Husk mig
▼ Indhold

Svend Auken?


Svend Auken?04-08-2009 23:48
Dompap
☆☆☆☆☆
(35)
Hvorfor er der ingen, der har kommenteret Svend Aukens alt for tidlige dødsfald ...?

Var han ude af "tidens ånd" - er han blevet glemt - eller blev han "druknet"???

Han var jo - fremfor mange andre på den tid - en foregangstaler for vedvarende energi (vindmøller osv). - men blev han hørt?

Nej - det gjorde han ikke.

Han fik fremført, og iværksat en masse gode initiativer, men de smuldrede væk i - kan man kalde det: ligegyldighedens og magelighedens manifest?

Nå ... men nu er han væk i en alder af kun 66 år.

En kæmper fik sit endeligt.

Jeg var ikke altid enig med ham - men han var altid en værdig politiker, der var positiv og kæmpede sin sag.

Æret være hans minde!

Venlig hilsen
Dompap
05-08-2009 00:38
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Jeg havde også tænkt mig at oprette en tråd om Svend Auken. Men var også lidt nervøs for, at der ville komme for skingre indlæg fra modstandere af hans (vindmølle)politik her på siden - hvilket jeg ærligt talt ikke ville have lyst til at se samme dag som hans dødsfald.
Skal vi ikke i respekt for manden vente et par dage med at falde over hinanden?

Hvad enten man var enig i hans synspunkter eller ej, så var Svend Auken for mig at se en af de få beundingsværdige undtagelser i dansk politik. Han var den type gammeldags politiker, som det er svært at finde i de store partier i dag. For mig at se virkede han upåvirket af spindoktori, han begik talrige fejltagelser i debatter, fordi han var for medrevet, ganske enkelt: en befriende ærlig politiker, som virkelig mente og brændte for det, han sagde!

Desværre ligner flere og flere politikere i dag i højere grad dukker end mennesker. Svend Auken var en klar undtagelse.

Ja, æret være hans minde!
05-08-2009 23:06
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Svend Auken for mig at se en af de få beundingsværdige undtagelser i dansk politik


Uden at fornærme manden så var han i langt højere grad drevet af de kedelige understrømninger som partu ville et eller andet her og nu, som oftest et tiltag som ser godt ud men hvor der langt fra er nogen garanti for at det faktuelt hjælper på det problem som faktuelt forestår, og det lod han sig til fulde inspirere af.

Igen uden at fornærme manden, så var og blev symboltiltag som satte mandens gerninger i et miljørigtigt lys, hans speciale. Plastølflasker som holder 5 gange så lang tid som glas med som bare kræver 10 gange energi at producere.
Og det han herefter sagde, brændte han helt sikkert for og folket eller hans bagland med ham.

Aukens Bagland og hans store støtte i befolkningen har i upræget grad aldrig set på hvad de fik for det som blev sat i værk. Svend Aukens entusiasme og energi var i den brede befolkning rigelig garanti for effektivitet og pålidelighed!
Men et faktum står i hvert fald tilbage Svend Auken gav folket det de ville have og det fik folket nemlig: møller og andre såkaldte "Vedvarende energi tiltag " og miljø tiltag over en bred front.

Men vi er stadig nogle som syntes at de rådgivere som faktuelt var til rådighed og som rådgav Svend Auken, at hvis de var blevet hørt, kunne meget af det han ønskede nemlig udfasning af fossil energi til fordel for vedvarende energiproduktion være gennemført, og det blev det så ikke til trods for et ministerium som når en udbredelse og en vækstrate som ikke er set tidligere.

Svend Aukens evne til at se de realøkonomiske værdistrømme omkring de iværksatte til tag var en upræget mangel!
05-08-2009 23:32
Dompap
☆☆☆☆☆
(35)
Jeg har slettet mit svar, da jeg frygter en diskussion, der ikke er klimadebatten værdig - eller noget.

Redigeret d. 05-08-2009 23:40
09-08-2009 21:46
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Svend Aukens bisættelse


7. august 2009

Svend Auken er død. Socialdmokraterne har mistet en af de største personligheder i nyere tid, og vi er mange, der har mistet en fantastisk inspirationskilde og ven.

På mandag vil der være lejlighed til at sige et sidste farvel til Svend Auken.

Kl. 11 vil der blive holdt en mindehøjtidelighed i Christiansborg Slotskirke. Mindehøjtideligheden er åben, men der er et meget begrænset antal pladser, hvorfor vi henviser til de to efterfølgende arrangementer.

Kl. 13.30 er der bisættelse i Frederiksberg kirke. Vi håber, at der er mange, der vil komme og sige et sidste farvel til Svend.

Efterfølgende (kl. 15) vil der være en mindehøjtidelighed på Christiansborg i Landstingssalen. Der vil være arrangeret bustransport fra Frederiksberg kirke til Christiansborg.

I stedet for blomster opfordres man til at støtte Kræftens Bekæmpelse på giro 000-1155.
Redigeret d. 09-08-2009 21:47
10-08-2009 16:29
Jakob
★★★★★
(9267)
.




Svend Aukens politiske virke vil for mig primært blive husket for hans tid som Energi- og Miljøminister (1994-2001).
Miljøministeriet blev hans pligt, efter han blev skubbet fra statsminsterkanditatposten.
Men jeg tror, at han opdagede, at dette job i virkeligheden var en forfremmelse i forhold til et langsigtet ansvar for at gøre noget vigtigt for Danmark og hele verden.
Villy Søvndal sagde meget præcist: "Tænk, hvis han havde fået lov til at fortsætte, hvor meget længere vi havde været fremme."
Han fik desværre ikke lov til at fortsætte, og selvom Danmark havde økonomisk fremgang, så blev hans miljøministerium kvalt af den nye højreorienterede regering, som svælgede i at kritisere hans halvfærdige arbejde. Det har aldrig været fair. Men han gav aldrig op.
Må den viden og de erfaringer, som han har tilført Danmark, ikke gå til spilde i unfair kritik, men i stedet blive brugt fornuftigt, så vi hurtigere kan indhente det forsømte og indføre ren økologi og 100% VE.

Ære være Svend Aukens minde.



.
10-08-2009 21:28
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Svend Auken som jo har været det socialdemokratiske lokomotiv når der ses på miljø og energipolitik. Hvem i den socialdemokratiske folketingsgruppe står som den oplagte afløser for Auken. Hertil: Vil den socialdemokratiske energipolitik forsætte som Auken søsatte den eller skal der korrektioner til!
11-08-2009 13:48
brinchProfilbillede★★☆☆☆
(313)
Jeg tænker, at tiden for andagt er ovre. Svend Auken er bisat, og familien har fået så megen fred, som man nu kan få efter at have mistet en nærtstående.

Jeg har kendt SA lidt personligt. Ikke privat. Han var lektor ved Århus Universitet fra ca 1973 men optrådte også som gæstelærer, mens jeg læste politologi (statskundskab - det er det samme). Jeg talte med ham flere gange - bl a i den lille kantine ved instituttet. Han var et meget venligt menneske - men også en meget sammensat personlighed. Når han mødte en person, han genkendte, sagde han altid "hej kammerat" eller "goddag kammerat". Jeg var selv på det tidspunkt "rød", så jeg studsede ikke så meget over det. Senere undrede jeg mig over, hvorfor han egentlig var socialdemokrat, når hans sympati så tydeligt lå længere ude på højrefløjen (det nogle kalder venstrefløjen). Han var særdeles marxistisk inspireret.

Aukens oratoriske evner var i særklasse. Han troede på det, han sagde, og derfor kunne han trænge igennem i enhver debat. Han var dog også underligt stillestående. Når jeg sidenhen hørte ham tale, behøvede jeg kun høre et par sætninger, før jeg vidste præcist, hvad der ville følge. På en måde mindede han om Uffe Ellemann-Jensen, og det var nok derfor, ingen af de to havde format til at blive landets ledere. Stædigheden - døvheden var lidt den samme. Det er fint nok at være vedholdende, men hvis man ikke formår at skifte holdning, er man efter min forståelse ikke demokrat.

Jeg husker specielt Svend Auken for to ting, når vi taler natur og miljø. Den ene er, at han fik fredet skarven ("ålekragen" som vi kalder den i Jylland). Det var i og for sig fint nok, at denne fugl kom tilbage til vores fauna, - men der var jo en grund til, at den var blevet jaget væk. Det er en gåsestor fugl, der fuldstændig hærger sine omgivelser, hvis den får frit spil. Den ødelægger habitater for mange andre dyr - ål, edderfugle osv osv. Den ødelægger træer, og den gør behagelige strande til svinestier. Det var Auken dog fuldstændig ligeglad med. Han havde fået en fiks ide og var ikke til at rokke. - Desværre havde han en vis magt.

Den anden ting, jeg husker ham for, er hans utrættelige kamp for at udbrede alternative energiformer. Her er jeg nødt til at sige, at jeg fandt ham visionær. Han var med til at bane vejen for Danmarks førerposition indenfor alternativ energi. Her var hans vedholdenhed et kæmpe plus.

Venligst brinch




Deltag aktivt i debatten Svend Auken?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Ida Auken313-09-2017 21:01
Skriv til Dan Jørgensen og Margrete Auken inden tirsdag1630-10-2008 00:28
Duel mellem Bjørn Lomborg og Svend Auken5203-10-2008 20:51
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik