlige modifikationer bliver det hele nemt til noget sludder/fnidder.

Kulde, der går i 'kredsløb' ??



.
28-05-2017 09:35
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
crank skrev:
kulden-varmen skrev:

Det er almindeligt kendt at i perioder på 30 år bliver det nordlige Stillehav koldere eller varmere. Det virker, på temperatur-kortene, som om at kulden kommer om vinteren fra Sibirien og afkøler havet, og at denne kulde, så bevæger sig rundt i et kredsløb.


Jamen, det skyldes da strømmen. Ikke vinden.
Med de små, personlige modifikationer bliver det hele nemt til noget sludder/fnidder.

Kulde, der går i 'kredsløb' ??


Der er ikke nemt som en amatør at førsøge beskrive en ændring i stor del af jorden.

Havstrømmen i det nordlige Stillehav virker vinddrevet. Så at vinden i 30 år skubber havet den ene vej og i 30 år den anden vej.
Hvordan kan vinden på den måde skifte?

Det "kolde" havvand har bevæget sig fra Sibiriens kyst og nået Nordamerikas kyst og er på vej imod syd, hvor det formodentligt vil dreje imod vest og til sidst imod nord ved Asien, indtil at det når Sibiriens kyst. Hvor vinteren og de kolde storme vil få vandet til at bevæge sig imod øst.

Måske nogle andre kan forklare det bedre.
28-05-2017 10:00
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Måske nogle andre kan forklare det bedre.


Jeg har en lidt anden teori, som også stemmer bedre med Svensmarks teori. Starter lige med at slå fast at Sibirien altid er kold om vinteren, og sender kolde vinde.

Afkølingen skyldes hovedsageligt ikke de kolde vinde, men fravær af varme. Den varme som netop nu er fraværende skyldes at skydækket over havet har ændret sig, således at havet ikke modtager solens stråler og varmes op i tilstrækkelig grad til at den sædvanlige kulde er ubetydelig. Når havet ikke får tilført denne energi, kommer det let til at se ud som om det er vindene som styrer begivenhederne.

Jeg er villig til at frafalde denne teori, men det kræver langt stærkere tilbundsgående undersøgelser og beviser end det ovenstående
28-05-2017 10:16
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
kulden-varmen >
Nej. IKKE vinden. Vinden og strømmen følges ikke ad. Synes du, at det er interessant her, at strømmen VIRKER vinddrevet? IKKE engang storme hjælper.
Og har du selv regnet ud, at havvandet FORMODENTLIGT vil dreje imod vest?



.
28-05-2017 15:37
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Kjeld Jul skrev:
Før 2002 herskede der over Sydpolarområdet højtryks vejr, derefter ændrede det sig til lavtryksvejr

Hvor har du dette fra?

Vedhæftede graf viser det gennemsnitlige årlige lufttryk ved havniveau i Antarktis syd for 60 grader sydlig bredde.

Man ser, at der er lidt under 1bar tryk i Antarktis, altså lavtryk. Det ser også ud til, at trykket falder, når der er El Niño år, som i 1997/1998 og igen i 2015.

Jeg kan ikke se tegn på den ændring i 2002, som du nævner.

Kilde: Climate Reanalyzer
Tilknyttet billede:

28-05-2017 15:46
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Vedhæftede grafik viser, hvordan lavtrykket fordeler sig ved Antarktis. Jeg har valgt et gennemsnit af årene 1980-2001. Situationen ser ud på samme måde efter 2001.

Kilde: Climate Reanalyzer
Tilknyttet billede:

28-05-2017 16:10
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
John Niclasen skrev:
Kjeld Jul skrev:
Før 2002 herskede der over Sydpolarområdet højtryks vejr, derefter ændrede det sig til lavtryksvejr

Hvor har du dette fra?

Vedhæftede graf viser det gennemsnitlige årlige lufttryk ved havniveau i Antarktis syd for 60 grader sydlig bredde.

Man ser, at der er lidt under 1bar tryk i Antarktis, altså lavtryk. Det ser også ud til, at trykket falder, når der er El Niño år, som i 1997/1998 og igen i 2015.

Jeg kan ikke se tegn på den ændring i 2002, som du nævner.

Kilde: Climate Reanalyzer

John-
Det har jeg fra forskeren Peter Landschuetzer et al.
ved den Tekniske Højskole i Zuerich.De forsker i optagelse af CO2 i oceanerne.
Efter 2002 er indholdet af CO2 i Sydpolarhavet steget meget siden 1980erne,fordi vandet er blevet koldere og kan optage mere CO2.
De skriver,at der siden 2002 hyppigere har været lavtryksvejr,som pgr. af ændringer af vind systemerne har sænket havtemperaturen.
28-05-2017 16:22
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Kjeld Jul skrev:
,fordi vandet er blevet koldere og kan optage mere CO2.



Ja, ja. Man tager en videnskabelig tekst og 'forbedrer' den lidt. Ligesom John.



.
28-05-2017 16:46
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Kjeld Jul skrev:
Det har jeg fra forskeren Peter Landschuetzer et al.
ved den Tekniske Højskole i Zürich. De forsker i optagelse af CO2 i oceanerne.

Det må være studiet omtalt her:

The Southern Ocean regained its strength to take up CO2 from the atmosphere

Selve studiet: The reinvigoration of the Southern Ocean carbon sink

Hvis man sammenligner deres to årtier, så er der små forskelle/forskydninger. Så selvom der samlet stadig er lavtryk omkring Antarktis, så er der små forskelle på få millibar lokalt. Det er imponerende, hvis dette kan have den påvirkning, som de beskriver. Jeg har ikke dykket dybere.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 28-05-2017 16:46
28-05-2017 16:48
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Forskning viser, at Sydpolarhavet optager op til 40% af CO2 i atmosfæren.
Der bliver lbn. målt på CO2 indholdet i oceanerne og målt på hav temperaturerne
28-05-2017 17:00
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Kjeld Jul skrev:
Forskning viser, at Sydpolarhavet optager op til 40% af CO2 i atmosfæren.
Der bliver lbn. målt på CO2 indholdet i oceanerne og målt på hav temperaturerne

Ok, jeg læste det først som om, at der var et stort omskifte i højtryk-/lavtryk-vejr omkring Antarktis. Vi snakker om små ændringer her.

Det giver mening, at især det kolde hav omkring Antarktis virker som en effektiv CO2 sink. Koldt vand optager bedre gasser end varmt, og det kolde bundvand i verdens oceaner kommer i høj grad fra havet omkring Antarktis.

Jeg har henvist til flg. tidligere, og det er på sin plads igen:
Why is the ocean cold?
Tilknyttet billede:

29-05-2017 08:35
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Kjeld Jul skrev:
Forskning viser, at Sydpolarhavet optager op til 40% af CO2 i atmosfæren.
Der bliver lbn. målt på CO2 indholdet i oceanerne og målt på hav temperaturerne


Og hvis isen i Sydpolarhavet vokser så optages der mindre CO2 fra luften? Og CO2 i luften stiger?

Dette er bare en ide.
29-05-2017 08:57
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Kulden-varmen
De ca. 40% er gennemsnit på årsbasis og er vekslende efter sommer og vinter,samt efter havtemperaturen.
RE: Arctic Sea Ice Extent29-05-2017 16:35
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Iflg. NSIDC Charctic Interactive Sea Ice Graph dækkede havisen i Arktis igår d. 28-Maj-2017 12,24 mio. kvadratkilometer. Det var samme areal, som havisen i Arktis dækkede for 13 år siden i 2004.

Der var iflg. NSIDC mindre havis på denne dag i 2006, 2010, 2011, 2015 og sidste år, 2016.
Tilknyttet billede:

30-05-2017 09:31
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Iflg. DMI har temperaturen i Arktis ligger under middel det meste af tiden i de 'varme' sommermåneder siden 2001.

Daglige middeltemperaturer i Arktis 1958 - 2017

Om vinteren er temperaturen langt under frysepunktet i Arktis, og selvom der nogle år ses temperaturer over middel om vinteren, så er temperaturen stadig langt under frysepunktet.

Om sommeren sniger temperaturen sig op over frysepunktet, men her har der altså været en tendens til temperaturer under middel siden 2001.

Det ser ud til, denne tendens fortsætter i år.
Tilknyttet billede:

30-05-2017 09:58
Kosmos
★★★★★
(5371)
Det ser ud til, denne tendens fortsætter i år

- viser den røde kurve i grunden målte eller modellerede data??:

I tegnforklaringen står: "ECMWF operational model"!
30-05-2017 10:18
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Kosmos skrev:
Det ser ud til, denne tendens fortsætter i år

- viser den røde kurve i grunden målte eller modellerede data??:

I tegnforklaringen står: "ECMWF operational model"!

Det er resultatet af en statistisk model baseret på data fra målinger. De skriver i forklaringen, at man ikke kan benytte det som en faktisk fysisk middeltemperatur i Arktis, men at det kan benyttes til at sammenligne et år med et andet.

Den præcise ordlyd er:

Therefore, do NOT use this measure as an actual physical mean temperature of the arctic. The 'plus 80 North mean temperature' graphs can be used for comparing one year to an other.

Og her vil jeg gerne komme med min egen vurdering. Tager man termodynamikkens briller på, så er det uvidenskabeligt nonsens at snakke om en fysisk middeltemperatur af et system, der ikke er i termodynamisk ligevægt.

Det svarer til at snakke om et gennemsnitligt tryk i et antal kasser med forskelligt tryk, og hvor man iøvrigt ikke kender hverken størrelsen af de enkelte kasser eller indholdet.

Hvorfor henviser jeg så til sådant uvidenskabeligt nonsens?

Fordi det er, hvad den etablerede 'videnskab' giver os at arbejde med. Jeg benytter deres egne argumenter mod dem.

De siger, det bliver varmere og varmere i Arktis. Deres data viser, at det ikke forholder sig sådan.
Redigeret d. 30-05-2017 10:20
30-05-2017 13:56
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Frank og John-
Et spørgsmål - hvad er den reelle globale temperaturstigning efter jeres mening siden 1979,efter korrektion for den seneste El Nino?
30-05-2017 14:11
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Kjeld Jul skrev:
Et spørgsmål - hvad er den reelle globale temperaturstigning efter jeres mening siden 1979, efter korrektion for den seneste El Nino?

Der er ikke noget entydigt svar, fordi en global temperatur ikke er et veldefineret videnskabeligt begreb.

Så du kan få mange forskellige resultater ud af statistiske beregninger på målinger af temperatur lokalt, og så summere op globalt, og dermed kan du få mange forskellige svar.

Dette er ikke bare noget, jeg siger. Professorer i fysik med speciale i termodynamik siger det samme.

Does a Global Temperature Exist? (PDF)

Forestil dig, temperaturen forskellige steder i dit hus har ændret sig lidt. Du placerer en masse termometre rundt omkring i dit hus, og så måler du over tid. Nogle steder ser du, temperaturen er steget lidt, andre steder at den er faldet lidt. Du har ikke placeret termometrene helt jævnt med lige langt mellem hver termometer, og dit hus er ikke ens overalt. At spørge hvordan den gennemsnitlige temperatur har ændret sig giver ikke mening, fordi du kan få forskellige resultater afhængig af, hvordan du vægter de enkelte målinger, og hvordan du placerer termometrene.

Og det hele kommer tilbage til, at dit hus ikke har én veldefineret temperatur.

Tilføjelse: De fleste bør kunne indse, at temperaturer målt på hhv. den nordlige og den sydlige halvkugle bør vægtes forskelligt, da der er meget mere hav på den sydlige halvkugle end den nordlige. Så vidt jeg er informeret, bliver der ikke vægtet for dette forhold i nogle af de såkaldte globale temperaturstatistikker.
Redigeret d. 30-05-2017 14:35
30-05-2017 14:56
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Så kan man gøre noget andet. Man kan f.eks. spørge, hvordan temperaturerne har ændret sig lokalt forskellige steder.

Vedhæftede plot viser ændringer i havtemperaturer på den sydlige halvkugle i de senerer årtier, hvor der har været gode satellitmålinger.

Jeg har trukket de 18 år, 1980-1997 (begge år incl.), fra de 18 år, 1998-2015 (begge år incl.). De blå nuancer viser, hvor havet er blevet koldere i denne periode, og de orange hvor det er blevet varmere.

Man kan selv danne mange lign. plots via: Climate Reanalyzer
Tilknyttet billede:

30-05-2017 15:04
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
John-
accepterer du disse data:
Lineær trend siden 1979 til nu.
GISS 0,172C pr. årti
Hadcrut4 0,172 -
UAH 0,155 -
RSS 0,135 -
30-05-2017 15:04
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Det er ikke kun sydhavet omkring Antarktis, der er blevet koldere i denne periode. Store dele af Stillehavet er også blevet koldere.
Tilknyttet billede:

30-05-2017 15:12
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Kjeld Jul skrev:
UAH 0,155

Det ser ud til at være den gamle UAH 5.6. Den nye version 6 har lavere trend.

Kilde: woodfortrees.org

Din RSS er vist også ændret.
Tilknyttet billede:

30-05-2017 15:17
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej John, jeg har formuleret lidt mht. artikel om ekstremvejr fra Mernild, Cappelen og Hesselbjerg.

http://borsen.dk/opinion/blogs/view/17/4667/forskere_bag_ny_dansk_artikel_om_ekstremt_vejr_glemmer_at_se_paa_deres_data.html?split=B
Jeg synes det ser sært ud at deres data tilsyneladende - hvis man tager alle år med - viser ét, mens de konkluderer noget andet. I hvert fald synes jeg at der mangler en god forklaring som minimum. Men dette i sig selv at der måtte være ekstremt vigtige forhold der gør at data ikke skal følges helt, så skal man passe på overhovedet at udgive noget baseret på disse data.

Tak for tip!
Redigeret d. 30-05-2017 15:18
30-05-2017 15:32
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Kjeld Jul skrev:
hvad er den reelle globale temperaturstigning efter jeres mening siden 1979,efter korrektion for den seneste El Nino?


Jeg mener ikke at man kan tale om en reel global temperatur.
Det nærmeste man kan komme en meningsfuld global temperatur er havet nord for Island. Da dette hav er koldt når der klart er koldt i en Istid og dette hav er varmt når jorden er en entydig varm periode som i Eem-mellemistiden.
Og dette hav styre også temperaturen i Grønland og Vesteuropa.
30-05-2017 15:50
John Niclasen
★★★★★
(6429)
kulden-varmen skrev:
Jeg mener ikke at man kan tale om en reel global temperatur.
Det nærmeste man kan komme en meningsfuld global temperatur er havet nord for Island. Da dette hav er koldt når der klart er koldt i en Istid og dette hav er varmt når jorden er en entydig varm periode som i Eem-mellemistiden.

Vedhæftede plot viser ændringer i dette område i perioden 1980-2015. Jeg har trukket den første halvdel, 1980-1997, fra den sidste halvdel, 1998-2015. Havområdet nord for linien mellem Island og Svalbard er blevet koldere i denne periode.

Jeg er ikke overbevist om, at dette er en indikation for, at Jorden som et hele er blevet koldere.
Tilknyttet billede:

30-05-2017 19:37
Kosmos
★★★★★
(5371)
Hej John, jeg har formuleret lidt mht. artikel om ekstremvejr fra Mernild, Cappelen og Hesselbjerg

- fint tiltag: Kort og letforståeligt indlæg; det er lidt en skam, at denne (Børsen) blog generelt får ret få kommentarer!


Det kan måske skyldes, at der med tiden er kommet så mange blogs om alt mellem himmel og jord, at læserne i nogen grad er 'gået i mætning'? Sådan har jeg det faktisk selv: Jeg orker efterhånden kun at følge med et par steder eller tre.
31-05-2017 10:25
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Godt skrevet Frank-
Der er en tendens til at interessen for klimaspørgsmålet er faldende i befolkningen,måske skyldes det at emnet efterhånden er vendt og drejet og forsøgt forklaret af eksperter i flere år,at det efterhånden er vanskeligt at komme med relevante spørgsmål og kommentarer til klimaproblematikken.
Der er heller ikke så mange læserbreve mere i de skrevne medier om klimaet.
Selv her på Klimadebat.dk er antallet af debatdeltagere faldet og lysten til at deltage i en debat aftaget.
31-05-2017 10:28
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Kjeld Jul skrev:
Selv her på Klimadebat.dk er antallet af debatdeltagere faldet og lysten til at deltage i en debat aftaget.

Ja, men det ser for mig ud til, at antallet af "Gæster online" er steget, som er angivet ude til venstre. Dvs. der er flere, der læser med nu end i tidligere perioder.
Redigeret d. 31-05-2017 10:46
31-05-2017 11:30
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
John Niclasen skrev:
kulden-varmen skrev:
Jeg mener ikke at man kan tale om en reel global temperatur.
Det nærmeste man kan komme en meningsfuld global temperatur er havet nord for Island. Da dette hav er koldt når der klart er koldt i en Istid og dette hav er varmt når jorden er en entydig varm periode som i Eem-mellemistiden.

Vedhæftede plot viser ændringer i dette område i perioden 1980-2015. Jeg har trukket den første halvdel, 1980-1997, fra den sidste halvdel, 1998-2015. Havområdet nord for linien mellem Island og Svalbard er blevet koldere i denne periode.

Jeg er ikke overbevist om, at dette er en indikation for, at Jorden som et hele er blevet koldere.


Jeg ser et stort hvidt område, og et varmt område imod øst. Så Nej der er ikke sket en direkte klimaændring. Jordens undergang er ikke nært forestående.
31-05-2017 12:06
John Niclasen
★★★★★
(6429)
kulden-varmen skrev:
Jeg ser et stort hvidt område, og et varmt område imod øst.

Det hvide område er ofte dækket af is. Satellitterne kan ikke måle temperaturen af havet, når det er dækket af is.

Så Nej der er ikke sket en direkte klimaændring. Jordens undergang er ikke nært forestående.

Der er konstant klimaændringer, men de har ikke været så store som mellem glacial ('istid') og interglacial periode ('mellemistid') i de seneste årtier. Der er jeg enig med dig, hvis det er det, du mener. Og jeg er enig i, at Jordens undergang ikke er nært forestående.

Min kommentar gik på, at det område, du hævder viser en global temperatur, det er blevet koldere de seneste årtier iflg. disse målinger fra satellit.

Jeg er enig i, at området sandsynligvis vil være koldere, når der er glacial periode, og varmere ellers. Men det er der så mange andre havområder, der også vil være.

Jeg kan ikke se, at man kan benytte dette område til at angive, at der er en global temperatur, som du hævder. Eller lægger jeg noget andet i det, end du mener? Hvis du blot mener, at Jorden er koldere, når der er glacial periode, så er jeg enig. Vi kan også blive enige om, at klimaændringerne de senste årtier har været minimale. Klimaet er ganske stabilt (i forhold til, hvad vi kan se om tidligere tider af f.eks. iskerner), og klimaet har været ganske stabilt længe.

Vedhæftede billede fra Cambridge Quaternary viser fordelingen af iskapper på land på den nordlige halvkugle for ca. 20.000 år siden, da sidste glaciale periode var koldest. Havet nord for Island har givet været koldere, og det har givet været dækket af havis meget af tiden.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 31-05-2017 12:12
31-05-2017 12:21
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Ret interessant,at Sibirien og Alaska ikke var dækket af is.
31-05-2017 12:36
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
John Niclasen skrev:
Det er ikke kun sydhavet omkring Antarktis, der er blevet koldere i denne periode. Store dele af Stillehavet er også blevet koldere.


Du skal lige huske at dette er kort er forvredet. Så mitten af kortet er større i virkeligheden. Og at de langsigtede temperatur udsvingene ved ækvator er små, fordi den overskydende varme transporteres væk.

Jeg opfatter det sådan at de varme områder på kortet er gradvist på vej væk, og afløse af de kolde områder. Det vil sige at kulden er på vej.
31-05-2017 13:14
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Kjeld Jul skrev:
Ret interessant,at Sibirien og Alaska ikke var dækket af is.

Min opfattelse er flg.:

Der er fortrinsvis vestenvind på disse breddegrader. Luften har samlet fugtighed i Atlanterhavet med Golfstrømmen, og har afleveret fugtigheden som nedbør (sne) over Skandinavien og det nord-vestlige Asien. Så det var meget tør luft, der nåede Sibirien og videre til Alaska. Mangel på sne og is i Sibirien og Alaska betyder ikke, at der har været varmere. Der kan godt have været ekstremt koldt og tørt.

Det øvrige Nordamerika har givet fået meget nedbør samlet op i Stillehavet, og Alaska ligger nok for nordlig.
Redigeret d. 31-05-2017 13:17
31-05-2017 13:34
John Niclasen
★★★★★
(6429)


kulden-varmen skrev:
Jeg opfatter det sådan at de varme områder på kortet er gradvist på vej væk, og afløse af de kolde områder. Det vil sige at kulden er på vej.

Vedhæftede kort viser ændringen i vindhastighed tæt ved havoverfladen (10 meters højde) i samme periode.

De koldere områder kan forklares af mere upwelling forårsaget af mere vind langs vestkysterne af Nord- og Sydamerika.

Billederne dækker kun tiden siden 1980, og da der er periodiske svingninger på 60-70 år, så kan dette billede godt ændre sig de næste 30 år. Dvs. der kan godt komme en periode med mindre vind i området, mindre upwelling, og dermed stigende temperaturer i disse store områder af Stillehavet. (Og så tilgengæld faldende temperaturer andre steder på kloden.)
Tilknyttet billede:

31-05-2017 14:01
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
John Niclasen skrev:
Kjeld Jul skrev:
Ret interessant,at Sibirien og Alaska ikke var dækket af is.

Min opfattelse er flg.:

Der er fortrinsvis vestenvind på disse breddegrader. Luften har samlet fugtighed i Atlanterhavet med Golfstrømmen, og har afleveret fugtigheden som nedbør (sne) over Skandinavien og det nord-vestlige Asien. Så det var meget tør luft, der nåede Sibirien og videre til Alaska. Mangel på sne og is i Sibirien og Alaska betyder ikke, at der har været varmere. Der kan godt have været ekstremt koldt og tørt.

Det øvrige Nordamerika har givet fået meget nedbør samlet op i Stillehavet, og Alaska ligger nok for nordlig.


John-
Jeg læste på www.progenesis.ch,at Polarhavet stadig var relativ varmt og ikke hele tiden var isdækket og det skulle være grunden til at Alaska og Sibiriens klima var relativt mild,så der ikke kunne dannes en iskappe.
Det var også i Sibirien og Alaska der var græsgange og rigeligt foder til blandt andre mammutter.
De kolde kontinenter Nordamerika og Nordeuropa sammenholdt med vedvarende stormlavtryk over Nordatlanten,som gav nedbør af sne på disse kontinenter uden at smelte,dannede iskappen.
De skriver at allerede efter 200 år var istiden på maximum.
31-05-2017 14:26
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Kjeld Jul skrev:
John-
Jeg læste på www.progenesis.ch

Driver du gæk med mig?

ProGenesis ist ein Verein, der sich zum Ziel gesetzt hat, die breite Öffentlichkeit darüber aufzuklären,

- dass die Evolutionslehre nach wie vor eine unbewiesene Theorie ist
- dass die Bibel entgegen den Behauptungen moderner liberaler Theologen und evolutionsgläubiger Wissenschaftlern auch historisch relevant ist
- und dass der dreieinige Gott der Bibel weder ein mythologisches Märchen noch ein der Natur innewohnendes Urprinzip ist, sondern eine erfahrbare Realität
Side 15 af 30<<<1314151617>>>





Deltag aktivt i debatten PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
2024 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data10323-04-2024 13:02
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data75006-04-2024 09:52
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data146114-07-2019 14:17
PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data77315-01-2017 22:49
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik