Klimadebat.dk | Dansk forum om klimaændringer og global opvarmning 

Oprettelse | Kodeord?
12. marts 2010, 03:51 Engelsk

Sandhed om sundhed

Forum om klima og global opvarmning | Løst og fast | Politik og nyheder

Side 2 af 2 < 1 2

JakobRE: Sandhed om sundhed
Rank: 5/5

Ingen avatar

04-02-2010 06:11
.

Human Diagnosticering.

Diagnosticering er måske det allervigtigste område indenfor sundhedssektoren.
For mange sygdomme er der meget stor forskel på, hvor alvorligt forløbet bliver alt efter, hvor tidligt den rigtige diagnose bliver stillet.

Mange ventelister til kræftoperationer kunne forsvinde, hvis lægerne havde fundet sygdommen på et tidligere stadie.
Det er man godt opmærksom på, og derfor arbejdes der f.eks. også på at indføre generel brystscreening af kvinder, og det tror jeg er udmærket.
Det er jo en harmløs undersøgelse.
Det kan også undre, når man hører, at der mangler uddannet personale til opgaven. Hvor indviklet kan det dog være at bede patienten om at tage et blyforklæde på og stikke et bryst ind mellem to plader, indtil der bliver trykket på knappen..??
Når man har set lidt om, hvad en brystkræftpatient koster i tragedier og penge, så er det ubegribeligt, hvis ikke det vil være både økonomisk rentabelt og mere humant at undersøge alle noget tidligere.

Men der findes andre undersøgelser, som ikke er så harmløse, og jeg ser en risiko for, at de kan føre til læge- og hospitalsskræk, så patienten i fremtiden vil gå med sine lidelser så længe, at det helt sikkert bliver alt for sent at komme tidligt i behandling.

F.eks. kender jeg en ældre dame, som for ganske nyligt skulle til undersøgelse af tyktarmen.
Det forgår ved, at man først får en masse at drikke og salte og piller, som skal tømme tarmen fuldstændigt ud.
Derefter stikker de en kikkert på ca. en meters længde op gennem numsen og puster tarmen op for kunne studere den indvendigt.
Der kan gives bedøvelse til de svage, mens de mere seje kan få hele oplevelsen uden bedøvelse.

Det er meget individuelt, hvor slemt det opleves, men den pågældende dame er nu så traumatiseret af det, at hun har bestemt, at hun ikke vil tilbage til sygehuset igen uanset, hvad biopsien viser.

Det kan måske være rimeligt at spørge, om det så er godt nok, at man ved den mindste tvivl bare sender folk til undersøgelse på samlebånd, når det kan få sådanne konsekvenser.
Det er selvsagt ingen kunst at skræmme folk væk, men det er forhåbentlig ikke formålet.
Derfor mener jeg nok, at diagnosticeringen bør reformeres, og man i langt højere grad bør benytte samtaler og mere lette undersøgelser, før man griber til det mere brutale.

Og hvad angår tarmundersøgelser, så er der jo bedre muligheder i dag:
http://ing.dk/artikel/90890-nyt-pille-kamera-fjernstyres-rundt-i-maven-som-en-ubaad
Citater:
-------------------------
fredag 05. sep 2008 kl. 07:48
100.000 danske patienter, der skal undersøges for mave-tarm-sygdomme, kan i fremtiden slippe for den ubehagelige undersøgelse med en kikkert, der føres ned gennem spiserøret eller op i endetarmen.

Tyske forskere har opfundet et pille-kamera, som ved hjælp af magnetisme kan styres rundt i vores indre, mens det sender billeder ud.
--
Frank Volke oplyser, at pillen vil koste 1.500 til 2.000 kroner, og at en normal kikkertundersøgelse inklusiv bedøvelse og sterilisering af kikkertudstyret til sammenligning koster i omegnen af 3.500 kroner.
-------------------------

Kræftsvulst i tarmen fundet med pillekamera.

Jeg ved godt, at det tager tid at indføre nye metoder i sundhedssektoren.
Men prøv at se på artiklens dato og prisen på undersøgelsen.
Jeg synes, at det ser forkert ud, når bedre, billigere og mere humane diagnosticeringsværktøjer syltes i systemet.
Og hvorfor kan et kamera ikke vaskes og genbruges, hvis det får et nyt batteri..??

Kræft, der opdages i tide, kan helbredes.
Man bør belønne læger og hospitaler for at stille de korrekte diagnoser til patientens tilfredshed.

.
GLARRE: Sandhed om sundhed
Rank: 3/5

Bopæl: Kangerlussuaq
05-02-2010 11:27
Nu koster en flaske vand mere end en tønde olie

http://knr.gl/index.php?id=183&tx_ttnews[tt_news]=52957&tx_ttnews[backPid]=143&cHash=9ed880722e
JakobRE: Sandhed om sundhed
Rank: 5/5

Ingen avatar

08-02-2010 13:59
.

Jeg så i TV-avisen i går, at nogle læger sender tiggerbreve til de firmaer, som sælger udstyr til hospitalerne. Det kan f.eks. være, når lægerne gerne vil have penge til en personalefest eller en julefrokost osv.
Der var eksempler på, at firmaer, som havde leveret strålekanoner, betalte 30-70.000 kr til lægernes fest.

Er det for meget at betegne det som korruption..?
Hvordan skal vi som patienter have tillid til et sundhedsvæsen, hvor valg af livsvigtigt udstyr rodes sammen med penge til lægernes drukfest..??
Har de firmaer, som sælger kikkerter, villet betale mere til fester, end dem der sælger pillekameraer, og derfor er pillekameraet endnu ikke indført..? Osv..

Når det er så galt med lægernes moral, at de ikke kan tage sådan noget af sig selv, så må vi nok lovgive om det.
Men det kan være svært at se, hvor det stopper, hvis vi skal lovgive om alt, fordi enhver anstændighed er gået fløjten.

Du må nok hellere huske den store tegnebog næste gang, du skal på hospitalet. Hvis du giver 10-20.000 kr til personalets kaffekasse, så får du nok en bedre behandling....

Jeg vil anbefale lægerne, at de meget hurtigt får ryddet op, så der ikke er en finger at sætte på dem i den retning.
Og jeg synes, at dette er så alvorligt, at man må gå hele systemet efter i sømmene.
Hvad får lægerne i reklamegaver, hvad får de til halsen, når medicinalindustrien inviterer til kursus, vælger de økonomiske produkter osv. osv..
Pokkers, at sådan noget er nødvendigt, og vi ikke bare kan have optimal tillid til de mennesker, som skal hjælpe vore alvorligt syge medborgere.

Er moralen i sundhedsvæsenet ved at gå i forrådnelse..?
Engang var det også en prisværdig og stor medmenneskelig gerning at være sygeplejerske, og der var stor respekt om faget.
I dag taler man ikke om den slags. De gør bare deres job og ikke mere, og de kræver selv, hvad de vil have for det, så der er ikke noget at takke for. De syge patienter giver dem selvfølgelig altid ret i, at de fortjener mere i løn. Jeg ville heller ikke turde andet, hvis jeg var indlagt.
Men jeg synes måske, at det tyder lidt på, at noget er løbet af sporet på bekostning af den alment medmenneskelige omsorg. Eller sagt på en anden måde: Det er mentalt, det er galt.

TV AVISEN 21:0007.02.10

.

Side 2 af 2 < 1 2

Send svar Nyt emne

Har du en holdning til dét, du lige har læst? Vi er altid på udkig efter flere aktive debattører og ser frem til, at du også bliver en del af debatten! Selv små indspark bidrager til en levende diskussion ...

Seneste debat

Gæsteafstemning

Information

Klummen

Videnskab.dk

Nyt fra Ing.dk

Klimanyheder

Copyright © 2007-2010 Klimadebat.dk | Dansk forum om klimaændringer og global opvarmning