Husk mig
▼ Indhold

Produkters holdbarhed



Side 5 af 5<<<345
15-01-2018 20:12
Jakob
★★★★★
(9265)
­



­
Lars Buhrkall skrev:
­
Lapning af sokker­

Tja - enhver forstår jo umiddelbart hvad lapning af sokker med en limpistol har med klimaet at gøre.....



Ja, det er jo som med så mange andre glædelige tekniske fix, at det kan gå begge veje, når der spares penge. Resultatet afhænger af, hvad de sparede penge bliver brugt til.
Hvis man f.eks. køber flyrejser frem for landvindmøller for de sparede penge, så ville det sikkert have været bedre at købe nye sokker. Derfor kan man også mene, at staten burde opkræve noget mere, så vi burde kunne være sikre på, at pengene bliver brugt til rette bæredygtige formål.

Det må nok være den tørre gængse udlægning med hensyn til penge, klima og CO2


Men for græsrødder, som ønsker økologisk bæredygtighed, kan der også for klimaet ligge en meget mere værdifuld og smuk politik gemt i at reparere et par sokker, så deres levetid fordobles.

Hvis alle gør det, så vil det halvere energiforbruget til strømpeproduktionen. Det må også halvere råstofforbruget til strømper, ligesom det må kunne halvere det antal dage, som strømpebutikken behøver at holde åbent og varme butikken op, og ligeledes halvere antal gange folk skal starte bilen og køre ind til byen for at købe nye strømper.

Desuden ( jvf. den store glødepære konspiration omtalt tidligere i tråden ) kan man håbe, at når strømpeindustrien ser, at borgerne lapper deres sokker i stedet for at købe nye, så vil det for dem være et vink med en vognstang om, at de allerede er gået alt for vidt, og hvis de ikke vil blive totalt skammet ud over at væve dårligere i dag end for 60 år siden, så må de bare se at flytte konkurrencen derhen, hvor den hører hjemme, og igen begynde at producere tøj, som holder bedst muligt.

Ofte med tøj, ved man heller ikke præcist, hvordan det er produceret. Men de fleste ved godt, at tøjindustrien generelt ikke byder på de bedste arbejdsforhold, og kan man halvere antallet af mennesker, som bliver syge af at producere sokker, så begynder det mere at ligne en direkte dokumenterbar simpel medmenneskelig pligt end en smuk tanke at lappe sine sokker. Skulle der findes tøj, som er økologisk bæredygtigt produceret, så må det også skulle lappes af samme hensyn, så flere kan nyde godt af det.
Heller ej er det meget værd at redde klimaet 1000 år frem, hvis miljøet længe forinden er knust. På den måde favner bæredygtig økologi det hele, som hører med, når man tænker klima.

Økologen kan måske kendes på, at lappede laser og pjalter for ham altid vil være en mode, der holder. Jeg ved det ikke sikkert, og så er det jo godt, at denne tråd mest handler om teknologien, som ofte også er vanskelig nok, selvom tricket kan være simpelt.



Er limstifter f.eks. meget uøkologiske..?

Jeg har fundet et datablad og hører gerne andres vurdering.
Harpiks skal jeg f.eks. generelt holde mig fra, men med handsker og pinde til presningen og kun få minutter, så går det alligevel.
https://www.harald-nyborg.dk/p1374/limstifter-11-mm-6-stk
Datablad:
https://www.harald-nyborg.dk/media/attachments/1374_198657.pdf



Er gaffatape meget uøkologisk..?





­
15-01-2018 23:12
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Køb brug og smid væk er vores vestlige kultur i en nøddeskal. Da jeg var ung stoppede jeg mine sokker og syede nye knapper i mine skjorter, men nu ryger skidtet ud til gavn for beskæftigelsen.

Hvis vi stopper for flyrejser, køb af nye sokker og biler og alt det meget andet vi har vænnet os til vil utallige mennesker blive arbejdsløse. Utallige vil sikkert endda dø når deres livsgrundlag forsvinder i den rare Jakobs utopi. Hvad skal fridagene bruges til, hvis indkøbstemplerne lukkes af hensyn til det globale klima. Frels dig selv og lad verden i fred.
16-01-2018 04:10
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Niels Olsen skrev:
Køb brug og smid væk er vores vestlige kultur i en nøddeskal. Da jeg var ung stoppede jeg mine sokker og syede nye knapper i mine skjorter, men nu ryger skidtet ud til gavn for beskæftigelsen.

Hvis vi stopper for flyrejser, køb af nye sokker og biler og alt det meget andet vi har vænnet os til vil utallige mennesker blive arbejdsløse. Utallige vil sikkert endda dø når deres livsgrundlag forsvinder i den rare Jakobs utopi. Hvad skal fridagene bruges til, hvis indkøbstemplerne lukkes af hensyn til det globale klima. Frels dig selv og lad verden i fred.


Til helvede med arbejdet, bare vi får pengene.



.


16-01-2018 07:18
Jakob
★★★★★
(9265)
­­


@Niels Olsen


Du behøver overhovedet ikke smide sokker væk for at sikre beskæftigelsen.
Produkter har i mange årtier holdt så dårligt, at der i dine og andres fortids synder ligger mere end rigelig beskæftigelse til de næste 100 år:
http://www.klimadebat.dk/forum/det-gode-groenne-samfund-d7-e2250.php#post_40737

Og hvis du er så meget i vane med at handle på fridagen, at du ikke kan undvære det, så kan vi da bare åbne et kontor for frivillig skatteindbetaling, og så kan du købe aflad der og medvirke til at holde samfundet i live på den måde i stedet for, og så forbruger du ingen råstoffer.

Jeg tænker somme tider, at det er for vanskeligt for økologer i den nuværende verden. Men jeg har alligevel aldrig hørt en økolog, der var så skidt kørende, at han var bange for at stoppe sine strømper.






­
16-01-2018 21:42
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Jakob skrev:
­­


@Niels Olsen


Du behøver overhovedet ikke smide sokker væk for at sikre beskæftigelsen.
Produkter har i mange årtier holdt så dårligt, at der i dine og andres fortids synder ligger mere end rigelig beskæftigelse til de næste 100 år:
http://www.klimadebat.dk/forum/det-gode-groenne-samfund-d7-e2250.php#post_40737

Og hvis du er så meget i vane med at handle på fridagen, at du ikke kan undvære det, så kan vi da bare åbne et kontor for frivillig skatteindbetaling, og så kan du købe aflad der og medvirke til at holde samfundet i live på den måde i stedet for, og så forbruger du ingen råstoffer.

Jeg tænker somme tider, at det er for vanskeligt for økologer i den nuværende verden. Men jeg har alligevel aldrig hørt en økolog, der var så skidt kørende, at han var bange for at stoppe sine strømper.






­


Da jeg var soldat i 1968 fik vi tre par sokker. de var lavet af rigtig ULD, ingen kunstof fibrer som grundtråde. De skulle holde i 14 måneder. Jeg lover dig, at det blev stopning på stopning. Nu bruger jeg slet ikke sokker mere, thi den gode skabende Gud har givet mig udmærkede fødder, som passer i et par træsko, hvor jeg vænner dem til fremtiden som økobonde. Er Jakob og Crank de gode eksempler, der går foran? Eller vil de hellere sidde på et pænt kontor og dirigere os andre. Sådan var de fleste marxister i min ungdom. Dengang revolutionære, nu Villa, Vovse og Volvo med fed pension fra det offentlige.
10-03-2019 08:04
Jakob
★★★★★
(9265)
­



crank skrev:
Jakob >
Der er ikke så mange nye Ubuntu folk. Nu om dage er LinuxMint det foretrukne system. Jeg er selv skiftet til Linux i 'nyere tid' d.v.s. i 2008. Derfor Mint, som jeg næsten aldrig har haft problemer med; bl.a. p.g.a. det implementerede support-chatrum.



Det var også min fornemmelse, at Ubuntu sang på sidste vers, især da jeg oplevede, at de benyttede bandlysning imod en bruger, som blot arbejdede for at gøre systemet mere sikkert.
Så det var med stor generel skepsis, at jeg i går startede den rullende opgradering til Xubuntu ver 18.04. Jeg ved da heller ikke, om sikkerheden er i top, men installationen gik fint uden problemer på to computere, og Gimp og Libre Office, som jeg frygtede ville forsvinde, er stadig til rådighed. Så det ser umiddelbart ud til, at distributionen holder endnu.



­
10-03-2019 09:12
Jakob
★★★★★
(9265)
­



Jakob skrev:

Måske har nogen set for nogle år siden, at et nyt batteri til en Bosch kabelfri boremaskine kostede mere end en helt ny maskine med batteri.
Det er til at blive forarget over, og så vidt jeg husker fik et forbrugerprogram øje på sagen, og det blev lovet, at det ville blive lavet om.

Men i dag er der tilsyneladende ved at opstå noget tilsvarende på markedet for barbermaskiner.




Og EL-tandbørster og mange andre steder..

Jeg ved ikke, hvordan det går med Bosch, men andre kabelfri boremaskiner viser, at problemet ikke er løst.
Jeg har f.eks. ca. 10 stk. ældre gode kabelfri boremaskiner på lager. Men batterierne er slidt op, og det er stadig billigere at købe en ny boremaskine med to nye batterier end at købe nye batterier til en gammel.

Jeg tror desværre ( baseret på mere end 30 års observationer ), at det er endnu et eksempel på, at frivillig bæredygtighedspolitik hverken er effektiv eller holdbar. Streng lovgivning er den eneste vej frem.




­
28-03-2019 14:12
Jakob
★★★★★
(9265)
­­



https://www.klimadebat.dk/forum/produkters-holdbarhed-d20-e382-s80.php#post_49428

Bedre må det være i stedet at købe EL-tandbørste og barbermaskine kun til ledning.




Sikke dog en utaknemmelighed... nu har industrien gennem den hellige frie konkurrence i mere end 50 år arbejdet på at gøre EL-tandbørster bedre, og så klager du..!

Her er en vejledning til en Braun Oral B, så du selv kan se, hvor nemt det er blevet at skifte batteri:

Ep 33 Electric Toothbrush Battery Replacement/Upgrade
https://www.youtube.com/watch?v=e5uD2j3Sx28




­­­
21-06-2019 12:21
Jakob
★★★★★
(9265)
­



Jakob skrev:
­
Lapning af sokker



Metoden er ikke gennemprøvet eller optimeret endnu, men måske er det lykkedes mig at finde en brugbar metode, som kan få mine evigt hullede arbejdssokker til at holde mindst dobbelt så lang tid.



Hvis jeg klipper lapper ud af et par, så er der rigeligt til at lappe tre par andre.

Tricket består i at montere lapperne med limpistol og klemme limningen helt flad, og så kan det gøres på få minutter.

Sokkerne på billedet er vasket en enkelt gang ved lav temperatur, og lapperne holder endnu. Skulle en lap gå lidt løs, så er den hurtigt repareret igen.






­





Jeg viste metoden til min amerikanske kusine. Hun modtog venligt min forklaring og vurderede smilende resultatet, hvorefter hun gik til et hjørne af lokalet og begyndte at messe bønner:

"Please Lord don't make me glue my socks."
"Please Lord don't make me glue my socks."
"Please Lord don't make me glue my socks."


Det er virkelig strengt, så vanskeligt det kan være for gode idéer at slå igennem, og der er åbenbart nærmest ingen grænser for de sammenhænge, hvori religion kan optræde som en hindring.





­
21-06-2019 14:02
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Jakob skrev:
Det er virkelig strengt, så vanskeligt det kan være for gode idéer at slå igennem, og der er åbenbart nærmest ingen grænser for de sammenhænge, hvori religion kan optræde som en hindring.

­

Nej, det er du jo selv et lysende eksempel på
21-06-2019 19:59
Jakob
★★★★★
(9265)
­


Krutzou skrev:
Jakob skrev:
Det er virkelig strengt, så vanskeligt det kan være for gode idéer at slå igennem, og der er åbenbart nærmest ingen grænser for de sammenhænge, hvori religion kan optræde som en hindring.

­

Nej, det er du jo selv et lysende eksempel på


Det er jeg aldeles uenig i. F.eks. brændte min kusine fingrene på limpistolen, da hun ville hjælpe mig, og derefter bad hun mig om tilladelse til at eksperimentere med en anden type lim, og den tilladelse har hun fået.
Jeg er afgjort meget fleksibel.




­
Side 5 af 5<<<345





Deltag aktivt i debatten Produkters holdbarhed:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik