Husk mig
▼ Indhold

Skattelettelser eller velfærd, hvad siger moralen..?


Skattelettelser eller velfærd, hvad siger moralen..?24-09-2016 11:43
Jakob
★★★★★
(9287)
­




Hvis det næste valg kommer til at stå imellem skattelettelser og velfærd, så må moralen være denne:


"Kortsigtet dyrkelse af forkælelse og egoisme på fremtidens bekostning er det vigtigste i vor tid".




Hvis man vil handle ansvarligt, vil der kun blive råd til flere afgifter, mere skat og langt færre af de dyre velfærdsgoder.

Man vil erkende den ubetalelige gæld, som vi har opbygget til klima, miljø og til råstofbanken, og man vil sætte hårdt ind for ikke at optage yderligere gæld og i øvrigt betale tilbage, så godt man kan, hvor man kan.




­
24-09-2016 11:57
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Jakob >

Skattelettelser (til de fattigste) kunne snildt finansieres med afgifter på kød og energi.
Man kunne også gøre det muligt at vælge en borgerløn i stedet for arbejdsmarkedet?

'Velfærd' lugter lidt af overforbrug




.
24-09-2016 12:38
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Import af billigt crap fra Kina burde også beskattes.



.
24-09-2016 20:08
Jakob
★★★★★
(9287)
­­




@crank


Jeg må advare dig imod at stikke fingrene ned i statskassen til nogetsomhelst privat forbrug. Jeg leger finansminister for større national bæredygtighed, og du risikerer, at jeg smækker låget, og du får en øm blå negl.



Skattelettelser til laveste indkomster..?
Nul putte, ikke en rød reje..!


Større skattetryk på de velstillede og reduktion i bistandshjælp og overførselsindkomster..?
Ja.


Borgerløn..?
Ja, hvis det kan gavne statskassen.
Og det kan det måske godt, hvis det konstrueres klogt..?


Flere afgifter på produkter, som ikke er produceret og forvaltet på bæredygtig vis..?
Ja.



Begrebet "velfærd" blev snuppet og defineret af Anders Fogh, og enhver ved i dag, at mere velfærd er det samme som flere goder og flere penge på lommen.
Men flere penge er ikke ensbetydende med bedre trivsel ( gad vide, hvor længe den bæredygtige dialog får lov til at have det udtryk i fred, før økonomerne snupper det også ), og den forskel bør vi genopdage, ­så vi ikke tror, at det er en naturlov, at vi blive mere ulykkelige, fordi der er færre penge.

Sparekurser, hvor man kan lære trivsel gennem sparsommelighed, er måske en af de få ting, som der skal være penge til, fordi danskerne tilsyneladende har glemt alt om denne vigtige lærdom.





­
19-10-2016 14:54
Euro
★★★☆☆
(443)
Pengene kommer altså i sidste ende fra dem der tjener dem, derfor nytter det ikke noget at beskatte folk der er udenfor arbejdsmarkedet, for såvidt angår økonomi der hidrører fra det offentlige. Det kan jeg sige da det i sidste ende er dem der er ansat i det private der tjener penge til dem der får deres indkomst via offentlige penge.
Det vil betyde at f.eks. pensionister ikke skal betale ejendomsskatter, vandafgifter, elafgifter, varmeafgifter og andre afgifter der i sidste ende er beskatning af forbrug på huset og andre ydelser. Derved vil pensionisten der ejer sin egen bolig kun have udgifter til mad på måske 2500 og vand og varme osv på 1000. På den måde vil han have meget bedre mulighed for at få del i samfundets luksus.
Økonomisk vil det være nærmest gratis. I dag har staten et budget på 1100 mia og folk på overførsel koster måske 300 mia, dvs. 27% af statsbudgettet. Hvis de fremover kun får udbetalt 200 mia og man undlader at opkræve 40mia i afgifter så koster de reelt 200mia og staten har så indtægter på 860 mia hvorfor folk på overførsel koster 23% af statsbudgettet. Og pensionisten med 12000 før skat vil få 8000kr. udbetalt og have udgifter til 3500 kr og ende med at kunne købe luksus for 4500 kr. hver måned.
Hvis det er så billigt at leve som pensionist, så er det ret begrænset hvor stort behovet er for privat pensionsopsparing, så man kan betale mere af på boligen.
Når staten så sparer 4% af 860mia eller ca. 34mia kr. så kan staten også fjerne el afgifterne på alle øvrige borgere. Uden elafgifter kan man købe strøm til 25øre per kwh og en el bil bruger typisk 30-40kwh på at køre 120km/t eller ca. 10 kr. for 120 km. eller ca. 1/6 af prisen på en benzin bil. Det vil få flere til at købe elbiler og vi vil så få udnyttet ren energi fra vindmøller, solceller, svensk vandkraft og tysk/svensk atomkraft så vi samlet sviner mindre.
Jeg tror alle danskere vil føle sig rigere...
28-10-2016 14:09
Jakob
★★★★★
(9287)
­­



Euro skrev:
Pengene kommer altså i sidste ende fra dem der tjener dem, derfor nytter det ikke noget at beskatte folk der er udenfor arbejdsmarkedet, for såvidt angår økonomi der hidrører fra det offentlige.


Når du alt andet lige i et snuptag kan fjerne skat på overførselsindkomster, uden det går ud over statens økonomi, burde du så ikke skrive en rigtig afhandling om det og modtage Nobelprisen i økonomi..?




­




Deltag aktivt i debatten Skattelettelser eller velfærd, hvad siger moralen..?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Hvad er velfærd..?2430-10-2015 20:31
Artikler
Vækst og velfærd
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik