Husk mig
▼ Indhold

PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 17 af 37<<<1516171819>>>
26-02-2018 10:55
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
crank skrev:
Kjeld Jul skrev:

Modellerne viser en global middeltemperatue på ca 14C, men den kan ligeså godt ligge mellem 13 og 15C, regionalt er tempersturspredningeb endnu større.
Derfor kan man ikke sige ,hvor den ideelle gennemsnitstemperstur for Jorden og dens dyre -og planteliv skal ligge.


Det er rigtigt, Kjeld. Men, man kan jo sagtens registrere, at gennemsnitstemperaturen er steget.



.


Måske er vi på vej mod en bedre temperatur for Jordens velbefindende?
Redigeret d. 26-02-2018 10:58
26-02-2018 11:00
Frank123
★★☆☆☆
(384)
Det er mig helt ubegribeligt at højtuddannet videnskabsfolk, kan få sig selv til at tro, at man kan måle hele jordklodens gennemsnitstemperatur med en nøjagtighed med 1 til 2 decimaler.

I går startede jeg min bil, bilens udetermometer, der ikke er kalibreret, viste en udetemperaturen på -4C. Efter at jeg havde kørt 4-500 meter, på sort asfalt, steg temperaturen til + 4C. Efter at have tilbagelagt ca 600 meter, parkerede jeg bilen, gik ind for at handle. 10 minutter efter viste termometeret -1C.
Ok jeg havde parkeret bilen på en plads der var belagt med meget lyse SF sten. Nå men så kørte jeg hjem og parkerede i min carport. Så viste termometret -4C.

Arealet jeg "bestrøg" var en meget lille brøkdel af en kvadratkilometer.

En temperaturforskel på 8C på så lille en afstand!

Det er sandsynligvis UHI der er på spil!
Hvordan registrerer NASA det?

Er der nogen der kan forklare mig, så jeg kan overbevises, hvordan det kan lade sig gøre at måle den globale temperatur med en så usandsynlig akkuratesse?


"Min påstand: Gennemsnitstemperaturen i mit hus er inden for de seneste 12 måneder målt til 21,37 C."

Jeg har forlængst opgivet at beregne gennemsnitstemperaturen i mit hus og det ville da være grinagtigt at komme med sådan en påstand, for ikke at sige jeg ville blive hængt ud i dette forum som værende bindegal, hvis jeg påstod jeg kunne måle husets årlige gennemsnitlige indetemperatur med en nøjagtighed på 1 eller 2 decimaler.
26-02-2018 11:41
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Frank123 skrev:
Det er mig helt ubegribeligt at højtuddannet videnskabsfolk, kan få sig selv til at tro, at man kan måle hele jordklodens gennemsnitstemperatur med en nøjagtighed med 1 til 2 decimaler.

I går startede jeg min bil, bilens udetermometer, der ikke er kalibreret, viste en udetemperaturen på -4C. Efter at jeg havde kørt 4-500 meter, på sort asfalt, steg temperaturen til + 4C. Efter at have tilbagelagt ca 600 meter, parkerede jeg bilen, gik ind for at handle. 10 minutter efter viste termometeret -1C.
Ok jeg havde parkeret bilen på en plads der var belagt med meget lyse SF sten. Nå men så kørte jeg hjem og parkerede i min carport. Så viste termometret -4C.

Arealet jeg "bestrøg" var en meget lille brøkdel af en kvadratkilometer.

En temperaturforskel på 8C på så lille en afstand!

Det er sandsynligvis UHI der er på spil!
Hvordan registrerer NASA det?

Er der nogen der kan forklare mig, så jeg kan overbevises, hvordan det kan lade sig gøre at måle den globale temperatur med en så usandsynlig akkuratesse?


"Min påstand: Gennemsnitstemperaturen i mit hus er inden for de seneste 12 måneder målt til 21,37 C."

Jeg har forlængst opgivet at beregne gennemsnitstemperaturen i mit hus og det ville da være grinagtigt at komme med sådan en påstand, for ikke at sige jeg ville blive hængt ud i dette forum som værende bindegal, hvis jeg påstod jeg kunne måle husets årlige gennemsnitlige indetemperatur med en nøjagtighed på 1 eller 2 decimaler.


Enig ,når man siger at 2017,hvor der blev målt en global middeltemperatur på 14,8C,var det varmeste år nogensinde,og 0,2 C mere end 2015, mener jeg,at det ikke kan lade sig gøre at måle med denne nøjagtighed.
Samtidig ligger 14,8C indenfor Jordens gennemsnitlige teoretiske middeltemperatur.
26-02-2018 12:12
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Kjeld Jul skrev:
crank skrev:
Kjeld Jul skrev:

Modellerne viser en global middeltemperatue på ca 14C, men den kan ligeså godt ligge mellem 13 og 15C, regionalt er tempersturspredningeb endnu større.
Derfor kan man ikke sige ,hvor den ideelle gennemsnitstemperstur for Jorden og dens dyre -og planteliv skal ligge.


Det er rigtigt, Kjeld. Men, man kan jo sagtens registrere, at gennemsnitstemperaturen er steget.



Måske er vi på vej mod en bedre temperatur for Jordens velbefindende?




Det er det jo lovligt at håbe på.
Jeg tror bare, at det går alt, alt for stærkt.

og at det skyldes, at vi er alt for mange. Mennesket har svært ved at se sine begrænsninger. Men det bør vi vel diskutere i en af trådene om det emne.




.


RE: Gennemsnitstemperatur26-02-2018 12:40
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Frank123, godt indlæg!

Frank123 skrev:
Det er mig helt ubegribeligt at højtuddannet videnskabsfolk, kan få sig selv til at tro, at man kan måle hele jordklodens gennemsnitstemperatur med en nøjagtighed med 1 til 2 decimaler.

Hvad værre er: det giver slet ikke videnskabelig, fysisk mening med sådan en gennemsnitstemperatur i forståelsen: en global temperatur.

Hvis man har et sæt af tal, så giver det matematisk mening at tage et gennemsnit.

Hvis man har et objekt i termodynamisk ligevægt (entropien er maksimeret), så giver det videnskabelig, fysisk mening at snakke om en gennemsnitstemperatur, da det i dette tilfælde er et entydigt, veldefineret begreb, som alle kan blive enige om.

Jorden er ikke sådan et objekt.

Man kan forestille sig, at man placerer termometre med 1 km afstand overalt på Jorden. Hvis man lægger alle målingerne sammen og tager et gennemsnit, så får man et tal.

Flyt nu alle termometre 500 meter mod øst og mål igen.

Man får nu med stor sandsynlighed et andet gennemsnit, og dette tal kan være langt fra det første tal.

Nogle klima-forskere er klar over dette og siger da også, at der ikke er nogen definition på Jordens gennemsnitstemperatur:

Since there is no universally accepted definition for Earth's average temperature, several different groups around the world use slightly different methods for tracking the global average over time, including:

* NASA Goddard Institute for Space Studies
* NOAA National Climatic Data Center
* UK Met Office Hadley Centre

Kilde: What is the average global temperature now? @ NCAR, Boulder, Colorado

Bemærk også, at man snakker om varme i forb. med klima. Varme er energi med enheden Joule. Temperatur er ikke energi, og temperatur har enheden Kelvin (Celsius, Fahrenheit, osv.). Energi indvirker dog på den målte temperaur, men man kan sagtens beregne en faldende gennemsnitstemperatur (der i dette tilfælde er et matematisk og ikke et videnskabeligt begreb) for et objekt, som ikke er i termodynamisk ligevægt, selv om dets energi stiger; og omvendt.
Redigeret d. 26-02-2018 12:58
26-02-2018 17:32
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Problemer er bare, at den påståede udviklingen i jordklodens gennemsnitstemperatur bliver tillagt stor betydning i den politiske debat og i den politiske beslutningstagning.
26-02-2018 19:42
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Der er 3 anerkendte institutter, der måler global middel temperatur.
De når samme resultat.
26-02-2018 20:03
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Lyt til dem, der ved hvad de taler om.

https://www.metoffice.gov.uk/climate-guide/science/temp-records
27-02-2018 00:50
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Niels K Sørensen skrev:
Der er 3 anerkendte institutter, der måler global middel temperatur.
De når samme resultat.


Er dette ikke lidt betænkeligt? Der var jo mange forskellige måder de kunne behandle de samme tal på. Særligt i Stillehavet og Afrika.

Hvor er varmen i 1930erne blevet af?
27-02-2018 08:13
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
kulden-varmen skrev:
Niels K Sørensen skrev:
Der er 3 anerkendte institutter, der måler global middel temperatur.
De når samme resultat.


Er dette ikke lidt betænkeligt? Der var jo mange forskellige måder de kunne behandle de samme tal på. Særligt i Stillehavet og Afrika.

Hvor er varmen i 1930erne blevet af?


Der er masser af information på nettet, hvor du kan finde oplysninger om, hvordan den globale middeltemperatur fremkommer.
3 datasæt fra hhv NASA NOAA og en mere viser stort set samme opvarmning.
Så det er kævl og ævl, det der skrives om emnet her på klimadebat.dk.
Sæt dig selv ind i emnet.
27-02-2018 08:21
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Niels K Sørensen skrev:
Der er masser af information på nettet, hvor du kan finde oplysninger om, hvordan den globale middeltemperatur fremkommer.

Ok, kan du så ikke oplyse os benægtere om, hvor mange °C, den globale middeltemperatur er?
RE: Sne UK27-02-2018 08:36
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Selv De Britiske Øer vil få store mængder sne de kommende dage.

Nedbøren falder som sne, og ikke som regn, fordi det er koldt.

Nyfalden sne er effektivt til at reflektere solens lys, som så ikke går til at varme Jorden op.
Tilknyttet billede:

RE: Globale gennemsnit27-02-2018 11:31
John Niclasen
★★★★★
(6429)
D. 29-Jan-2018 viste jeg i dette indlæg flg. temperaturkort for hele Jorden:



Vedhæftet er et tilsvarende temperaturkort for idag d. 27-Feb-2018.

Kulden i Sibirien er spredt lidt mere ud over den sidste måned, og vi har vinden i øst i Danmark. Dette har en indvirkning på beregnede gennemsnitstemperaturer, også globalt.

Der findes ikke en global temperatur!
Et sådant begreb har ikke bund i videnskab.
Mængden af varme i f.eks. atmosfæren er veldefineret, men kendes ikke, så vidt jeg ved. Afhængig af, hvordan denne varme fordeler sig, vil man få forskellige resultater for beregnede gennemsnit af målte temperaturer.

De seneste årtier er gennemsnitstemperaturer for den nordlige halvkugle steget, men de er uændret eller er faldet for den sydlige halvkugle.

Da der er meget mere land på den nordlige halvkugle i forhold til den sydlige, vil dette sandsynligvis betyde, at gennemsnit for hele Jorden stiger, som vi også ser, når varmen placerer sig på den nordlige halvkugle.

Den bipolar vippe, som er defineret gennem bl.a. iskerne-forskningen, virker på alle tidsskalaer fra få årtier til tusindvis af år.

Når/hvis varmen skifter fra den nordlige til den sydlige halvkugle, så vil man med stor sandsynlighed se et fald i beregnede gennemsnitstemperaturer for hele Jorden (med mindre data bliver manipuleret, som desværre sker).
Tilknyttet billede:

27-02-2018 13:48
John Niclasen
★★★★★
(6429)
kulden-varmen skrev:
Niels K Sørensen skrev:
Ekstrem varme har de senere år været tilbagevendende i Arktis.
I år er ingen undtagelse. Selvom der er totalt mørke er temperaturen i Nordgrønland steget op over frysepunktet.

Det en fønvind, den har eksisteret altid. Jo flere automatiske målestationer, jo flere til fælde af de ekstrem varme fønvinde fanger du.

Jeg er enig i denne forklaring med fønvind.

Når vinden er i syd i Grønland, så strømmer der fugtig luft op over den store ø. Vanddampen fortætter og falder som sne på indlandsisen, og luften bliver helt tør.

Indlandsisen i Grønland er mere end 3 km tyk, og for den tørre luft gælder den tørre adiabatiske lapse rate. D.v.s. temperaturen i luften stiger med 9,8 °C/km, mens luften trykkes sammen og bevæger sig ned mod niveau med havoverfladen. Temperaturen stiger altså med ca. 30 °C i luften, som er en ren mekanisk effekt (adiabatisk uden tilførsel af varme).

Så er det ikke så underligt, at hvis der er -30 °C på toppen af indlandsisen, så bliver temperaturen af luften omkring frysepunktet, når det når ned til Det Arktiske Hav nord for Grønland.

Det er et kortvarigt fænomen, og temperaturen falder hurtigt igen i luften, når der udveksles varme med omgivelserne.

Temperaturen faldt ikke 30 °C, da luften bevægede sig fra havet syd for Grønland til toppen af indlandsisen. Det er fordi lapse raten for fugtig luft er lavere end for tør luft. Desuden er der latent varme indblandet, når vanddampen fortætter, fryser til iskrystaller og falder som sne.

(Der kan for øvrigt ikke være nogen drivhuseffekt nord for Grønland om vinteren, da der er mørkt døgnet rundt i polarnatten.)
Redigeret d. 27-02-2018 13:58
27-02-2018 14:06
John Peter
★☆☆☆☆
(89)
Interessant forklaring af John Niclasen om hvorfor det kan blive 0 C i Arctic lige nu.
Vi har en Paul Homewood herovre, der er god til at digge op hvad der skete i fortiden. Han har fundet DMI materiale der viser at det samme faenomen skete i 1976. Deja Vu.
https://notalotofpeopleknowthat.wordpress.com/2018/02/26/its-called-weather-george/
George Monbiot mister aldrig en chance for at skrige Climate Change ved alt der sker her i verden.
27-02-2018 14:57
Kosmos
★★★★★
(5371)
George Monbiot mister aldrig en chance for at skrige Climate Change ved alt der sker her i verden

- og hertillands følger Information troligt trop: Klimamenigheden skulle jo nødigt vakle i troen her i vinterkulden!

Tilknyttet billede:


Redigeret d. 27-02-2018 14:58
27-02-2018 15:44
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Fra artiklen i Information:

De ekstreme vejrfænomener har sammenhæng med den globale opvarmning, der får den arktiske is til at smelte og havet til at afgive varme, hvilket forstyrrer vejret, siger forskerne

(Min fremhævning.)

Okay, lad os lige opsummere.

Forskerne kunne ikke forstå den manglende opvarmning i første omgang (den berømte pause), men forklarede det så med, at varmen forsvandt ned i havet, HVILKET ER EN KATASTROFE. Oh, ve! Oh, ve! Oooh dobbelt-ve!

Nu siger man så, at havet afgiver varme, hvilket forstyrrer vejret, ... som er en katastrofe?!? Eller hvad?

Jamen så er der jo nu mindre varme i havet. Det må jo så da være godt?

Kan der ske nogen-som-helst ændring, som ikke er katastrofal på grænsen til undergang ifølge klimakultens dommedagsprofeter?

Tilføjelse: Hvis man mener, der ikke er det store problem, hvorfor skal vi så fjerne stabile energiforsyninger i Danmark og plastre landet til med vindmøller i stedet? Denne politik smadrer vores økonomi gennem dalende konkurrenceevne, fordi udgifterne til energi bliver unødigt høje. Denne politik hakker sjældne rovfugle og flagermus ihjel, mens mennesker bliver syge, når de pludselig ufrivilligt bliver naboer til kæmpevindmøller.

Hvis du skulle være i tvivl, så er det pseudovidenskabelige nonsens om katastrofal menneskeskabt global opvarmning den største videnskabelige skandale i historien.
Redigeret d. 27-02-2018 15:55
27-02-2018 16:36
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Som John nævner, er det blevet et problem,at Danmark og Tyskland med 31,5 euro cent pr. KWh har verdens højeste strømpriser.
Det er tankevækkende,at disse to lande samtidig har det største antal vindmøller i verden pr indbygger ,Tyskland omkring 28000,Danmark godt 6000.
Redigeret d. 27-02-2018 17:13
27-02-2018 17:01
Lars Buhrkall
★★☆☆☆
(204)
Kjeld Jul skrev: det største antal vindmøller i verden pr. indbygger ,Tyskland omkring 28000

Ja, med ca. 82,8 mill indbyggere giver det ca. 2318 mia. vindmøller, og det giver jeg dig ret i, det er godt nok mange.
27-02-2018 18:24
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Kjeld Jul skrev:
Som John nævner, er det blevet et problem,at Danmark og Tyskland med 31,5 euro cent pr. KWh har verdens højeste strømpriser.
Det er tankevækkende,at disse to lande samtidig har det største antal vindmøller i verden pr indbygger ,Tyskland omkring 28000,Danmark godt 6000.


Hvis du vil forstå de høje priser i Danmark, så se på vores afgifter på elpriserne ift produktionspriserne.
27-02-2018 19:41
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Produktionspriserne i danmark er bestemt ikke høje ift resten af EU.
Det er derimod vores afgifter på el.
27-02-2018 22:16
Kosmos
★★★★★
(5371)
Det er derimod vores afgifter på el

- hvoraf en ikke ubetydelig andel medgår til (drifts)støtte for vejrmöller mv.!
28-02-2018 10:01
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
Hvad værre er: det giver slet ikke videnskabelig, fysisk mening med sådan en gennemsnitstemperatur i forståelsen: en global temperatur.

Hvis man har et sæt af tal, så giver det matematisk mening at tage et gennemsnit.

Hvis man har et objekt i termodynamisk ligevægt (entropien er maksimeret), så giver det videnskabelig, fysisk mening at snakke om en gennemsnitstemperatur, da det i dette tilfælde er et entydigt, veldefineret begreb, som alle kan blive enige om.

Jorden er ikke sådan et objekt.

Man kan forestille sig, at man placerer termometre med 1 km afstand overalt på Jorden. Hvis man lægger alle målingerne sammen og tager et gennemsnit, så får man et tal.

Flyt nu alle termometre 500 meter mod øst og mål igen.

Man får nu med stor sandsynlighed et andet gennemsnit, og dette tal kan være langt fra det første tal.


http://www.dmi.dk/vejr/arkiver/vejrarkiv/

Jeg så efter igår, og det var kun på spidsen af Falster at temperaturen kom 'op' på -3. Hvis man ser dagens gennemsnitstemperatur i DMI's vejrarkiv så landede landet på -6 i gennemsnit. Uden Gedser ville gennemsnittet have været nærmere -8.

Bare for at illustrere Johns pointe.
Redigeret d. 28-02-2018 10:02
28-02-2018 10:09
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
En 'ikke repræsentativ' enkelt stations måling på en enkelt dag påvirker hermed hele landets månedsgennemsnit med 0,1 grad.
Og 0,1 grad er hvad man diskuterer i globale stigninger pr. årti.
28-02-2018 10:27
John Niclasen
★★★★★
(6429)
pifpafpuf skrev:
Bare for at illustrere Johns pointe.

Tak! Godt eksempel!
RE: Kulde Tyskland28-02-2018 21:55
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Natten til tirsdag blev der målt -30,5 °C på Tysklands højeste bjerg, Zugspitze. Det er den laveste temperatur målt i februar siden målingerne begyndte i 1881.

Eisige Nacht in Bayern: Minus 30,5 Grad auf der Zugspitze
Tilknyttet billede:

01-03-2018 08:48
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Det ville også være rart med lidt global opvarmning her i Sydsjælland, men i relation til klima kunne det være interessant med opdaterede - hedder det isotermer- altså gennemsnits temperaturer for januar og juli.
Flytter det subtropiske nordpå?
I bronzealderen var vort klima vist nærmere subtropisk med mindre nedbør. egen dominerede vore skove og vin voksede vildt. Nå måske husker jeg galt.
01-03-2018 09:38
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Her temperatur anomali indsamlet af Japans Met off for den seneste uge: Europa blev ramt af kulde. (Kulden kom fra Rusland, men det ser ikke umiddelbart ud til at Rusland så til gengæld fik varm luft, det er mere Arktis der fik varmen.)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 01-03-2018 09:38
01-03-2018 11:44
Frank123
★★☆☆☆
(384)
Det er en kende koldt.

Nå hvad siger TV2 vejret / DMI og YR (Norsk met Office om vejrudsigten for perioden:

6-10 marts 2018 for min nordsjællandske by?

TV2 vejret: Juhu ingen dagsfrost ej heller nattefrost.

DMI: Ingen dagsfrost men nattefrost

YR: Dagfrost ned til -8C og masser af nattefrost.

Ja det må være svært, trods alle deres resourcer.

Hvad med et raskt væddemål.

Jeg har ladet mig forælle at ca. 800.000 danskere bruger YR når de skal checke vejrudsigten.
01-03-2018 12:09
Frank123
★★☆☆☆
(384)
Med BBCs erklæring for år siden, at nu ville det aldrig sne mere i UK, så kan jeg kun opfordre til at I går ind og ser BBCs vejudsigt for den kommende uge.

I skrivende stund er al flytrafik fra Heatrow og Gatwick lukket på grund af sne. Mange toge står stille og biltrafikken snegler sig afsted, hvis ikke den står stille. Det bliver kun værre i weekenden og den kommende uge, iflg. BBC.
01-03-2018 14:07
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Jesper Theilgaard ønsker lige vi træder et skridt tilbage og ser på helheden. Kulden snakkes alt for højt op, synes han. Det er der i øvrigt mange som udtaler på tv2 for tiden. Trist at mennesker sådan pisker ting op og overdriver, siger de nu. ( Det fede er at høre kommentatorerne spørge om der ikke kan være noget om det, at truslen om opvarmninger måske ikke er en smule overdrevet)

Nå, men så bliver vi beroliget med at de fleste almindelige mennesker heldigvis tager opvarmningen rigtig meget alvorligt.

Og så er alt ved det gamle igen
01-03-2018 15:01
Kosmos
★★★★★
(5371)
6-10 marts 2018 for min nordsjællandske by?

TV2 vejret: Juhu ingen dagsfrost ej heller nattefrost.

DMI: Ingen dagsfrost men nattefrost

- besynderligt!? Jeg vedhæfter DMIs udsigt for Haderslev: Frostvejr fra nu t.o.m. fredag otte dage.

Men noget må være hændt - for jeg mener, at DMI såvel som DR så sent som i går 'lovede' tøvejr fra weekend'en (førstkommende, altså)?
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 01-03-2018 15:08
01-03-2018 15:36
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@Kosmos

Ja DMI's vejrudsigt er ændret siden i morges.

Men tag for eksempel Hillerød i perioden 6-10 marts.

Der er stadig meget store divergenser mellem DMI, TV2Vejret og YR.

Det var blot for at påpege at vejrudsigter er en svær ting.
01-03-2018 16:40
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
En lang list af all-time Norske kulderekorder er slået for Marts nu.
https://www.nrk.no/hordaland/21-nye-norske-kulderekorder-satt-i-natt-1.13935896

Pudsigt nok kan man se af listen at mange af de kulderekorder der nu er slået er fra de seneste dekader.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
01-03-2018 17:38
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Frank123 skrev:
@Kosmos

Ja DMI's vejrudsigt er ændret siden i morges.

Men tag for eksempel Hillerød i perioden 6-10 marts.

Der er stadig meget store divergenser mellem DMI, TV2Vejret og YR.

Det var blot for at påpege at vejrudsigter er en svær ting.


De kan simpelt hen ikke forudse hvordan polarfrontens snoninger vil forme sig ret langt ud i fremtiden. Som dansker føles det tit som om det er styres af højtrykkenenes intensitet inde omkring Rusland, og området er da også det mest massive landområde på denne breddegrad. Men hvornår drives intensiteten af et pres eller et vakuum? Alle forhold på hele jorden kommer jo ind i billedet, og så er det da nærliggende at tro at den virkelig tunge stillehavstrøm i sidste ende svinger taktstokken. Det ville være logisk at forske i, men "risikoen" ved sådan forskning, er at den vil pege på en betydelig sammenhæng mellem solens aktivitet og opvarmning/afkøling.

Det går jo som bekendt ikke


Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
01-03-2018 18:31
Kosmos
★★★★★
(5371)
Ja DMI's vejrudsigt er ændret siden i morges

- det var som pokkers: De er åbenbart blot begyndt med at rette Nordsjælland!
Nå, man kan vel så konstatere, at de har deres prioritering i orden!

Tilknyttet billede:

RE: Sne Italien, Balkan01-03-2018 23:02
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Der er faldet store mængder sne i Italien og på Balkan den seneste uge.

Kilde: Snow and Weather Maps

Som man ser har flere områder i Italien og på Balkan fået mere end 1,5 meter sne den seneste uge (de røde områder). Også på Korsika er der faldet mere end 1,5 meter sne.

Nedbøren falder som sne og ikke som regn, fordi det er koldt. Nyfalden sne er effektivt til at reflektere solens lys, som så ikke går til at varme Jorden op.
Tilknyttet billede:

RE: Sne Island01-03-2018 23:08
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Og der er faldet store mængder sne i Island den seneste uge. Som man ser, har dele af den store Vatnajökull gletsjer fået mere end 1,5 meter sne den seneste uge. Sneen presset med tiden sammen til is, som indgår i gletsjeren.

Jorden befinder sig i geologisk forstand i en istid, som har varet flere mio. år. For 50 mio. år siden var der ingen iskapper hverken i Grønland eller i Antarktis. I det meste af Jordens historie har der ikke været istid. Man skal 290 mio. år tilbage til Perm tiden for at finde en så kold periode, som Jorden har haft den seneste mio. år.
Tilknyttet billede:

RE: Sne Grønland01-03-2018 23:25
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Grønland har fået store mængder sne den seneste uge, især østkysten. Sneen presses med tiden sammen til is og indgår i den store iskappe i Grønland.

Kilde: North America Accumulation

Forskning viser, at iskappen i Grønland er vokset de senseste 5.000 år kendt som den neoglaciale periode siden det Holocæne Optimum, hvor det var varmere end i nutiden.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 01-03-2018 23:26
RE: Sne Storbritannien03-03-2018 00:26
John Niclasen
★★★★★
(6429)
En fortsættelse af dette indlæg om sne i Storbritannien.

Snevejret og kulden skaber alvorlige problemer, og militæret er kaldt til undsætning. Det skulle efter sigende være den koldeste start på foråret nogen sinde i England.

UK weather: Armed Forces called in as death toll rises to 10 in coldest spring day on record

Vedhæftede kort viser snedybder i cm.
Tilknyttet billede:

Side 17 af 37<<<1516171819>>>





Deltag aktivt i debatten PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
2024 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data10323-04-2024 13:02
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data75006-04-2024 09:52
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data119529-04-2023 01:12
PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data77315-01-2017 22:49
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik