Husk mig
▼ Indhold

Spørgsmål til figuren "Årlig stigning i atmosfærens CO2-indhold (1958-2016)"


Spørgsmål til figuren "Årlig stigning i atmosfærens CO2-indhold (1958-2016)"11-04-2016 09:25
enlækkerlillesag
☆☆☆☆☆
(1)
Hej


Vi har et spørgsmål ang. figuren "Årlig stigning i atmosfærens CO2-indhold (1958-2016), link: http://www.klimadebat.dk/grafer_co2_ppm.php. Spørgsmålet skal være med til at besvare en opgave vi har om klimaændringer i gymnasiet.

Vi undrer os over, hvordan vi skal forstå "0" i index'et? Ydermere ønsker vi at få forklaret hvordan den sorte og røde linje helt konkret skal forståes?

Mvh Dorthe og Lone, 3g
11-04-2016 11:16
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Hej Dorthe og Lone.

Jeg foreslår,at I også kigger på dette site,som perspektiverer klimaudviklingen anderledes end den af IPCC fremførte.
Uanset,at der bestemt er nogle her på Klimadebat.dk,som nedgør dette site,er det altid sundt,at få et nuanceret syn på klima-spørgsmålet.

http://wattsupwiththat.com/2016/04/08/five-points-about-climate-change/
11-04-2016 11:46
Kosmos
★★★★★
(5370)
Vi undrer os over, hvordan vi skal forstå "0" i index'et? Ydermere ønsker vi at få forklaret hvordan den sorte og røde linje helt konkret skal forståes?

- hvad det sidste angår, står der jo i teksten over graferne:

"Den sorte linje viser de sæsonkorrigerede tal, hvor der tages højde for årets naturlige svingninger", hvilket svarer til, hvad ESRL selv skriver - er det ikke 'godt nok'?


På den midterste graf går jeg ud fra, at de små sorte prikker (langs den røde linie) repræsenterer de månedlige værdier.

De 'sæsonbaserede udsving':

The Keeling Curve also shows a cyclic variation of about 5 ppmv in each year corresponding to the seasonal change in uptake of CO2 by the world's land vegetation. Most of this vegetation is in the Northern hemisphere, since this is where most of the land is located. From a maximum in May, the level decreases during the northern spring and summer as new plant growth takes carbon dioxide out of the atmosphere through photosynthesis. After reaching a minimum in September, the level rises again in the northern fall and winter as plants and leaves die off and decay, releasing the gas back into the atmosphere


Mht. "0" i index'et: Jeg ville tro, at "0" repræsenterer værdien for 1958 - som altså ikke er vist(?).

Noget historik her.
11-04-2016 18:32
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
enlækkerlillesag skrev:
Vi har et spørgsmål ang. figuren "Årlig stigning i atmosfærens CO2-indhold (1958-2016), link: http://www.klimadebat.dk/grafer_co2_ppm.php. Spørgsmålet skal være med til at besvare en opgave vi har om klimaændringer i gymnasiet.

Vi undrer os over, hvordan vi skal forstå "0" i index'et? Ydermere ønsker vi at få forklaret hvordan den sorte og røde linje helt konkret skal forståes?

Øverst på siden er der en forklaring angående graf 3:
På den nederste graf, der viser den årlige stigning i CO2-indhold, sammenlignes hver måned med samme måned året før, og den sorte linje viser her et løbende 12-måneders-gennemsnit.

Som I kan se, er stigningen i dag ca. 2,5 ppm/år, hvor den for 50 år siden var ca. 1 ppm/år. Denne stigning i stigningen ses også af den øverste graf, der ikke er lineær, men snarere eksponentiel.

Den sorte linje er blot et løbende gennemsnit, så man lettere kan se tendensen.

Kosmos skrev:
Mht. "0" i index'et: Jeg ville tro, at "0" repræsenterer værdien for 1958 - som altså ikke er vist(?).

Nej. 0'et repræsenterer en årlig stigning på 0, altså ingen stigning. Graf 3 viser jo netop stigningen i CO2-koncentrationen.

Held og lykke med opgaven!
11-04-2016 19:28
Kosmos
★★★★★
(5370)
Nej. 0'et repræsenterer en årlig stigning på 0, altså ingen stigning...

- ja, naturligvis...corrected I stand!




Deltag aktivt i debatten Spørgsmål til figuren "Årlig stigning i atmosfærens CO2-indhold (1958-2016)":

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Er atmosfærens CO2-koncentration uafhængig af tilførsel?305-12-2022 15:10
Atmosfærens vandindhold: Gåde i 9 kilometers højde126-11-2012 11:01
NASA-forskere: CO2 er nøglefaktor i atmosfærens temperaturregulering717-10-2010 21:20
Effekten af atmosfærens forøget CO2.2814-10-2008 22:08
Artikler
Atmosfære
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik