Husk mig
▼ Indhold

Solvarme i alle enfamiliehuse.


Solvarme i alle enfamiliehuse.12-08-2013 01:34
no100
★☆☆☆☆
(102)
Energifanger som primær varmekilde

Jeg sider og tænger tilbage på hvordan jeg kom frem til at mit anlæg skulle se ud som det gør i dag.
Jeg havde fyret med træ i 30år og var ved at være godt træt af al det arbejde ned at save, flække, stable, passe fyr. Og vi kunne aldrig være væk mere en 24 timer i vinderperioden med mindre at vi tændte el. patronen og den ville så bruge 100 Kwh. pr. døgn uden at holde huset ordentligt varmt.

Som det ses af teksten er huset ikke lavenergihus. Hvis vi havde inviteret en energikonsulent ville han med garanti have huset isoleret og ombyget, inden vi fik varmepumpe. Det havde vi ikke råd til, så der skulle findes en løsning med masser af varme til samme pris som brændet.

Efter to år med læsning om varmepumpe, solvarme, solvæge, energifanger, varmelagring, og andre ting som jordtemperatur, lufttemperatur, og meget andet. Blev beslutningen taget.

Jordvarmepumpe som luftvarmepumpe og med støtte af jordvarmelager.

Varmepumpen er på 13kwh
Energifangeren er på 24 m2 og har en overflade på 48 m2
Varmelagret er med 140 m rør i jord
Rør mellem vp. og energifanger/varmelager 2*30m.
Buffertank mellem hus/vp. 1,5m3
Solfanger 6 st. batec. Kun sommer halv år.
Rør mellem hus/udhus 2*10m.

Års Cop 3,5 med al strøm medregnet
V.P.-Varmeydelse fyringssæson 12/13 26000kw

Så denne fyringssæson med et merforbrug på 14,5 % koster i runde tal 15oookr. Varme/varmtvand. Og en inde temperatur på 22c. ¬+/- 2c.

Temperaturen i jordvarmelagret i dag er 0,25 grader over temperaturen sidste år samme tid, men 0,05 grader varmer en kontrol året inden lagret blev taget i brug.

Anlægget har kørt to år med fuld belastning. og min vurdering er at økonomien er ok, selv om anlægget ikke er helt færdigt, der mangler stadig færdiggørelse af et drivhus over varmelageret.
jeg havde regnet med 5 grader højre temperatur i varmelagret en den jeg opnår sidst på året sidste år og hvis det ikke sker når drivhuset er færdigt, vil jeg overveje at udvide med energifangeren i drivhus, eller udvide med varmeveksler på solfanger anlægget.

Ideen i anlægget
Energifanger med Aktivt kompakt varmelager.

ide er at al energi kommer fra energifangeren(lufttemperatur og solindstråling), i perioder med overskud af energi i energifangeren lageres dette i lageret og når der er underskud hendes der fra lageret.
Sidst på vinderen skifter lageret over og virker som buffer(kort tids lager).

Der er stor forskel på passivt jordvarmelager (horisontal jordvarme) og mit anlæg som er et aktivt kompakt varmelager. Mit varmelager er konstrueret til varmelagring og kan ikke fungere uden, passivt jordvarmelager er beregnet til at virke uden aktivt lagring.

no100
12-08-2013 12:02
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
IS er løsningen se http://xqw.dk/work/FG22/okt/VandvarmepumpeBilag21.pdf Hvis du kunne klare dig med 28 c' centralvarmevand (gulvvarme) kan opstillingen yde cop 6, når du får en stor dynge is ude i haven..
Redigeret d. 12-08-2013 12:03
12-08-2013 14:55
Jakob
★★★★★
(9287)
.




@no100


Tak for din beskrivelse. Det er altid spændende at læse om, hvordan andre har gjort.


Er hele dit anlæg fuldautomatisk, eller skal du ud og skrue på haner, f.eks. når du skifter fra varmepumpe til ren solvarme..?

Kan du beskrive jordvarmelagerets konstruktion lidt nærmere..?



.
19-08-2013 01:35
no100
★☆☆☆☆
(102)
@delphi
Det er et fint anlæg, har du selv bygget det eller er det købt færdigt? Kunde du fortælle lidt om din erfaring fra driften, køre du med søvand, havvand, grundvand eller?

@jakop
Nej det er ikke helt fuldautomatisk endnu, alt varmen laves i udhuset og sendes over som fjernvarme, over i huset skal centralvarmevandet så bruges til varme/varmt brugsvand.
Det giver lidt manuelt arbejde, jeg skal have lavet lidt rør arbejde og en ny styring på solvarmen så kører det fuldautomatisk.
Grunden til at det ikke fra start er lavet er, at jeg kan sammenline med da jeg kørte med fast brændsel.
Mit hus er dårligt isoleret, 80 standart, og det er vindfølsomt. Der er radiatorer og det er vp. som fjernvarme, 3 ting der skulde gør at det var en dårlig løsning med VP.
Men jeg kan i dag sige, det koster mig det samme med varmepumpe som da der blev fyret med brænde.

no100.




Deltag aktivt i debatten Solvarme i alle enfamiliehuse.:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Lovpligtig solvarme?1612-07-2008 11:19
Artikler
Passiv solvarme
De større solvarmeanlæg og sæsonlagring af solvarme
Den såkaldt passive solvarme
Solvarme
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik