Husk mig
▼ Indhold

PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 27 af 37<<<2526272829>>>
03-04-2018 16:30
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Tak til Kjeld Jul for en god beskrivelse af problemstillingen.
04-04-2018 09:39
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Kulden ser ud til at slippe Europa for denne gang, men så skal jeg da ellers love for at NordAmerikanerne betaler prisen i de kommende dage.

Her prognose for 7 april, på lørdag, umådeligt meget mere kulde end normalt helt ned til den Mexicanske Golf.

Lange kolde tunger når i den kommende tid ca. til Europas dør hele vejen over Nordatlanten.



Til Niels K:
Jeg tænker at lave en ny tråd: "Tunge, lange men spændende diskussioner" hvor vi evt. kan tage vores snak op. Jeg synes at vores snak er 100% relevant og vigtig, men det er uheldigt at vi desværre kommer til at køre tråden for opdaterede klima data og udvikling af sporet når et tilsyneladende mindre emne viser sig at vokse så voldsomt.
Når jeg får tid en af dagene vil jeg søge at ridse op hvad vi har snakket om og hvorfor i den nye tråd.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 04-04-2018 09:41
04-04-2018 09:50
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og nu hvor det jo reelt er forår i Nordamerika, synes jeg lige vi skal have de faktiske temperaturer med for prognosern 7 april. Frost langt ned i USA. Like the weather in April :-)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

04-04-2018 12:57
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Snedybder over normalen for årstiden stort set for hele den Nordlige halvkugles sneareal. https://ccin.ca/ccw/snow/current


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 04-04-2018 12:58
04-04-2018 13:13
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Hej Frank-
Det er dejligt du orienterer om vejrforholdene rundt omkring i verden, det vsr John også god til.
04-04-2018 13:15
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Ja, vi kunne godt savne Johns indlæg!
04-04-2018 15:30
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Kjeld og Frank >

Er det virkelig en debat, i ønsker, at vi tager her?
(Ellers kunne i jo også tage den i PB ).




.


04-04-2018 19:27
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Kjeld Jul skrev:
Hej Frank-
Det er dejligt du orienterer om vejrforholdene rundt omkring i verden, det vsr John også god til.


Ja, der er ligesom byttet ud, men jeg ville nu gerne have begge to



Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
04-04-2018 19:53
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Morten Riber skrev:
Kjeld Jul skrev:
Hej Frank-
Det er dejligt du orienterer om vejrforholdene rundt omkring i verden, det vsr John også god til.


Ja, der er ligesom byttet ud, men jeg ville nu gerne have begge to



Skide være med dig, Morten. Du elsker jo, altid at sætte ild i møddingen, når der byder sig en lejlighed.



.


04-04-2018 19:53
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jeg er enig med dig Morten-
Frank og John var gode til.at supplere hinanden, og komme.med interessante.indlæg.
Læser du det Branner?
04-04-2018 19:56
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Jeg håber da, at Branner orker det. Så kan i 4 jo lige sætte jer sammen og få klarhed over denne sag, som åbenbart ligger jer meget på sinde.



.


04-04-2018 23:21
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Kjeld Jul skrev:
Jeg er enig med dig Morten-
Frank og John var gode til.at supplere hinanden, og komme.med interessante.indlæg.
Læser du det Branner?


Branner burde give John en undskyldning for at træde ham under fode, så han kom tilbage. Johns fravær er et kæmpe tab for denne, og mange andre tråde


Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
04-04-2018 23:44
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Bare et spørgsmål. når jeg brænder naturgas i mit fyr og benzin i min bil så udsender jeg vist to vandmolekyler for hvert CO2,
Hvor bliver alt det vand mon af, er det mon 40 - 50 Giga tons?

Har set, at nedbørsmængden i nordeuropa er øget med cirka 10% i de sidste 100 år. Kan det mon skyldes afbrænding af kulbrinte?

Derudover kan jeg ikke hitte ud af om absorption af Infra rød stråling knyttes til atom eller molekyle.
Thi er det atom må det være ligegyldigt om C er i CO2 eller Ch4.

PS nogen har mindst fire gange fortalt om kinetisk vibrationsenergi i molekylet, men det er IKKE mit spørgsmål.
05-04-2018 07:10
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Morten Riber skrev:
Kjeld Jul skrev:
Jeg er enig med dig Morten-
Frank og John var gode til.at supplere hinanden, og komme.med interessante.indlæg.
Læser du det Branner?


Branner burde give John en undskyldning for at træde ham under fode, så han kom tilbage. Johns fravær er et kæmpe tab for denne, og mange andre tråde


Jeg mener,at Klimadebat. dk er blevet mindre læseværdig uden Johns indlæg.
05-04-2018 08:37
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Niels Olsen skrev:
Har set, at nedbørsmængden i nordeuropa er øget med cirka 10% i de sidste 100 år. Kan det mon skyldes afbrænding af kulbrinte?


Nej, så meget kulbrinte har vi ikke brændt af.
05-04-2018 15:52
John Peter
★☆☆☆☆
(89)
Tilbage til 'Global Warming'.
Her er en interessant artikel i WUWT https://wattsupwiththat.com/2018/04/05/a-look-at-the-ghcn-daily-minimums-debunks-a-basic-assumption-of-global-warming/
Mark Fife viser at der er intet nyt under solen m.h.t. CO2 og dens dramatiske indflydelse paa vores klima.

GHCN er jo begraenset mest til USA og det indroemmer han, men jeg tror at han har fundet noget der er interessant. Det der med 60 aars 'cycles' er der ogsaa andre der har fundet. Som jeg har sagt mange gange 'Climate Change' videnskab er ikke ude af vukkestuen endnu.
05-04-2018 16:36
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Tak, John for update!

Her er en lille oversigt over forudsigelser vedrørende isfrit Arktis / nordpol:



Taget fra:
http://borsen.dk/opinion/blogs/view/17/5021/samtlige_profetier_om_isfrit_arktis_i_dag_er_slaet_fejl_opdateret_status_for_havsisen.html


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
05-04-2018 16:53
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Her NSIDC graf over havis extent ud for Antarktis kyster, marts måned.

De har plottet hældningen på den lange trend hvis nogen skylle være i tvivl.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

05-04-2018 17:54
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Den Nordlige halvkugle har pt. godt og vel en fjerdel mere sne (angivet som km3 vand) end normalt.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 05-04-2018 17:55
05-04-2018 21:36
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Frank Lansner skrev:
Her NSIDC graf over havis extent ud for Antarktis kyster, marts måned.

De har plottet hældningen på den lange trend hvis nogen skylle være i tvivl.


Hvad betyder det for havniveauet, når nu godt 10% af gletchere langs kystlinjen trækker sig tilbage, mens kun knapt 2% gletchere langs kystlinjen udvides, og i langsommere hastighed end dem, der trækker sig tilbage.

Årsagen er øgede havtemperaturer, hvor vandet i oceanerne kommer ind under gletcherne, der hviler på klipper langt under havoverfladen. Herved undermineres gletcherne i mødet med oceanet.
Redigeret d. 05-04-2018 21:39
05-04-2018 21:56
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Niels K, nu skriver du "øgede havtemperaturer" omkring Antarktis.

1) Hvilken del af havet omkring Antarktis mener du har øgede havtemperaturer, og hvor længe mener du det har stået på?

2) Da den lange trend viser generelt mere havis omkring Antarktis, hvad synes du er den bedste forklaring på mere havis + dette at du mener at disse vande er opvarmede?
Is plejer jo ikke at dannes bedre i varmere vand?
05-04-2018 22:47
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Frank Lansner: nu opgiver du jo ikke din kilde, men jeg gætter derfor på, at der er tale om udbredelsen af havis om vinteren (NSIDC).
Hvorfor denne er udvidet igennem nogle årtier kan jeg ikke svare på, men der er f.eks. fundet, at kolde havstrømme, der stiger op fra dybhavet omkring Antarktis, kan spille en rolle i Antarktis reaktion på øgede overfladetemperaturer.

Gletcherne på Antarktis langs oceanet reduceres igennem sommeren (dernede).
Men læs selv om denne undersøgelse her.
https://www.washingtonpost.com/news/energy-environment/wp/2018/04/02/an-alarming-10-percent-of-antarcticas-coastal-glaciers-are-in-retreat-scientists-find/?utm_term=.325be1327174
05-04-2018 22:52
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Niels K,

Det indlæg hvor jeg viser Marts tal indledes med "Her er NSIDC graf", så ja, NSIDC er kilden.

Men du skrev før at der var varmere oceaner omkring Antarktis. Nu skriver du så at der er koldere vande der kommer op. Så... mener du at havene omkring Antarktis er blevet varmere eller koldere?

Og igen, hvis du mener havene omkring Antarktis er blevet varmere som du først skrev, hvordan mener du bedst at man så kan forklare mere havis?
Redigeret d. 05-04-2018 22:53
06-04-2018 07:29
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Frank Lansner skrev:
Hej Niels K,

Det indlæg hvor jeg viser Marts tal indledes med "Her er NSIDC graf", så ja, NSIDC er kilden.

Men du skrev før at der var varmere oceaner omkring Antarktis. Nu skriver du så at der er koldere vande der kommer op. Så... mener du at havene omkring Antarktis er blevet varmere eller koldere?

Og igen, hvis du mener havene omkring Antarktis er blevet varmere som du først skrev, hvordan mener du bedst at man så kan forklare mere havis?


Hej Frank Lansner: som med kurven for atmosfære vandindhold, som du tidlige bragte, så har du heller ikke her med NSIDC bragt et link til grafen, du bringer. Så det er heller ikke her muligt at se, hvad forfatterne af grafen selv har af forklaringer mm.

Ligesom sidste diskussion, så er der tale om forhold, som kun kan afgøres af folk der arbejder professionelt med de klimatiske forhold omkring Antarktis. Hvis iøvrigt forholdene er tilstrækkeligt belyst.

Men igen: havisen dannes om vinteren (din graf), mens gletcherne smelter om sommeren (min artikel).
Allerede her er vi på tynd is, når forskelligheder skal forklares.

Jeg vil gerne have dine kommentarer til afsmeltningen beskrevet i artiklen.
06-04-2018 08:25
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
OK, min fejl, som debatør der har fulgt med i klimaudviklingen gennem mange år er det simpelthen en selvfølge at isen omkring Antarktis ikke bare i en specific måned, men generelt har haft voksende trend.

Der er mig bekendt ingen, aboslut ingen, der benægter dette blandt forskere. Det har jeg i hvert fald ikke set. Tvært imod har jeg set mange (bort-) forklaringer på kulde og voksende is omkring Antarktis.

Men hvis du ikke er up-to-date med dette er det vist en god idé at vi lige får det på plads.

Først, den klassiske graf fra Cryosphere vi er mange der har fulgt med i år for år:


Intet link idet sitet så vidt jeg ved er nedlagt, desværre.
Det du ser er at isen omkring Antarktis har slået max rekord et par gange i de senere år og at den generelle trend er voksende.

Her fra en nyere kilde:

https://journals.ametsoc.org/doi/abs/10.1175/JCLI-D-16-0408.1

Samme billede.

Så er der NSIDC´s trend grafer, også samme billede.

http://nsidc.org/data/seaice_index/
Her står også et par ord om data, men naturligvis intet der kan ændre på at deres grafer for Antarctic sea ice concentration er netop dette.
Lige nu på ovenstående link vises Marts 2018.

- Men herunder vises alle måneder (dog med slut 2017) en for en. For at se dette skal du gå ind på:
http://nsidc.org/data/seaice_index/compare_trends
og udfylde de to headers som jeg har gjort, se herunder, og trykke "refresh".

Variationen i den Antarktiske vinter er meget mindre end om sommeren. Men ikke desto mindre har alle måneder voksende trend for Antarktis havis.

Og ja, hvis man har hørt Danmarks Radio vil man desværre tro at det stik modsatte var tilfældet. Trist at vi i de senere år ikke længere kan stole nogenlunde på vores medier i Danmark, et stort tab.

SUMMA - Så prøver vi igen:

Din overbevisning om at der har været opvarmning i havene omkring Antarktis, hvordan forklarer du bedst muligt at der så har været voksende haivs omkring Antarktis?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 06-04-2018 08:41
06-04-2018 09:34
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Hej Frank Lansner: tak for dit indlæg.

jeg prøver lige igen. Kan du ikke lige fortælle, hvad du mener om afsmeltningen i Antarktis. Læs venligst artiklen, jeg henviste til.

Jeg vil også gerne have 2 links til Danmarks radio, hvor de siger, at Antarktis havis er aftagende?

Og igen: du taler om max havis udbredelse (vinter), jeg taler om gletchere langs oceanet(sommer). Det er 2 helt forskellige ting, 2 forskellige diskussioner.
Oceanets havstrømme, opvarmning, afkøling, sommer, vinter, hvornår og hvordan: her henvises til forskningen.

Mvh Niels
Redigeret d. 06-04-2018 09:39
06-04-2018 09:42
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
DR: Det var deres direkte radioavis: De sagde ordret "Der bliver minde og mindre havis omkring Antarktis" !

Tror ikke jeg kan linke til dette (det er et par måneder siden). Men hvis de kommer med den slags igen vil jeg se om jeg kan linke.

Jeg læser gerne artiklen, men det bliver nok først iaften, tidligst.
Jeg forholdt mig til dette du skrev om at varmere vande omkring Antarktis var med til at destabilisere gletsjere mv. Så ville jeg bare gøre opmærksom på at dette med at nogen påstår at vi skulle have varmere vande omkring Antarktis ikke stemmer med isen. Og meget andet (...!), men det vil jeg lige komme tilbage til. Måske bruger din artikel en "re-analysis" for at påstå at vandende bliver varmere omkring Antarktis, det ville i så fald være set før.
Redigeret d. 06-04-2018 09:43
06-04-2018 11:16
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Vi har snakket en del om is-situationen i Arktis generelt, maen måske også lige værd at nævne at vores "lokale" Arktis is i Barentshavet ikke har bredt sig mere så meget som vi ser nu siden 2010. Nord for Svalbard samt Beringstrædet er stadigt lidt sløjt.
Billeder viser situationen 5 april hhv 2017 og 2018. DMIs kort for istykkelse.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 06-04-2018 11:38
06-04-2018 11:25
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Ovenstående kan hænge sammen med at Barentshavet ikke er helt så varmt som det ellers plejer at være gennem adskillige år, se øverste venstre hjørne pågif herunder :-)

Billeder er fra 5 april 2016, 17 og 18. Den generelle varme 2016-17 kan i ret høj grad tilskrives El nino 2015-16.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 06-04-2018 11:39
06-04-2018 12:10
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Rekordkulde på vej ned over USA.
Det kan blive tale om kulderekord for april i flere stater.
I Texas forventer man nattefrost, hvilket vil gå ud over hveden,som er begndt at spire.
I nogle stater har temperaturen i marts været under den normale.
06-04-2018 19:14
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Frank Lansner skrev:
DR: Det var deres direkte radioavis: De sagde ordret "Der bliver minde og mindre havis omkring Antarktis" !

Tror ikke jeg kan linke til dette (det er et par måneder siden). Men hvis de kommer med den slags igen vil jeg se om jeg kan linke.

Jeg læser gerne artiklen, men det bliver nok først iaften, tidligst.
Jeg forholdt mig til dette du skrev om at varmere vande omkring Antarktis var med til at destabilisere gletsjere mv. Så ville jeg bare gøre opmærksom på at dette med at nogen påstår at vi skulle have varmere vande omkring Antarktis ikke stemmer med isen. Og meget andet (...!), men det vil jeg lige komme tilbage til. Måske bruger din artikel en "re-analysis" for at påstå at vandende bliver varmere omkring Antarktis, det ville i så fald være set før.


Du kan ikke se forskellen mellem havisens udbredelse om vinteren, der hænger sammen med vindretninger/vindstyrke,havstrømme mm, og gletcherafsmeltning om sommeren, der hænger sammen med måske ændrede havstrømme ift om vinteren?
06-04-2018 20:03
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Hvorfor vokser havisen i udbredelse ved Antarktis om vinteren gennem de sidste årtier, når nu temperaturen stiger?
Find et svar her- det er vind og havstrømme, der er årsagen.
https://insideclimatenews.org/news/31052016/why-antarctica-sea-ice-level-growing-while-arctic-glaciers-melts-climate-change-global-warming
Redigeret d. 06-04-2018 20:05
07-04-2018 12:33
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
En undersøgelse foretaget af Rajmund Przybylak et al.af vejrdata fra en tysk station på Svalbard i 1944 - 1945 viser, at temperaturen dengang var ligeså høj som idag.
https://doi.org/10.1002/joe.5459
Fra d. 6 marts 2018.
07-04-2018 15:20
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Hej Frank Lansner,
Her er mere materiale om Antarktis gletcher tilbagetrækning.
Bemærk at den øgede opvarmning påvirker havstrømmene, der derved kan give anledning til varmere vand når ned til primært vest Antarktis.
I og med målingen er over de sidste 7 år, så skal der mere data til, før vi kan få en mere præcis indikation af, hvad det kommer til at betyde.
James Hansen har i flere år plæderet for, at vest Antarktis afsmeltning er den største trussel af alle.
Så denne forskning er særdeles vigtig for os, specielt os i lavtliggende områder som Danmark.
https://www.scientificamerican.com/article/antarctic-glaciers-lost-stunning-amount-of-ground-in-recent-years/
Mvh Niels
Redigeret d. 07-04-2018 15:22
10-04-2018 21:40
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Snefald er øget i intensitet på Antarktis. Det giver øget akkumulering af is på kontinentet.
Fra starten af 1800 tallet til idag er stigningen 10%.

Men afsmeltningen overgår akkumuleringen som følge af øget nedbør.
Endnu en undersøgelse når frem til dette resultat.
https://phys.org/news/2018-04-reveals-snowfall-antarctica-centuries.html
12-04-2018 08:07
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Hej Frank Lansner,
Her følger mere om den triste nyhed om, at ismasserne både i Antarktis og i Arktis er på retur i accelererende hastighed. Havisen om vinteren har indtil for et par år siden udvidet sig igennem nogle årtier.
https://www.truthdig.com/articles/polar-ice-is-melting-fast-in-north-and-south/
Mvh Niels
13-04-2018 15:16
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Sandheden er,at der iflg. RSS - satellitdata ikke er blevet signifikant varmere ved sydpolen de sidste 35 år.
Trenden er 0,029 K/dekade.
13-04-2018 22:06
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Hej Kjeld Jul.
Der er tale om øgede havtemperaturer omkring Antarktis.
Den øgede afsmeltning gennem de sidste 7 år kommer ikke af sig selv.
Mvh Niels
Redigeret d. 13-04-2018 22:10
15-04-2018 11:25
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Grundig analyse af, hvorfor gletchere smelter nedefra.
Det er kompliceret.
https://www.scientificamerican.com/article/why-are-glaciers-melting-from-the-bottom-its-complicated/
16-04-2018 20:08
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Kjeld Jul skrev:
Sandheden er,at der iflg. RSS - satellitdata ikke er blevet signifikant varmere ved sydpolen de sidste 35 år.
Trenden er 0,029 K/dekade.


En blanding af is og vand holder en fast temperatur indtil al isen er smeltet,

er det ferskvand er temp som bekendt lig nul, er det salt is i salvand er den vel konstant minus 2 - 3 grader, men hvis nu isen er fersk fra gletsjere og vandet salt, hvad så?
Side 27 af 37<<<2526272829>>>





Deltag aktivt i debatten PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
2024 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data8020-04-2024 13:58
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data75006-04-2024 09:52
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data119529-04-2023 01:12
PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data77315-01-2017 22:49
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik