Husk mig
▼ Indhold

Temperaturafhængig CO2-skat?


Temperaturafhængig CO2-skat?12-06-2007 21:14
manse42
★★★☆☆
(633)
Jeg faldt over denne ide
Undskyld men lænken er lidt lang
http://www.canada.com/nationalpost/financialpost/comment/story.html?id=d84e4100-44e4-4b96-940a-c7861a7e19ad&p=1

det går i al sin enkelthed ud på at lave en CO2 skat der er afhængig af en målt gennemsnitstemperatur. Stiger temperaturen stiger skatten på CO2 udledningen.


Hypotesen om menneskeskabt global opvarmning er et menneskeskabt problem
13-06-2007 10:45
Kosmos
★★★★★
(5370)
Efter et par gennemlæsninger forekommer forslaget mig (stadig) lettere vidtløftigt:

Suppose each country implements something called the T3 tax, whose U.S. dollar rate is set equal to 20 times the three-year moving average of the RSS and UAH estimates of the mean tropical tropospheric temperature anomaly, assessed per tonne of carbon dioxide, updated annually

- 'assessed per tonne of carbon dioxide' lyder for mig som noget i retning af 'elastiksalg i metermål' (der som bekendt fordrer en ganske solid etik hos sælgeren!)

all the revenues would be recycled into domestic income tax cuts to maintain fiscal neutrality

- dén fatter jeg vist ikke helt!?

Endelig skulle man vel håndtere problemet med, at visse lande (Danmark fx.) i forvejen har afgift på CO2, som vel so oder so skulle indarbejdes i 'T3'-skatten - eller afskaffes?
Redigeret d. 13-06-2007 10:47
13-06-2007 22:24
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Hej Manse42

Du glemte at nævne, at hvis det bliver koldere får man tilskud jo mere CO2 man forurener med, det skulle jo gerne blive varmere igen.


Klima tips: Undgå sex i lukkede rum - du forgifter din partner med CO2
14-06-2007 08:55
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Hvis er er en effekt af den forøgede mængde af kultveilte, så er klimaændringerne hurtigere end at man kan ændre mængden af kultveilte.
08-07-2007 12:34
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Temperaturafhængig CO2-afgift:

Det får mig til at tænke på en "gammel" John Mogensen sang.
Kan penge købe alt?
Hvad med helt at forbyde afbrænding af fossile brændsler?
Hvorfor skal fattige gøres til frelserne for jordklodens klima (Klima = CO2?)?

Jeg har fornylig læst et forslag om, at kommuner skal kunne betale sig fra at opstille vindmøller. Ideen er god, men resultatet bliver at alle vindmøller kommer til at stå i de fattige kommuner. Føj for s....
08-07-2007 19:29
Mikkel Kruse
☆☆☆☆☆
(2)
Til Kosmos:

all the revenues would be recycled into domestic income tax cuts to maintain fiscal neutrality

Det betyder, at alle pengene fra afgiften skal bruges på at sænke indkomstskatten.
08-07-2007 20:23
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Mikkel Kruse skrev:
Til Kosmos:
all the revenues would be recycled into domestic income tax cuts to maintain fiscal neutrality
Det betyder, at alle pengene fra afgiften skal bruges på at sænke indkomstskatten.


Til Mikkel

Vi har mange "affærds" regulerende afgifter i Danmark - den eneste affærd de ikke regulerer, er politikkernes ønske om at få flere penge i statskassen.

Jeg kan jo nævne følgende:

Momsen - indføret for at begrænse forbruget generelt, men da forbruget faldt sænkede man ikke momsen, den blev sat op, der skulle penge i statskassen.

El-afgiften - det samme hver gang vi sparer formeget på elforbruget, hæves afgiften.

Ingen af disse afgifter har ført til lavere skatter, tvært imod - jo højere afgifter jo flere penge skal staten bruge, for at kompensere de offentlige ansatte og dem på overførselsindkomst.

Når fjernvarmeværkerne ikke må lægge om til mere CO2-neutrale brændsler findes forklaringen her:

Værkerne har – med undtagelse af korn, rapsolie og andre fødevarelignende brændsler – haft frit brændselsvalg til deres spids- og reservelastanlæg. F.eks. kunne der vælges afgiftsfrie brændsler i form af træpiller i stedet for afgiftsbelagt naturgas. Da værkerne fra starten af 2005 har fået mulighed for at producere store mængder varme på spids- og reservelastanlæggene, kunne det medføre et betydeligt provenutab for staten. Derfor er varmeforsyningsloven blevet ændret, så de statsfinansielle hensyn medtages i kommunernes varmeplanlægning (Lov om ændring af lov om elforsyning og lov om varmeforsyning, nr. 495 af 9. juni 2004).
Kilde: http://www.energistyrelsen.dk/sw13722.asp

Tankevækkende ikke! I denne energi-/klimadebat tid må kraftvarmeværker ikke skifte til afgiftfrie brædsler pga. statens indtægter på afgift fra bl.a. naturgas.
Mon ikke også DONG nyder godt af "tvungen" brug af naturgas

Redigeret d. 08-07-2007 20:25




Deltag aktivt i debatten Temperaturafhængig CO2-skat?:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik