Husk mig
▼ Indhold

Spm. vdr. Oceanernes varmeoptag


Spm. vdr. Oceanernes varmeoptag30-10-2017 17:47
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Som vi ved er en stor del af jorden dækket af oceaner og de har en stor betydning for jordens klima.

I takt med jorden er blevet varmere må vi også som det da også tyder på have set en opvarmning af den øvre del af oceanerne, det vil sige de første 2 kilometer

Til dette har jeg stødt på at Agro-projektet nævnets og her er deres hjemmeside.

http://www.argo.ucsd.edu/global_change_analysis.html

Nedenunder ''Ocean Heat Content'' står der følgene.

This is consistent with the comparison by Roemmich and Gilson (2009) of Argo data with the global temperature time-series of Levitus et al (2005), finding a warming of the 0 - 2000 m ocean by 0.06°C since the (pre-XBT) early 1960's.



Men kunne godt tænke mig et seriøst bud på hvad de sikreste tal siger om OHC, hvor meget er den steget?.

Ud fra Agro er det kun 0,06 grader siden 1960! altså 6 hunderede dele af en grad, det ikke just meget. Men efter nærmere eftertanke ved jeg ikke hvor meget man lægge i det estimat.

Savner noget konkredt og troværdigt jeg kan stole på - kan man få en hjælpende hånd?. hvad skal jeg gå efter og hvad kan jeg benytte for at få det korrekte tal?.


Mvh.
Redigeret d. 30-10-2017 17:47
30-10-2017 18:15
Kosmos
★★★★★
(5371)
Savner noget konkredt og troværdigt jeg kan stole på - kan man få en hjælpende hånd?. hvad skal jeg gå efter og hvad kan jeg benytte for at få det korrekte tal?

- for små tre år siden skrev Judith Curry en ret informativ artikel om OHC:

The larger uncertainty in 1990 is not surprising, but I am surprised by the markedly different trends for the past decade, since 2003. Some climatologies show no trend since 2003, whereas others show continued warming...
30-10-2017 18:33
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
.
Hej Kosmos, tak for linket til Judith Curry. Det vil jeg også få læst op på


Problemet så at sige er jeg har været igennem en mindre debat hvor en insisterede meget på at oceanernes varmeoptag har været betydeligt.

Jeg har så som min forståelse af det været at de øverste 2 kilometer af oceanerne kun er opvarmet med 0,06 grader, altså 6 hunderede dele af en grad, på et årti bliver det 0,01 grader, altså 1 hundrededele af en grad. Dette er efter min mening så minimalt at man herfra kan sige varmeoptaget er lavere end det modellerne så vidt jeg husker forudså.

Men hvis det forholder sig anderledes end dette, så jeg derimod villig til at revurdere, men vil gerne se på konkredte data der kan tolkes. Der mange måder man kan side og smide videnskabelige studier i hovedet på hinanden. Men skal det være seriøst på det at se direkte på tallene være vejen frem.

Mvh
30-10-2017 19:00
Kosmos
★★★★★
(5371)
Men hvis det forholder sig anderledes end dette, så jeg derimod villig til at revurdere, men vil gerne se på konkredte data der kan tolkes. Der mange måder man kan side og smide videnskabelige studier i hovedet på hinanden. Men skal det være seriøst på det at se direkte på tallene være vejen frem

- de 0,06 grader siden 1960 er vist rimeligt 'main stream'(?) Jeg mener at huske, at de øverste 700 m er opvarmet noget mere (omkring 0,18 grader??).

Her indspark fra NASA:

The cold waters of Earth's deep ocean have not warmed measurably since 2005, according to a new NASA study, leaving unsolved the mystery of why global warming appears to have slowed in recent years...


, men det drejer sig åbenbart om havdybder > 2000 m.
30-10-2017 19:03
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Præcis det har også været mit indtryk længe, men det blot at de 0,06 graders opvarmning er de øverste 0-200 meter af oceanerne.

Hvis det sandt som det har været mit indtryk, så har oceanernes varmeoptag været mindre og dermed ikke et argument for en høj klimasensitivitet. Mener både Na Nielsen og Frank Lansener har omtalt dette her nogle gange. Så det mig en gåde hvis det ikke er sådan det forholder sig. Håber de to kan give et lille indspark her hvis de skulle læse med.

Mvh.
30-10-2017 19:21
Kosmos
★★★★★
(5371)
Mener både Na Nielsen og Frank Lansener har omtalt dette her nogle gange. Så det mig en gåde hvis det ikke er sådan det forholder sig. Håber de to kan give et lille indspark her hvis de skulle læse med

- ja, jeg husker også NA Nielsen, men han har skrevet omkring 1000 indlæg/kommentarer, så jeg orker ikke at kigge dem alle igennem!


Her masser af data fra NOAA.
30-10-2017 19:40
Kosmos
★★★★★
(5371)
...de 0,06 grader siden 1960 er vist rimeligt 'main stream'(?) Jeg mener at huske, at de øverste 700 m er opvarmet noget mere (omkring 0,18 grader??)

- lidt fra hestens mund (vedhæftet).
Tilknyttet billede:

30-10-2017 19:51
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
- ja, jeg husker også NA Nielsen, men han har skrevet omkring 1000 indlæg/kommentarer, så jeg orker ikke at kigge dem alle igennem!


Ork ja både ham og frank har været flittige bidragsyder til at bringe substans ind i debatten
husker ikke hvor de værd især har nævnt disse ting, men det har været oppe og vende nogle gange sidste år alene husker jeg, der noterede jeg mig derfra som også var min grundlæggende forståelse at det er sådan det forholder sig.

Men det data vil jeg kigge igennem, har afsluttet min læsning af Judith Curry's blogindlæg, det giver heller ikke et andet indtryk end det jeg havde i forvejen og OHC. Det gør det studie du linker til heller ikke, men omvendt har jeg ikke set det før så måske man skulle sætte en kop kaffe over og læse lidt når tiden er der


Mvh.
31-10-2017 14:41
Kosmos
★★★★★
(5371)
Her nogle nylige (hav)overfladedata:

31-10-2017 16:47
Lars Buhrkall
★★☆☆☆
(204)
Kosmos skrev:
Her nogle nylige (hav)overfladedata

- Og den latterlige gang kirsebærplukning er blevet kompetent tilbagevist her.
31-10-2017 17:52
Kosmos
★★★★★
(5371)
Og den latterlige gang kirsebærplukning er blevet kompetent tilbagevist...

- jada...yderst 'kompetent' indlæg af vor gamle kending, Grant Foster, som da også høster behørigt bi-/knæfald fra sin (lille) tapre klakørskare!

Der er dog en enkelt halvlunken kommentar:

Without needing to look one would have to say this is a truism based purely on length of time of the two series. Ron has done nothing wrong and neither have you but pointing out that a trend over a long time compared with a trend over a short time with similar fluctuations has a lower level of uncertainty is not an admonishment

- hvilket vel i grunden er 'tvisten' i en nøddeskal.

Man kan også anskue udviklingen på en længere tidsskala end hr. Foster vælger:





Deltag aktivt i debatten Spm. vdr. Oceanernes varmeoptag:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Spm om oversigt over tornadoer for hver år?117-07-2017 15:40
Hvad oceanernes opvarmning afslører om den globale opvarmning3011-10-2013 23:38
Artikler
Sebastian Mernild: Oceanernes indflydelse på det globale klima
NyhederDato
"Markant" stigning i oceanernes temperatur21-05-2010 06:24
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik