Klimadebat.dk | Dansk forum om klima og energi 

Oprettelse | Kodeord?
24. maj 2012, 05:32 English

RUF - et alternativt transportsystem?

Debat > Handling > Teknologi > RUF - et alternativt transportsystem?

Side 3 af 3 < 1 2 3

15-03-2010 21:14RE: Alternativer til alternative transportsystemer?
Jakob

Ingen avatar

Rank: 5/5
(3686)

.

delphi skrev:
Motorveje i Danmark er typisk over 30 M brede se

stor Link

til og frakørsel se
¨

Stor link

Det vil være en enorm kapacitet i et skinnebåren transportsystem som virker efter dualmode princippet hvis til og fra kørsel kan virke optimalt, som altså vil sige biler eller vogne/paller skal være i drift konstant.

Teoretisk er der på de nuværende motorveje plads til 5 baner i hver retning hvis de skal optage 3 m pr spor.

Hvad mener du om, at man indbygger sporvogneskinner i krybesporet, hvor busser og lastbiler med speciel undervogn kan trække ud og hæve sig op på skinnehjul og konvertere til EL, mens de kører med fuld marchhastighed..? smiley

@Hugin

Nu, hvor du har skåret stakkels lille RUF i pålægsskiver med din kritik, kunne du så ikke tænke dig at oprette en ny tråd, hvor du forsøger at spore dig ind på, hvordan et alternativt transportsystem i stedet kan se ud, så det bliver mere optimalt..?

Måske har du også en kommentar til denne tråd:
http://www.klimadebat.dk/forum/tog-til-tiden-d20-e1021.php

.
16-03-2010 09:51RE: Alternativ til RUF
Hugin

Ingen avatar

Rank: 0/5
(48)

Jakob skrev:
@Hugin

Nu, hvor du har skåret stakkels lille RUF i pålægsskiver med din kritik, kunne du så ikke tænke dig at oprette en ny tråd, hvor du forsøger at spore dig ind på, hvordan et alternativt transportsystem i stedet kan se ud, så det bliver mere optimalt..?

Måske har du også en kommentar til denne tråd:
http://www.klimadebat.dk/forum/tog-til-tiden-d20-e1021.php

Hej Jakob, det har jeg saadan set allerede givet mit bud paa. Jeg er jo overbevist tilhaenger af dual-mode som princip.

Copy-pasted fra min post d. 6/3:

""Det er bestemt ikke min hensigt at få udfordringen til at fremstå uoverstigelig - faktisk mener jeg at man kan gøre det rimeligt overkommeligt gennem at foretage nogle grundigt overvejede teknologiske til- og fravalg.

Først mener jeg man kan fremme sagen ved at droppe ambitionen om at dualmode køretøjer skal være el-drevne, når de kører på alm. vej. Hvis man i stedet forestiller sig dualmode biler, der kører på benzin/diesel når på vej og elektricitet når på dualmode banen. Og hvis nu man forestillede sig at bilerne konstant styrede på dualmode banen efter samme "centrerings-princip" som RUF anvender i "skiftespors-områderne" (men altså kun dér).

Ligeledes ville man indbygge en sikringsanordning (krog, arm eller lignende), der kan fastholde bilerne på dualmode banen i det tilfælde systemets styringssystem rammes af total nedbrud. Endelig kunne man forestille sig at bilernes position på dualmode banen verificeres og reguleres ved hjælp af et GPS-lignende system - dog baseret på jordplacerede sendere fremfor satelitter, for at opnå en positionsbestemmelse helt ned til 1-2 cm nøjagtighed.

Et sådant system ville tillade bilindustrien at fremstille stort samme salgs biler som nu, dog med en indbygget el-motor (men intet batteri), formentlig en computerstyret automattransmission (så tåbelige bilister ikke pludselig "sætter i gear" mens bilen er på dualmode banen), diverse styringscomputere og en kombineret fastholdelsesarm/strømoptag der "foldes ud" når bilen er på dualmode banen.

Der ville være tale om en meget beskeden omlægning af bilindustrien og merprisen for bilkøberne ville også være mindre end for de meget opreklamerede hybridbiler (hvis merpris i øvrigt reduceres for hver ny model).

Den teknologiske hurdle ville først og fremmest bestå i at programmere systemets centralcomputere, så de kunne afvikle trafikken sikkert og gnidnigsløst under alle forhold. Udfordringen ville altså ligge på software udvikling - ikke på kompliceret mekanik som for RUFs vedkommende. Man kunne endda reducere software problematikken gennem at starte ud med lav kapacitet (= der vil være stor afstand mellem bilerne på banen) og så øge kapaciteten (=reducere afstanden mellem bilerne) efterhånden som styringsprogrammet gennemtestes, forbedres og forfines.

Det er i al beskedenhed mit bud på et dualmode system, der er mere realistisk end RUF - og som i øvrigt vil have en teoretisk kapacitet (per bane) på op til 15.000 biler/timen ved en systemhastighed på 150 km/t, hvor RUF aldrig vil kunne klemme mere end ca. 6.000 RUF-biler ind på en RUF-skinne per time uanset tophastighed.""

Hvad angaar systemets styringsprincip har jeg forfattet dette indlaeg Det er 7 aar gammelt men stadig aktuelt, IMHO.
17-03-2010 10:20
delphi

Rank: 5/5
(3446)

Hvad mener du om, at man indbygger sporvogneskinner i krybesporet, hvor busser og lastbiler med speciel undervogn kan trække ud og hæve sig op på skinnehjul og konvertere til EL, mens de kører med fuld marchhastighed..?

Ja! Det var jo så det jeg ikke rigtig var klar over! For hvis de nuværende biltyper stadig skal kunne kører på vejene så bliver det meget svært med et skinnesystem som transporter en del af kørtøjerne på skinnevogne.

Side 3 af 3 < 1 2 3

Send svar Nyt emne

Deltag i debatten som aktiv debattør og del din holdning til emnet RUF - et alternativt transportsystem? med forummets mange læsere.

Seneste debat

Klummen

Nyt fra Ing.dk

Gæsteafstemning

Copyright © 2007-2012 Klimadebat.dk | Dansk forum om klima, energi og global opvarmning