Husk mig
▼ Indhold

Støvet fra rummet



Side 1 af 212>
Støvet fra rummet17-04-2018 21:05
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Hvor meget støv modtager kloden fra rummet, og hvordan fordeles det geografisk og over tid..?

Hvad består støvet af..?



­
17-04-2018 21:27
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Lektor Axel Wallø Hansen i planetfysik ved Niels Bohr Institut, siger nedfaldet af kosmisk støv, som består af meteoritter, varierer meget, men kan anslåes til omkring 1 mg/m2/år.
Redigeret d. 17-04-2018 21:29
18-04-2018 08:14
Jakob
★★★★★
(9287)
­


Ja.

https://ing.dk/artikel/sporg-scientariet-er-jordens-vaegt-konstant-eller-stigende-127270
Aksel Walløe Hansen, lektor i planet- og geofysik på Niels Bohr Institutet, svarer:
Jorden modtager masse fra verdensrummet i form af meteoritter/meteorer med en meget lille størrelse. Man kan kalde det kosmisk støv.
Mængden af dette støv varierer meget, men for regneeksemplets skyld er 500 millioner kilogram pr. år nok ikke meget galt sat. Omregnet betyder det i gennemsnit 1 milligram støv pr. kvadratmeter pr. år!




Men hvad består det af..?

Jeg er især interesseret i at vide, om det f.eks. indeholder fosfor og andet godt til min økologiske køkkenhave.





Nævneværdig landhævning giver kosmisk støv vist ikke anledning til.
Men det gør noget andet støv måske. Se her, hvad han også skriver:

https://ing.dk/artikel/sporg-scientariet-er-jordens-vaegt-konstant-eller-stigende-127270
Spørgeren har set, at i gamle byer ligger de nuværende huse oven over de første huse. Dette er et andet fænomen end Jordens opsamling af masse. Omfordelingen af eksisterende masse er markant her på Jorden.






Hvor kan man se, hvor meget støv, der ialt lander et lokalt sted i Danmark, og hvad det består af..?




­
18-04-2018 09:34
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Forskning viser at meteorer/ meteoritter i Jordens begyndelse er kommet med fosfor, som sammen med vand har været med til at skabe de første livgivende celler.
Udfra dette kan man vel gå udfrs, at metoritfaldet stadig indeholder fosfor.
Se : astrobiology.nasa.gov/
Redigeret d. 18-04-2018 09:39
18-04-2018 13:54
Jakob
★★★★★
(9287)
­­



Ja, men der er jo et stykke vej derfra og til at vide, hvor meget det batter i en klimaøkologisk køkkenhave.

...og hvor meget andet, der ændrer på, hvor meget det stadig støver ind i haven...
Mere ustabilt vejr kan måske også give mere støv fra omgivelserne ( organisk materiale og ikke kun fosfor ), men det vil givet også betyde en større udvaskning.


Og så er der det med omfordelingen, og hvordan den foregår i Danmark.
Jeg har oplevet en landmand, der et år skulle så om tre gange på grund af sandflugt, men det var ikke nemt at se, at der var forsvundet noget.

Selvom man måske ikke bemærker det som landhævning eller landsænkning fra år til år, så kan der nok alligevel godt ske noget.
Jeg tænker også, at der må være nogen i Danmark, der måler på det og ved, hvad mere det indeholder end sand.
Man skulle tro, at det hører med til at måle havstigning, at man har styr på hævning, sænkning og omfordeling.

Men hvor finder man deres resultater for omfordelingen..?



­
­
18-04-2018 14:18
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Hej Jacob.
Niels Bohr Institutet er måske det eneste sted, hvor du kan få besvaret dine spørgsmål
Jeg ville sende en mail til det videnskabelige fakultet:

science@science.ku.dk
19-04-2018 10:22
Jakob
★★★★★
(9287)
­


Jeg mangler det ikke akut, så jeg tror, at jeg venter lidt og ser.
Jeg formoder, at der også må være andre, som er interesserede i at vide det.



@Kosmos

Ved du det heller ikke..?




­
19-04-2018 12:40
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jeg har læst, at ca 1 promille bidrager det kosmiske støv til vores Galakse - formodentlig 100 gange massen af alle planeter i Mælkevejssystemet.
Støvkornene er uhyre tyndt fordelt i verdensrummet - hvis man tager en terning med kantmålet 100 m er der et enkelt korn.
21-04-2018 14:37
Jakob
★★★★★
(9287)
­




Hvor meget støv fra rummet lander I Danmark..?

Det ved jeg ikke.



Hvor meget støv totalt fra atmosfæren lander i Danmark og hvad indeholder det..?

Det ved jeg ikke.



Hvordan fordeles alt støvet og hvor meget fylder det..?

Det ved jeg ikke.



Hvordan er fordelingens fremtidsudsigter med mere kaotisk vejr..?

Det ved jeg ikke.





Hvem har en jordisk chance for at sige noget nøjagtigt om havstigning i Danmark i fortiden og fremtiden, hvis man ikke har styr på disse parametre..??

Og Svensmarks teori om partikler fra rummet, der danner skyer, kan også pludseligt virke umådeligt dårligt underbygget, hvis han ikke ved, hvordan alt det andet støv opfører sig.





Læg mærke til, hvordan en interesse for en økologisk køkkenhaves fremtidsmuligheder kan rejse interessante og i dette forum underbelyste klimaspørgsmål.
Men underligt er det ikke, at økologi og klima er nært forbundet, hvis man ønsker større bæredygtighed.
I virkeligheden hænger de to begreber uløseligt sammen:
http://www.klimadebat.dk/forum/oekologi-er-noegleordet--d12-e702.php




­
21-04-2018 15:04
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Støv der lander i Danmsrk om året, efter formodningen 1mg/ m2/år.
Danmarks areal: 44000 km2
Om året ca 44 ton.
21-04-2018 15:58
Jakob
★★★★★
(9287)
­



@Kjeld Jul


Når du bliver ved med at svare, selvom du allerede har svaret, at du ikke kender svarene, så tror jeg, at du er ude på at irritere mig og spilde min tid.
Det er lige præcist sådan en dårlig debatstil, du skal diske op med, hvis du ønsker dårlig tone fra min side.

Kosmisk støv udgør kun en lille del af det støv, der blæser rundt.
I forhold til den kilde, som du selv har refereret til, så er din sidste oplysning smask forkert..!





­
21-04-2018 16:09
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Kæreste Jacob -
Køl ned - dit emne interesserer mig sandelig også - astronomi med galakser og støv - antiverdener mv. -
er noget ,som jeg har studeret siden min studietid.
Jeg har henvist dig til Niels Bohr institutet , fordi jeg selv var interesseret i et svar på dine spørgsmål, men hvis du ikke selv vil rette henvendelse gør jeg det.
21-04-2018 19:48
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jeg har fået flere oplysninger om kosmisk støv.
Hver dag indfanger Jorden 40 ton kosmisk støv.
Støvkornene består hovedsagelig af silicium og grafit,støvet er finere end delene i en flamme fra et stearinlys.
Det kosmiske støv fordeler sig ensartet på jordoverfladen.
Redigeret d. 21-04-2018 20:21
21-04-2018 23:40
Jakob
★★★★★
(9287)
­



@Kjeld Jul


Det er da kun glædeligt, at du har studeret dette emne, siden du var lille.
Det undrer mig blot, at du så ikke vidste mere fra begyndelsen eller selv uopfordret undersøgte det nærmere i stedet for stikke en mailadresse ud.
Men så synes jeg da bare, at du skal slå dig løs og udtømme dine kilder og skrive det, når du er færdig.
Så vil jeg efterfølgende kigge nærmere på det, når det bliver muligt at skrive et indlæg, uden du indenfor en time igen har flappet et intetsigende indlæg mere ovenpå.
Det er fint, at du har fået flere oplysninger om kosmisk støv, men uden kilde, så er det ikke meget værd, og det er især indholdet og fordelingen af kosmisk støv og alt det andet støv tilsammen, der har betydning for de ubesvarede spørgsmål.




­­
22-04-2018 01:06
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Tak Jacob for et positivt svar - din snuttethed kan du godt pakke sammen.
Jeg gav dig et hurtigt svar 1mg/m2/år fra Wallø Hansen.
Mine oplysninger har jeg fra Max Planck Institut .
Hvad mener du med alt det støv tilsammen? - de 40 ton pr. dag, der indfanges er alt kosmisk (ikke jordisk oprindelse) støv ;der lander på Jorden?
Bestanddelene er primært silicium og grafit.
22-04-2018 02:40
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jeg har yderligere nogle spørgsmål, jeg vil have afklaret.
Målemetoder for nedfald af kosmisk støv.
Hvordan varierer nedfaldsmængden over tid?
Har Solens sktivitet/solvinden indflydelse på mængden, er partiklerne elektrisk ladede?
Kan støvkornene danne kim for skydannelse - har det en sammenhang med kosmisk stråling?
22-04-2018 08:46
Jakob
★★★★★
(9287)
­



@Kjeld Jul


Det ser lidt skidt ud, at du er så opsat på at afklare spørgsmål, som du åbenbart ikke engang har forstået.

Hvis man ønsker at vide, hvor meget støv, der lander i en konkret lokal dansk køkkenhave, så er det IKKE tilstrækkeligt at tale om støvet fra det ydre rum.

Den del af støvet fra dit soverum, der lander det pågældende sted, skal f.eks. også tælles med.

Støvet, som rummes i vulkansk aske, der lander det lokale sted, skal også tælles med.

Støvet fra industrien ( omtales også af Svensmark ) skal også tælles med.

Sand og jord og organisk materiale der bæres af blæst og jetstrømme skal også tælles med.

Alt det støv, der lander, skal tælles med..!

Og som det står i den dokumentation, jeg har linket til længere oppe, er kosmisk støv kun en meget lille del af det støv, der medvirker til landhævning.

Der kan lokalt være tale om enorme mængder.

Nogle steder sander huse og byer ligefrem til, så der kan bygges nye huse ovenpå de gamle.





­
22-04-2018 08:51
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jacob-
Det fremgår af mine indlæg lige fra begyndelsen, at jeg kun fokuserer på kosmisk støv - lad nu være med dine krumspring.
Redigeret d. 22-04-2018 09:11
22-04-2018 09:09
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@Kjeld Jul

Jeg har også interesseret mig for det kosmiske støv i mange år.

Jeg har tidligere læst om et canadisk skolesystem baseret på radioundervisning af børn i fjerne egne af Canada.
Man brugte en speciel frekvens til radiosignalerne for de havde den egenskab at blive reflekteret tilbage mod jorden af det kosmiske støv.

Det var vildt at læse om, og hvad så når der ikke var kosmisk støv?

Se det er ikke et problem, for ifølge deres oplysninger, er det kosmiske støv er der hele tiden, blot i større eller mindre mængde.

Jeg er rimelig sikker på at have hørt et større stykke komisk støv falde på taget af min udestue for nogle år siden. Det var en stille sommeraften, ikke en vind, ikke en lyd og pludseligt et markant mindre smæld og en hoppende lyd.

OK dette indlæg har jo absolut ingen værdi for Jakob for der er ingen reference, derfor er det blot et postulat til ingen verdens nytte.

Til dig Kjeld er det nok brugbar interessant viden som jo givetvis kan findes og bekræftes på nettet.
22-04-2018 09:36
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Hej Frank.
Ja, det er et interessant emne, jeg er aldrig gået i dybden med undersøgelsen af kosmisk støv, men har mere studeret planeterne og Månen/ galakser/Andromeda tågen, mørk stof etc.
Jeg husker tydeligt da jeg første gang så Saturn i min astro- kikkert.
Jeg syntes det var et interessant tema Jacob bragte på banen med overskriften "Støvet fra rummet" - med den titel kunne Jacob da kun mene kosmisk støv - eller hvad.?
Det der kunne relatere det kosmiske støv til klimaet på Jorden, kunne være kim til kondensation og skydannelse - en eller anden sammenhæng med Svensmarks teori.?
22-04-2018 09:37
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@Kjeld Jul

Netop i dag er der en interessant artikel på spaceweather.com om jordens bane gennem en mængde støv fra kometen Thatchers tidligere bane.

Ud over en samme stjerneskud må det give en masse støv til os alle sammen.
22-04-2018 10:06
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@Kjeld Jul

Når vor nabo harver marken får vi masser af støv ind i huset, og specielt når han høster. Når genboens birketræer afblomstrer får vi birkepollen i tykke lag. Ja selv sand fra Sahara.
Det kommer næppe fra rummet?

Når nu solvindens varierende tryk styrer den kosmiske stråling, styrer den givetvis også mængden af kosmisk støv.

Jeg tror det kosmiske støv skal med i regnskabet over effekter der danner skyer.

Du kan forøvrigt læse mere om den øgede kosmiske stråling på spaceweather.com.

Både canadiske og engelske luftfartsmyndigheder advarer gravide kvinder mod lange flyrejser, grundet den øgede stråling.

PS.: Mit baghave observatorium blev blæst omkuld af stormen Alan, men ellers har jeg observeret og fotograferet en masse spændende ting med mit 8" SCT Meade teleskop gennem mange år.
22-04-2018 10:07
Jakob
★★★★★
(9287)
­



@Kjeld Jul

I forbindelse med de forhold, som jeg ønsker at belyse med tråden, er du nu mere en chikane end en hjælp.
Det har du faktisk været et stykke tid.
Jeg mener, at du bør forlade denne tråd og blive væk. Eller endnu bedre hele forum.


@Frank123

Hvis du fortsat støtter Kjelds interesser i tråden, så er min mening den samme om dig.




­
22-04-2018 10:32
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jacob-
Hvis nogen skulle forlade dette forum var det vist dig -
du må da være glad for,at nogen har lyst til at gå i dialog med dig - med din flabede opførsel overfor andre debattører burde du have dit eget sidespor.
22-04-2018 10:41
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@Jakob

Du starter en tråd der hedder:"Støvet fra rummet"
For at præcisere det skriver du i første indlæg:

"Hvor meget støv modtager kloden fra rummet, og hvordan fordeles det geografisk og over tid..?

Hvad består støvet af..?"

Så kommer der nogle indlæg om støvet fra rummet.

Du bliver voldsomt pikeret over indlæggene og skriver:

"@Kjeld Jul

I forbindelse med de forhold, som jeg ønsker at belyse med tråden, er du nu mere en chikane end en hjælp.
Det har du faktisk været et stykke tid.
Jeg mener, at du bør forlade denne tråd og blive væk. Eller endnu bedre hele forum.


@Frank123

Hvis du fortsat støtter Kjelds interesser i tråden, så er min mening den samme om dig."

Jeg forstår dig simpelthen ikke. Kan du ikke forklare hvad det er der er forkert i henhold til din tråd?

Jeg svarer dig helt loyalt på trådens titel og din forespørgsel og så pludselig opfordrer du mig til at forlade tråden og helst også forummet!

Hvad med at skue på dig selv inden du skælder andre ud.

Måske var titlen på tråden "støv fra rummet" og din forespørgsel forkert i forhold hvad du forventede.

Det står ikke klart for os andre, at du mente noget andet.
22-04-2018 11:29
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Når andre åbenbart ved mere om, hvad tråden handler om end mig, der har startet den, så starter jeg da bare en ny igen, og så får de denne i fred.



Den nye tråd kan findes her:
http://www.klimadebat.dk/forum/stoev-og-partiklers-fordeling-total-masse-og-volumen-der-lander-fra-luften-alle-lokale-steder-i-danmark--d12-e3413.php




­
22-04-2018 11:56
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@Jakob

Ja jeg havde da ikke forventet en undskyldning fra dig, men nu står det soleklart for enhver at din tråd "støvet fra rummet" slet ikke, ifølge dig, handlede om støvet fra rummet men derimod støv i naturen helt generelt.

Hvor skulle vi vide det fra når du indledte med spørgsmålet:

"Hvor meget støv modtager kloden fra rummet, og hvordan fordeles det geografisk og over tid..?

Hvad består støvet af..?"

Du svarer naturligvis heller ikke på mine spørgsmål, det er typisk dig, du overspringer blot de spørgsmål du ikke vil svare på. Og blæser på resten.
22-04-2018 14:03
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Hej Frank.
Jeg synes,at det er befriende ikke at at skulle have Jacob mere i tråden.
Han har om nogen en dårlig debatmoral - han som snakker om at udelukke andre - vor herre bevare os.

NB Jeg har skrevet til Niels Bohr Institutet og stillet nogle spørgsmål.
Redigeret d. 22-04-2018 14:41
23-04-2018 10:35
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Iflg. forskningsprojektet CODITA,skønnes det,at mellem 5 og 300 ton kosmisk støv indfanges om dagen af Jorden.
Det kosmiske støv spiller en stor rolle i klimasystemet,idet det danner kondensationskim,som skaber de lysende natskyer,som befinder sig i en højde af 81 - 85 km.
Skyerne består af iskrystaller,metallerne i støvpartiklerne kan desuden påvirke ozonlaget i Stratosfæren.
Jernet i partiklerne gøder oceanerne og får bla. phytoplankton til at vokse.

https://www.sciencedaily.com/releases/2012/03/120329225140.htm
23-04-2018 12:45
Frank123
★★☆☆☆
(384)
Hej Kjeld

Tak for oplysningerne. Jeg har for en del år siden fotograferet lysende natskyer og længe har der, i videnskabelige kredse, hersket tvivl om deres oprindelse, men de nye oplysninger giver mening.
23-04-2018 13:00
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Hej Frank.
Det er også interessant,at metalionerne i støvet kan påvirke ozonlaget.
Jeg har hørt fra Niels Bohr institutet, mine spørgsmål er givet videre til en fysiker.
Jeg er spændt på om NBI kan sige om ankomsten af kosmisk støv er varierende, om det kommer i bølger?
Når støvet er med til.at danne de meget høje skyer og har en indflydelse på ozonlaget,har det måske en større indflydelse på klimaets udvikling end man tidligere troede.
Måske kan man ligefrem henføre kolde og varme perioder på Jorden til tildels at kunne tilskrives kosmisk støv?
Redigeret d. 23-04-2018 13:19
23-04-2018 16:15
Frank123
★★☆☆☆
(384)
Der er ingen tvivl hos mig, tætheden af det kosmiske støv varierer rigtigt meget. Tænk på de årlige meteorstorme og hvorfor er lysende natskyer kun synlige om foråret og sommeren?

Modsat den verdensberømte solforsker David Hathaways udtalelser om at solen ikke har indflydelse på jordens klima, tror jeg der er en masse parametre i solens gøren og laden som vi endnu ikke ved noget om og som har meget stor indflydelse på vort klima.
Vi suser afsted gennem intergalaktisk rum fyldt med affald fra alle mulige og umulige gamle, nye kosmiske katastrofer. For ikke at tale om galaksearmene og tyngdebølger som jo netop er blevet påvist.

Tag for eksempel: Sprites, 80-100 km høje lyn fra skyerne og ud i rummet.
Det vidste man intet om for 20 år siden.
Jesper Grøn, astrofotograf, var den første dansker og en af de første i verden der fik fotograferet fænomenet ud over den tyske Nordsøkyst og det var ikke mere end 7-8 år siden.

Det nye fænomen med aurora arks. Jeg har aldrig tidligere set eller hørt om fænomenet.

Hele tiden nye opdagelser omkring atmosfæren og solen.
23-04-2018 18:17
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Apropos videnskaben - så består den vel af en videre 'research' af barndommens oplevelser?

Jeg kan huske, da jeg, som 4-5-årig, sammen med en kammersjuk, stablede sten ovenpå jernbaneskinnerne for at se, om vi kunne afspore toget.

Siden har jeg så fået påduttet den opfattelse, at tingene skulle have en dybere mening.

Er det ikke det, i er inde på her? Prøv engang at følge den vej!



.


23-04-2018 18:30
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jeg har lige læst en undersøgelse af forskerne Gisela Winther og Hubertus Fischer fra Alfred Wegener Institut/Uni Bern
De har undersøgt Helium isotoper i støv i iskerneboringer, og fundet at for 6800 - 29000 siden var mængden af kosmisk støv næsten konstant.
Støvmængden idag er mindre end under den sidste istid.
De mener Jorden indfanger ca. 40000 ton om året.
Redigeret d. 23-04-2018 18:56
23-04-2018 19:46
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
crank skrev:
Apropos videnskaben - så består den vel af en videre 'research' af barndommens oplevelser?

Jeg kan huske, da jeg, som 4-5-årig, sammen med en kammersjuk, stablede sten ovenpå jernbaneskinnerne for at se, om vi kunne afspore toget.

Siden har jeg så fået påduttet den opfattelse, at tingene skulle have en dybere mening.

Er det ikke det, i er inde på her? Prøv engang at følge den vej!



Tak, Kjeld

Jeg mener; skidt med, hvad i ævler om.
Men det er da vigtigt at vide; hvad i ævler FOR??

NB: Hvis i andre heller ikke kan svare; så lad venligst også være.



.


23-04-2018 22:32
Frank123
★★☆☆☆
(384)
Her en video der forklarer lidt om det nyopdagede fænomen STEVE

https://www.space.com/39968-steve-aurora-mystery-explained.html
23-04-2018 23:03
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Frank123 skrev:
Her en video der forklarer lidt om det nyopdagede fænomen STEVE

https://www.space.com/39968-steve-aurora-mystery-explained.html



Det der er blålys.



.


23-04-2018 23:03
Frank123
★★☆☆☆
(384)
Jeg prøver igen

https://www.space.com/39968-steve-aurora-mystery-explained.html
23-04-2018 23:10
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@crank

Nej det er svært, ikk?

Prøv Aurora Steve
23-04-2018 23:14
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Det kan jeg ikke se nogen grund til.

Du har vel aldrig hørt om nordlys.

Men det lykkedes dig da at komme væk fra emnet igen.



.



Redigeret d. 23-04-2018 23:34
Side 1 af 212>





Deltag aktivt i debatten Støvet fra rummet:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Solenergi fra rummet822-11-2011 21:17
NyhederDato
Is-satellit ud i rummet09-04-2010 10:00
Japan vil sende solpaneler ud i rummet11-11-2009 05:12
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik