Husk mig
▼ Indhold

Svensmark og Friis-Christensens teorier


Svensmark og Friis-Christensens teorier27-01-2013 12:53
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Dette er bare min personlige opfattelse eller forståelse. Så må I rette mig.

Når solen lyser på jorden så dannes der en opadstigende varm luftstrøm der hvor solen skinner lige ned. Denne luft strøm drejer mod øst og deler sig i nordøst og imod sydøst. Denne luft er hel klar, men på grund af fugtigheden og kølligheden i højden så dannes der et tågekammer hvor partikler fra Kosmisk stråling danner tågespor. Denne tåge bliver til skyer.

Der er altså en grænse imellem en zone med klar luft og en zone med skyer.

Det som er Svendmark og Friis Christensens teorier er at denne grænse kan ændre sig i forbindelse med styrken af jordens magnetfelt og solens magnetfelt. Fordi styrken af jordens magnetfelt beskytter ækvator imod kosmisk stråling. Og solens magnetfelt beskytter planeterne.

Så kommer spørgsmålet hvorfor forskes der ikke mere i denne teori?

Dette er et godt spørgsmål. Måske forskningen lider af kikkertsyn.
At man vil bevise en simpel teori, og derfor ikke vil forstå helheden af et kompleks klima.



Redigeret af branner d. 27-01-2013 19:13
27-01-2013 19:26
yaknudsen
★☆☆☆☆
(137)
@kulden-varmen

Det er vist ikke så svært at google svaret ;-)

Her er et link til Svensmarks seneste udvidede beskrivelse af sin teori. (Udgivet April 2012).
ftp://ftp2.space.dtu.dk/pub/Svensmark/MNRAS_Svensmark2012.pdf

Jeg kan selv med min bedste vilje ikke genfinde kulden-varmen's beskrevne sammenhænge i Svensmarks beskrivelse.

Altså lige bort set fra det helt grundlæggende i teorien, at kosmiske partikler ser ud til at have en evne til øge/fremskynde kondensering af vanddamp i atmosfæren og dermed bidrager til skydannelse.

Hvis du med udtrykket 'kikkertsyn' i virkeligheden mener 'tunnelsyn', så kan jeg dog give dig medhold i denne ene udtalelse.
27-01-2013 19:34
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Det lykkes ikke dig at finde det i Google. Svensmarks seneste udvidede teori omhandler tiden 400milioner år tilbage i tiden.


27-01-2013 20:01
yaknudsen
★☆☆☆☆
(137)
kulden-varmen skrev:
Det lykkes ikke dig at finde det i Google.

Nej, det lykkedes ikke at finde noget via Google som underbygger eller sandsynliggør din udlægning.
Jeg skal dog være den første til at indrømme at det selvfølgelig ikke er alt der kan findes via Google, så jeg benytter mig naturligvis også af mine egne erfaringer og erhvervede viden om om verden omkring mig foruden rigelige mængder af kildekritik. ;-)

kulden-varmen skrev:
Svensmarks seneste udvidede teori omhandler også tiden 400 milioner år tilbage.

Ja. Korrekt. Samme teori, men med længere tidsperspektiv, og med et større fokus på partikler fra supernovaer i jordens astronomiske nabolag. Men det ændrer ikke på den grundlæggende sammenhæng i teorien. Kun om hvor (nogle af) partiklerne som rammer jordens atmosfære stammer fra.
Redigeret d. 27-01-2013 20:03
28-01-2013 15:48
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Mener at ha' hørt at Svensmark og Friis christensen skal lave et forsøg omkring solens påvirkning af skydannelsen.

De vil lave forsøget i en dyb Engelsk mine, for her at simulere solens udstråling og dens påvirkning af dråbedannelsen i luftmasser med vanddamp og herunder navnlig at der ikke er nogen 'baggrundsstøj' fra solen, i den dybe mine.
29-01-2013 08:00
Bjarne Bisballe
★☆☆☆☆
(75)
http://ing.dk/artikel/134464-danske-forskere-studerer-skydannelse-1100-meter-under-jorden
10-01-2015 11:13
Kosmos
★★★★★
(5366)
Altså lige bort set fra det helt grundlæggende i teorien, at kosmiske partikler ser ud til at have en evne til øge/fremskynde kondensering af vanddamp i atmosfæren og dermed bidrager til skydannelse

- modstandere af Kosmoklimatologi-tesen, plejer at hævde, at der nok kan påvises en mulig sammenhæng mellem solaktivitet og klima/temperatur tilbage i tiden, men at der siden slutningen af det 20. århundrede ikke findes en sådan forbindelse.

Her en ny artikel om emnet:

Equatorial Pacific Ocean temperature time series data contain segments showing both a phase-locked annual signal and a phase-locked signal of period two years or three years, both locked to the annual solar cycle. Three such segments are observed between 1990 and 2014. It is asserted that these are caused by a solar forcing at a frequency of 1.0 cycle/yr. These periodic features are also found in global climate data (following paper)...
09-04-2016 10:22
Kosmos
★★★★★
(5366)
Og endnu en artikel:

In this work we study links between low cloud anomalies (LCA) at middle latitudes of the Northern and Southern hemispheres and galactic cosmic ray (GCR) variations used as a proxy of solar variability on the decadal time scale. It was shown that these links are not direct, but realized through GCR/solar activity phenomena influence on the development of extratropical baric systems (cyclones and troughs) which form cloud field. The violation of a positive correlation between LCA and GCR intensity which was observed in the 1980s–1990s occurred simultaneously in the Northern and Southern hemispheres in the early 2000s and coincided with the sign reversal of GCR effects on troposphere circulation...
09-04-2016 12:04
crankProfilbillede★★★★★
(2452)
- prøver lige at hjælpe ved at oversætte med Google Translate:

I dette arbejde studerer vi sammenhængen mellem lave cloud anomalier (LCA) på midterste breddegrader på den nordlige og sydlige halvkugle og galaktiske kosmiske ray (GCR) variationer anvendes som en proxy af sol variabilitet på decadal tidsskala. Det blev vist, at disse links ikke er direkte, men realiseres gennem GCR / solaktivitet fænomener indflydelse på udviklingen af extratropical Baric systemer (cykloner og trug), der danner sky felt. Krænkelsen af en positiv korrelation mellem LCA og GCR intensitet, som blev observeret i 1980'erne-1990'erne opstod samtidig i den nordlige og sydlige halvkugle i begyndelsen af 2000'erne og faldt sammen med tegnet tilbageførsel af GCR virkninger på troposfæren omløb ...

Er det noget, Sören har sagt?

.
09-04-2016 14:40
SörenProfilbillede★☆☆☆☆
(133)
crank skrev:Er det noget, Sören har sagt?

Nej, den her er ny. Den prøver at koble kosmisk stråling til noget effektiv albedoeffekt via klimazone/jetstrøm-meridionalitet.

Den senere er en mulig effekt jeg iofs. nævnte for smiloggrin i din tråd, dog uden at der koble til kosmisk stråling sådan som den her nye artikel prøver det.

Kosmisk stråling-klimahypotesen er egentlig hverken Friis-Christensens eller Svensmarks oprindelig, men fra Nye 1959 og Dickinson 1975, iflg. wikipedia.
Redigeret d. 09-04-2016 14:51
09-04-2016 15:05
crankProfilbillede★★★★★
(2452)
- en hypotese - ok. Tak, Sören; jeg var lige bange for, at det var noget farligt.

.
09-04-2016 15:57
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Sören skrev:
Kosmisk stråling-klimahypotesen er egentlig hverken Friis-Christensens eller Svensmarks oprindelig, men fra Nye 1959 og Dickinson 1975, iflg. wikipedia.


At der en sammenhæng imellem klimaet og solplet hyppigheden er en gammel opdagelse, også sygligheden af grise påvirkes. Fordi jorden har stiftede fugtighed.
09-04-2016 19:26
SörenProfilbillede★☆☆☆☆
(133)
kulden-varmen skrev:
Sören skrev:
Kosmisk stråling-klimahypotesen er egentlig hverken Friis-Christensens eller Svensmarks oprindelig, men fra Nye 1959 og Dickinson 1975, iflg. wikipedia.


At der en sammenhæng imellem klimaet og solplet hyppigheden er en gammel opdagelse, også sygligheden af grise påvirkes. Fordi jorden har stiftede fugtighed.

Jeg synes ikke man kan sige at sammenhænge solplette-vejr/klima i 11-årscyklusen, hvor Herschel 1801 plejer blive nævnt, tæller som den opdagelse. Derimod sammenhængen klima - solvariabilitet i multidecennie-sekelskala gør, for så handler det om hvad vi kalder klimaforandring. Den kan have blevet opdaget kun ved samtidig viden om solens grand minima og oprettelse af klimaarkiver ved proxyer.

Hvad jeg har kunnet se ved læsning i litteraturen skulle den bevidste kobling være blevet lavet og præsenteret først af USA-svenskeren, kvartærgeologen Ernst Antevs i 1925, dette ifølge Brooks textbook 1948: Climate Through the Ages (har dog ikke kikket i selve Antevs skriv). Hvis det skete tidligere, eller slet ikke passer, lærer jeg gerne om det.

Lidt sjov at vide som det er i hvert fald - det var derfor jeg ledede lidt - én stor-skala klimasammenhænge der stadig står op nogenlunde, hvis det passer, som det også her de senere få årtier synes alt mere at gøre, tilyneladende takket være ocean drilling.


Redigeret d. 09-04-2016 20:13
RE: Fraser12-04-2016 19:18
kfl
★★★★★
(2167)
Kære Søren

Det er komplet uforståeligt, hvad du skriver.

Det minder mig om en række tomme fraser uden nogen mulighed for af afprøve hvad du skriver.
12-04-2016 21:31
SörenProfilbillede★☆☆☆☆
(133)
kfl skrev:
Kære Søren

Det er komplet uforståeligt, hvad du skriver.

Det minder mig om en række tomme fraser uden nogen mulighed for af afprøve hvad du skriver.

Ja, hvad kan man sige: Nå, dig om det, og hvad så? :-]




Deltag aktivt i debatten Svensmark og Friis-Christensens teorier:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Cepos og Svensmark - Solens og kosmisk strålings påvirkning af jordens klima404-07-2021 14:28
Svensmark overdriver betydningen af egen forskning...1522-10-2020 07:38
Henrik Svensmark på Radio 24-79121-03-2018 18:47
Svensmark - Hjerteanfald for åben skærm8518-12-2009 17:20
Henrik Svensmark, Peter Laut, Eigil Friis-Christensen2915-12-2009 09:36
Artikler
Peter Laut: Solens aktivitet og Jordens klima
Henrik Svensmark
Svensmark/Marsh: Solens indflydelse på jordens klima, 2000
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik