Husk mig
‚Ėľ Indhold

Produkters holdbarhed

Side 5 af 5<<<345
15-01-2018 20:12
Jakob
‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ
(6449)
­

­
Lars Buhrkall skrev:
­
Lapning af sokker­

Tja - enhver forst√•r jo umiddelbart hvad lapning af sokker med en limpistol har med klimaet at g√łre.....

Ja, det er jo som med så mange andre glædelige tekniske fix, at det kan gå begge veje, når der spares penge. Resultatet afhænger af, hvad de sparede penge bliver brugt til.
Hvis man f.eks. k√łber flyrejser frem for landvindm√łller for de sparede penge, s√• ville det sikkert have v√¶ret bedre at k√łbe nye sokker. Derfor kan man ogs√• mene, at staten burde opkr√¶ve noget mere, s√• vi burde kunne v√¶re sikre p√•, at pengene bliver brugt til rette b√¶redygtige form√•l.

Det m√• nok v√¶re den t√łrre g√¶ngse udl√¶gning med hensyn til penge, klima og CO2

Men for gr√¶sr√łdder, som √łnsker √łkologisk b√¶redygtighed, kan der ogs√• for klimaet ligge en meget mere v√¶rdifuld og smuk politik gemt i at reparere et par sokker, s√• deres levetid fordobles.

Hvis alle g√łr det, s√• vil det halvere energiforbruget til str√łmpeproduktionen. Det m√• ogs√• halvere r√•stofforbruget til str√łmper, ligesom det m√• kunne halvere det antal dage, som str√łmpebutikken beh√łver at holde √•bent og varme butikken op, og ligeledes halvere antal gange folk skal starte bilen og k√łre ind til byen for at k√łbe nye str√łmper.

Desuden ( jvf. den store gl√łdep√¶re konspiration omtalt tidligere i tr√•den ) kan man h√•be, at n√•r str√łmpeindustrien ser, at borgerne lapper deres sokker i stedet for at k√łbe nye, s√• vil det for dem v√¶re et vink med en vognstang om, at de allerede er g√•et alt for vidt, og hvis de ikke vil blive totalt skammet ud over at v√¶ve d√•rligere i dag end for 60 √•r siden, s√• m√• de bare se at flytte konkurrencen derhen, hvor den h√łrer hjemme, og igen begynde at producere t√łj, som holder bedst muligt.

Ofte med t√łj, ved man heller ikke pr√¶cist, hvordan det er produceret. Men de fleste ved godt, at t√łjindustrien generelt ikke byder p√• de bedste arbejdsforhold, og kan man halvere antallet af mennesker, som bliver syge af at producere sokker, s√• begynder det mere at ligne en direkte dokumenterbar simpel medmenneskelig pligt end en smuk tanke at lappe sine sokker. Skulle der findes t√łj, som er √łkologisk b√¶redygtigt produceret, s√• m√• det ogs√• skulle lappes af samme hensyn, s√• flere kan nyde godt af det.
Heller ej er det meget v√¶rd at redde klimaet 1000 √•r frem, hvis milj√łet l√¶nge forinden er knust. P√• den m√•de favner b√¶redygtig √łkologi det hele, som h√łrer med, n√•r man t√¶nker klima.

√ėkologen kan m√•ske kendes p√•, at lappede laser og pjalter for ham altid vil v√¶re en mode, der holder. Jeg ved det ikke sikkert, og s√• er det jo godt, at denne tr√•d mest handler om teknologien, som ofte ogs√• er vanskelig nok, selvom tricket kan v√¶re simpelt.

Er limstifter f.eks. meget u√łkologiske..?

Jeg har fundet et datablad og h√łrer gerne andres vurdering.
Harpiks skal jeg f.eks. generelt holde mig fra, men med handsker og pinde til presningen og kun få minutter, så går det alligevel.
https://www.harald-nyborg.dk/p1374/limstifter-11-mm-6-stk
Datablad:
https://www.harald-nyborg.dk/media/attachments/1374_198657.pdf

Er gaffatape meget u√łkologisk..?

­
15-01-2018 23:12
Niels Olsen
‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ‚ėÜ‚ėÜ
(527)
K√łb brug og smid v√¶k er vores vestlige kultur i en n√łddeskal. Da jeg var ung stoppede jeg mine sokker og syede nye knapper i mine skjorter, men nu ryger skidtet ud til gavn for besk√¶ftigelsen.

Hvis vi stopper for flyrejser, k√łb af nye sokker og biler og alt det meget andet vi har v√¶nnet os til vil utallige mennesker blive arbejdsl√łse. Utallige vil sikkert endda d√ł n√•r deres livsgrundlag forsvinder i den rare Jakobs utopi. Hvad skal fridagene bruges til, hvis indk√łbstemplerne lukkes af hensyn til det globale klima. Frels dig selv og lad verden i fred.
16-01-2018 04:10
crankProfilbillede‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ‚ėÜ
(1930)
Niels Olsen skrev:
K√łb brug og smid v√¶k er vores vestlige kultur i en n√łddeskal. Da jeg var ung stoppede jeg mine sokker og syede nye knapper i mine skjorter, men nu ryger skidtet ud til gavn for besk√¶ftigelsen.

Hvis vi stopper for flyrejser, k√łb af nye sokker og biler og alt det meget andet vi har v√¶nnet os til vil utallige mennesker blive arbejdsl√łse. Utallige vil sikkert endda d√ł n√•r deres livsgrundlag forsvinder i den rare Jakobs utopi. Hvad skal fridagene bruges til, hvis indk√łbstemplerne lukkes af hensyn til det globale klima. Frels dig selv og lad verden i fred.

Til helvede med arbejdet, bare vi får pengene.

.

‚ėĮ
16-01-2018 07:18
Jakob
‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ
(6449)
­­

@Niels Olsen

Du beh√łver overhovedet ikke smide sokker v√¶k for at sikre besk√¶ftigelsen.
Produkter har i mange årtier holdt så dårligt, at der i dine og andres fortids synder ligger mere end rigelig beskæftigelse til de næste 100 år:
http://www.klimadebat.dk/forum/det-gode-groenne-samfund-d7-e2250.php#post_40737

Og hvis du er s√• meget i vane med at handle p√• fridagen, at du ikke kan undv√¶re det, s√• kan vi da bare √•bne et kontor for frivillig skatteindbetaling, og s√• kan du k√łbe aflad der og medvirke til at holde samfundet i live p√• den m√•de i stedet for, og s√• forbruger du ingen r√•stoffer.

Jeg t√¶nker somme tider, at det er for vanskeligt for √łkologer i den nuv√¶rende verden. Men jeg har alligevel aldrig h√łrt en √łkolog, der var s√• skidt k√łrende, at han var bange for at stoppe sine str√łmper.

­
16-01-2018 21:42
Niels Olsen
‚ėÖ‚ėÖ‚ėÖ‚ėÜ‚ėÜ
(527)
Jakob skrev:
­­

@Niels Olsen

Du beh√łver overhovedet ikke smide sokker v√¶k for at sikre besk√¶ftigelsen.
Produkter har i mange årtier holdt så dårligt, at der i dine og andres fortids synder ligger mere end rigelig beskæftigelse til de næste 100 år:
http://www.klimadebat.dk/forum/det-gode-groenne-samfund-d7-e2250.php#post_40737

Og hvis du er s√• meget i vane med at handle p√• fridagen, at du ikke kan undv√¶re det, s√• kan vi da bare √•bne et kontor for frivillig skatteindbetaling, og s√• kan du k√łbe aflad der og medvirke til at holde samfundet i live p√• den m√•de i stedet for, og s√• forbruger du ingen r√•stoffer.

Jeg t√¶nker somme tider, at det er for vanskeligt for √łkologer i den nuv√¶rende verden. Men jeg har alligevel aldrig h√łrt en √łkolog, der var s√• skidt k√łrende, at han var bange for at stoppe sine str√łmper.

­

Da jeg var soldat i 1968 fik vi tre par sokker. de var lavet af rigtig ULD, ingen kunstof fibrer som grundtr√•de. De skulle holde i 14 m√•neder. Jeg lover dig, at det blev stopning p√• stopning. Nu bruger jeg slet ikke sokker mere, thi den gode skabende Gud har givet mig udm√¶rkede f√łdder, som passer i et par tr√¶sko, hvor jeg v√¶nner dem til fremtiden som √łkobonde. Er Jakob og Crank de gode eksempler, der g√•r foran? Eller vil de hellere sidde p√• et p√¶nt kontor og dirigere os andre. S√•dan var de fleste marxister i min ungdom. Dengang revolution√¶re, nu Villa, Vovse og Volvo med fed pension fra det offentlige.
Side 5 af 5<<<345

Deltag aktivt i debatten Produkters holdbarhed:

Husk mig

‚Ė≤ Til toppen
Afstemning
Hvilken af verdens f√łrende √łkonomier er l√¶ngst fremme i omstillingen til vedvarende energi?

USA

EU

Kina

Japan

Indien

Brasilien

Ved ikke

Tak for st√łtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2017 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik