Husk mig
▼ Indhold

PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 16 af 30<<<1415161718>>>
31-05-2017 14:39
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
John-
Det afsnit jeg refererer til har ikke noget at gøre med tro eller evolutionsteori,den omtaler alene istidens udvikling
Jeg har iøvrigt læst en del om og af Darwin og er overbevist om denne teori.
Jeg kan fortælle,at som Frivillig i Ældre Sagen underviser jeg skoleelever i evolutionsteorien og Darwin s ekspeditioner.
Redigeret d. 31-05-2017 14:55
31-05-2017 15:08
John Niclasen
★★★★★
(6389)
Jeg er og vil opfordre til at være særlig skeptisk om alt, hvad der kommer fra sådan en kilde.

For at finde ud af, hvor koldt eller varmt det var i Sibirien og Alaska for 20.000 år siden, så ville jeg kigge på videnskabelige undersøgelser fra området.

F.eks.:

Siberia at the Last Glacial Maximum: Environment and Archaeology

Most of Siberia and the Russian Far East at c. 20,000–18,000rcbp was covered by tundra and cool steppe, with some forest formations in the river valleys. Climate was much colder and drier than it is today.

De finder altså, at det var meget koldere og mere tørt end idag.

Vedhæfter deres fig 2 med flg. tekst:

Fig. 2 Paleoenvironment of Siberia at the Last Glacial Maximum (after Grichuk 1984; Velichko 2002; Svendsen et al. 2004; generalized): 1—ice sheets and domes; 2—extensive valley glaciers; 3—coastline at c. 20,000–18,000 rcbp. Vegetation types: 4—tundra with dwarf pine in the mountain, with cirque glaciers; 5—periglacial tundra; 6—periglacial steppes; 7—tundras and steppes with light forests and woodlands; 8—steppes

Tilknyttet billede:


Redigeret d. 31-05-2017 15:21
31-05-2017 15:29
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
John-
Det passer meget godt,signatur 5,6,7 viser tundra og steppe,som er et godt levested for græsædende dyr som mammutter og rener.
John i mit relativt lange liv,har jeg læst meget litteratur,hvor det har været nødvendigt at tage stilling og fravælge absurde påvirkninger,det være sig om religion eller politisk observans,men jeg har lært, at i den meste litteratur er der viden som har relevans og kan være lærerigt,således også her.
01-06-2017 00:11
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Frank Lansner skrev:
Hej John, jeg har formuleret lidt mht. artikel om ekstremvejr fra Mernild, Cappelen og Hesselbjerg.

http://borsen.dk/opinion/blogs/view/17/4667/forskere_bag_ny_dansk_artikel_om_ekstremt_vejr_glemmer_at_se_paa_deres_data.html?split=B

Der er en ting, jeg synes ikke har været vendt med denne artikel, og det er at ved en årsmiddel på ca. 9.8 grader så er ekstreme kuldebegivenheder så godt som fraværende. Dvs herfra og ved højere årlige middeltemperaturer så vil antallet af ekstrem begivenheder stige i samme takt som varmebegivenhederne. Så 9.8 grader vil være et minimum i ekstrembegivenheder.


~thomas wernberg
01-06-2017 09:25
John Niclasen
★★★★★
(6389)
sg17a skrev:
Der er en ting, jeg synes ikke har været vendt med denne artikel, og det er at ved en årsmiddel på ca. 9.8 grader så er ekstreme kuldebegivenheder så godt som fraværende. Dvs herfra og ved højere årlige middeltemperaturer så vil antallet af ekstrem begivenheder stige i samme takt som varmebegivenhederne. Så 9.8 grader vil være et minimum i ekstrembegivenheder.

Er du enig i, at det komme an på, hvordan man definerer ekstrembegivenheder? Dette er bl.a. afhængig af, hvilket temperaturinterval man ser på, og det er igen afhængig af, hvilken periode man ser på, hvis temperaturen på lang sigt er enten stigende eller faldende.

Deres plots dækker over et temperaturinterval på 6 grader fra 5 til 11. Hvis du i stedet kigger på intervallet fra 7 til 13, får du et andet billede.

Dit argument forudsætter også en lineær sammenhæng. Det er ikke givet og virker usandsynligt, at sammenhængen er lineær. Det giver mere mening teoretisk, hvis sammenhængen flader ud ved hhv. højere og lavere temperaturer, alså hvis man udvider intervallet til at dække over mere end 6 grader og får mere data.

Dit indlæg ser på mig ud som om, at du vil forsvare artiklens forfattere ved at søge en mulig fiktiv fortsættelse af begivenhederne. Det de skriver er direkte forkert ud fra de data, de fremlægger. Du modarbejder videnskaben, hvis du forsvarer deres falske påstande.
Redigeret d. 01-06-2017 09:34
01-06-2017 09:57
sg17a
★★☆☆☆
(378)
John Niclasen skrev:
sg17a skrev:
Der er en ting, jeg synes ikke har været vendt med denne artikel, og det er at ved en årsmiddel på ca. 9.8 grader så er ekstreme kuldebegivenheder så godt som fraværende. Dvs herfra og ved højere årlige middeltemperaturer så vil antallet af ekstrem begivenheder stige i samme takt som varmebegivenhederne. Så 9.8 grader vil være et minimum i ekstrembegivenheder.

Er du enig i, at det komme an på, hvordan man definerer ekstrembegivenheder? Dette er bl.a. afhængig af, hvilket temperaturinterval man ser på, og det er igen afhængig af, hvilken periode man ser på, hvis temperaturen på lang sigt er enten stigende eller faldende.

Deres plots dækker over et temperaturinterval på 6 grader fra 5 til 11. Hvis du i stedet kigger på intervallet fra 7 til 13, får du et andet billede.

Dit argument forudsætter også en lineær sammenhæng. Det er ikke givet og virker usandsynligt, at sammenhængen er lineær. Det giver mere mening teoretisk, hvis sammenhængen flader ud ved hhv. højere og lavere temperaturer, alså hvis man udvider intervallet til at dække over mere end 6 grader og får mere data.

Dit indlæg ser på mig ud som om, at du vil forsvare artiklens forfattere ved at søge en mulig fiktiv fortsættelse af begivenhederne. Det de skriver er direkte forkert ud fra de data, de fremlægger. Du modarbejder videnskaben, hvis du forsvarer deres falske påstande.


Sikke dog en omgang lort at få smidt i hovedet. Sådan lukker man for en debat, for jeg gider virkelig ikke at bruge min tid på dette. Men kik lige en ekstra gang på data og dine forudsætninger i stedet for at svine andre folk til!


~thomas wernberg
01-06-2017 10:14
John Niclasen
★★★★★
(6389)
sg17a skrev:
kik lige en ekstra gang på data og dine forudsætninger

De tæller antallet af dage pr. år med hhv. kulde- og varme-ekstremer. Ud fra teoretiske overvejelser vil jeg mene, antallene flader ud ved højere antal omkring 365-366. Dermed er der ikke en lineær sammenhæng. Er du enig/uenig?

Hvis man forestiller sig, at temperaturen på lang sigt er stigende, giver det så fortsat mening at kigge på kulde-ekstremer for hele perioden? Den vil nærme sig nul, efterhånden som årene gik. Antallet af ekstremer vil muligvis nå et minimum og derefter stige til et niveau, den ikke kan fortsætte lineært ud over.

Omvendt - hvis man forestiller sig, at temperaturen på lang sigt er faldende, giver det så fortsat mening at kigge på varme-ekstremer for hele perioden? Den vil nærme sig nul, efterhånden som årene gik. Antallet af ekstremer vil igen muligvis nå et minimum og derefter stige til et niveau, den ikke kan fortsætte lineært ud over. Eller den vil muligvis nå et maksimum og derefter falde til et niveau. Eller noget helt 3.

Hvis man i stedet for at kigge på lange perioder på hundredevis af år kiggede på f.eks. 100 år eller en kortere periode, så ville man altid have både kulde- og varme-ekstremer. Det vil være en opgørelse, som ligner den, de har udarbejdet. Indenfor de rammer er antallet af ekstremer faldende ved stigende temperatur, præcist modsat hvad de påstår. Det viser deres data.

Kig en ekstra gang og tænk dig om, inden du forsvarer uvidenskabelige forskere, der gang på gang serverer pseudovidenskabeligt nonsens for den danske befolkning.
Redigeret d. 01-06-2017 10:39
02-06-2017 11:57
John Niclasen
★★★★★
(6389)
Iflg. MASIE er udbredelsen af havis i Arktis pt. kun overgået af årene 2013 og 2014, siden dette datasæts begyndelse i 2006.

Af grafikken på deres siden kan man også se, at f.eks. Svalbard stadig er omgivet af en masse havis her i starten af juni, der er den første sommermåned.
Tilknyttet billede:

02-06-2017 12:32
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
John Niclasen skrev:
Iflg. MASIE er udbredelsen af havis i Arktis pt. kun overgået af årene 2013 og 2014, siden dette datasæts begyndelse i 2006.

Af grafikken på deres siden kan man også se, at f.eks. Svalbard stadig er omgivet af en masse havis her i starten af juni, der er den første sommermåned.

Jeg kan se på dine iskort,at det er flere år siden isen har været så tyk som i år, NV for Svalbard.
06-06-2017 11:02
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Antarktis er iflg. Climate Reanalyzer lidt koldere end normalen idag, -1,3 K anomali, men vil i den kommende tid blive ca 3 grader K koldere end normalen.
Det starter 9 juni og varer ved indtil prognoser slutter 13 juni.

Nu må vi se om det kan påvirke Antarktis havis.


http://cci-reanalyzer.org/wx/fcst/#GFS-025deg.WORLD-CED.T2_anom


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 06-06-2017 11:40
RE: AMO07-06-2017 09:36
John Niclasen
★★★★★
(6389)
Atlantic Multidecadal Oscillation (AMO) har vist tendens mod lavere temperaturer siden 2010.

Data: AMO index SST EQ-60N, 0-80W minus SST 60S-60N based on ERSST v3b from NCDC
Tilknyttet billede:

07-06-2017 09:39
John Niclasen
★★★★★
(6389)
Udbredelsen af havis i Arktis viser iflg. MASIE absolut ingen trend siden 2006, hvor dette datasæt starter. Trend-linien er dannet fra toppen i marts måned 2006 til toppen i marts måned 2017.
Tilknyttet billede:

07-06-2017 09:49
John Niclasen
★★★★★
(6389)
Iflg. NSIDC er udbredelsen af havis i Arktis i år, 2017, et godt stykke over udbredelsen sidste år på denne tid af året. Udbredelsen i år følger 2006 iflg. den målemetode, NSIDC benytter for denne graf.
Tilknyttet billede:

09-06-2017 09:42
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
USA Today dokumenterer en tilsyneladende endeløs vinter i Californiens bjergområder. 2 Skisportsteder regner med at holde åbent hele sommeren. Og mere sne er på vej.

https://www.usatoday.com/story/weather/2017/06/07/californias-endless-winter-8-feet-snow-still-ground-june/102586278/


Der er også sne prognoser for områder i Oregon:
http://www.heraldandnews.com/news/cold-front-could-bring-snow-to-klamath-this-weekend/article_983859e0-b010-5459-ab47-b24849779c13.html


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 09-06-2017 09:48
RE: DMI SMB 10-Jun-201710-06-2017 10:23
John Niclasen
★★★★★
(6389)
Det er omkring det tidspunkt, hvor Aktuel massebalance på Grønlands indlandsis, som angivet af DMI, når sit maksimum for sæsonen.

På trods af, at DMI ændrede deres data, så viser den akkumulerede overflademassebalance fra 1. september til nu rekord høj værdi.

Der er akkumuleret ca. 700 gigaton siden 1. september. Normalen er under 600 gigaton. Det er en forøgelse på ca. 20% over normalen.

Hører man det i medierne? Ser man det i nyheder fra DMI? Hvorfor ikke?
Tilknyttet billede:

RE: NH Snow Anomaly12-06-2017 10:11
John Niclasen
★★★★★
(6389)
Vedhæftede graf viser afvigelser fra middel (anomaly) for det månedlige snedække på den Nordlige Halvkugle siden 1972.

Data: Rutgers University Global Snow Lab

Middel er for perioden 1981-2010, som mange andre datasæt i forb. m. klima. Data fra Ruthers University går tilbage til slutningen af 1966, men der er udfald i data de første år, og derfor starter jeg i 1972.

Man ser, at der er større afvigelser fra middel før 1982 og igen efter 2010. I den mellemliggende periode er der generelt mindre afvigelser fra middel.

Man ser også, at der er en stigende trend i snedække på den Nordlige Halvkugle de seneste 30 år siden 1987.
Tilknyttet billede:

12-06-2017 10:13
John Niclasen
★★★★★
(6389)
I forlængelse af ovenstående indlæg har jeg zoomet y-aksen, så den passer til den 3-årige løgende middel. Den blå streg viser en beregnet lineær trend for de seneste 30 år siden 1987.
Tilknyttet billede:

12-06-2017 10:30
John Niclasen
★★★★★
(6389)
Vedhæftede graf viser det månedlige snedække på den Nordlige Halvkugle siden 1972.

På trods af de små afvigelser og trends angivet ovenfor, så har snedækket været ganske stabilt i årtier.
Tilknyttet billede:

14-06-2017 15:29
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
God dag til alle her på forummet. Jeg har lige registeret mig.

-Jeg er ikke professionel klima-debattør, -er ikke medlem af nogen politiske eller religiøse bevægelser, - og er ikke "betalt" af nogen.
-Efter fuldendt (6år) uddannelse på Kbh. Universitet, Det Sunhedsvidenskabelige Fakultet, har jeg opnået en god forståelse for tolkning af grafer og datasæt.
Jeg er skolet i Korrekt Videnskabelig Metode.

Det er derfor med stor glæde, at jeg her på forum, kan finde præcis de samme tanker og overvejelser og spørgsmål, som har forundret mig i de sidste 20 år.

Specielt tak til John Niclasen, som med sine grafikker (Officielle IPCC, NASA, UN, DMI m.fl.) på en klar og simpel måde viser en, for mange uoplyste, -overraskende sandhed. -Tak!

Det der fik mig ind på dette videnskabelige forum, var faktisk en kortere mail korrespondance jeg havde med en ledende klima forsker fra DMI (startet d.3 Juni 2017).
-Det havde nemlig undret mig, at Den Akkumulerede Overflade-masse-balance for indlandsisen på Grønland, i 2017 er på et ekstremt maximum..Havde jeg tolket grafen korrekt ? Jeg skrev derfor til forfatteren af DMI artiklen, Peter Lang Langen, som svarede med det samme.

Kopi af mailsvar :


Den 06-06-2017 kl. 09:46 skrev Peter Lang Langen:

Kære Søren,

Tak for din mail og din interesse i vores arbejde.

Ja, det er godt for indlandsisen, at den har modtaget så meget sne denne vinter. Det er tiltrængt og giver den noget at stå imod med, nu hvor smeltesæsonen står for døren. Ja, som jeg forstår dig, tolker du acc. SMB-grafen korrekt: Den samlede akkumulation ligger godt 100 Gt over gennemsnittet for 1981-2010. Generelt har der været en del nedbør gennem vinteren, men især oktober gav rigtig meget sne. Men det er mest koncentreret i sydøst, så områderne vestpå er ikke så godt hjulpet af vinteren.

Mht, mit bud på dette års smeltesæson, så har jeg ikke rigtig noget. Sagen er jo den, at det er vejret, der afgør det, og det kan vi ikke forudsige flere måneder frem. Men hvis vi skal tage de sidste ca 10 år som rettesnor, så kan vi godt forvente, at afsmeltningen bliver kraftigere end hvad tilfældet er for gennemsnittet over 1981-2010. I det lys kan vi måske have en forventning om, at vi ikke vil blive liggende på de 100 Gt over normalen. Så vil vi nok komme ned i nærheden af normallinjen. Jeg vil blive meget overrasket, hvis vi får så stor afsmeltning, at vi kommer ned i bunden af det grå område - det ville kræve en meget hidsig smeltesæson i stil med den fra 2012. Men vi ved det simpelthen ikke endnu.


Vh,

Peter
--------------

-Disse svar gjorde mig nysgerrig. Hvorfor holde denne nyhed (helt nye data) skjult for pressen/offentligheden ?

NB. -Hvordan kan jeg indsætte billeder i mine indlæg ?

Der er mere korrespondance og vedrørende den konstante Arktiske hav-is, som jeg poster senere.

-Søren.
Redigeret d. 14-06-2017 15:35
14-06-2017 15:35
crankProfilbillede★★★★★
(2454)
Hej 'Søren'

Vi får så rigeligt med is-grafer fra John, så kan du ikke poste dine ting til ham i PB? Er i fætre?

NB: Højreklik > Sæt ind.



.
14-06-2017 16:27
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Hej 'crank'.
-Jeg har på fornemmelsen at John har officielle grafer nok. -Min mening er at nye og interssante data og grafer, skal vises frem i et åbent forum, så de kan diskuteres, tolkes og kritiseres af alle.

-Nej, jeg kender slet ikke John N.

Herunder, grafik fra NASAs hjemmeside, som jeg også spurgte DMI-forsker Peter Lang Langen om :
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 14-06-2017 16:31
14-06-2017 16:29
Kosmos
★★★★★
(5371)
Der er mere korrespondance og vedrørende den konstante Arktiske hav-is, som jeg poster senere

- lyder lovende, velkommen til!


Vedr. 'alt det praktiske': Læs her.
14-06-2017 16:32
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Hej Søren

Velkommen på forummet. Jeg ser med glæde og forventing frem til dine grafer og tolkninger. Crank er kendt for at smide pudsige bemærkninger rundt overalt, men det håber jeg ikke vil anfægte dig det mindste


Mvh
14-06-2017 16:45
crankProfilbillede★★★★★
(2454)
Morten Riber skrev:
Hej Søren

Velkommen på forummet. Jeg ser med glæde og forventing frem til dine grafer og tolkninger. Crank er kendt for at smide pudsige bemærkninger rundt overalt, men det håber jeg ikke vil anfægte dig det mindste


Mvh


Morten plejer også at skide i en andens navn.




.
14-06-2017 17:06
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Tak Kronos. Jeg har netop læst denne hjælpeside, og har lært at indsætte billeder etc.

-Kopi af mail 8. juni 2017, til Peter L Langen ang. det Arktiske hav-is-areal :
-----------------------------

Hej igen, Peter.

Tak for svarene på mine spørgsmål (Indlandsisen)

Det bliver spændende at følge grafernes udvikling de næste mange måneder.

Disse løbende (daglige) opdateringer er en meget fin service.


-Jeg har også kigget på DMIs graf Havisudbredelse i Arktis.

Og Jeg har et par simple spørgsmål om denne.

-Den sorte linie synes at ophøre sidst i april 2017. Hvad betyder skiftet til rød linie (operationelt produkt) ?

-Tolker Jeg korrekt, at 2013, 14, 15, 16 og 2017, har haft præcis samme start areal : 13,2 +/- 0,1 mill. km2 målt per 1'ste januar ?

Håber Du kan svare på mine nye spørgsmål, eller sende dem videre.

Igen, mange tak for spændende forskning, og hurtige svar.

Venlig hilsen,

Søren.
----------

Svar :

Hej Søren,
Vedr den sort vs røde linje, se her (og links på denne side til yderligere dokumentation). Vedr startværdien: Ja, det ser sådan ud.

Vh,

Peter

--------
Dette faktum, at is-arealet (i flg. NASA og DMI) er så konstant :
13,2 mill Km2 +/-0,1 mill Km2 per 1. Jan , målt over 11 år (2007-17), viser at man skal vente lidt med købe aktier i Arktiske shipping-ruter, det kan vise sig at være en langtidsinvestering..

Herunder DMIs Hav-is-udbredelse (2013-17)
Tilknyttet billede:

14-06-2017 17:20
John Niclasen
★★★★★
(6389)
Søren R Nielsen skrev:
Specielt tak til John Niclasen, som med sine grafikker (Officielle IPCC, NASA, UN, DMI m.fl.) på en klar og simpel måde viser en, for mange uoplyste, -overraskende sandhed. -Tak!

Selv tak og velkommen til!

Gør dig umage med at formidle emnet simpelt, derved vil flere forstå budskabet og se nogle sandheder, man ikke hører i medierne og fra politikere og forskere, der er religiøst eller politisk motiveret.

Og spred budskabet til dem, du måtte møde på din vej. Det er vigtigt, at dette samfundsnedbrydende nonsens får modstand.
14-06-2017 17:25
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Hej Morten, og tak.
-Jeg kigger på de faktuelle tal og regner på dem, og tolker forsigtigt. -Kan nogen anfægte tallene, beregningerne, eller tolkningerne, er de velkomne, så længe det foregår videnskabeligt.
Seriøs debat => Seriøs udvikling. (Noget klimadebatten mangler på højt plan.)
14-06-2017 17:34
crankProfilbillede★★★★★
(2454)
Søren R Nielsen skrev:
Seriøs debat => Seriøs udvikling. (Noget klimadebatten mangler på højt plan.)


Ja, det er rigtigt, Søren/John. Kunne man opnå noget konstruktivt snak ind imellem, i stedet for 'videnskabeligt' professorsnak, var det særdeles ønskeligt.




.
14-06-2017 17:34
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Hej John (-er du måske min uægte fætter, som crank mistænker?)
Tak for de gode råd.

-Har du/andre postet data om Isbjørne for nylig ?
14-06-2017 18:07
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
crank skrev:
Søren R Nielsen skrev:
Seriøs debat => Seriøs udvikling. (Noget klimadebatten mangler på højt plan.)


Ja, det er rigtigt, Søren/John. Kunne man opnå noget konstruktivt snak ind imellem, i stedet for 'videnskabeligt' professorsnak, var det særdeles ønskeligt.




.

-Hvis du med konstruktiv snak mener politiske ændringer, så er jeg 100% enig.
-Hvis du mener man skal se bort fra tallene, og derimod tale om følelser og overbevisninger i en social rundkreds, så er jeg dybt uenig.

Man er nødt til at kigge på de store tal, der driver hele polemikken. Meget er ændret siden Arnold Albert Gore Jr. forfattede sit manifest. Prøv venligst at se/gense "An Inconvenient Truth", og fortæl mig den ikke virker komisk i dag.

-Hvis det ikke er dette du snakker om, så giv et eksempel på hvad du mener med konstruktiv snak, og jeg vil deltage med glæde.
14-06-2017 18:18
John Niclasen
★★★★★
(6389)
Søren R Nielsen skrev:
-Har du/andre postet data om Isbjørne for nylig ?

Ved at benytte søgefeltet øverst til venstre fandt jeg flg., som vist er noget af det seneste om isbjørne her på siden.

Dr. Susan Crockford video
14-06-2017 19:01
John Niclasen
★★★★★
(6389)
Endnu en historie om et hold videnskabsfolk, der er blevet stoppet af for meget havis.

Der meldes om meget svære isforhold ved Newfoundland i Canada. Naturligvis angiver man klimaforandring/global opvarmning som årsag til den megen havis i området.

Climate change researchers cancel expedition because of climate change

Flg. er hjemmesiden for isbryderen, CCGS Amundsen, med angivelse af ekspeditionen, der blev aflyst:

CCGS Amundsen, Present Expedition
Tilknyttet billede:

14-06-2017 19:25
crankProfilbillede★★★★★
(2454)
Søren R Nielsen skrev:
-Hvis det ikke er dette du snakker om, så giv et eksempel på hvad du mener med konstruktiv snak, og jeg vil deltage med glæde.



De 'tal', jeg arbejder med, er f.eks. de 7,5 mia. mennesker, der nu udnytter næsten 100% af jordkloden.

Desuden det enorme overforbrug i Vesten, og den kendsgerning, at 1% ejer halvdelen af klodens værdier.

Vejret på Venus og isen i år på Nordpolen lader jeg den såkaldte videnskab om.



.
14-06-2017 20:46
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
crank skrev:
Søren R Nielsen skrev:
-Hvis det ikke er dette du snakker om, så giv et eksempel på hvad du mener med konstruktiv snak, og jeg vil deltage med glæde.



De 'tal', jeg arbejder med, er f.eks. de 7,5 mia. mennesker, der nu udnytter næsten 100% af jordkloden.

Desuden det enorme overforbrug i Vesten, og den kendsgerning, at 1% ejer halvdelen af klodens værdier.

Vejret på Venus og isen i år på Nordpolen lader jeg den såkaldte videnskab om.



.


- Jeg bruger også tallet 7,5 mia. mennesker på kloden. (+80mill. i tilvækst/år.) -Dette er vi vist alle sammen enige om. -Og rigtig mange sulter !

Du bruger det negativt ladede udtryk "udnytter" som om det er uretfærdigt/forkert, og derfor skal standses..? -Husk på, at der er stigende sult på jorden. -Hvis man ikke "udnytter" Jorden mere effektivt i fremtiden, vil endnu flere sulte og dø.
Du siger "-udnytter 100% af Jorden". Dette er vist ikke et officielt tal fra virkeligheden.? -Der er stadig enorme uudforskede områder, både på land og hav.

Er der for mange af disse "udnyttere" ? Skal vi dræbe halvdelen, før Jorden bliver glad igen ? Det bliver et værre blodbad..
Vi, (de super-rige i vesten, dig og mig), kan også vælge bare at lade halvdelen af de fattige sulte til de dør. Og dernæst nægte dem den industrielle udvikling, som tidligere har været så god for os "rige" lande.

Jeg vil gerne høre din løsning på det kommende resource problem. Hvilken løsning kan du give, uden yderligere udvikling i u-landene ?

-Skal de fattige lande bare holdes nede, så de ikke kan få de samme goder vi fik, da vesten blev industrialiseret ? -Det lyder nemlig lidt uretfærdigt i mine ører...

-Jeg går f.eks. ind for at de fattige lande skal have lov til udvikling, så de kan blive selvforsørgende, selv bearbejde råstoffer etc. , og derved komme et trin op ad stigen i levestandard.

-Eller skal vesten gå tilbage til fortiden (a la Amish) måske 1700 tallet, hvor alle havde det naturligt godt (Ironi)?

Jeg har nu givet min løsning på dit "problem", hvad er dit eget bud ?

NB. Dit indlæg handler ikke om klima, men om overbefolkning, og udvikling.

-Og husk på, at CO2 er den bedste naturlige og giftfri vækstfremmer for spiselige afgrøder.. Lidt højere CO2, og Jorden bliver grønnere. Ingen biologer betvivler dette, og det kan måles fra rummet. Bare rolig, pattedyrene har alle overlevet CO2-niveauer på langt over de nuværende (409ppm), og der var bare mere planteføde dengang. (se CO2 kurverne for de rigtigt gamle dage.)

Glæder mig til dit svar på overbefolknings problemet, og håber det er konstruktivt.

-Søren.
14-06-2017 21:50
crankProfilbillede★★★★★
(2454)
Søren R Nielsen skrev:
Glæder mig til dit svar på overbefolknings problemet, og håber det er konstruktivt.

-Søren.


Tak for løsningen. Det kan du jo prøve at praktisere; og hvis det viser sig at være helt hul i hovedet, kan vi prøve med mit bud.

Vi hører da vist forresten mindre til John i dag?


.
Redigeret d. 14-06-2017 21:51
14-06-2017 22:07
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
? -Jeg forstår ikke dit svar.

Jeg skrev:
"-Jeg går f.eks. ind for at de fattige lande skal have lov til udvikling, så de kan blive selvforsørgende, selv bearbejde råstoffer etc. , og derved komme et trin op ad stigen i levestandard."
-Det kan jeg da ikke praktisere(udføre)! -Jeg kan kun argumentere og håbe for det.

Hvad er din plan, teori, eller overbevisning. Hvad går du ind for ?
14-06-2017 23:41
crankProfilbillede★★★★★
(2454)
Søren > Nej, hvor du altså ligner John. Er du sikker på, i ikke er i familie?

Du vælter mindst et dusin flygtige påstande, og ligeså mange tåbelige spørgsmål, ud og forventer, at jeg giver dig et konkret svar ??

Det bliver ikke i min have. Jeg bruger ikke min tid på billige plattenslagere som dig. Du formår ikke engang at komme med et gyldigt argument. Kom igen, hvis du lærer at debattere ordentligt.



.
15-06-2017 00:41
John Niclasen
★★★★★
(6389)
Søren R Nielsen skrev:
? -Jeg forstår ikke dit svar.

Søren, som ny bør du måske også vide, at der er stort set ingen moderator er her.
15-06-2017 01:00
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
-Ok John.

att. 'crank',
-Jeg forstår nu, at du ikke har nogen egentlige svar, teorier eller overbevisninger.
-Ha' det godt.

Herunder, fra 20. Jan. 2017
"BIZARRE pictures from the Sahara Desert show its biggest snowfall ever as a metre blanketed the red sand dunes."
Tilknyttet billede:

15-06-2017 08:31
Kosmos
★★★★★
(5371)
Og spred budskabet til dem, du måtte møde på din vej. Det er vigtigt, at dette samfundsnedbrydende nonsens får modstand...

- mon ikke vi nu snart får CBH 'på besøg' igen?

Redigeret d. 15-06-2017 08:34
Side 16 af 30<<<1415161718>>>





Deltag aktivt i debatten PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
2024 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data7219-04-2024 22:05
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data75006-04-2024 09:52
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data146114-07-2019 14:17
PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data77315-01-2017 22:49
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik