Husk mig
▼ Indhold

Sommerferiestemning?


Sommerferiestemning?12-07-2011 09:40
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
De sidste par måneder har der desværre været et fald i aktiviteten her på Klimadebat.dk. Det gælder både nye indlæg og antal nyoprettede brugere. Ikke at debatten er død, men der er blot mere stille, end jeg længe har set. Jeg har selv været ret fraværende, men det plejer jo ikke at forhindre livlig debat. Jeg er der skam stadig - og holder orden og flytter rundt på tråde osv, når det er påkrævet.

Spørgsmålet er, om den manglende debatlyst skyldes noget på Klimadebat.dk, eller om det mere generelt er klimatræthed og manglende nyheder i de store medier at tage op, der er skyld i trægheden... Hvis det første er tilfældet, så sig endelig frem og kom med input her i tråden! Hvis det sidste er tilfældet, så er der nok ikke så meget at gøre end at vente - hvor vigtig klima- og energidebatten end kan synes, så er der stadig en vis apati her 1½ år efter COP15-cirkusset.

Det kan selvfølgelig også bare være sommeren, der holder folk væk fra skærmene. Lad os håbe, vi ser et glødende forum igen efter sommerferien...
12-07-2011 10:55
Fafner
★☆☆☆☆
(53)
Dit indlæg er meget apropos.
Netop i dag skriver Poul Aarøe Pedersen i Politiken om den tiltagende klimaapati, og opfordrer politiske partier til at tage sagen op, da der må være et stort stemmepotentiale.
PÅP og andre klimabekymrede kræfter, som der er en del af her på klimadebatten, overser en indlysende forklaring på, at debatten flader ud nemlig, at det er gået op for folk, at problemet er meget mindre end præsten prædiker.
For det første stiger jordens temperatur slet ikke i den takt som klimamodellerne forudser, i de seneste ni år er den ikke steget.
For det andet er der gunstige konsekvenser knyttet til en (noget) varmere jord, med et højere CO2 niveau, bl.a. en forøget plantevækst.
For det tredje er det nu åbenbart for mange, at Kyotokuren er værre end sygdommen, idet en planøkonomisk kommandoregulering af energiforbrug og CO2 udledning, vil hæmme den økonomiske vækst så meget, at det vil være til stor skade især for jordens fattigste mennesker.
Det internationale samfund har mange og meget vigtigere problemer at diskutere end evt. (menneskeskabte) klimaændringer, som menneskene nok skal vide at tilpasse sig ud fra deres egen lokale forudsætninger og i takt med, at de opstår.
12-07-2011 18:57
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Branner og Fafner

Det er vist uomtvistligt klimadebat ikke er så "hot" som det har været tidligere. Hverken generelt og ej heller her på .dk hvor der er en del længere mellem snapsene end tidligere.
Uden at være uenig med Fafner:
For det tredje er det nu åbenbart for mange, at Kyotokuren er værre end sygdommen, idet en planøkonomisk kommandoregulering af energiforbrug og CO2 udledning, vil hæmme den økonomiske vækst så meget, at det vil være til stor skade især for jordens fattigste mennesker.

..vil jeg moderere det lidt og blot sige at folk har mistet tilliden til de politiske løsninger. Tvivler på de fleste tænker på planøkonomi og de store perspektiver i den søgte tilgang til klimaproblemet - så var vi jo aldrig havnet med bred opbakning til Kyoto og den politik der i DK har været ført siden midt 90erne. Det er bare gået klimapolitik som så mange andre politiserde emner - nu gider folk ikke høre mere om det fordi vi er vænnet til det for ofte drejer sig om meninger, luftige holdninger, kovendinger, studehandler og hvad der lige kan vinkles populistisk eller som en torn i øjet på politiske modstandere. Med andre ord klassisk politisk børnehave hvor det er vigtigere hvad der siges end hvilke resultater der opnås.

Personligt glæder jeg mig hver gang en COP slutter uden de har nået en ny aftale - så er der nemlig stadigt håb forude. Som en analogi er lykkelig for at stater eller organer som EU ikke har ansvaret (og produktionskontrollen) for at skaffe mad til befolkningen....lige fra produktion til distribution.... bare tænk på hvad det kunne ende med

På samme vis er klimaspørgsmålet og energiomlægningen alt for væsentligt et spørgsmål til at overlade til politikere.

På det mere personlige plan har jeg mistet min laptop med alt hvad der lå på den af sjov og ballade relateret til klimadebatten. Indtil jeg får harddisken fixet orker jeg ikke at kaste mig ud i yderligere opfølgning herinde på de emner jeg finder interessante. Udover hvad der måtte dukke op af nyt hvor arkiverne ikke er så væsentlige eller hvis der skrives noget fuldstændigt blæst som bare må kommenteres. Dertil er jeg så også i et eller andet omfang ramt af den der "klimatræthed"


Men siden her fejler ikke noget som sådan.

God sommer til alle.

Mvh.
Mikkel
14-07-2011 14:36
Jakob
★★★★★
(9211)
.





Det er nok også noget med, at skeptikerne er kørt trætte, fordi de omsider har indset, at CO2-problemet er gigantisk.
Og der breder sig en vis mathed blandt dem, da de ikke kan overskue at løse problemet, fordi de brugte alle deres kræfter på at tale det ned.
Nogle gør det stadig, som en slags afpillede spøgelser og trolde drevet af enerti, men dem er der næppe nogen, der kan tage seriøst mere.


Måske sidder de også i lås i en bås og trænger til at huske de kloge socialdemokratiske ord om, at man har et standpunkt til man tager et nyt.
Lidt fornyelse kunne bestemt klæde dem og tilføje dem en del mere format.



Og der er desværre langt endnu, før de politiske løsninger er på plads, så vi opnår en hurtig omstilling til bæredygtig vedvarende energi.

Der er formentlig også en ny økonomisk krise på vej til vesten, og denne gang kan det være meget mere alvorligt end tidligere, fordi vi har mistet meget industri til fjernøsten, og konkurrencevilkårene skærpes betydeligt.
Det kan varsle tider, hvor der både skal skæres ned på offentlige udgifter ( velfærden ) og på lønnen samtidigt med, at skatterne skal stige.
Det er med andre ord en temmelig bitter kop te, som den forkælede låne-sig-rig-befolkning på demokratisk vis skal sige ja tak til, før den ambitiøse klimaøkologiske omstilling for alvor kan komme op i omdrejninger.



Med hensyn til denne side som grundlag for klimadebatten, så mener jeg, at det er vanskeligt at forestille sig noget bedre. Vi har et par særdeles fremragende klummeskribenter. Og selve forum har jo stort set kørt med ordet frit og uden tekniske problemer, siden det blev startet. En stor tak og anerkendelse til webmaster branner herfra for alt dette.


Man kan selvfølgelig altid foreslå nogle småting, som måske kan give marginale forbedringer. Men jeg har svært ved at forestille mig, hvad der skulle gøre en stor forskel på antal skribenter og nye indlæg.
Jeg tror måske, at det vil være en fordel, hvis lidt flere trådoverskrifter gøres synlige på forsiden.
Det vil måske også være en fordel, hvis den overskrift, som man klikker på, ikke automatisk linker til trådens sidste indlæg, men til det første efter sidste læsning.
Om det er teknisk muligt, ved jeg ikke.



Men noget andet er, at jeg måske synes, at vi mangler nogle kvinder i debatten. Er de bare for dumme og usaglige til at deltage, kan de ikke tåle mosten, er mændene for stupide, eller hvorfor er de her ikke..?

Måske skulle vi prøve at oprette en tråd om "klima-dating", det kan være, at det kan sætte gang i sagerne..?

Eller måske "Klimaøkologisk dating" vil favne bredere og forøge relevansen..?

Det lader til at datingsider på internettet begynder at dele sig mere op i fraktioner, hvor forskellige interesser holdes for sig, og i det stykke må økologi og klima også være berettiget til en niche. Og det er måske langt mere relevant end så meget andet.
F.eks. har jeg ofte hørt, at religion kan være med til at skille par, og derfor vil de søge en ny partner i et religiøst fællesskab, hvor de er enige om de væsentligste dogmer. Så slipper de for at sidde alene i kirken, og de slipper for altid at skulle forsvare deres tro osv.
Men ser man på det klimaøkologiske liv og den omstilling, som mange skal igennem, så vil det omfatte langt mere og få langt større betydning for det praktiske liv, end en diskussion om man skal i kirke på søndag eller ej. Derfor må det være så meget desto mere relevant, at de to køn i forvejen er enige om at ville leve et ansvarligt klimaøkologisk liv, før de danner par.
Selvom der måske ikke bliver den store aktivitet, så vil oprettelsen af en klimaøkologisk datingafdeling nok i sig selv være med til at sætte mange gode tanker igang hos den enkelte og på den måde under alle omstændigheder hjælpe med Danmarks omstilling til vedvarende energi og i det hele taget bæredygtig økologi.
Men der må også være en relevans som et supplement til den platform, som vi allerede har, hvor man blot kan søge gode råd og kammerater og venner med samme interesser.
Forum har i forvejen næsten alle de tekniske muligheder, som er nødvendige. Man kan lave en profil, og man kan sende privat besked til hinanden, og man kan føre offentlig debat om alt mellem himmel og jord.
Men skal det blive til noget større, så skal der måske lidt mere end en enkelt tråd til at starte det op. Måske lidt reklame på forsiden og et tydeligt sted ( en ny kategori eller en helt ny afdeling? ) evt. med varig rettemulighed, hvor brugerne kan præsentere sig og indsætte link til deres profil osv.

Min største bekymring er nok, at der kan komme en del nye skribenter, som kun ved meget lidt om klima og hellere vil skrive om parringslege, og det kan være med til at tage lysten fra de udmærkede skribenter, som i forvejen fører klimadebat på et højere niveau. Måske kan der også blive mere fnidder og opstå krav om mere moderation, som belaster administrationen.
Men det må være op til vores allesammens webmaster at overveje, om det er besværet og risikoen værd. Jeg synes blot, at idéen er for interessant til ikke at blive overvejet.




.
Redigeret d. 14-07-2011 15:32




Deltag aktivt i debatten Sommerferiestemning?:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik