Husk mig
▼ Indhold

Thomas Becker - embedsmandens rolle


Thomas Becker - embedsmandens rolle17-10-2008 16:36
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Nu er den højreorienterede avis 180GRADER normalt ikk noget jeg læser; men jeg kom lige til at surfe lidt rundt der, gennem et link her på forum.

og så fandt jeg dette telefon interview med Thomas Becker. LINK. Hvis i ikk hved hvem han er, så kan jeg sige at han er connies højre hånd. tidligere bokser. og en ret speciel personlighed har jeg fået fortalt.

Men i interviewet siger han nogen ret vilde ting


'Jeg kan brænde al den CO2 af, jeg vil, så længe det ikke er ulovligt.'


'Nu er jeg jo ikke politiker, jeg er embedsmand. Jeg har ikke noget personligt kald. Jeg laver bare det, jeg skal lave. Du kan sætte mig til at forhandle hvad som helst, og jeg vil gøre det.'


jeg syntes det er lidt ærgeligt at vores topforhandler ikk er mere personligt angageret i sagen. Fin nok hvis han er god til sit job. men alligevel.....


The time for doubt is over!
17-10-2008 18:08
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Syntes faktisk han har flere rigtige pointer I hans svar og er generelt enig med ham.
F.eks. skal en håndværker ikke forholde sig til om det hus han bygger er pænt eller grimt. Overvejer selv at gøre noget ved mit gamle slidte badeværelse og hvis jeg hyrer en håndværker vil jeg da meget gerne have teknisk/praktisk rådgivning. Derimod er jeg helt ligeglad med om han bifalder mit flisevalg, farvevalg, aggregatvalg, osv. udfra æstetik og 'feng-shui' og lignende.
Derudover gør han jo opmærksom på at han cykler fremfor at benytte bilen langt de fleste dage – samt at hvis man endeligt skal 'angribe' personligt er politikernes minister-biler et større problem.

Mht. princippet om embedsmandens distancerede forhold til politiken er jeg enig med ham. Han skal have forstand på forhandling og emnet der forhandles om. Det er vigtigere end, at han selv er et 'glansbillede' eksempel. Nej, jeg hylder det klassiske sokratiske princip om at adskille argumenter fra personen. Derudover ville det også blive et problem hvis det pludseligt ikke var politikerne der dikterede politik som de er demokratisk valgt til,men embedsmænd udfra hvad de personligt går ind for på diverse områder. Der er jo en grundt til at embedsmænd i DK ikke er politisk valgte - bl.a. for at undgå forhold som vi ofte ryster på hovedet af i USA hvor f.eks. offentlige anklagere og dommere i høj grad er politiserede udnævnelser.

Hvis man skal syntes han er hyklerisk er det jo derudover svært ikke, at syntes det samme om Al Gore og hans storforbrug af energi til hus(e) og transport.


Endeligt finder jeg det positivt i artiklen som de fremgiver hele samtalen (virker i det mindste sådan) så det er muligt selv at danne et indtryk fremfor et færdigttolket et. Hænger nok mere sammen med, at hvad de (180grader) reelt vil sige med artiklen er noget om hykleri i pressen/befolkningen. At det generelt er sådan, at vi brokker os over hvad andre gør fremfor, at se på hvad vi selv gør hvilket jo netop er hykleri
17-10-2008 19:26
Debatman
☆☆☆☆☆
(13)
Såden set har manden jo ret. Han er embedsmand og skal derfor varetage de opgaver han bliver sat til, uanset hvem der har regeringsmagten.

Det havde dog klædt ham, at han ud over at forklare embedsmandens rolle, blot havde svaret "ingen kommentarer". Men det valgte han ikke, og han inddrager så ministerbilerne, som afværge-replik på de kritiske spørgsmål. Ministerbilerne skal trods alt yde en beskyttelse mod attentater mv. og derfor synes det ikke at være loyale argumenter. Udtalelserne er da ihvert fald politiserende


Jeg linker lige til en anden sag, hvor embedsmanden sikkert også kunne have udtalt: "Jeg laver bare det, jeg skal lave." Men han blev fyret, ikke fordi han havde lavet noget ulovligt, men fordi man anså ham som illoyal. Sagen har vist ikke fundet sin endelige afgørelse. http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/04/22/112929.htm
17-10-2008 20:02
MikaelHProfilbillede★★☆☆☆
(194)
Apropos politikere og hykleri... lyt til først til budskabet og Guvernør Schwarzenegger i den nye 'EcoDriving' kampagne:
http://www.ecodrivingusa.com/#/what-is-ecodriving/

Check så Arnolds nye private bil:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/northamerica/usa/2225950/Arnold-Schwarzenegger-dents-green-credentials-with-Dodge-Challenger.html


Redigeret d. 17-10-2008 20:03
26-10-2008 20:16
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Jeg syntes lidt det er det samme problem som med Jørgen poulsen sagen.

argumentet var; at han var en god leder og det skulle man betale for. også selv om der blev taget penge fra det gode fårmål han skulle kæmpe for.

men når folk ikk gider betale nogen bidrag fordi de ved at chefen skummer fløden. så er han ligepludselig et dårlig kort på hånden.

det samme med Becker? er han et dårlig kort på hånden overfor befolkningen når han selv skidder på klimaet? vil han betyde at folk tænker: 'så gider jeg da heller ikk spare på klimaet!!'??

for så er det vel ingen unskyldning at han 'bare er embedsmand'!
26-10-2008 20:48
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
@miljoegrisen
Jeg syntes du er helt urimelig grov og nedladende i din beskrivelse af Thomas Beccker. Manden cykler 340 dage om året og du beskriver ham som 'en der skider på klimaet'


Vil han betyde at folk tænker: 'så gider jeg da heller ikk spare på klimaet!!'??

nope, du starter selv i din 1. post med at breskrive ham fordi han nok IKKE er skide kendt....... og derved er det nok rimeligt begrænset hvor mange han får påvirket - selvom det da ville være godt hvis flere cyklede ligeså tit som ha


Jeg fatter ganske enkelt ikke din holdning - udover at alle ansatte i staten bare skal være rollemodeller? - bliver det ikke hurtigt til glansbilleder med mere signalværdi end realværdi?

Derudover finder jeg det slet ikke fair at udstille Thomas Becker i en offentlig gabestok og piske ham med den uber-moralske inkvisatoriske nihalede.
28-10-2008 00:24
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
@Mikkel.

Jeg har tænkt mere over det. jeg har været lidt for grov.
Vil faktisk gerne sige undskyld til Thomas becker; selvom han nok ikk læser med her

UNDSKYLD

kommer først nu i tanker om et interviev vist nok i politiken med ham jeg også har læst engang. han gør helt klart et stort arbejde for klimaet. bare ærgeligt at han har den hobby med den store bil...
tror det er 180 grader der har været meget provokerene i den telefon samtale. de manipulere et billede frem af manden der vist ikk passer helt.
28-10-2008 12:29
Jakob
★★★★★
(9287)
 



Ja, jeg må indrømme, at jeg heller ikke kan se, hvad embedsmanden gør forkert.
Jeg synes, at det er helt ok at eje en bil, som bruger meget brændstof pr. kørt km, og jeg vil endda gerne gøre det helt afgiftsfrit for ejeren.
Men kører man mange kilometer i den, så skal det koste knaster..!

Måske kunne jeg godt selv finde på at købe en benzinslugende åben rød Ford Mustang og køre til stranden i den fem gange om året.
Hvis det er prisen for, at jeg på alle andre områder er fornuftig, så har klimaet uden tvivl gjort en vældig god forretning med mig.
Det gælder med klima, som med så meget andet, at man skal være forsigtig med at skue hunden på hårene og dømme for hurtigt.

Er det ministeren, der bestemmer, hvilke embedsmænd hun vil have omkring sig, så må det også være hende og ingen andre, som en eventuel kritik skal rettes imod.
Og mon ikke også, at vælgerne bemærker, hvor uengagerede og halvhjertede medarbejdere hun har i sit ministerium.
Om ikke andet, så kan de jo bare se på den graverende mangel på energiforbedringer i det danske samfund.


Angående artiklen, så spilede jeg øjnene mest op over dette citat:
http://www.180grader.dk/nyheder/Her_er_klimaforhandlerens_private_benzinsluger.php
-----------------------------
Thomas Becker, afdelingschef i Miljøministeriet, Danmarks chefforhandler ved internationale klimaforhandlinger og manden, som har fået FN's klimatopmøde til Danmark i 2009.
-----------------------------

Nu er det åbenbart en embedsmand, der har fået klimatopmødet til Danmark.

Jeg har også før set det fremlagt som en flot præstation af Connie Hedegaard, at hun fik topmødet til Danmark.

Men efter min erindring er det en stærk fordrejning af virkeligheden.

Som jeg husker det, var alle verdens klimaministre samlet, da det skulle diskuteres i følge dagsorden, hvem der skulle være værtsland for det næste topmøde.
Det medførte en pinlig tavshed i forsamlingen, hvorefter Connie Hedegaard tog ordet og "sorteper" hjem til Danmark.
Det synes jeg måske kunne have været ok, at hun gjorde, men det er bare en lidt anden oplevelse, end at det er fordi hun har ydet en fantastisk diplomatisk præstation.
Embedsmanden har i den forbindelse forhåbentlig ikke gjort andet end at passe sit arbejde.


Men jeg tror nok desværre ikke, at klimatopmødet 2009 har gjort andet end at skade Danmarks arbejde på selv at blive CO2-fri.



 
10-10-2009 10:11
Jakob
★★★★★
(9287)
.



miljoegrisen skrev:
jeg syntes det er lidt ærgeligt at vores topforhandler ikk er mere personligt angageret i sagen. Fin nok hvis han er god til sit job. men alligevel.....


Set i bakspejlet er det måske alligevel uklogt at knytte folk til så vigtige poster, hvis de ikke brænder for sagen.
Nu har han forladt sit job i utide:
http://jp.dk/indland/indland_politik/article1845831.ece
Citat fra artiklen:
---------------------------------
Thomas Becker fra Klima- og Energiministeriet, forlader sit job blot to måneder før FN-topmødet i København.
Thomas Becker har som øverste embedsmand forhandlet på Danmarks vegne i adskillige år og har et vidtforgrenet internationalt kontaktnet. I perioden 2004-2006 var han formand for det vigtige organ SBI (Subsidiary Body of Implementation), som er en slags forretningsudvalg under FN's klimakonvention.

Ministeriets pressechef, Ida Ebbensgaard, oplyser, at afdelingschefen har sagt sit job op per 31. januar, men er blevet fritaget for tjeneste med omgående virkning. Ministeriet ønsker ikke at fortælle om årsagen.
---------------------------------



Debat om samme emne:
http://www.klimadebat.dk/forum/har-connie-hedegaard-givet-sig-selv-dispensation-d12-e851.php#post_15150


.
11-10-2009 12:08
Jakob
★★★★★
(9287)
.



Hedegaards chefforhandler havde rod i bilagene:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/10/10/10193218.htm
Citat fra siden:
---------------------
Massiv advarsel
Tilbage i marts fik Thomas Becker en massiv skriftlig advarsel i forbindelse med dybt kritisable rejse og restaurationsregninger. En advarsel der i gentagelsestilfælde direkte ville føre til afskedigelse.

Men SF's klimaordfører, Anne Grethe Holmsgaard, der har fulgt hele forløbet op til, og efter at Danmark fik værtskabet for klimakonferencen, tror ikke, at det kan være hele forklaringen:

- Jeg tror ikke, at det kun kan være en strid om bilag. For mig lugter det langt væk af en strid mellem Statsministeriet og Klimaministeriet om ambitionsniveauet med klimatopmødet, siger hun.

Hun mener, at det er ret alvorligt for Danmark at miste sin chefforhandler på nuværende tidspunkt, og derfor lader man ham ikke gå på grund af en strid om nogle bilag, fastslår Annegrethe Holmsgaard. .

Mangler afgørende bilag
En gennemgang af Thomas Beckers bilag viser, at der for eksempel mangler afgørende bilag efter et besøg på en fashionabel restaurant i Bangkok. Et besøg der kostede 15.734.

Og turen i Bangkok er blot et af mange eksempler i en meget krads gennemgang af Thomas Beckers bilagsføring.

"Der er endvidere uacceptabelt mange tilfælde af manglende anført dokumentation", hedder det blandt andet i kritikken.

Thomas Becker ønsker ikke selv at kommentere sagen, men afviser selv kritikken i et svar til Klimaministeriets departementschef. For eksempel siger Thomas Becker, at det jo ikke er ham selv, der bestiller egne flybilletter og hotelophold.
---------------------



Jeg synes, at det er godt nyt, at han fik en afgørende advarsel i marts, for så har den ansvarlige minister haft masser af tid til at erstatte tabet, og det må vi selvfølgelig gå ud fra, at hun har gjort.

Ellers er der vist ikke så meget at glæde sig over i den forbindelse. Jeg forstår ikke, hvordan Annegrethe Holmsgaard på forhånd kan sige, at en strid om bilag ikke kan være grund nok til at forlade jobbet. Hvis det bunder i en filosofi om, at embedsmænd på vigtige poster godt selv må tage lidt ekstra fra statskassen udenfor loven, så finder jeg det uacceptabelt.
Det er muligt, at rammerne er for snævre, det ved jeg ikke. Men det er en anden diskussion, som Klimaministeren må tage med Folketinget, så hendes embedsmænd kan arbejde uden for mange snærende bånd.
Men havde der været anledning til en sådan diskussion, så må vi nok gå ud fra, at den ansvarlige Klimaminister havde taget den i marts, hvor hendes embedsmand netop fik den alvorlige advarsel.



.
11-10-2009 12:37
Kosmos
★★★★★
(5371)
Og turen i Bangkok er blot et af mange eksempler i en meget krads gennemgang af Thomas Beckers bilagsføring

- jeg har også svært ved at fatte det!: Uanset om bilagene mangler eller der er brugt for store beløb, er det vel blot et spørgsmål om at modregne de ubeføjet afholdte/dokumenterede udgifter i mandens (m/k) løn, evt. indeholdt over et passende antal måneder (år?), hvis det drejer sig om betydelige beløb. Dette burde vel være et simpelt skridt med såvel specialpræventiv som generalpræventiv gennemslagskraft!?
11-10-2009 21:26
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
http://jp.dk/indland/article1847497.ece

Det drejer sig om arbejdsmiljø og indgangsvinklen til de pålagte opgaver. Det fremgår tydeligt af denne artikel fra JP at medarbejderne i Klimaministeriet ikke har hjertet med i deres arbejde... måske netop fordi de kan se at 'politik og videnskab' ikke er stærkt adskilt.

Det er jo fornøjeligt som 'klima-realist' at sidde uden at røre en finger at se systemet nedbryder sig selv indefra...godt hjulpet på vej af Stats-og Udenrigsministeriet.

CO2 er ikke skyld i klimaforandringerne, men udelukkende i 'indeklimaet' i visse ministerier...interessant udvikling
11-10-2009 23:22
Kosmos
★★★★★
(5371)
Det fremgår tydeligt af denne artikel fra JP at...

- det fremgår endvidere, at 'Løwndal' {og D(D)R - iflg. '21 Søndag'} åbenbart nu mener, at lidt 'bilagsrod' ikke bør ta's så alvorligt; for ikke ret lang tid siden vurderede de samme aktører vor nuværende statsministers påståede 'bilagsrod' 180 grader modsat: Man har åbenbart et standpunkt, til...!
12-10-2009 14:48
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Dagens aviser 12/10 fortæller om Forsvarsministerens rod i bilagene
http://www.metroxpress.dk/dk/article/2009/10/12/11/3445-83/index.xml




Deltag aktivt i debatten Thomas Becker - embedsmandens rolle:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
Thomas Becker: Vindenergien skal blæse gang i Europas økonomi
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik