Husk mig
▼ Indhold

PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 23 af 30<<<2122232425>>>
RE: Temperaturer Grønland29-07-2017 11:14
John Niclasen
★★★★★
(6219)
Jeg har en ven, som sejler på Vestgrønland. Da han påmønstrede i Nuuk her i juli, var der lige faldet sne. Han oplyser, at mange bjergtoppe, som normalt er fri for sne på denne tid af året, nu er sne-/is-klædte.

Han oplyser videre, at iflg. lokal-befolkningen er det blevet koldere de seneste 3 år.

Temperaturdata fra NOAA/GHCN viser, at det er blevet koldere i Nuuk de sidste 6-7 år, men det er nok især de seneste 3 år, at det er blevet bemærket.

I flg. graf har jeg plottet temperaturer for Nuuk. Blå er laveste, rød højeste, og sort 'gennemsnit'-temperaturer. Man ser, at der var en top i årene omkring 2010, og at temperaturen er faldet siden.
Tilknyttet billede:

29-07-2017 11:31
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Sammenligning Arktis satellitfotos i dagene op til 28 juli.
2017 har været meget skyet i den senere tid.


Jeg kan ikke lige helt gennemskue om solens virkning på frossent havvand har samme effekt som på is frit hav hvor energien opvarmer vandet og "beskyttes" på grund af opblandingen med dybere lag. (varmen fiser ikke bare væk fra jorden igen om nattes, på samme måde som over land) Når is først er smeltet, skal der er der lagret megen energi i denne proces. Muligvis er der en direkte sammenhæg mellem skydækket her og øget isdannelse

Stillehavet og dermed ENSO'en må alt andet lige være det område hvor ændringer i skydækket sætter sine nydeligste spor grundet det kæmpe areal stillehavet dækker.
Redigeret d. 29-07-2017 11:35
29-07-2017 11:56
John Niclasen
★★★★★
(6219)
Morten Riber skrev:
Jeg kan ikke lige helt gennemskue om solens virkning på frossent havvand har samme effekt som på is frit hav

Havis er lyst. Hav er mørkt.

Om sommeren, når Solens lys når de polare områder:
Havis reflekterer meget af solens lys, som så ikke går til at varme Jorden op.
Det mørke hav absorberer solens lys, som så går til at varme Jorden op.

Om vinteren, når Solens lys ikke når de polare områder, er det anderledes. Her kan havis holde på varmen neden under isen, hvorimod et isfrit hav kan stråle energi væk fra Jorden (især hvis det er skyfrit).

(Man kan slette indlæg ved at redigere, vælge "Slet dette indlæg" og "Gem ændringer". Det er bedre end at skrive "slettet".)
29-07-2017 13:18
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Morten Riber skrev:
Sammenligning Arktis satellitfotos i dagene op til 28 juli.
2017 har været meget skyet i den senere tid.


Jeg kan ikke lige helt gennemskue om solens virkning på frossent havvand har samme effekt som på is frit hav hvor energien opvarmer vandet og "beskyttes" på grund af opblandingen med dybere lag. (varmen fiser ikke bare væk fra jorden igen om nattes, på samme måde som over land) Når is først er smeltet, skal der er der lagret megen energi i denne proces. Muligvis er der en direkte sammenhæg mellem skydækket her og øget isdannelse


Øh dette er noget pjat. Det er vindretningen ved det nordøstlige hjørne af Grønland, som afgør hvor gammel isen bliver. og den ælder is er tykkere og har derfor svære ved at smelte. Og den tykke is beskytter havet imod at blive afkølet i den lange vinter. Og derfor smelter isen nedefra og bliver derfor ikke tykkere når den er blevet 6 år gammel. Og en tilfældig storm ved det nordøstlige hjørne af Grønland kan derfor udtynde isen i de følgende 6 år.

Når isen bryder op, så damper det varme havvand i revnerne og dækker isen med tåge.
29-07-2017 14:48
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Øh dette er noget pjat.


Øh nej! Du skal lige sætte dig ind i hvad indlægget handler om. Du tror fejlagtigt det handler om hvorfor isen typisk smelter.

Hvis du fulgte med længere tilbage spurgte jeg Frank om nogle forhold omkring Stillehavet. Jeg har måske misforstået om Franks indlæg om Arktis skulle relatere til dertil. Jeg hælder til min egen kommentar før: "Stillehavet og dermed ENSO'en må alt andet lige være det område hvor ændringer i skydækket sætter sine nydeligste spor grundet det kæmpe areal stillehavet dækker."
29-07-2017 18:15
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Skyer er jo den store usikkerhedsfaktor i det fremtidige klimascenenarie.Alt efter højde og tæthed virker skyer kølende eller opvarmende.

Fra d. 1. til d. 23 juli har forskere fra Leibnitz-Institut for tropeatmosfæreforskning (TROPOS)med blandt andet helikoptere undersøgt skydækket over Azorerne.
I forskningen deltager også UNI Leipzig,Brookhaven National Laboratory,Michigan Technological University,UNI Warszawa og Max Planck Institut for chemi.
Trykforholdene omkring Azorerne er jo vejrbestemmende for Europa.
Det bliver spændende at se resultatet af undersøgelsen
Redigeret d. 29-07-2017 19:04
29-07-2017 21:30
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Kjeld, det har jo heller intet med stillehavet at gøre. Nå, bare glem det...
29-07-2017 21:53
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Morten
Det man vil finde ud af er,hvad skaber kondensationskimene ,som danner skyerne,hvor stor en indflydelse har kosmisk stråling og hvor meget skyldes kemiske partikler og andre årsager.
Årsagen til skydannelsen over Azorerne er den samme som over Stillehavet.

Redigeret d. 29-07-2017 21:54
29-07-2017 22:17
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Kjeld, jeg spurgte slet ikke ind til fysikken omkring skydannelsen, men naturligvis er det altid spændende. Især hvis der endelig er andre forskere end Svensmark, som ikke har noget imod at de større variationer i klimaet skyldes kosmisk stråling.
30-07-2017 13:28
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Morten Riber skrev:
Øh dette er noget pjat.


Øh nej! Du skal lige sætte dig ind i hvad indlægget handler om. Du tror fejlagtigt det handler om hvorfor isen typisk smelter


Undskyld men havisen er ifølge IPCC kaotisk, og uden direkte sammenhæng med klimaet. Hvis IPCC, som skal være alarmistisk, afviser "havisen" så må vi følge dem, hvis debatten skal kunne komme videre.
30-07-2017 22:21
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Kulden- start din egen debat, på dine egen præmis, hvis du har noget på hjertet. Tak
31-07-2017 00:03
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
John Niclasen skrev:
Jeg har en ven, som sejler på Vestgrønland. Da han påmønstrede i Nuuk her i juli, var der lige faldet sne. Han oplyser, at mange bjergtoppe, som normalt er fri for sne på denne tid af året, nu er sne-/is-klædte.

Han oplyser videre, at iflg. lokal-befolkningen er det blevet koldere de seneste 3 år.

Temperaturdata fra NOAA/GHCN viser, at det er blevet koldere i Nuuk de sidste 6-7 år, men det er nok især de seneste 3 år, at det er blevet bemærket.

I flg. graf har jeg plottet temperaturer for Nuuk. Blå er laveste, rød højeste, og sort 'gennemsnit'-temperaturer. Man ser, at der var en top i årene omkring 2010, og at temperaturen er faldet siden.


Det kunne også passe med vi de sidste 3 år har haft en overvejene positiv NAO (Nordatlantiske oscillation) ?.



For tilsvarende har vi de sidste 3 år set en række varme år her i DK og Europa.

Mvh.
01-08-2017 19:30
pifpafpuf
★★★☆☆
(769)
Nå - 15,5 for Juli og dermed under normalen, som iøvrigt er kold som en hvis legmesdel på en brøndgraver.

Et faktum DMI og Cappelen egentlig meget fint redegør for i månedsrapporten - http://www.dmi.dk/vejr/arkiver/maanedsaesonaar/vejret-i-danmark-juli-2017/

Heldigvis brugte DR vejret så tiden på at informere om at det havde regnet ret meget omkring Sæby i Juli - og at det havde været varmt i Algeriet ... igår.

Heldigvis, for så ved man at man har fat i den lange ende på brøndgraveren -

Lügenpresse
02-08-2017 09:03
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Afkølingen i globale temperaturer efter seneste kraftige El Nino 2015-16 er igang men efter min mening har det ikke været en specielt voldsom eller overraskende afkøling.

Men her skal vi lige notere os at vi det meste af tiden har haft svage El Nino tendenser i Stillehavet, Nino 3,4 temperaturer har gerne ligget på + 0,2 til + 0,7 og svinget.

I forbindelse med kraftig varme ved Peru´s kyst mv. troede forskere at vi kunne få en ny ret kraftig El Nino i 2017.
Men lige nu går det den modsatte vej:
Varmen under stillehavets ækvator er ved at vinke farvel, kulden maser sig på, det har jeg vist tidligere for 22 juli grafiken, men se også hvordan den kolde tendens fortsætter fra 22 til 27 juli.

Hvis dette fortsætter, ja, så hedder det jo La Nina og så vil globale temperaturer dykke noget mere end vi har set indtil nu.

Pt. har vi mest set fald i globale temperaturer mens svage El nino tendenser har været til stede.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

02-08-2017 11:23
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
UAH globale temperaturer steget fra + 0,21 K til + 0,28 K anomali.




Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
02-08-2017 23:21
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Herunder, prognose et par dage frem for temperatur-anomali ca 1,5 km oppe, 850 mbar. Det ses at Arktis ikke er udpræget varm , men det jeg bemærker er at området omkring Himalayah bjergene er usædvanligt kolde.

Hvad er det for en mekanisme der bevirker at dette bjergområde kan blive så meget koldere end omgivelserne?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

03-08-2017 05:20
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Frank Lansner skrev:
Herunder, prognose et par dage frem for temperatur-anomali ca 1,5 km oppe, 850 mbar. Det ses at Arktis ikke er udpræget varm , men det jeg bemærker er at området omkring Himalayah bjergene er usædvanligt kolde.

Hvad er det for en mekanisme der bevirker at dette bjergområde kan blive så meget koldere end omgivelserne?


Det når monsunen lægger sin fugtighed over Indien, så bliver luften tør, på den anden side af bjergene. Og tør luft er kold luft.
03-08-2017 09:37
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Det når monsunen lægger sin fugtighed over Indien, så bliver luften tør, på den anden side af bjergene. Og tør luft er kold luft.


Har du et link? Din forklaring er næppe dækkende
RE: Temperaturer Grønland03-08-2017 23:01
John Niclasen
★★★★★
(6219)
Det er nu en måned siden, at man i Grønland målte den laveste temperatur nogen sinde af meteorologer på den nordlige halvkugle i juli måned. Se dette indlæg.

Den vedhæftede graf viser temperaturen målt ved Summit Station den seneste måned. I disse dage svinger temperaturen mellem ca. -10C og ca. -25C. Der er -18C i skrivende stund. Det er højsommer i Grønland.

Nogle mennesker påstår hårdnakket, at indlandsisen smelter i hastigt tempo.
Det er løgn!
Tilknyttet billede:

04-08-2017 08:49
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Men.. :-)

Nu kan man læse i JP at der også blev sat varmerekord ved Summit i Grønland denne juli (!?) :

http://jyllands-posten.dk/indland/ECE9763855/groenland-satte-baade-nye-kulde-og-varmerekorder-i-juli/

"plus 1,9 grader"

Og nu lyder ordlyden at der skam både er sat varme og kulde rekord i Juli og at der dermed "bare" er flere ekstremer.

Men..

Jeg kan ikke se skyggen af "plus 1,9 grader". De minus 33 grader den 4 juli fremgår dog tydeligt.

For kulderekorden skriver de klar at det indtræf "4 juli"
For varmerekorden skriver de at den indtræf "lidt senere"

Så .. på en ikke opgivet dato skulle være sat en varmerekord på + 1,9 grader der ikke kan ses af data.

Dertil kommer, at den gamle 1992 kulde rekord på ca minus 27 grader er slået/tangeret adskillige gange i juli 2017 (og 2016).


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

04-08-2017 08:51
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
som det ses herover har "greenhouse" termometret være op nær MINUS 1,9 grader ca 29 juli..


Herunder teksten der omtaler kulderekord:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

04-08-2017 08:54
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Her omtale direkte fra DMI, de siger 28 juli :

http://www.dmi.dk/nyheder/arkiv/nyheder-2017/august/juli-var-ekstrem-paa-groenlands-top/

Men de minus 1,9 grader kan ikke ses på termometrene ved den amerikanske station:
http://www.summitcamp.org/status/weather/index?period=1month


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
04-08-2017 09:41
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@Frank Lansner

Ja det er skræmmende. Mine naboer, genboer, venner og bekendte kan alle berette at isen på Grønland smelter i rekordfart og vandstanden i verdenshavet stiger i accellerende tempo.

Det er ganske vist! I følge de danske medier.

Når jeg så fortæller om Summit og deres temperaturdata er allle dybt forundret.

På DMI siger de nok:" Gid fanden havde Internettet."
04-08-2017 09:46
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Ja, med mindre at data fra den Amerikanske station - der højest når op på ca minus 2 grader - ikke matcher det danske termometer som altså skulle have sagt plus 1,9 grader.

Mig bekendt ligger den Amerikanske og den Danske station ca 2 km fra hinanden (?)... så lidt pudsigt hvis Amerikanerne har frost mens Danskerne måler tø ?

Hvis temperaturen skal løfte sig til 1,9 plus grader blot 2 meter over isens overflade, så skal der altså meget varme til. Og det undrer mig hvis der 2 km væk var frost.
04-08-2017 14:06
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Det er ikke overraskende,at iskappen i Grønland smelter efter opvarmningen de sidste 150 år efter LIA.
For 2000 år siden var iskappen meget mindre end i dag.
von Briner et al. har i et studie i Quarternary Science Rewiews 2016 sammenfattet indlandsisens udvikling.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0277379116300427

I von Briners arbejde indgår også et modelstudie af Larsen et al. over indlandsisens arealforandringer de sidste 10.000 år.
https://pubs.geoscienceworld.org/geology/article-abstract/43/4/291/131821/the-responce-of-the-southern-greenland-ice-sheet

Her er også en pressemeddelelse af Elisabeth Thomas d. 23.mqj 2016 fra Buffalo University over tidligere snefald i Grønland.
http://www.buffalo.edu/news/releases/2016/05/044.html
Redigeret d. 04-08-2017 14:08
04-08-2017 14:20
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Enig Kjeld :-)

Men dog pudsigt hvis der er + 2 grader og tø ved det danske termometer blot 2 km fra Den Amerikanske station hvor der er - 2 grader og frost .

Anyway, her composit billede af satellitfotos i dagene op til 4 August 2016 og 2017.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 04-08-2017 14:21
04-08-2017 21:36
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Se dette videoklip hvor en lokal på Tangier Island - der skulle være ved at bliver oversvømmet p.gr.a havstigninger - fortæller Al Gore at der ingen havstigninger finder sted:

https://youtu.be/VUfARQaVWsI


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
04-08-2017 21:59
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Yep, Frank. -Episk!
Den har jeg også linket til i Inconvenient Sequel-tråden.
Det er vist endda den lokale borgmester(mangeårig krabbefisker, og ejer af en restaurant ved kajen), der her hyler Gore ud af den.. Gore snakker udenom med gamle anekdoter.. Pinligt igen.

EDIT: "mit" klip er lidt anderledes.. Der er mere Gore-tosse-svar inkluderet.

-Søren.
Redigeret d. 04-08-2017 22:15
10-08-2017 08:12
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Frost i Rusland i Arkhangelsk området ikke så langt fra Finland - i August.
Der spås om ned til 3 graders frost i Komi området i de kommende dage.

http://hmn.ru/index.php?index=1&ts=170809122905


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
10-08-2017 08:31
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Sidste år så vi 2 store storme Aug - Sep der medførte stort tab af havis. Vi har netop haft en ret kraftig storm i Arktis, her vist ved ice drift hastigheder. Stormen syntes at peake ca 5-7 Aug.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

12-08-2017 17:35
Kosmos
★★★★★
(5370)
Sidste år så vi 2 store storme Aug - Sep der medførte stort tab af havis. Vi har netop haft en ret kraftig storm i Arktis, her vist ved ice drift hastigheder. Stormen syntes at peake ca 5-7 Aug

- interessant artikel om arktisk havis, med konklusionen:


In conclusion, the evidence indicates that for the past 10 years:

1. There has not been any significant Arctic sea-ice melting.

2. Both the melt season start and end have been taking place earlier.

3. The melt season length has not increased.

4. Sea-ice loss during the melt season has not increased.

5. Sea-ice loss during the melt season is not determined by season length or by the average global surface temperature, as claimed by the IPCC.

There is a stark difference between the results from the past 10 years and from earlier decades. This difference suggests a shift in the Arctic ice regime as proposed by Wyatt & Curry 2014 and Miles et al. 2014. The expectation from these authors and from Årthun et al. 2017 is that for the next decade(s) no significant Arctic sea-ice melting should be expected, and a significant increase in Arctic sea-ice is possible.
12-08-2017 23:59
Jesper-Midtfyn
★★☆☆☆
(273)
Vil tage den artikel og dens konklusioner med et gran salt.

Det er gået jævnt ned ad bakke for isdækket i det arktiske ocean i juli. I øvrigt er den periode, hvor det arktiske ocean er dækket af is blevet reduceret med tre uger siden slutningen af 1970'erne.
Tilknyttet billede:

13-08-2017 00:09
Kosmos
★★★★★
(5370)
Det er gået jævnt ned ad bakke for isdækket i det arktiske ocean i juli

- nu er det værd at bemærke, at der i omtalte artikel udtrykkeligt står:
"the evidence indicates that for the past 10 years"!

Endvidere, at arktisk isudbredelse netop omkring 1979-80 var maksimal.
RE: Solar Cycle13-08-2017 00:23
John Niclasen
★★★★★
(6219)
Solen fortsætter med at have mindre aktivitet med færre solpletter, end forudsagt.

To mulige udviklinger blev forudsagt af NOAA/SWPC i starten af 2009. De er vist som røde kurver:



Kort efter ændrede man forventningerne, så toppene lå senere, og forudsigelserne kom til at se således ud:



De to udgaver findes i flg. rapporter via Internet Arkivet:
prf1745.pdf
prf1747.pdf

De findes idag på flg. FTP side:

ftp://ftp.swpc.noaa.gov/pub/warehouse/2009/

Et kort blog-indlæg om disse forudsigelser fra 2009 kan ses på:
An Honest Climate Debate.

Vedhæftet er seneste graf, og man kan se, at den målte solaktivitet fortsat ligger under forudsigelsen angivet ved den røde kurve til højre.

Kilde: Space Weather Prediction Center
Tilknyttet billede:

13-08-2017 01:00
John Niclasen
★★★★★
(6219)
Kosmos skrev:
Det er gået jævnt ned ad bakke for isdækket i det arktiske ocean i juli

- nu er det værd at bemærke, at der i omtalte artikel udtrykkeligt står:
"the evidence indicates that for the past 10 years"!

Endvidere, at arktisk isudbredelse netop omkring 1979-80 var maksimal.

Og yderligere har der været en stigning i udbredelsen af havis omkring Antarktis i samme periode.

Hvorfor fortæller alarmister altid kun den halve sandhed eller mindre?

I vedhæftede billede har jeg sat begge grafer sammen (for nordlige og sydlige halvkugle). Hvis det undrer, at de nordlige procenter falder mere end de sydlige stiger, så ligger der et kontinent (Antarktis) på Sydpolen, hvilket der ikke gør på Nordpolen, og dette har naturligvis en effekt. Globalt set er udbredelsen af havis stort set uændret siden slutningen af 70'erne. Dette er det globale billede! Se evt. Cryosphere Today, Global sea ice area (opdateres ikke længere, da måleudstyret gik i stykker).

Kilde til vedhæftet: NSIDC, Monthly Sea Ice Extent Anomaly Graphs
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 13-08-2017 01:01
RE: Antarctic Sea Ice Extent13-08-2017 08:33
John Niclasen
★★★★★
(6219)
Udbredelsen af havis omkring Antarktis er idag ca. på samme niveau, som den var for 34 år siden i 1983. Der er lidt mere havis omkring Antarktis idag end der var i 1983, og også mere end der var i 1986.

Dette kan man se på vedhæftede graf, hvor jeg har indsat en forstørrelse.

Kilde: NSIDC, Antarctic Sea Ice Extent

Jeg har også farvet dette års udbredelse (2017) med en mørkere blå kurve, så det er nemmere at se end med den meget lyse cyan, NSIDC benytter.

Udbredelsen af havis omkring Antarktis har været stigende siden slutningen af 70'erne. Dette er i samme periode, hvor havisen i Arktis har været faldende. Globalt set er udbredelsen af havis stort set uændret. Den bipolare vippe, som forskerne ser i iskerner, virker på alle tids-skalaer fra tusinder af år til få årtier. Dette er viden, der undervises i på Københavns Universitet.

For knap et år siden var der et pludseligt og kortvarigt dyk i udbredelsen af havis omkring Antarktis, så kurven droppede ud under standardafvigelsen. Den har siden bevæget sig tilbage, så udbredelsen af havis omkring Antarktis igen er normal. Dette tidspunkt for knap et år siden er angivet med den røde pil.

Sådan opførsel er bestemt ikke et tegn på katastrofal menneskeskabt global opvarmning forårsaget af udledning af CO2. Den menneskelige udledning af CO2 har stået på for alvor siden 1950, hvor den tog fart med den blomstrende økonomi i mange lande.

(Klik på billedet for stor version.)
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 13-08-2017 08:39
13-08-2017 08:52
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
John skrev bl.a.:

"Hvorfor fortæller alarmister altid kun den halve sandhed eller mindre?"

Fordi CO2- og klimaproblemet primært er et politisk problem. Det er med andre ord vigtigt at skræmme befolkningen, således at politikkerne bevilger en masse penge til omlægningen af vores energiforbrug og -produktion.

Sagt kort kan man sige, at vi kan godt stoppe al klimaforskning omgående. Det sker der ikke noget ved. Vi har rigeligt med viden til at fastslå, at vi har mange andre globale problemer, som er langt alvorligere og som det således er langt vigtigere at få løst først.
RE: Tyfoner13-08-2017 18:05
John Niclasen
★★★★★
(6219)
Iflg. Japan Meteorological Agency, JMA (svarende til det danske DMI, men for Japan), viser antallet af tyfoner en faldende trend siden deres første data fra 1951.

En tyfon er en tropisk cyklon, som dannes i den vestlige del af det nordlige Stillehav.

Kilde: JMA, dataene i tabel-form.

For 100 år siden troede en masse mennesker, at de menneskelige gener blev forringet, når man fik børn med hvad man mente var degenererede udgaver er den menneskelige race, f.eks. negere, indianere, øst- og sydeuropæere, åndssvage, handikappede, osv. Dette viste sig ikke at være tilfældet. Det var pseudovidenskabeligt nonsens, det blev kaldt eugenik, og det førte bl.a. til tvangssterilisation i Danmark og en masse andet lort i mange andre lande.

Idag tror en masse mennesker, at udledning af planteføden, CO2, forårsager mere ekstremt vejr og en masse andre katastrofer.

Det er løgn! Det er pseudovidenskabeligt nonsens på samme måde, som eugenik var det.
Tilknyttet billede:

RE: SST 2010 skifte13-08-2017 19:31
John Niclasen
★★★★★
(6219)
Mange datasæt relateret til klima tyder på, at der er sket et skifte omkring år 2010.

Flg. kort viser ændringer i målte havtemperaturer.

Øverst har jeg trukket de 15 år, 1981-1995, fra de 15 år, 1996-2010. Man ser, at mange have viser en forøget overfladetemperatur, og især det nordlige Atlanterhav, mens at store dele af Stillehavet og havet omkring Antarktis er blevet koldere i de 30 år fra 1981-2010.

Nederst har jeg trukket de 5 år, 2006-2010, fra de 5 år, 2011-2015. Man ser nu et ganske anderledes billede. Stort set hele Atlanterhavet (på nær ved den amerikanske østkyst) er blevet koldere i de seneste år. Omvendt er de områder af Stillehavet, som tidligere blev koldere, nu blevet varmere. Og de vestlige dele af Stillehavet ved Japan, som tidligere blev varmere, viser nu tegn på afkøling.

Dette tyder på et skifte omkring år 2010.

Grafikken er dannet via: Monthly Reanalysis Maps @ Climate Reanalyzer

(Klik på billedet for stor version.)
Tilknyttet billede:

13-08-2017 19:47
John Niclasen
★★★★★
(6219)
I forlængelse af ovenstående indlæg om overfladetemperaturer i havene.

Man ser et lign. skifte i vinden. De steder, hvor vinden øges, falder overfladetemperaturen i havene. De steder, hvor vinden mindskes, stiger overfladentemperaturen i havene. Når der er mere vind langs med en kyst, er der mere upwelling, hvilket giver lavere overfladetemperaturer.

Grafikken viser ændringer i vinden i 10 meters højde.
Som ovenfor har jeg øverst fratrukket 1981-1995 fra 1996-2010, og nederst fratrukket 2006-2010 fra 2011-2015.

(Klik på billedet for stor version.)
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 13-08-2017 19:49
Side 23 af 30<<<2122232425>>>





Deltag aktivt i debatten PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data70329-03-2024 10:07
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data146114-07-2019 14:17
PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data77315-01-2017 22:49
PART 6/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data76812-07-2016 21:58
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik