Husk mig
▼ Indhold

Positive ting


Positive ting15-10-2008 21:13
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Skal vi ikk prøve med en lidt venlig tråd. en tråd hvor vi ikke sviner hinanden til


Det er meningen med denne tråd


derfor spørger jeg;
Hvad har du sidst gjordt af positive ting for at spare på energi/co2 udslip?
og hvad har battet mest?

Selv er jeg fx begyndt at bruge koldvands vaskepulver. som jeg skrev om i denne tråd: her
Jeg har også skruet et par gr. ned for varmen. man finder hurtig ud af at det ikk er nødvendigt at gå rundt i t shirt indenfor hele vintren. tag en trøje på og spar på varmen.

skriv om stort og småt her. men please; ingen sure indlæg......


The time for doubt is over!
15-10-2008 23:30
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Jeg - den pletfri duks
- har overtaget et hus 1/4 i år, et gammelt hyggeligt bondehus.
I huset boede en rar, men særdeles selvsikker VVS/smed - mand.

Og så sandt som sagt, så var der varmt vand i gulvet. Der var meget hurtigt varmt vand i hanerne, fint.

Men jeg bemærkede, at selvom varmeapperaterne var slukkede, så var der varmt i flere rum. Med tiden fandt jeg ud af at hele huset var én stor radiator...

Jeg havde set på papirerne at varmeudgiften lå mellem 2700 og 5000 kr .. om måneden.

Så, jeg overtog huset 1/4 hvor olie beholderen sagde 1100 liter.
Jeg udsikfterde monster-varme-maskinen der mest af alt lignede en kampvogn fra første verdenskrig, og jeg renoverede hele varmesystemet.

Projekt færdigt 2/5. Oliemåleren sagde så 2/5 700 liter. (ja, 400 liter brugt på 32 dage i foråret)
Olie måleren siger idag 290 liter, dvs 410 liter fra 2/5 til 15/10...

Så Jeg har vist besparet mig selv klart mere end halvdelen af forbruget. Og fået mig et billigt hus alle troede var helt håbløst

Redigeret d. 15-10-2008 23:31
16-10-2008 09:57
manse42
★★★☆☆
(633)
Ja det var da positiv indgangsvinkel:

Personligt var vi som familie ikke udenlands i sommerferien, men på cykelferie i DK
Vi har stadig ikke nogen bil.
Vi har udskiftet en computer med katoderørsskærm til en med fladskærm.
Vi spiser fortsat mange grøntsager og mindre kød.
Vi har stadig gaskomfur (bedre energihusholdning da forbrændingen sker hvor den skal varme maden og ikke først skal omdannes til elektricitet og siden til varme med energitab )
Vi vasker vores tøj stadig ved lavere temperatur.
Går stadig ikke i bad hver dag.
Har stadig ingen glødelamper (men det batter jo alligevel ingenting)
Men vi køber stadig økologisk, hvilket jo ikke er godt for CO2 udledningen. På den anden side er jeg jo ligeglad med om det er CO2 der kommer i luften, bare vi bruger den resterende energi vi har på en anstændig måde, og der er økologi jo anstændig.

Alt i alt tror jeg, at vi er en forbilledlig CO2-familie - på nær at jeg altså er skeptiker.
Redigeret d. 16-10-2008 09:58
16-10-2008 15:00
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Ja det var da en positiv vinkel. Selv cykler og går jeg overalt indenfor en 15 km radius. Har lige købt en ny regnjakke for, at formindske de gange jeg benytter offentlig transport. Har ingen bil og vil ikke have en (udover en Tesla
). Bor i etageejendom så kan ikke gøre så meget ved min varmekilde men har fundet de tykke uldsokker frem og en trøje så jeg ligesom miljoegrisen ikke behøver fyre unødvendigt. Har derudover stoppet de åbninger fra gamle faldstammer og ventilationsskakter til der er i min lejlighed så varmen ikke futter den vej ud. Har induktion i komfuret der er mere effektiv end alm. El-plader – men vist ikke kan konkurrere med manse's gas-komfur.

Derudover bare nysgerrighed. Kan du ikke skrive lidt om dine erfaringer med koldtvandspulver miljoegris? Vasker selv i ejendommens vaskeri hvor man får sæbe når man køber en vask – men vil da foreslå bestyrelsen at man kan vælge imellem varmtvands og koldtvandspulver. Vil jo spare på driftsudgifterne til vaskeriet for ejendommen. Derudover har vi i ejendommen genetableret tørrelofter – omend de fleste ikke gider slæbe det våde tøj op på 5. etage er det fint for mig der alligevel bor på 4. etage.

Og tillykke til Frank for hvad der lyder til at have udviklet sig til et bedre køb end de fleste andre ville have troet.
17-10-2008 16:26
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Mikkel R skrev:

Derudover bare nysgerrighed. Kan du ikke skrive lidt om dine erfaringer med koldtvandspulver miljoegris? Vasker selv i ejendommens vaskeri hvor man får sæbe når man køber en vask – men vil da foreslå bestyrelsen at man kan vælge imellem varmtvands og koldtvandspulver. Vil jo spare på driftsudgifterne til vaskeriet for ejendommen.


Det skal du helt klart gøre! du skal dog vide at det ikk er alle vaske maskiner der er nye nok.
den skal kunne indstilles til koldt vand.
Men det fungere sku fint her. ingen problemer (=pletter).

Lyder virkelig sejt med alle de ting i gør. Thumbs up



The time for doubt is over!




Deltag aktivt i debatten Positive ting:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Positive tiltag2818-11-2018 22:38
Mejlstrup: Flere positive historier om AGW, tak!307-02-2012 10:12
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik