Husk mig
▼ Indhold

Syntetisk olie ?


Syntetisk olie ?06-11-2014 11:26
carljohanjensen
☆☆☆☆☆
(5)
En tank med olie er det mest generelt brugbare energilager vi har.
Meget energi pr. volumen, relativ ufarlig og kan bruges til alt fra fly, skibe, biler, varmeværker, elværker etc.
Er der nogen der ved om der bliver forsket i fremstilling af olie på sytestisk vis ? Det ville da være herligt om der kunne dryppe dieselolie ud af min vindmølle eller mit solpanel.


cjj
06-11-2014 17:00
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Allerede tyskerne under 2. verdenskrig forskede i fremstilling af syntetisk brændstof på kulbasis;men det var alt for dyrt og energikrævnede at fremstille i store mængder.
Også i dag forskes der;men fremstillingen har mest været i forsøgsanlæg,da produkterne har været alt for dyre og produktionen meget energikrævende.

Den nye generation IV af kernereaktorer,som kan være natrium eller blykølede,kører med arbejdstemperaturer op mod 1000 gr.C,disse reaktorer kan p.gr. af deres store energitæthed og høje arbejdstemperatur fremstille syntetisk brændstof i mængder til kommerciel brug,og efter de foreløbelige beregninger,til lave priser.
Her kan bl.a. nævnes den tyske Dual Fluid Reaktor,som køles med bly.
Denne reaktortype er næsten færdigudviklet,f.t. er projektet i en financiel fase,hvor man søger investorer.
Redigeret d. 06-11-2014 17:01
07-11-2014 12:06
carljohanjensen
☆☆☆☆☆
(5)
Har der været, eller er der, helhjertede forsøg i retning af at lave syntetisk olie. Det er jo ret længe siden Hitler regerede, så noget nyt må da have hændt siden da.
Skulle man forestille sig at det var muligt at fremstille olie fra atmosfærens indhold af CO2, der skal vel også noget vand til og så selvfølgelig energi, og at det vel at bemærke kan gøres til priser der er under olieprisen i dag, så ville mange problemer være løst.
Hvor ligger den tekniske hindring ? Det er jo en process som de grønne planter mestrer - er det ikke et spørgsmål om at sætte kloge hoveder sammen for at løse opgaven ?
Energien kan for min skyld fint komme fra nye former for kernereaktorer. Anlægene kan jo placeres i øde egne af hensyn til den risiko der jo er.
07-11-2014 12:43
Kosmos
★★★★★
(5366)
...og at det vel at bemærke kan gøres til priser der er under olieprisen i dag, så ville mange problemer være løst

- dort liegt der Hund begraben!


Som bekendt er olieprisen p.t. markant faldende.
07-11-2014 14:58
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
@ carljohanjensen

Kosmos hat recht.

Hidtil har det været alt for dyrt at fremstille syntetisk brændstof,fordi processen er meget energikrævende og fordi der teknologisk endnu mangler de rigtige løsninger.

Risø DTU udviklede for nogle år siden en metode til at fremstille gas,som kan omdannes til benzin eller methan til naturgasnettet.
Ved hjælp af en brændselscelle kunne man trække ilten ud af en kombination af vanddampe og CO2,der blev dermed produceret syntetisk gas,bestående af CO og H2,mens ilten bliver frigivet.Den syntetiske gas,som består af de samme grundstoffer som de fossile brændstoffer kan bruges til at fremstille syntetisk olie,benzin eller methan.
En af de store udfordringer for processen var at udvikle metoder,så elektrolysecellen kan holde længe;men ved meget høje elektriske belastninger kan cellerne endnu ikke holde.

Carljohanjensen-

hvorfor dog være så bange for kernekraft,at det skal gemmes væk i øde områder?
Risikoen for ulykker i kernekraftværker er stærkt overdrevet.
Det har i årevis været en underliggende opfattelse i Danmark,at kernekraft snakker vi ikke om.Den debat blev der sat punktum for ved Folketingets beslutning i 1985.
Vi klarer os jo fint uden kernekraft,vi har jo vindkraft.
Hvorfor blive ved med at snakke om kernekraft,kan vi ikke se,hvor godt det går?
Jo, for det er nødvendigt med kernekraft,indtil man har fundet en måde,at lagre store mængder elektricitet på.
Hvis Jordens befolkning som helhed skal have en bedre tilværelse,og hvis udslippet af CO2 skal reduceres,så er der ingen vej uden om kernekraft.

I verden kører der idag omkring 400 kernekraftværker.
De eneste store ulykker,som har krævet menneskeliv er Tjernobyl og Fukushima.
I Tjernobyl var der tale om en kernenedsmeltning i et gammelt misligeholdt værk. Fukushima Daiichi F-1 med 6 reaktorer, blev ødelagt,fordi man ikke kunne få strøm til kølepumperne p.gr. af oversvømmelse fra tsunamien.Fukushima F-2 med 4 reaktorer,blev derimod ikke ødelagt,fordi det lykkedes at opretholde forbindelsen til elnettet,herved kunne pumperne til nødkøleanlæggene holdes igang.Mere skulle der ikke til for at undgå katastrofen.
I Fukushima var reaktorerne og styresystemerne i orden;men strømforsyningen til nogle kølepumper svigtede.

I Europa og resten af verden har der aldrig været nogle reaktorulykker,hvor mennesker er blevet dræbt eller kommet til skade p.gr. nuklear stråling.
Heller ikke folk,som bor i nærheden af kernekraftværker,har været udsat for stråling.

Det var et længere plædeoyer for kernekraften.
Redigeret d. 07-11-2014 15:01
07-11-2014 15:24
carljohanjensen
☆☆☆☆☆
(5)
Det vil være vigtigt at den syntetiske olie er billigere end den der kan tages op af jorden, ellers er der ingen ide i det. Meningen må være at udkonkurrere den fossile olie og samtidigt kunne suge CO2 ud af atmosfæren. Og så gjorde det ikke noget om produktionen kunne være småskala. Mit eget olieværk på taget af huset


Jeg fornemmer på dine indlæg at det er noget forskere gennem historien har snuset lidt til og så konkluderet at "det her bliver vist for besværligt". Men det minder mig lidt om da ELSAM opførte to forsøgsmøller ved Nibe bredning i 70'erne. Efter nogle år lukkedes møllerne med den konklusion at vindkraft ikke er værd at satse på, men vi er dog nået ganske langt med vindenergien i dag.
Der var også engang hvor en Amerikansk præsident erklærede at de ville sende en mand til månen, og det blev faktisk gennemfør idet viljen og ambitionen var til stede og hele nationen arbejde mod det.
Det må være muligt at eftergøre naturens fotosyntese til produktion af syntetisk olie, eller opfinde et nanoteknologisk materiale der afsveder olie når solen skinner på det.
Er der nogen der forsker i sådanne ting ?

Jeg er faktisk ikke så bange for kernekraften, for jeg tror det er bedre med en radioaktiv plet her og der, som jo henfalder i løbet af en trods alt overskuelig årrække, end den helt irreversible tilstand vi er på vej mod hvor alt brændbart materiale konverteres til CO2 som aldrig forlader atmosfæren igen.
07-11-2014 16:45
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Carl Johan
CO2 forlader skam atmosfæren igen. På grund af den øgede CO2 i atmosfæren er biosfæren for øjeblikket voksende. (Det har i øvrigt sine fordele.) Men altså, netop den voksne biosfære betyder at CO2 bindes hurtigere end tidligere. Falder CO2 udledningen tilbage til et niveau som før industrialiseringen, vil mangel på CO2 ad åre udgøre et problem for den biosfære der måtte være til den tid. Lidt ekstra CO2 er ikke farligt at have i atmosfæren.
08-11-2014 17:37
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Morten Riber skrev:
Falder CO2 udledningen tilbage til et niveau som før industrialiseringen, vil mangel på CO2 ad åre udgøre et problem for den biosfære der måtte være til den tid.


Den har jeg ikke hørt før. Kan det uddybes (evt. med et par referencer).


~thomas wernberg
08-11-2014 22:16
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Jeg har ingen referencer, men er det ikke logik da ? Planter trives i stigende grad i områder med sparsomt vand, fordi de har lettere adgang til CO2. Planterne guffer løs, og stopper udledningen vil Co2' koncentrationen mindskes, indtil en ny balance opstår, men med en mindre biosfære. Det vil tage mange år, men vi er vel enige om at CO2 bindes via fotosyntese?
09-11-2014 03:16
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=4776516

Danska forskare har tagit fram bränsleceller som kan framställa konstgjord bensin från vatten och koldioxid med hjälp av elektricitet. Det här blir koldioxidneutral bensin gjord av vindkraft när Danmark har elöverskott berättar bränslecellsforskaren Søren Højgaard Jensen.



Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.




Deltag aktivt i debatten Syntetisk olie ?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Skal Danmark udnytte olie- og gasforekomsterne i Nordsøen.?2531-01-2023 20:20
Olie i Grønland429-09-2022 23:33
Judith Curry flyder i olie og vand208-02-2020 22:47
BP: Olie vil peake sidst i 2030'erne2823-03-2018 17:38
Projekt opgave - Olie - Problemformulering908-12-2015 19:50
Artikler
Olie
NyhederDato
Gylle skal omdannes til olie i Nordjylland04-03-2010 05:54
Vi bruger mindre olie og kul30-09-2009 08:15
Billig olie lammer den grønne revolution06-01-2009 07:45
Ekspert: Kul vil erstatte olie19-12-2008 08:06
Olie fra alger? – Bill Gates tror på det23-09-2008 07:26
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik