Husk mig
▼ Indhold

Stop køb-og-smid-væk-mentaliteten


Stop køb-og-smid-væk-mentaliteten20-03-2009 10:17
saxogade
☆☆☆☆☆
(1)
Jeg synes man skal gøre hvad man kan for at begrænse konsumerismen og i stedet forsøge at genbruge ressourcerne. Jeg har lave en side hvor man i stedet for at købe kan låne eller leje det man skal bruge fra andre private brugere. Adressen er http://www.rentalore.com. Personligt prøver jeg at udleje eller udlåne stort set alt hvad jeg har, og der er faktisk visse ting, som er ret populære. Jeg er fuldt ud klar over at de fleste har en irrationel modvilje mod at lade andre bruge deres ejendele, men hvis man lærer ikke at knytte sig til døde ting, så kan man være med til at gøre en forskel.
20-03-2009 11:18
Kosmos
★★★★★
(5371)
Jeg synes man skal gøre hvad man kan for at begrænse konsumerismen og i stedet forsøge at genbruge ressourcerne

- tjaeh(?) Men måske ikke lige den optimale kur for samfundsøkonomien i en periode med recession/depression??


(Måske kan Mikkel R uddybe/korrigere?)
20-03-2009 11:23
manse42
★★★☆☆
(633)
Godt initiativ uanset hvad formålet er!

Det er i det hele taget rigtig meget superirriterende at forretningers og producenternes prispolitik er bygget op på en sådan måde, at det er billigere at smide væk og købe nyt i stedet for at reparere.

Lige i øjeblikket hidser jeg mig op over at det er stort set umuligt at købe et Kassettehylster (skrallefætteren der sidder på bagnavet og holder kassetten til en racer /MTB og sørger for at den kun trækker forlæns) til en pris hvor det ikke er billigere at købe et helt nyt baghjul hvis jeg skal have nogen til at skifte det for mig, eller bare billigere end et komplet bagnav.
eksempel: Kassettehylster i forretning bestilt ca 250,- (jeg kan købe det i UK 18 £ inkl. forsendelse)
komplet nav med kassettehylster af en bedre kvalitet : 205, kr online.
hvis jeg skal have cykelhandleren til at skifte den for mig er det + 500 kr.
et nyt baghjul kan jeg købe online for 340,- af ca. samme kvalitet.

min strategi lige nu er at se om jeg kan redde kassettehylstret selv med elastikker om nødvendigt, og ellers bide i det sure æble og købe en ny i UK hvis jeg ikke kan redde den.
Det er næsten som på Cuba.
Redigeret d. 20-03-2009 11:25
21-03-2009 04:03
Jakob
★★★★★
(9287)
 


Ja, det har vi jo før diskuteret.  

http://www.klimadebat.dk/forum/produkters-holdbarhed-d20-e382.php

Til bremsning af dette fordummende spild er finanskrisen måske ligefrem en stor fordel.  



 
21-03-2009 22:04
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Saxogade

Hvad er "konsumerismen"? Er det ikke nogenlunde ligeså anvendeligt et ord som "højredrejet" eller "anti-kapitalist". Det siger mere om noget modstand end hvad man går ind for og selv modstanden er udefineret og diffus.
Tag eksemplet med musik skrevet her i en anden sammenhæng. LINK

Eller overvej forskellen på konsumerisme indenfor service-industrien kontra produkt-økonomien. Jo ikke fordi der forgår nogen ressourcer (af dem vi bekymrer os om) af, at folk får hovedbundsmassage og en kop kaffe hos frisøren som så tager 500+ kr for klipningen. Heller ikke det store i at der købes en skræddersyet skjorte fremfor en fabriksfremstillet. Eller i at man betaler nabo-drengen/pigen 100 kr for at lufte hunden en gang imellem. Eller i at man ikke gider gøre rent selv men betaler en anden for det. Osv., osv.

Dertil er der "luksus-forbruget" hvor forskellige former for produkter tillægges en mer-værdi af mere eller mindre rationelle årsager. Det være sig en dyr-vin fremfor en billig, en øl fra mikrobryggeri fremfor harboe, tomater fra Årstiderne (endda leveret) fremfor Nettos spanske der koster det halve, osv. osv. Økologien specielt er jo drevet frem af "konsumerisme" i den forstand at de jo er dyrere end konventionelle produkter. Dvs. de kræver jo et merforbrug end hvad der er strengt nødvendigt.

Som jeg kommer ind på i musik-eksemplet er der også en udvikling af teknologi forbundet til forbrug. Dvs. en dynamik og en udvikling af noget nyt og bedre. Tag frysere som eksempel. Jvf. DMU havde vi i 1980, 1.284.000 frysere med et gennemsnitligt årligt forbrug på 706 kWh eller 906,2 GWh samlet for året. I 2002 havde vi 1.630.000 frysere eller cirkus 25% flere. Gennemsnitforbrug er dog faldet til 428 kWh og det samlede til 697,6 GWh. Samme historie går på køleskabe hvor totalt forbrug var 747 GWh i 1980 og 756 i 2002. En lille stigning men samtidigt var antallet af køleskabe gået fra 2.016.000 til 2.862.000 hvilket er ca. 40% flere. Man skal heller ikke overse at "forbrug" for nogen er en basal glæde og ikke en "luksus" vi andre kan tillade og at brokke os over. Det er stadig ikke alle lejligheder i KBH der har badeværelser og udfra tallene tydeligvist heller ikke alle husstande for 30 år siden der havde køleskab.

Al forbrug er ikke på nogen måde skidt for "miljø"/"klima" (samfund) og modstand mod "konsumerimen" havner så hurtigt i noget...... udefineret... og ubegrundet. Eller har du et bud på hvad det er for et forbrug der er uønsket og hvordan vi rammer den slags forbrug som folk har friheden til at købe lige nu? Specielt det der med "frihed" er jo noget vi generelt sætter pris på. Men som det fremgår af næste del finder jeg personligt din ide helt fin - og det er jo kun fair game at ville påvirke folk og tilbyde en service der gør det lettere at opføre sig på en anden måde.


Hej Kosmos
Initiativet er såmænd fint nok og der bør aldrig være problemer med at individer siger deres mening og etablerer en virksomhed der skal fremme den. Rent faktisk er Saxogade jo iværksætter der søger at sprede kendskab til hjemmesiden hvor der er indtægter fra reklamer (måske nok til at dække driftsomkostningerne men på sigt endda muligt at give en form for overskud). Dertil er der jo absolut noget økonomisk fint i at koble potentielle købere og sælgere sammen som vi har været vant til i mange år (blå avis, qxl, lauritz) eller som her lejer/udlejer. Det er der måske også et marked for – og det er jo bare fint i så fald. Den minder mig om craigslist der er kæmpe stort i USA. Som udvekslingsstuderende fik jeg købt mig en lænestol, et bord, en stol og en maddras for samlet 50$ den vej rundt – samt fandt et sted at bo. Det er så ikke leje men jo også genbrug så i bund og grund samme tankegang langt hen ad vejen. Mht. udlejning af ting er der jo også en art omsætning i det – dvs. igen ikke noget man rent basalt økonomisk kan have noget imod på nogen måder.
"Hjælpepakker" og specielt "protektionisme" er for mig de skræmmende ord rent økonomisk lige for tiden. Og som sagt slet ikke frivillige initiativer som man måske kan være uenige med baggrunden for men som i det mindste ikke søger at påtvinge nogen noget. Dvs. ingen agitering for lovgivning eller i ekstremen afskaffelse af demokrati/markedsøkonomi. Derudover er tanken da fin nok rent normativt og ikke uden sammenligning med succesfulde ting der allerede fungerer.

Mvh
Mikkel
21-03-2009 22:13
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Manse
Sjovt nok brokkede min storebror sig over præcist det samme (eller så var det selve bagskifteren, kan jeg ikke lige huske) for en måneds tid siden. Som alternativ kan du jo skrælle delene fra en gammel kaseret cykel. Selv har jeg skiftet sadel, kæde og bremseklodser denne vinter på den metode. Nok lettest i indre KBH eller andre større byer med mange cykler der bare stilles tilfældige steder. Selv kender jeg administrator for 2 bygninger i KBH og alene herfra er der cykler nok til at skrælle før de køres til genbrugsstationen til rigeligt at dække mit og hans behov. Min cykel er vel snart en 12 års tid gammel men fungerer stadigt perfekt. Gear og stel er vel det eneste jeg ikke rigtigt kan se mig selv pille ved. – Min bror har i sidste uge fundet et nyt "lig" til mig henslængt foran hans kontor med næsten nyt mtb-fordæk og vil derudover forsøge at skifte kranken...... på en eller anden måde.
Politiauktioner over brugte (stjålne) cykler er måske også en mulighed for billig adgang til reservedele. Dertil er det vel muligt høfligt at spørge på genbrugspladsen om man må hugge baghjulet på en kaseret cykel – eller i smug bare gøre det.

Mvh
Mikkel
22-03-2009 11:53
faroeinn1
☆☆☆☆☆
(16)
Er brugere ikke forlængst startet købe billigt og se efter tilbud i suppermarkeder i
storbyer og ude i provinsen er ikke købekraften endret og gået ned der er forsk
ell på rige og fattige de som lever i luxus og de som ikke lever i luxus ikke sant.

Der produceres mere end hvad der sælges/ købes af dagliga varer/ hvor mange i
storbyer og ude i provinsen tænker på genbrug det gør ikke ret mange da hoved
ikke fungere som de skal hos den grå masse der kører videre i deres futtog i dk

Hvad med i danske brugere startet med jer selv og fik familie og venner med på
ideen endre stopp og - smid - væk - mentalitetet og hvad med få stoppet de som
sviner miljøet de skal lære at rydde op efter sig hjemme og på sommerlejre i dk

v.h.Hans Birgir Hansen
Tórshavn/ Færøerne
http://www.faroeinn.fo
23-03-2009 09:06
manse42
★★★☆☆
(633)
@ Mikkel R

Jeg fandt en dansk leverandør www.ongear.dk (giv din bror denne hjemmeside, de har super gode priser) hvor jeg kunne købe den for 90 kr. Men til levering den 1. juni. Jeg pillede derfor kassetten af, akslen ud (passede omhyggeligt på at kuglerne ikke faldt ud), skruede kassettehylsteret af med den nyindkøbte 10mm umbraconøgle, og skyllede alle dele (inkl aksel og kugler i petroleum. Prisen hos cykelhandlere er så høje, at en reparation godt kan betale det specialværktøj man skal bruge og så bestyrer jeg seks cykler (plus en del af de naboer der tør spørge om at låne noget af mit værktøj).
Den lyder nu som ny!
Og hele bagpartiet fik samtidig en ordenlig omgang fedt.
Ja cykelauktioner og tilfældige lig er en mulighed, men det er stadig andres sløseri man udnytter. Tror i øvrigt man kunne fange mange cykler med et trawl i St. Jørgrens, Peblinge og Sortedamssø.

-M
RE: Godt initiativ24-03-2009 10:40
Marion Weiss Svanberg
☆☆☆☆☆
(8)
Finanskrise eller ej - det er lige mine ord at vi skal ændre den bruge-smide væk-mentalitet og ikke kun af økonomiske grunde.
Hvor mange gange har man ikke også ærgret sig over at en forholdsvis lille reservedel til et eller andet apparat koster næsten det samme som et nyt apparat. Ofte kan det heller ikke betale sig at få noget repareret. Jeg sidder i øvrigt her og skriver på min dejlige PC med de nyeste programmer og fladskærm, som en meget god ven alt har samlet for mig. Hvis I vidste, hvad der bliver smidt ud på lossepladser, forbrændingsantalter af ting og sager, der bare bruger et par lodninger eller justeringer for at fungere ( stereoanlæg, bærbare computere o.s.v. )
Som supplement til den nævnte hjemmeside kunne jeg også foreslå noget som vi har her i Østrig, hvor jeg bor: en slags byttehandel. Det kan være alt muligt, også ikke-materielle ting, tjenesteydelser. Det kan være alt lige fra at slå græs til lektiehjælp. Kun fantasien sætter grænser

D.b.h.
24-03-2009 14:13
manse42
★★★☆☆
(633)
Barter trade er ikke ny.
I Danmark kalder vi det naturaleiøkonomi (tror jeg nok)
24-03-2009 18:28
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Barter trade er ikke ny.
I Danmark kalder vi det naturaleiøkonomi (tror jeg nok)


Det findes også i Danmark men kun for virksomheder, prøv at se på

www.absi.dk




Deltag aktivt i debatten Stop køb-og-smid-væk-mentaliteten:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Køb ALDRIG Bio Max fra VVS eksperten526-04-2019 12:48
Køb af bærbar computer..?1510-01-2009 17:02
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik