Husk mig
▼ Indhold

SevenMeters.net: Kunst omkring Bella Center i samarbejde med Illumenarts.dk


SevenMeters.net: Kunst omkring Bella Center i samarbejde med Illumenarts.dk12-11-2009 11:55
Lasse
☆☆☆☆☆
(2)
Rød alarm! - SevenMeters

SevenMeters.net (www.SevenMeters.net) er et kunstprojekt af Jens Galschiøt der er iværksat for at fremhæve de problemer, som opstår som følge af klimaforandringerne, med særlig fokus på de menneskelige ofre - de klimaflygtninge.

Projektet forskellige dele bliver udarbejdet i samarbejde med forskellige aktører bl.a. Peoples Climate Action, Illumenarts.dk og Eco-net.dk

SevenMeters Har sat en række kunstværker op der vil sætte fokus på klimaforandringer und fra forskellige synsvinkler. Kunstværkerne er en del af udstillingen GlowingClimate (www.Illumenarts.dk) der udstiller en række lysende klima-relaterede kunstværker (de kan ses fra 13. november – 19. december)

Jordens Puls (Ved Bella Center Metro Statio/indgang til klimatopmøde)
En lysinstallation og en kunstnerisk fortolkning af jorden som en levende organisme. Metro-stationen er lyst op i et rødt, pulserende LED-lys der ændres langsomt fra rød til neutral efter en kurve der følger jordens geologisk 'puls'.
Flygtninge i vand (ved Bella Center Metro Station/indgang til klimatopmøde)
En gruppe af skulpturer i menneskelig størrelse, som er placeret i vandgraven ved metroen. Også flygtninge er belyst med det pulserende røde lys.
Budbringeren (ved Bella Center Metro Station/indgang til klimatopmøde)
En 4 meter høj bronzeskulptur En mytisk budbringer og fortæller der beretter om klimaflygtninge.
'Freedom to Pollute' (ved Amager Fælled/indgang til klimatopmøde)
En 6 meter høj kopi af Frihedsgudinden der udsender røg fra Faklen. Den er placeret på en stor bakke nær Bella Center.
Vandrende Flygtninge (ved Bella Center/ Amager fælled;
Tre skulpturer, hver 10 meter høje med kobberansigter der forestiller afrikanske kvinder med lange dragter i skrigende farver. De står på det savanne-lignende områder og minder os om de kvindelige flygtninge i Sudan.
7 meter linje in Copenhagen (6 – 18. december)
En visualisering af den 7 meter stigning i havets niveau, der vil bliver konsekvensen hvis al isen på Grønland smelter. En 24 km lang linje af blinkende røde lys er placeret 7 meter over havets overflade over hele København, for at give et indtryk af den potentielle nye vandstand.

Folkelige forankring er afgørende for SevenMeters, som opfordrer organisationer og enkeltpersoner til at tilslutte sig initiativet og lave deres egne SevenMeters-aktiviteter, i København og over hele verden. Målet er at få blinkende røde lys til at blive et verdensomspændende faresignal der siger 'Rød Alarm – Klimaet ændrer sig!'.

Billedhuggeren Jens Galschiot er initiativtager til SevenMeters.net. Formålet med initiativet er at putte fokus på konsekvenserne af global opvarmning. Galschiøt er kendt for mange tanke-vækkende internationale kunstmanifestationer, der fokuserer på globale spørgsmål. Se www.aidoh.dk



Kontakt os: Banevænget 22 - 5270 Odense N, Tel: 6618 4058 / 6170 3083, Fax 6618 4158, e-mail: mail@SevenMeters.net, Internet: www.SevenMeters.net
Redigeret af branner d. 12-11-2009 13:23
12-11-2009 14:38
Hvalrossen
★☆☆☆☆
(130)
Et kvalificeret kunstnerisk gæt er at København snarere synker mere end havet stiger i nævnte periode §.-)
12-11-2009 14:49
Lasse
☆☆☆☆☆
(2)
Tjaa det ved jeg nu ikke. IPCC har sagt op til 1½ meter i løbet af de næste 100 år... Men 7 meter er pænt langsigtet, et kunstnerisk udtryk.

Det er mere for at illustrerer problemet, fx er bare ½ meter stigning jo katastrofalt for mange ø-stater og Bangladesh!
12-11-2009 15:08
Mads
☆☆☆☆☆
(6)
Omsider!
Endelig nogle kunstnere der tager problematikken til sig. Meget mere af den slags, tak...

At det lige er syv meter skal man nok ikke tage alt for højtideligt, Hr. Hvalros. Hvis hele Grønlands indlandsis smeltede ville en stor del af Antarktis jo nok også smelte, og mon ikke kunstnerne bag er klar over det også?
Jeg synes mere det er tanken der tæller og er bare glad for at kunsten kommer på banen i klimadebatten. SÅDAN!

Og så er der jo også James Hansen fra selveste NASA der advarer om endnu større havstigning. Men det er en anden snak...
Redigeret d. 12-11-2009 15:11
12-11-2009 15:20
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Hvis Antarktis smelter er det tid at bygge en 'Tude-kiks' fabrik på Skamlings-Banken (det gi'r måske mulighed for finansiering)

http://ibyen.dk/kunst/article831378.ece Her er et andet projekt der er tyvstjålet fra Greenland Art Review (GLAR)
12-11-2009 17:42
Kosmos
★★★★★
(5371)
så er der jo også James Hansen fra selveste NASA der...

- nårh ja; det er jo ham der hylder princippet, at

Overdrivelse fremmer forståelsen!
RE: Smukt det er det14-11-2009 06:31
powerwoman
☆☆☆☆☆
(1)
Fascinerende.. En ting ved jeg.. Det er et meget specielt syn ved Bella Centeret.. Jeg må sige det har en flot effekt. Jeg fandt ud af, nu da jeg kom hjem fra job,hvad det går ud på. Man har lyst til at blive stående og nyde synet, det ene mere specielt end det andet. Tog billeder og optagelser af det.. Nu hvor jeg ved hvad det drejer sig om, får synet en virkelig god mening. Til kunstneren.. Det er flot lavet..
Thumbs up!
18-11-2009 09:08
Dennis
☆☆☆☆☆
(1)
I morgen bliver de sidste installationer sat op dernede, så fredag aften kan i se det færdige arbejde! Tag iøvrigt også ned og se de andre kunst-installationer - bare fortsæt med metroen!




Deltag aktivt i debatten SevenMeters.net: Kunst omkring Bella Center i samarbejde med Illumenarts.dk:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Overbefolkning - Familieplanlægningens kunst5503-01-2017 17:35
Ekstra Bladet på Bella Center311-12-2009 19:35
Artikler
Call in event fra Bella Center
NyhederDato
Bag murene i Bella: skurkene og de håbefulde07-05-2010 09:34
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik