Husk mig
▼ Indhold

PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 28 af 37<<<2627282930>>>
18-04-2018 12:44
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Obrigado, hjemvendt fra Brasilien. (Dog skal jeg lige have klare mit barns konfirmation, så det tager nogle uger endnu inden jeg er "tilbage"
)

Arktis havis voolumen
Fra good old DMI kan vi se at 2018 fortsat lægger afstand til 2016 og 2017 der pt sejles agterud. og 2018 når nu også 2015 og andre år :



Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 18-04-2018 12:47
18-04-2018 12:45
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og her hvis vi ser på forskellen fra 24 feb (hvor jeg lavede årest første opgørelse) til 17 april, så ser vi 2018 i fuld galop:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

18-04-2018 13:39
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Hej Frank.
Fint at du igen opgraderer og kommenterer.
20-04-2018 20:23
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Ismasserne i Arktis er som bekendt for nedadgående.
Et godt overblik gives her.
https://mobile.twitter.com/zlabe/status/987175625466064897

Mvh Niels
20-04-2018 21:40
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Niels K Sørensen skrev:
Ismasserne i Arktis er som bekendt for nedadgående.
Et godt overblik gives her.
https://mobile.twitter.com/zlabe/status/987175625466064897



Og hvordan kan du få det at stemme med dette?
http://www.aari.ru/odata/_d0015.php?lang=1&mod=0&yy=2018
20-04-2018 22:10
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
kulden-varmen skrev:
Niels K Sørensen skrev:
Ismasserne i Arktis er som bekendt for nedadgående.
Et godt overblik gives her.
https://mobile.twitter.com/zlabe/status/987175625466064897



Og hvordan kan du få det at stemme med dette?
http://www.aari.ru/odata/_d0015.php?lang=1&mod=0&yy=2018



Hvor fik du den ide fra, at det nu skal afstemmes med russerne ???
Den har vi godt nok ikke hørt før.

Og Niels' graf er da meget bedre. Her ser man helt tydeligt, at ismasserne er for kraftigt nedadgående:

---------------------------------





.


20-04-2018 23:29
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
crank skrev:

Hvor fik du den ide fra, at det nu skal afstemmes med russerne ???
Den har vi godt nok ikke hørt før.


Så tager vi bare amerikanerne. Det brune er gammel is, som overlevede sidste sommer.
Tilknyttet billede:

21-04-2018 06:19
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Der må være et link med til alle grafer. En graf uden kilde er ikke troværdig.
Det siger heller ikke noget at sammenligne et kort med en trend.
Mvh Niels
Redigeret d. 21-04-2018 06:21
21-04-2018 08:00
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Niels K Sørensen skrev:
Der må være et link med til alle grafer. En graf uden kilde er ikke troværdig.
Det siger heller ikke noget at sammenligne et kort med en trend.
Mvh Niels


Hvordan vil du seriøst udlede en trend af et verdenskort med syv farver?
21-04-2018 08:05
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
kulden-varmen skrev:
Niels K Sørensen skrev:
Der må være et link med til alle grafer. En graf uden kilde er ikke troværdig.
Det siger heller ikke noget at sammenligne et kort med en trend.
Mvh Niels


Hvordan vil du seriøst udlede en trend af et verdenskort med syv farver?

Hvorfor lægger du et russisk kort ud, som argument mod en trend set over 40 år?
og
Hvorfor lægger du et kort ud med 7 farver uden kildeangivelse, når vi diskuterer en trend?

Mvh Niels
Redigeret d. 21-04-2018 08:12
22-04-2018 13:26
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
ENSO, El Nino / La Nina
I øjeblikket ser vi varmere vand samle sig under Stillehavets ækvator. Parat til en mindre ny El Nino?

Fortsættes...


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

22-04-2018 13:33
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Sagen er blot, at umiddelbart syd for Stillehavets ækvator dominerer koldere vande - hvilket ikke fremgår af ovenstående grafik.

Så med varmere og koldere vande liggende nogenlunde parallelt langs Stillehavets ækvator, hvad er odds for at vi så får en nette El Nino - effekt? Umiddelbart skal vi nok se mere varme dukke op før der rigtigt kan blive tale om en El Nino af betydning i den kommende tid.

Herunder ses udviklingen i overfladetemperaturer for havet i dagene fra ovenstående grafrik, 18 apr, til 22 april.
Og pt. ser det ud som om der skal noget til før at det varme vand under ækvator kan overrule det kolde vand syd for Ækvator.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

23-04-2018 10:31
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Ganske vist har isvolumen 2018 netop overhalet 2015, men jeg synes det er meget vanskeligt at vurdere situationen.

Ved Beringstrait, ser det bestemt ikke godt ud.
Tilbage i 2007 da vi havde det store crasch for Arktis havis, der var det helt overvejende fra denne front at det gik rigtigt hurtigt.

Fra Atlanterhavs siden samt det centrale Rusland, der ser det derimod ret fint ud....


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

23-04-2018 23:45
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
James Hansen har tidligere foreslået, at smeltevand fra Antarktis kan forstyrre cirkulationen i det sydlige ocean, så afsmeltningen fra kontinentet øges (positiv feedback).
En helt ny undersøgelse viser, at denne proces kan være initieret allerede.

https://www.washingtonpost.com/news/energy-environment/wp/2018/04/23/one-of-the-most-worrisome-predictions-about-climate-change-may-be-coming-true/?noredirect=on&utm_term=.031a87a4955a
24-04-2018 15:46
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Anomali for temperaturer 2m højde, fra Japans met office, Marts 2018.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

24-04-2018 17:21
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Niels K Sørensen skrev:
James Hansen har tidligere foreslået, at smeltevand fra Antarktis kan forstyrre cirkulationen i det sydlige ocean, så afsmeltningen fra kontinentet øges (positiv feedback).
En helt ny undersøgelse viser, at denne proces kan være initieret allerede.


Jeg kan læse ikke linket bag en betalingsmur. Men Antarktis er under frysepunktet, og der er derfor ingen direkte afsmeltningen fra kontinentet. Isen er langt under frysepunket, og vil derfor genfryse smeltevandet hvis der kommer noget.

initiere, (af lat. initiare indvi), indvi; optage; indføre; igangsætte.

Det er virker som om der er ophørsudsalg på alarmiske historier.
24-04-2018 19:26
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
I øvrigt så har vand den højeste massefylde ved 3,984 °C. Det betyder, at det kolde havvand synker ned i dybhavet langt fra iskanten.
24-04-2018 21:55
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Japan har fået et nyt turist mål :-)



https://wattsupwiththat.com/2018/04/22/its-been-a-bad-winter-all-over-snow-in-japan-56-feet-high/

Gad vide hvor langt ind i sommerhalvåret der vil ligge sne her?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
24-04-2018 23:39
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
kulden-varmen skrev:
Niels K Sørensen skrev:
James Hansen har tidligere foreslået, at smeltevand fra Antarktis kan forstyrre cirkulationen i det sydlige ocean, så afsmeltningen fra kontinentet øges (positiv feedback).
En helt ny undersøgelse viser, at denne proces kan være initieret allerede.


Jeg kan læse ikke linket bag en betalingsmur. Men Antarktis er under frysepunktet, og der er derfor ingen direkte afsmeltningen fra kontinentet. Isen er langt under frysepunket, og vil derfor genfryse smeltevandet hvis der kommer noget.

initiere, (af lat. initiare indvi), indvi; optage; indføre; igangsætte.

Det er virker som om der er ophørsudsalg på alarmiske historier.


Så ok, du har selvfølgeligt ret, og dem, der arbejder professionelt dernede med målinger mv tager selvfølgeligt fejl.
Troværdigt?
Mvh Niels
25-04-2018 12:00
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Her er så vist massetabet af landis fra hhv Grønland og Antarktis fra 2002 til 2017 opmålt med sattelitfotos.
Zack Labe er helt eminent til at præsentere data enkelt og forståeligt.
https://mobile.twitter.com/zlabe/status/988819787743612928

Grønland har i perioden mistet 4.000GT, hvor Antarktis har mistet 2.000GT.
Altså: både Grønland og Antarktis bidrager til vandstandsstigninger og har gjort det siden 2002.
Så hvis i hører historien om den polare vippe, der gør, at når Grønland mister is, så akkumuleres is i Antarktis, så er det fra mennesker, der ikke ved, hvad der sker lige mu.

1GT is er i størrelse en isklump på 1 kmx 1kmx 1km.

Mvh Niels
Redigeret d. 25-04-2018 12:11
26-04-2018 10:02
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
DMI havis volume opdateret til 25 april.

Beklager at jeg ikke pt. har tid til flere indlæg, men det kommer :-)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

26-04-2018 12:05
Jakob
★★★★★
(9210)
­­



Frank Lansner skrev:
Japan har fået et nyt turist mål :-)



https://wattsupwiththat.com/2018/04/22/its-been-a-bad-winter-all-over-snow-in-japan-56-feet-high/

Gad vide hvor langt ind i sommerhalvåret der vil ligge sne her?



Hvad har det med klima at gøre..?


Et link til din orientering:
http://www.klimadebat.dk/forum/to-sider-til-en-debat-d8-e3416.php




­
26-04-2018 14:22
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Jakob, der har altid været plads til usædvanlige observsioner i denne tråd. Hvorvidt den enkelte observation nu er 100% "klima" eller 100% "vejr" kan være umuligt at sige med sikkerhed.

Hvis det generer dig, så opret en anden tråd hvor der er mere strikse regler som du har det bedre med, og så bidrag så selv til denne nye tråd, gør den interessant så nogen gider læse den.

Indeværende tråd har mange læsere.
Dette betyder - Jakob - at der er mange der ønsker at læse de ting vi typisk bringer i denne tråd om opdaterede observationer.

Stod det til dig, skulle disse læsere så ikke have lov til at læse disse ting.

Det generer dig åbenbart ikke at bestemme over andre mennesker.

Må jeg derfor gætte på at du ligger pænt langt ude på venstre-fløjen?

Hvis du ønsker at snakke mere om dit lidt triste emne, om hvad man må skrive på i hvilke tråde etc. så venligst find dig en tråd der er tilegnet dette emne. Denne tråd handler om opdaterede observationer fra hele verden. Har du noget af i den forbindelse at bidrage med ville det være dejligt og godt for sitet.

Og PS: Selv din egen fløj i klimadebaten vurderer at usædvanlige (vejr-) observationer i disse år i nogen grad vedrører klima, det har du måske ikke opdaget.
Redigeret d. 26-04-2018 14:23
26-04-2018 14:54
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Hej Frank.
Jeg værdsætter dine fortsatte observationer og opdateringer.
Jeg synes også,at Jacob skulle finde sig et forum,hvor han kan skrive om sin økologiske køkkenhave og støvtrolde etc.
Han bruger det meste af sin tid her med at forsøge at finde samarbejdspartnere udover Crank,som vil være med til at smide andre debattører ud af Klimadebat.
26-04-2018 15:17
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Frank og Kjeld >

Jakob er da Dansk Folkepartisan Nazionalist ligesom i andre
Jeg synes ellers, det skinner godt igennem?




.


26-04-2018 15:17
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Godt at høre Kjeld :-)

Men altså det eksempel Jakob hiver fat i:
Det er jo fuldstændigt vildt med disse snehøjder 15-20m, sikkert i et mindre område, men som jeg skriver:
"Gad vide hvor langt ind i sommerhalvåret der vil ligge sne her?"

For sagen er jo også, at hvis ikke den sne dette sted kan nå at smelte helt væk, så er dette jo en begyndende gletsjer, eller "patch" måske en bedre betegnelse. Og joe, det lugter lidt af klima. Håber japanske medier rapporterer lidt om hvor langt ind i sommeren den is holder stand.

Crank: Really ??? Ok, DF, det havde jeg bestemt ikke set komme. Det fleste små "bestemmere" i stort og småt jeg kender er SF´ere eller Enhedslisten :-)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 26-04-2018 15:20
26-04-2018 15:21
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Jeg kan huske, han følte sig meget stødt over, at en eller anden havde sagt, at der var nogen, der aldrig blev helt stuerene.

Og du glemte forresten De Radikale og Alternativet


Alle disse partier er jo besat af djøffere og videnskabsdamer.
Men sådan er det jo bare!



.



Redigeret d. 26-04-2018 15:43
26-04-2018 16:33
Jakob
★★★★★
(9210)
­




Frank Lansner skrev:
Jakob, der har altid været plads til usædvanlige observsioner i denne tråd. Hvorvidt den enkelte observation nu er 100% "klima" eller 100% "vejr" kan være umuligt at sige med sikkerhed.

Hvis det generer dig, så opret en anden tråd hvor der er mere strikse regler som du har det bedre med, og så bidrag så selv til denne nye tråd, gør den interessant så nogen gider læse den.

Indeværende tråd har mange læsere.
Dette betyder - Jakob - at der er mange der ønsker at læse de ting vi typisk bringer i denne tråd om opdaterede observationer.

Stod det til dig, skulle disse læsere så ikke have lov til at læse disse ting.

Det generer dig åbenbart ikke at bestemme over andre mennesker.

Må jeg derfor gætte på at du ligger pænt langt ude på venstre-fløjen?

Hvis du ønsker at snakke mere om dit lidt triste emne, om hvad man må skrive på i hvilke tråde etc. så venligst find dig en tråd der er tilegnet dette emne. Denne tråd handler om opdaterede observationer fra hele verden. Har du noget af i den forbindelse at bidrage med ville det være dejligt og godt for sitet.

Og PS: Selv din egen fløj i klimadebaten vurderer at usædvanlige (vejr-) observationer i disse år i nogen grad vedrører klima, det har du måske ikke opdaget.








Der vil sikkert også komme mange glade læsere, hvis jeg lægger en masse nøgenbilleder ind af smukke damer.
Orden i forum har, så vidt jeg ved, intet at gøre med antal læsere.

Tråden ligger i "Overordnet om klimaændringer", og hvis det har noget seriøst med klimaforandringer at gøre, så mener jeg, at du bør kunne forklare det grundigt, ellers må det nok være et vejrfænomen, og det har vi et andet underforum til:
http://www.klimadebat.dk/forum/vejret-f6.php

At der altid har været plads til din uorden er ikke det samme som, at der aldrig kan opstå ønsker om mere orden, og jeg mener, at du skamskriver "Overordnet om klimaændringer" med vejrfænomener uden nogen tanke for at bevise, hvad det har med klima at gøre. Mit eksempel har vist sig bedre, end jeg troede, og jeg synes, at det er flovt for dig, at du ikke selv kan se det.




­
26-04-2018 16:41
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
crank skrev:
Frank og Kjeld >

Jakob er da Dansk Folkepartisan Nazionalist ligesom i andre
Jeg synes ellers, det skinner godt igennem?




.


Det er da utroligt,Pia er da benægter, hun sagde d. 7 sept. 2011 "De her klimaændringer er ikke menneskeskabte".
Jacobs hukommelse halter måske?
26-04-2018 16:53
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Jakob, det du laver her i tråden er "uorden". Vil du venligst snakke om dine ting i en anden tråd?

Eller nævn din harme overfor Branner.

Hvor herre bevarres.

Kom tilbage hvis du har noget spændende og relevant mht opdaterede observationer, data osv. Ellers er det mig der må gå til Branner.
26-04-2018 18:06
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Hej Frank Lansner.

Du skriver vedrørende sneen i japan:

For sagen er jo også, at hvis ikke den sne dette sted kan nå at smelte helt væk, så er dette jo en begyndende gletsjer, eller "patch" måske en bedre betegnelse. Og joe, det lugter lidt af klima. Håber japanske medier rapporterer lidt om hvor langt ind i sommeren den is holder stand.


Et interessant spørgsmål herfor ville være om mængden af snefald i denne region er steget igennem de senere år? Er det muligt med sådanne data?

Ps. Så tror jeg det nemmest at ignorere Jacob i disse tråde, det virker tydeligt manden bliver tiltagende desperat efter opmærksomhed til debat, trods færre og færre gider den form for polemik.

Mvh.
26-04-2018 18:28
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Ja, Christian, og det sjove helt aktuelt er jo at begge sider i klimadebaten - som jeg forstår det - rent faktisk indikerer at vilde vintre etc. rent faktisk er klima og ikke bare vejr. De 2 fløje er så bare uenige om hvorvidt dette skyldes hhv varmt Arktis (og CO2) eller om det skyldes Solens dyk i aktivitet.

Så Jakob står pænt alene med sin nye vedtægt om at den slags er 100% vejr og 0% klima.
Held og lykke jakob.

Jo, måske har du ret Christian mht. jakob, jeg personligt har bare ikke været så meget i klinch med jakob før, så den skal lige fise ind hvad han har gang i.
26-04-2018 18:50
Kosmos
★★★★★
(5369)
Det er da utroligt,Pia er da benægter, hun sagde d. 7 sept. 2011 "De her klimaændringer er ikke menneskeskabte"

- her nogle ikke helt dugfriske udsagn fra partiets (daværende?) klimaordfører.
Mærkesagerne synes ikke at omfatte 'klima'(?), og heller ikke principprogrammet siger meget; om 'Natur' står der dog:

...Vi vil ligeledes såvel nationalt som internationalt arbejde for, at den måde hvorpå man omgås klodens ressourcer bærer præg af nænsomhed, omtanke og ansvarlighed. Hertil hører også omsorgen for naturen og alle de levende væsener, vi som forvaltere af jordens rigdomme, har ansvaret for
26-04-2018 18:59
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Christian, du skriver:
"Et interessant spørgsmål herfor ville være om mængden af snefald i denne region er steget igennem de senere år?"

Mja, det der er helt sikkert er, at omfanget denne vinter er ekstremt. Således er det blevet et slags tilløbsstykke/turistmål - og derfor tænker jeg det må være usædvanligt. Vi er et stykke oppe i bjergene - hvor det jo normalt er lidt koldere. Derfor virker det som noget af en mundfuld for moder natur at få smeltet 17 meter sne :-) Men hvem ved.
Hvis tendenserne fortsætter (evt. som følge af lav Solar aktivitet) næste år bliver det skræmmende/interessant om vi skal til at have mere gletsjer i disse områder.
26-04-2018 19:24
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Frank Lansner skrev:
Ja, Christian, og det sjove helt aktuelt er jo at begge sider i klimadebaten - som jeg forstår det - rent faktisk indikerer at vilde vintre etc. rent faktisk er klima og ikke bare vejr. De 2 fløje er så bare uenige om hvorvidt dette skyldes hhv varmt Arktis (og CO2) eller om det skyldes Solens dyk i aktivitet.

Så Jakob står pænt alene med sin nye vedtægt om at den slags er 100% vejr og 0% klima.
Held og lykke jakob.


Mit klare indtryk af debatten er også at de vilde vintre vi har oplevet de senere år omtales som klima og ikke vejr, da de efter disse argumenter er en følge af klimaforandringerne. Den generelle forklaring er som du selv kommer ind på, hvor den globale opvarmning svækker jetstrømmen, som gør det muligt for koldere luft at kommer længere sydpå og omvendt varmere luft længere nordpå, hvilket giver kolde vintre i det østlige USA, Nordvesteuropa og dele af Asien.

Dette har vi set og kan således sagtens stemme overens, kan det?

Men som du nævner, kan en lav solaktivitet gøre præcis det samme, da den også kan påvirke jetstrømmene og skabe samme fordeling af kulde og varme. Denne effekt kan via rekonstrueringer spores langt tilbage, som denne undersøgelse fra 2012 videnskab.dk referere til:

https://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/lav-solaktivitet-giver-kolde-vintre-i-europa

Så jeg kan godt følge spørgsmålet herefter, hvad er årsagen? for mig at se kunne det godt være en kombination, begge effekter er reelle nok, men hvad for en er mest og mindst signifikant? jeg kunne godt fristes til at sige solen på bagrund af klimahistorien, men kunne også hælde til den anden, da det stemmer fint overens med min logik, når kloden opvarmes, svækkes temperaturkontrasterne og jetstrømmes svækkes, det gør den kan bølge mere og blive mere fastlåst, hvilket kan give kulde eller varme de steder hvor den låser sig fast.

Så når man følger debatten så bliver det hurtigt til en debat om klima og ikke ''bare'' vejr.

Jo, måske har du ret Christian mht. jakob, jeg personligt har bare ikke været så meget i klinch med jakob før, så den skal lige fise ind hvad han har gang i.


Det også fair nok frank, forstår dig ganske fint, jeg har dog haft en række ture med Jacob og været udsat for hans grove og manipulerende udgydelser tilstrækkeligt mange gange til jeg ikke kan se hvad det skulle nytte at føre en dialog, det har jeg for længest opgivet på det konstruktive plan.

Kan se det nu er blevet din tur til at komme igennem hans felttog mod forskellige personer, for mig vidner det om en desperat mand der har langt større problemer, og det sagt i bedste mening.

Frank, jeg har altid haft respekt for din måde at føre debat på, din rolige og saglige tilgang til emnet, krydret med lidt humor, og ikke mindst din tålmodighed med folk der virkelig sviner dig til. Håber ikke du på grund af dette taber den debatform, den er prisværdig! vil ønske jeg besad samme rolighed og tålmodighed i de debatter som du har været en del af.

Må erkende jeg bider fra mig hårdt når det er, men det nytter sjældent for en debat.

Mvh.
26-04-2018 23:46
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Forklaringsmæssigt, hvordan hænger lavere solaktivitet sammen med globale månedlige middeltemperaturer, der forbliver meget høje?
Marts 2018 var mellem de 6 varmeste marts måned nogensinde registreret.
https://climate.nasa.gov/news/2714/march-2018-was-one-of-six-warmest-marches-on-record/

Jeg vil da klart forvente fald i de globale temperaturer, hvis solens lavere aktivitet skal have en væsentlig indflydelse.

Mvh Niels
27-04-2018 00:04
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Temperaturerne i Arktis er som bekendt stigende mere end i resten af verden.
Se denne kurve over dage over/under normal temperatur for de sidste par år fra 3 arktiske målestationer.

https://pbs.twimg.com/media/DbmOFYiVwAA4ebd?format=jpg&name=large

Mvh Niels
27-04-2018 12:24
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Frank Lansner : det er et spørgsmål til dig nedenfor.

Forklaringsmæssigt, hvordan hænger lavere solaktivitet sammen med globale månedlige middeltemperaturer, der forbliver meget høje?
Marts 2018 var mellem de 6 varmeste marts måned nogensinde registreret.
https://climate.nasa.gov/news/2714/march-2018-was-one-of-six-warmest-marches-on-record/

Jeg vil da klart forvente fald i de globale temperaturer, hvis solens lavere aktivitet skal have en væsentlig indflydelse.

Mvh Niels
27-04-2018 12:45
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Med hensyn til solforskningen, så antages det, at aftagende solaktivitet i dette århundrede, kan give lidt lavere temperaturstigninger forårsaget af øget drivhusgas udledning. Men det er kun en udsættelse, for solen returnerer til et højere niveau senere.
Den lavere solaktivitet er i størrelses orden 0,5 grader, hvor vi lige nu går mod 3 graders opvarmning i dette århundrede.

https://phys.org/news/2017-03-sun-impact-climate-quantified.html

Mvh Niels
27-04-2018 12:53
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Såfremt man går udfra temperaturstigningen fra 1979 til 2018 vil det svare til 2,1C ved en fordobling af CO2 til 560 ppm,så meget tyder på at klimasensiviteten er noget lavere end skønnet af IPCC.
Side 28 af 37<<<2627282930>>>





Deltag aktivt i debatten PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data69428-03-2024 09:06
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data119529-04-2023 01:12
PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data77315-01-2017 22:49
PART 6/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data76812-07-2016 21:58
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik