Husk mig
▼ Indhold

Sahel - ørkenspredning


Sahel - ørkenspredning10-10-2014 10:59
kfl
★★★★★
(2167)
Jeg har idag den 10.okt 2014 læst en rigtig god artikel i Ingeniøren om Sahel af journalist Thomas Djursing. Artiklen kommer - så vidt jeg kan dømme - hele vejen rundt om emnet. Der er interview med forskerne Anne Mette Lykke, Århus Universitet og Rasmus Fensholdt ,Københavns Universitet.

Thomas Djursing er overraskende præcis i sin fremhvælse af forskellige definitioner af ørken og ørkenspredning. Hvis man ikke er klar over dette, kan det selvfølgelig føre til mange misforståelser i en debat om emnet.

FN bruger definitionen " en process , hvor frugtbart land omdannes til ørken"

Sattelit-forskerne tæller antal grønne pixel i et satellitbillede.

I relation til spørgsmålet den globale opvarmnings indflydelse på ørkendannnelsen, er der for mig et overraskende synspunkt, nemlig følgende:

Ørkengeologen Stefan Kröplings forklaring på hvorfor ørkenområderne i Sudan i 1000 f.v.t var et frodigt landskab med fisk , krokediller og landbrug:

"Dengang var temperaturen nemlig høj og holdt bedre på fugten, der blev ført ind fra havet. Men i takt med at temperaturen dalede, tørrede floder ud og ørkenen bredet sig."

Frank Lanser har i mange indlæg behandlet Sahel og selv om han som udgangspunkt afviser den menneskabte globale opvarmning og forklarer den globale opvarmnng ved konspirationer, vil jeg mene, at der er et relevant emnet at tage op for at få en forståelse for, hvorledes den globale opvarmning påvirker f.eks Sahel. Desuden har Frank Lanser bidraget med relevante link og synspunkter , som selv følgelig skal indgå i en diskusion af emnet.

Jeg kunne håbe at de forskere , der ved noget om emnet, kunne/ville deltage i debatte på Klimadebat.dk, men behandlingen af Jesper Theilgård står som et skræmmede eksempel på, hvor lidt respektfuldt man behandler vidende personer på disse sider.

Jeg kan anbefale at læse den omtalte artikel.


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 10-10-2014 11:11
10-10-2014 14:38
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jeg kan anbefale at læse den omtalte artikel.


Fin opfordring som kræver abonnement på "Ingeniøren".


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
10-10-2014 16:31
Morten Riber
★★★★★
(2298)
"...men behandlingen af Jesper Theilgård står som et skræmmede eksempel på, hvor lidt respektfuldt man behandler vidende personer på disse sider."

SÅ vil jeg da gerne spørge dig, KLF, om du virkelig mener at Jesper Theilgård på nogen måde har optrådt som en såkaldt "vidende person" her på forummet? Arrogant og optræden og lysten til at fyre floskler af, tæller naturligvis ikke med ...
10-10-2014 19:56
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Jesper Theilgård ved selvfølgelig meget om daglige vejrudsigter. Men det er altså noget helt andet end at vide noget om den langsigtede klimaudvikling.
RE: Nedbør og...27-01-2015 13:16
kfl
★★★★★
(2167)
Kevin E. Trenberth Changes in precipitation with climate change

ABSTRACT: There is a direct influence of global warming on precipitation. Increased heating leads to greater evaporation and thus surface drying, thereby increasing the intensity and duration of drought. However, the water holding capacity of air increases by about 7% per 1°C warming, which
leads to increased water vapor in the atmosphere. Hence, storms, whether individual thunderstorms, extratropical rain or snow storms, or tropical cyclones, supplied with increased moisture, produce more intense precipitation events. Such events are observed to be widely occurring, even where total precipitation is decreasing: 'it never rains but it pours!' This increases the risk of flooding. The atmospheric and surface energy budget plays a critical role in the hydrological cycle, and also in the slower rate of change that occurs in total precipitation than total column water vapor. With modest changes in winds, atterns of precipitation do not change much, but result in dry areas becoming drier (generally throughout the subtropics) and wet areas becoming wetter, especially in the mid- to high latitudes: the 'rich get richer and the poor get poorer'. This pattern is simulated by climate models and is projected to continue into the future. Because, with warming,more precipitation occurs as rain instead of snow and snow melts earlier, there is increased runoff and risk of flooding in early spring, but increased risk of drought in summer, especially over continental areas. However, with more precipitation per unit of upward motion in the atmosphere, i.e. 'more bang for the buck', atmospheric circulation weakens, causing monsoons to falter. In the tropics and subtropics, precipitation patterns are dominated by shifts as sea surface temperatures change, with El Niño a good example. The volcanic eruption of Mount Pinatubo in 1991 led to an unprecedented drop in land precipitation and runoff, and to widespread drought, as precipitation shifted from land to oceans and vaporation faltered, providing lessons for possible geoengineering. Most models simulate precipitation that occurs prematurely and too often, and with insufficient intensity, resulting in recycling that is too large and a lifetime of moisture in the atmosphere that is too short, which affects runoff and soil moisture.



KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
27-01-2015 13:53
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
http://donnerunddoria.welt.de/2013/05/14/sahara-konnte-erbluhen-wenn-es-wieder-warmer-wird/

http://www.Kultiversum.de/Zeitgeschehen-Themen/Klimawandel-Landwirtschaft-Willkommen-in-der-Zukunft.html
Redigeret d. 27-01-2015 14:18
27-01-2015 14:54
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Boe Carslund-Sørensen skrev:
Jeg kan anbefale at læse den omtalte artikel.


Fin opfordring som kræver abonnement på "Ingeniøren".


nej
http://ing.dk/artikel/ingenioerer-hvordan-faar-vi-sahara-til-blomstre-171400


27-01-2015 15:00
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jeg kan tilføje,at Stefan Kroepelin,som der omtales i.de links,jeg henviser til,er geolog og forsker i ørkeners udbredelse i forbindelse med klimaforandringer,ved Koelns Uni.
27-01-2015 19:36
sg17a
★★☆☆☆
(378)
kfl skrev:
Kevin E. Trenberth Changes in precipitation with climate change


Stort og komplekst stykke arbejde som jeg må nærlæse. Jeg kan godt lide ideen med at benytte de globale cirkulationsmodeller for at forstå mekanismer på mindre skala.

Og jo, Riber, der er områder hvor det bliver grønnere, og og så er der områder, hvor det ikke bliver grønnere. Så - i relation til artiklen - forstår jeg ikke helt, hvorfor du poster dem. Det er jo lidt ligegyldigt at man med teknologi kan forøge en produktion i tørre områder.

Jeg bemærker at den nordlige del af middelhavet står for tørke. Det er der intet nyt i, da vi allerede her har en igangværende ørkendannelsesproces, hvilket kan ses på bl. andet landbrugsproduktionen på den Ibiriske halvø samt reduktion i vandføring i de store floder.


~thomas wernberg
27-01-2015 20:18
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Sg 17-

Undskyld MIG,jeg er forvirret,er temaet fra Morten Riber, ikke Jesper Theilgaard?
27-01-2015 20:26
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Kjeld Jul skrev:
Sg 17-

Undskyld MIG,jeg er forvirret,er temaet fra Morten Riber, ikke Jesper Theilgaard?


Ja, undskyld, Jeg er lidt træt i dag



~thomas wernberg
27-01-2015 20:28
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Du er undskyldt




Deltag aktivt i debatten Sahel - ørkenspredning:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Naturgeografiske forhold i Sahel-området og Mali309-12-2013 20:45
Artikler
Ørkenspredning
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik