Husk mig
▼ Indhold

Radon - den usynlige dræber


Radon - den usynlige dræber16-11-2009 11:29
DKBoligejer
☆☆☆☆☆
(1)
Dette var overskriften på en artikel jeg læse for en uge siden. Siden da har jeg læst mere om emnet og fulgt med i den offentlige debat omring for meget radon i indeklimaet.

Fik denne side [url]www.radonfri.dk [/url]anbefalet af en af mine venner. De har udarbejdet et helt nyt radonkort, så man kan se hvilke kommuner der teoretisk set har for meget radon i husene.

Bornholm er ekstremt hårdt ramt. Optil 30% af boligerne kan være radonhuse!!

I min egen kommune kan optil 10% af boligerne være radonforurenet


Vile bare dele ud af min viden vedr. det nye radonkort
17-11-2009 10:23
helios
★★☆☆☆
(314)
At radonproblemet er stort er der ingen tvivl om. Årsagen er den, at når Radon henfalder i lungerne udløses 3 radioaktive henfald indenfor ganske kort tid i lungerne, hvor alfastråler kan skade de sarte lungevæv - et af de få steder på mennesket, hvor alfastråler er i stand til at gennembryde cellernes overflade.
Radonproblemet hænger sammen med energikrisen i 70-erne, hvor de utætte vinduer blev udskiftet med velisolerede og tætte vinduer, så den indsivede gasart blev længe i huset.

Man kan løse problemet med radonduge, men desværre er det ikke påbudt her i landet. Den manglende regeringsbeslutning koster mange af alt for tidlige dødsfald hvert år.
Det er i grunden underligt, at mange skræmmes mere af hypotetiske og indbildte farer ved f.eks. at deponere radioaktive stoffer dybt i undergrunden, medens man indånder det langt farligere stof - radon - i hjemmet uden at gøre noget ved problemet.
Deltag aktivt i debatten Radon - den usynlige dræber:

Husk mig

Lignende indhold
NyhederDato
Klimaforandringer dræber 150.000 om året i ulande06-04-2010 09:43
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik