Husk mig
▼ Indhold

Sortering af affald – bliver det overholdt?


Sortering af affald – bliver det overholdt?09-08-2010 15:46
silvia
☆☆☆☆☆
(4)
Jeg gør min pligt med glæde og sorterer affald som de fleste andre mennesker.
-synes også det er på tide, at der bliver gjort noget ved det spild, og at vi lærer at genbruge.
Forleden fik jeg fortalt, at de forskellige centraler ikke kan følge med, og at det hele alligevel ryger til samme forbrænding.
-ved ikke lige, hvordan jeg skal forholde til det, der blev sagt?
Kan det virkelig være rigtigt??
13-08-2010 08:24
nesloone
☆☆☆☆☆
(7)
Hej Silvia, Hvorfor har vi ikke et system som i Tyskland hvor hus affald bliver sorteret i 4 forskellige affaldsposer ? Der virker det og Danmark som foregangsland inden for klima og begrænsning af forurening må da kunne følge trop med dette, for det kan da ikke være rigtigt at vi sorterer og brænder alt af som faktisk kan genbruges....det er jo rent galt og en katastrofe for naturen.
09-05-2011 16:58
kristines
☆☆☆☆☆
(14)
Nu har jeg selv boet i england en overgang hvor al affald også bliver sorteret i tre kategorier og må indrømme det undrer mig at vi er så langt bagud i dk at vi ikke er nået dertil endnu. Jeg går flittigt ned med mine glasflasker og aviser, men alt andet ryger i samme bøtte. Det kan da ikke være rigtigt? Jeg prøvede dog også at bo i en anden kommune som frejdigt satte en plan igang og fik os allesammen til at sortere al affald der forlod vores bopæl, kun så de kunne smide det hele i samme store maskine til sidste og brænde det samlet fordi de ikke havde ressourcer til at hamle op med de forskellige typer affald. Så føler man sig jo lidt dum.
11-05-2011 18:15
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
I danmark bruges affald til den miljørigtige fjernvarme hvor energi omsættes i forbrændingsanlæg til energi i varmt vand som sendes gennem fjernvarmerør til boligens opvarmning.

Det gør langt mere gavn end sortering af affald..
Redigeret d. 11-05-2011 18:18
17-05-2011 11:57
kristines
☆☆☆☆☆
(14)
Det var jeg faktisk ikke klar over. Det lyder jo fornuftigt som du skriver det her, så det skal jeg da lige læse op på. Det virker også underligt hvis ikke danmark var på forkant med udnyttelse af vores affald, så det glæder mig at vi ikke er gået tabt på det punkt.
17-05-2011 17:14
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Ja det er et særlig smart system, papir, pap, plast, madvare som kunne forgasses og producerer el, haveaffald som kunne formuldes det brændes af.

Og så ud i fjernvarmerør hvor tabet er 45 % inden boligen.
17-05-2011 21:17
kblood
★★★☆☆
(429)
Vi er desværre nok på forkant sammenlignet med de fleste lande, men det er bare stadig ikke særligt godt. Jeg sortere affald så meget som muligt, men synes næsten det burde opdeles lidt mere. F.eks. plastik kan jeg ikke smide ud her, og jeg ved ikke engang om genbrugspladsen har et sted til det. Men jeg finder bare et sted til hver affaldstype når det er, og så må det rode indtil jeg finder ud af det.

Men nu er plastik heller ikke lige det jeg har mest af. Plastik poser er egentlig det eneste jeg gemmer, det meste derudover er plastik fra indpakning. Og det prøver jeg alligevel ikke at sortere i, specielt fordi der ikke er et sted som er dedikeret til det her. Men vil mene at der burde være.




Deltag aktivt i debatten Sortering af affald – bliver det overholdt?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Reaktor der brænder radioaktivt affald klar i 2030019-02-2024 13:44
Får vi value for money når vi sorterer affald?013-01-2024 23:02
Efterlysning: Del din bedste idé til at undgå affald118-04-2014 22:09
Er affald guld eller er det skidt!5510-01-2012 21:12
Gifttransporter, f.eks. af HCB-affald2429-11-2010 19:08
Artikler
Affald bliver til energi
NyhederDato
Biogas fra affald kan spare milliarder af ton CO229-09-2009 14:09
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik