Husk mig
▼ Indhold

Sodavand


Sodavand30-11-2007 07:47
metjr
★☆☆☆☆
(71)
Hej,

Jeg vil høre om der er nogen der ved hvor den CO2 vi putter i sodavand kommer fra, og hvor meget der egentlig er i en sodavand.

Med andre ord er Sodavand CO2 neutral eller er det store forbrug af sodavand også med til at ændre mængdenaf CO2 i atmosfæren.

Det kan jo også tænkes at det har et negativt bidrag, hvis vi omdanner noget af den CO2 vi indtager til andre stoffer.

Jesper
30-11-2007 14:41
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
metjr skrev:
Jeg vil høre om der er nogen der ved hvor den CO2 vi putter i sodavand kommer fra, og hvor meget der egentlig er i en sodavand.

Med andre ord er Sodavand CO2 neutral eller er det store forbrug af sodavand også med til at ændre mængdenaf CO2 i atmosfæren.

CO2'en til sodavand er som regel leveret fra et sted, hvor den er opsamlet ved forbrænding el.l.
Fundet på http://www.britishsoftdrinks.com/htm/qa/AdditivesIngredients/gases/CO2.htm:

The degree of carbonation varies for each soft drink formulation, from 4g/l in fruit drinks to 9g/l in mixer drinks and 12g/l in soda water.

Så du bør nok ikke have dårlig samvittighed over at åbne en sodavand.
Alene ved at trække vejret udånder du mange gange mere CO2 om dagen. Hvis du skal leve op til kampagnen "1 ton mindre" alene ved at undlade at drikke sodavand, så skal dit sodavandsforbrug forinden ligge på 83.333 liter om året = 228 liter om dagen

Dertil kommer, at CO2'en som sagt ikke er produceret til formålet, men er opsamlet ved en forbrænding, der alligevel finder sted.
Redigeret d. 30-11-2007 15:21
02-12-2007 06:04
metjr
★☆☆☆☆
(71)
Tak for svaret,

det er noget af en bøvs det kan bliver til med 228 liter om dagen


Jesper
13-02-2008 12:50
Gyldenspjaet
☆☆☆☆☆
(1)
Opvarmer du en sodavandsflaske, en flaske med mineralvand indeholdende kulsyre eller en flaske champagne ret kraftigt, springer kapslen hhv. proppen af og CO2 i skumform vælter ud af flasken. Med andre ord er opvarmning årsag til øget mængde CO2 i atmosfæren og ikke omvendt !!! Men verden vil absolut bedrages!!!
13-02-2008 19:25
Janus Agerbo
☆☆☆☆☆
(14)
@Gyldenspjaet

Her må jeg lige korrigere din forståelse af fysik. Der skabes ikke mere CO2 ved at varme en genstand op, antallet af partikler er det samme!

Det der sker er kort sagt; Den CO2 der er i flasken frigøres, da den tilførte varme får den til at skifte tilstand fra at være flydende til at være gasform. Gassen fylder mere og øger trykket i flasken.

Når man måler mængden af CO2 i atmosfæren, så måler man antallet af partikler ikke massefylden.

Der hvor en opvarmning kan føre til en højere koncentration af CO2 i atmosfæren er ved at frigøre CO2 der er opløst i havet.




Deltag aktivt i debatten Sodavand:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik