Husk mig
▼ Indhold

Spildvarme spildes!!!!



Side 3 af 3<123
12-01-2011 13:35
Jakob
★★★★★
(9265)
.




@Søren_Søndergaard

Hvis du er her endnu, så kunne jeg rigtig godt tænke mig at se, hvad du med dine energibetragtninger vil svare til dette indlæg:
http://www.klimadebat.dk/forum/varmeproducerende-minivindmoeller-d24-e567-s40.php#post_23669




.
29-11-2012 22:21
Jakob
★★★★★
(9265)
.




@Boe Carslund-Sørensen


Har du set, at nye afgiftsændringer forbedrer muligheden for at benytte spildvarme..?
Er det ikke, hvad du har sukket efter..?

Jeg ved ikke så meget om det endnu, men jeg vil håbe, at de har tænkt det ordentligt igennem, så de kan styre det.
Ellers er jeg da allerede så småt begyndt at spekulere på at starte et firma, som skal fylde varm luft på flasker med snæver hals.
Det er ikke til at ramme det pokkers lille hul, men det gør ikke så meget, for produktionen foregår i min stue, hvor jeg kan udnytte spildvarmen.




.
Tilknyttet billede:

08-05-2022 01:07
Jakob
★★★★★
(9265)
­




Vi må glæde os over, at Regeringen har taget endnu et skridt:



3. maj 2022
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/den-varme-luft-fra-kafferisteren-kan-opvarme-boliger-i-stedet
Den varme luft fra kafferisteren kan opvarme boliger i stedet for at forsvinde op af skorstenen
Nye afgiftsregler kan sende overskudsvarme ud til 100.000 husstande, vurderer Dansk Industri.
--
Hos kaffefirmaet BKI Foods i Højbjerg syd for Aarhus bliver der brugt meget energi på at riste 40-60 ton kaffebønner hver dag. Og i dag varmer fuglene sig ved overskudsvarmen, når kaffen er klar.
Den luft, der bliver blæst ind til bønnerne i den store kafferister, er 500 grader varm, og når bønnerne er ristet brune, så er luften stadig 350 grader – og den varme bliver altså ledt lige ud i den blå luft.
- Den går ud igennem skorstenen og varmer for fuglene, så de har det rigtigt rart i nærheden af os. Men det piner os, at vi smider varme direkte op i den frie luft, hvis den kan anvendes mere fornuftigt, siger fabrikschef Ib Hauberg.
Men overskudsvarmen fra virksomheder som BKI Foods kan blive et vigtigt bidrag til, at Danmark hurtigt kan blive uafhængig af russisk gas og olie.
--
- Potentialet er i virkeligheden større end det, Dansk Industri påpeger. Måske to-tre gange større, men det kræver, at virksomhedernes ejere og bestyrelser arbejder sammen med forsyningsselskaberne om at finde lokale løsninger, siger Brian Vad Mathiesen.
- I Varmeplan Danmark har vi kortlagt over 8.000 virksomheders potentiale for overskudsvarme. Og det skal vi have ud at arbejde, så vi kan få de fossile brændsler ud af vores varmesystem.

--

Fra nytår blev afgiften på at udnytte overskudsvarme fjernet, hvis virksomheden, som leverer varmen, er certificeret af Energistyrelsen.

Certifikatet skal garantere, at det er reel overskudsvarme fra virksomhedens produktion, der afgiftsfrit bliver sendt ud i fjernvarmenettet.

Dansk Industri foreslår, at virksomheder, der er klar til at forære overskudsvarmen væk, kan slippe for certificeringen.

Kilde: Dansk Industri.





Når afgifterne er væk, så skal virksomhederne selvfølgelig certificeres.

Det må nok blive der, kampen kommer til at stå i fremtiden, og det vil øge virksomhedernes energibevidsthed, hvilket giver meget bedre mening end at diskutere afgifter.






­
14-05-2022 08:55
Jakob
★★★★★
(9265)
­



Hvis man ønsker at danne sig et indtryk af, hvor hurtigt tingene går i dansk klimapolitik, så kan man evt. prøve at spole tilbage og se dateringen på denne tråds første indlæg skrevet af delphi.



­
Side 3 af 3<123





Deltag aktivt i debatten Spildvarme spildes!!!!:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Genanvendelse af spildvarme404-11-2008 08:27
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik