Husk mig
▼ Indhold

Støvet fra rummet



Side 2 af 2<12
24-04-2018 07:29
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Hej Frank.
Ja Steve har godt nok været kendt af NASA siden 1990 erne, men man kender endnu ikke den dybere årsag til dens opståen.
Steve ligger på en meget lavere breddegrad end Nord- og Sydlys, og i en højde på omk 200 km ,temperaturen i ionstrømmen er 6000 C.
Farven er purple, hvor N- S.lys er grønlig og ligger i en højde på ca 100 km.
Redigeret d. 24-04-2018 07:31
24-04-2018 08:58
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Kosmisk støv er et spændende emne.
Støvet fra rummet,kosmisk støv, har iflg. forskerne bragt en stor del af vandet til Jorden.
Solvindens protoner,som bedtår af brint atomer, kolliderer med støvkornene,som indeholder iltatomer, og der dannes vand.
Strømmen af støv var i Jordens barndom meget stor, så der kunne transporteres meget vand.
24-04-2018 09:23
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@crank

Igen tager du fejl.

STEVE( Strong Thermal Emission Velocity Enhancement) er ikke nordlys. Bekræftet af ESA og NASA.

STEVE er et nyopdaget fænomen og første gang det blev dokumenteret fotografisk var af den canadiske IT tekniker Chris Ratzlaff tilbage i 2016. Den første videnskabelige peer reviewed artikel om fænomenet er fra marts 2018 og er skrevet af Proff. Eric Donovan, University of Calgary. Så kan det vel næppe være en meget nyere opdagelse.

Emnets titel er Støvet fra rummet.

NASA og ESA bekræfter fænomenet som helt nyopdaget og Facebook gruppen Alberta Aurora Chasers tilskríves opdagelsen af STEVE tilbage i 2017. Både NASA og ESA er travlt beskæftiget med at analysere det nyopdagede fænomen.

ESA SWARM satellitten er blevet styret gennem STEVE bånd og har dokumenteret at båndet er op til 100.000km langt, 25 km i diameter, bevæger sig med en hastighed af 6km/s og temperaturen i båndet er op til 6000C og hamrer ned i jordens øvre atmosfære.
24-04-2018 10:11
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Frank123 skrev:
@crank

Igen tager du fejl.

STEVE( Strong Thermal Emission Velocity Enhancement) er ikke nordlys. Bekræftet af ESA og NASA.

STEVE er et nyopdaget fænomen og første gang det blev dokumenteret fotografisk var af den canadiske IT tekniker Chris Ratzlaff tilbage i 2016. Den første videnskabelige peer reviewed artikel om fænomenet er fra marts 2018 og er skrevet af Proff. Eric Donovan, University of Calgary. Så kan det vel næppe være en meget nyere opdagelse.

Emnets titel er Støvet fra rummet.

NASA og ESA bekræfter fænomenet som helt nyopdaget og Facebook gruppen Alberta Aurora Chasers tilskríves opdagelsen af STEVE tilbage i 2017. Både NASA og ESA er travlt beskæftiget med at analysere det nyopdagede fænomen.

ESA SWARM satellitten er blevet styret gennem STEVE bånd og har dokumenteret at båndet er op til 100.000km langt, 25 km i diameter, bevæger sig med en hastighed af 6km/s og temperaturen i båndet er op til 6000C og hamrer ned i jordens øvre atmosfære.

Frank-
Jeg er enig i
din beskrivelse, - jeg nævner, at fænomenet tidligere har været observeret ,det blev kaldet " subauroral ion drift" dvs en hurtig strøm af ekstrem varme partikler.
Redigeret d. 24-04-2018 10:12
24-04-2018 11:04
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@Kjeld

Ja ups der har indsneget sig en fejl. STEVE er ikke 100.000km lang men mere end 1000km lang.

Proff. Donovan rettede Chris Ratzlaff der også troede at STEVE var en SAID der var blevet synlig, men det er i følge Donovan ikke en SAID men ses sammen med en SAID.
SAID'erne har NASA kendt fra 1990'erne men STEVERNE er nyopdaget som beskrevet.
24-04-2018 14:34
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Donovan opdagede, at Steve ingen ladede partikler havde, hvilket adskiller den fra Nord-Sydlys,ligeldes viser Steve sig i en violet lodret søjle i mod sætning til N-Slys, som har en grønlig udbredelse i bredden.
Redigeret d. 24-04-2018 14:43
25-04-2018 12:31
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Det kosmiske støv bringer også radioaktive sporstoffer med sig.

Den tyske fysiker Dr. Lutz Niemann har lavet en rapport om det,- her et uddrag.

Overalt på Jorden findes der radioaktive nuklider.
I luften er det hovedsagelig radon med 20 becquerel/m3 luft i det frie og 50 b/m3 i lukkede rum.
På en 500 m2 grund findes der i det øverste 1 meter jordlag 3 - 4 kg uran.
I det øverste jordlag er der mest radioaktivitet > 2000 becquerel/kg jord.
Man har regnet ud,hvor meget radioaktivitet et menneske optager på et år.
uran-som sporelementer-i næringsmidler - 10 becquerel
kalium i næringsmidler- 30.000 b
kulstof i næringsmidler- 25.000 b
radon fra luft og jord - 350.000 b
radon som affald fra udåndingsluft - 350.000 b
26-04-2018 16:07
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Malte Olsen fra Niels Bohr Institut har nu besvaret mine spørgsmål om kosmisk støv.

1.Spørgsmål - hvordan måler man mængden af det indfangede kosmiske støv på Jorden?
Svar: Der er flere metoder,fly i meget stor højde med filtersier,bl.a. har det gamle spionfly Blackbird været brugt til det,men også balloner mm.Desuden har der været en lang række rumfartøjer ude med opsamlingsmuligheder.Vurderingen er at dagligt kommer mellem 5 og 300 ton støv ind i atmosfæren,ialt vurderes op til 40.000 tons pr. år.Det drejer sig om fra få atomer til måske 100 mg.
2.Hvor store mængder lander der på overfladen?
Svar:Når det først er nede i atmosfæren er muligheden for at det kan få undslippelseshastighed næppe stor,kun ret få luftmolekyler.
3.Hvor meget varierer mængden over tid?
Svar:Så vidt jeg ved har man ikke præcise målinger.
4.Kan støvkornene være med til at danne skyer via kondensation?
Svar.Det er der flere, der mener er en mulighed,men stråling fra rummet kan også være med til skydannelsen.
5.Har Solens aktivitet indflydelse på mængden af støv der kommer ind i Jordens bane.
Svar:Måske og ret sikkert nok.
6.Er der en forbindelse mellem kosmisk stråling og mængden af støv?
Svar: det mener jeg ikke.
Redigeret d. 26-04-2018 16:15
26-04-2018 17:33
Frank123
★★☆☆☆
(384)
Det er helt fantastisk som denne tråd har udviklet sig med en masse, for mig, helt ny viden. Det er hvad jeg forstår ved et forum for klimainteresserede.

Stille og roligt med en masse ny viden.

Det er desuden hyle morsomt at Jakobs harme over dine og mine svar i denne tråd fik ham til at forlade tråden for derefter at oprette en ny. Hans lange jeremiader i den nye tråd har nu stået helt alene de sidste 3 dage. Ikke én er kommet med det mindste input til hans nye tråd.

Han lægger sig ud med en masse deltagere her og han forstår ikke at de fleste ikke gider ham.
26-04-2018 18:21
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Ja Frank - noget af det eneste positive jeg kan sige om Jacob er ,at han har bragt dette emne på banen.
Jacob forsøger i sin desperation ,at ødelægge dette forum - Branner kan du ikke kalde Jacob til orden?
Redigeret d. 26-04-2018 18:22
Side 2 af 2<12





Deltag aktivt i debatten Støvet fra rummet:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Solenergi fra rummet822-11-2011 21:17
NyhederDato
Is-satellit ud i rummet09-04-2010 10:00
Japan vil sende solpaneler ud i rummet11-11-2009 05:12
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik