Husk mig
▼ Indhold

Regeringspartiernes klima- og energipolitik


Regeringspartiernes klima- og energipolitik03-08-2009 01:18
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Nu er det selvfølgelig begrænset, hvor meget vægt man skal lægge på en meningsmåling med 71 deltagere, men det er alligevel overraskende, hvilken kæmpe forskel der pt. er mellem Konservative og Venstre i vores egen gæsteafstemning:

.

Det lader ikke til, at Connies parti får så mange point herinde.
Gad vide, om der der er blevet spredt en kædemail blandt venstrefolk om at gå ind og stemme?

Er der nogen, der har et bud på, hvad den helt afgørende forskel er mellem de to regeringspartiers klima- og energipolitik?

Blandt oppositionen er det også interessant, hvordan Radikale og SF får langt flere stemmer end Socialdemokratiet.

Men afstemningen er endnu ikke så gammel. Måske det hele ændrer sig efter sommerferien, når der kommer flere regelmæssige besøgende.
Redigeret d. 03-08-2009 01:19
03-08-2009 17:11
brinchProfilbillede★★☆☆☆
(313)
Ja - det ER nogle markante meldinger (og det er selvfølgelig også indtil videre et begrænset talmateriale). Nu er Venstre jo også i Folketinget betydeligt større end de konservative, men noget kunne måske tyde på, at det konservative bagland ikke står helt bag Connie Hedegaard.

Den meget svage opbakning til Socialdemokraterne kunne skyldes en meget svag ledelse i dette parti og nogle nærmest usynlige udmeldinger på klimaområdet. Det er nok ikke tilfældigt, at SF næsten har indhentet Socialdemokraterne i flere målinger.

Iøvrigt - selv hvis der skulle have været en kædemail til Venstres medlemmer (hvad jeg ikke tror, - så havde det nok været et betydeligt større antal stemmer), så ville de jo ikke kunne fjerne stemmer fra de konservative!? Og VKO får jo dog sammenlagt færre stemmer end de har i befolkningen.

Venligst brinch
Redigeret d. 03-08-2009 18:00
03-08-2009 20:54
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Undskyld - men er der ikke lidt signalforviring?

Mig bekendt er hovedparten af "Klima- og Energipolitikken" indgået med et bredt flertal. Personlig finder jeg, at det handler mest om afgifts- og erhvervpolitik, kan det gavne klimaet eller energiforbruget, må det nærmest betragtes som en ekstra bonus.
19-10-2017 10:14
Kosmos
★★★★★
(5371)
Mig bekendt er hovedparten af "Klima- og Energipolitikken" indgået med et bredt flertal. Personlig finder jeg, at det handler mest om afgifts- og erhvervpolitik, kan det gavne klimaet eller energiforbruget, må det nærmest betragtes som en ekstra bonus

- jeg 'reaktiverer' denne gamle tråd for at henlede opmærksomheden på denne interessante artikel:

Skrivebordsøvelse kan klare 80 procent af Danmarks klimamål i 2030
EU's nye aftale om CO2-reduktion frem mod 2030 åbner mulighed for at indregne kulstofoptag i jorder og skove samt overføre ubrugte CO2 kvoter. Det både kan og vil Danmark benytte sig af i stor stil

Måske indvarslingen af spæd EUropæisk klimarealisme (ad bagdøren)?
24-01-2024 23:08
Kosmos
★★★★★
(5371)
Måske indvarslingen af spæd EUropæisk klimarealisme (ad bagdøren)?

- tiden går: Nu begynder det at se, ud som om klima-, energi- og forsyningsministeren så småt er ved at blive (skabs?)klimarealist!:

Aagaard husker tilbage på tiden, hvor han selv var toplobbyist for energisektoren, mens hverdagen bød på lave renter, når der skulle lånes penge til de grønne projekter, lavere stålpriser og ikke det samme pres på forsyninger og handelsruter.
"Der havde vi nogle ideer om, at energisektoren kunne ret meget selv. Vi kunne bygge virkelig, virkelig meget havvind. Staten kunne også tjene på det. Og brint? Wow, det var der ved at være penge i, så nu kunne vi bare læne os fremad og satse. De vilkår har ændret sig."
"Det andet er, at der også bare er en anden virkelighed, når man er minister," tilføjer han...
25-01-2024 12:50
Jakob
★★★★★
(9287)
­


Kosmos skrev:
Måske indvarslingen af spæd EUropæisk klimarealisme (ad bagdøren)?

- tiden går: Nu begynder det at se, ud som om klima-, energi- og forsyningsministeren så småt er ved at blive (skabs?)klimarealist


Den nuværende Klimaministers parti var ikke dannet, da afstemningen fandt sted, og han er ikke engang valgt af folket.
Om han nogensinde har været en grøn kanin, ved jeg ikke. Jeg har aldrig set det. Men ængstelig, som en kanin i forhold til at løse klimaproblemer, det passer vel meget godt.
Trådens alder passer også meget godt med, at hans politik burde høre fortiden til.
Han må især huskes for at have sat gang i CO2-deponering, som i forbindelse med kulkraft vil øge det fossile energiforbrug med ca. 35%.



Der var langt mere fremdrift i Martin Lidegaard. Det var herligt med en Klimaminister, som turde at sætte fut i fejemøget.
Når jeg engang bliver færdig med at more mig over, at det en overgang så ud til, at han hellere ville bruge solceller end hjerneceller, så må jeg ende med at udtrykke en seriøs dyb respekt for store dele af den strategi, som han lagde. En strategi, som eftertiden burde have speedet op, men i stedet valgte at sjofle. Her tænker jeg f.eks. især på Danmarks udbygning med vindkraft og udvikling af fleksibilitetsprodukter.




­




Deltag aktivt i debatten Regeringspartiernes klima- og energipolitik:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Klimapolitikken skudt ned af Hjernekassen på P1: Klima og energipolitik1516-11-2022 10:46
Dansk energipolitik er massemord.51205-04-2018 15:03
Ny energipolitik?2107-08-2015 19:24
Energipolitik i Tyskland304-04-2013 23:58
En ordentlig energipolitik!1502-08-2012 10:25
Artikler
Danmarks energipolitik
EU's energipolitik
Traditionelle tilgange til dansk energipolitik
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik