Husk mig
▼ Indhold

Politik eller øfvælde


Politik eller øfvælde18-11-2017 00:07
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
.
Hvem giver og hvem tager?


Foranlediget af den seneste debat vil jeg tage os tilbage til førhen, hvor man også sagde én mand, en stemme. De fattige var dengang i flertal, og det gav en rimelig balance i systemet af arbejdsgivere og arbejdstagere. (Her kunne man jo allerede give sig til at diskutere, hvem der egentlig giver, og hvem der tager; men jeg vil hellere derhen, hvor vi spørger os selv, om det stadig er praktisk og retfærdigt med én mand, en stemme - demokrati?)

Er det ikke bare en anden form for demokrati, hvis en millionær har 1 stemme? Og den, der tjener eller ejer en halv million, har 50 stemmer? Og, hvis du er flad, har du 100?

Ville det ikke give et mere retfærdigt system? Ville det ikke ændre sig fra, at det var de velbjergede parlamentarikere, som sidder på flæsket, der også bestemte? Og hen i retning af, at dem, der faktisk arbejdede, også fik en rimelig løn for det? Eller dem, der ikke magtede et fuldtids arbejde, også fik muligheden for et værdigt liv?



.


18-11-2017 08:54
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Koefficienterne her kan man jo diskutere. Det var måske enklere at sige, at du har to stemmer, hvis din bruttoindkomst er under 300.000. F.eks.



.


07-12-2017 09:48
Jakob
★★★★★
(9285)
­



Udmærket at tænke lidt over, før man vælger at droppe idéen igen.

Det er du vist også kommet frem til, ser det ud til for mig:

http://www.klimadebat.dk/forum/overbefolkning-og-overforbrug-d15-e3319.php#post_63890
crank skrev:

Vi kommer til at gå ned i indkomst. Rig som fattig.





­
04-02-2018 13:46
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Nogen mener, at akademikere ved bedre og mere end andre. Er det rigtigt?





.






Deltag aktivt i debatten Politik eller øfvælde:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik