Husk mig
▼ Indhold

Tøris


Tøris31-10-2015 15:06
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Når der er så meget debat om CO2, er det fordi CO2 ikke skaber drivhuseffekten. Det er kun faste stoffer som glas, som kan indfange stråling, og ingen gasser kan gøre dette.

Den eneste type glas i atmosfæren er de højtliggende is skyer skabt af kosmisk stråling. Disse skyer består af tøris og vandis.

Mit spørgsmål er: Vil mere CO2 i atmosfæren sammen med kosmiske stråler producere mere tøris, der fungerer opvarmning.


31-10-2015 18:26
Jakob
★★★★★
(9267)
­



@kulden-varmen


Jeg ved ikke et svar på dit spørgsmål.

Men måske er det også ligegyldigt for dig, hvis du med et empirisk bevis mindes om, at din præmis er falsk..?

Denne præmis:
kulden-varmen skrev:
Når der er så meget debat om CO2, er det fordi CO2 ikke skaber drivhuseffekten. Det er kun faste stoffer som glas, som kan indfange stråling, og ingen gasser kan gøre dette.


Se dette:
Iain Stewart demonstrates infrared radiation absorption by CO2
https://www.youtube.com/watch?v=kGaV3PiobYk




­
31-10-2015 19:33
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Jakob skrev:
­



@kulden-varmen


Jeg ved ikke et svar på dit spørgsmål.

Men måske er det også ligegyldigt for dig, hvis du med et empirisk bevis mindes om, at din præmis er falsk..?

Denne præmis:
kulden-varmen skrev:
Når der er så meget debat om CO2, er det fordi CO2 ikke skaber drivhuseffekten. Det er kun faste stoffer som glas, som kan indfange stråling, og ingen gasser kan gøre dette.


Se dette:
Iain Stewart demonstrates infrared radiation absorption by CO2
https://www.youtube.com/watch?v=kGaV3PiobYk
­


Jeg ved godt at CO2 spreder stråling i nogle smalle frekvens bånd. Men dette tømmer bare disse bånd for stråling og da solens stråling er støre end jordens stråling så vil dette kun medføre at mere CO2 giver helt et ubetydeligt temperatur fald på jorden, på grund af skyggevirkningen.

Dannes særligt på jordens natside, og isen reflekterer derfor mest jordens stråling.


01-11-2015 14:44
Jakob
★★★★★
(9267)
­



@kulden-varmen


Jeg er ikke ekspert, og måske er det derfor, at jeg pirres lidt af dit spørgsmål.

Det er nok også min fejl, men jeg kan ikke engang finde dokumentation for, at der i det hele taget dannes tøris i atmosfæren.

De skriver i nedenstående, at tøris dannes ved ekspandering af flydende CO2, så jeg fristes umiddelbart til at spørge dig, hvem der dog kan tænkes at transportere en CO2 flaske helt derop bare for at lave tøris til din nye teori.



Kilde:
https://da.wikipedia.org/wiki/T%C3%B8ris
Tøris er kuldioxid i fast form, og fremstilles ved ekspandering af den flydende CO2. Dette foregår ved at lede det væskeformige kuldioxid ud af en tank med et tryk på 50 bar. Herefter vil væsken krystallisere og kan komprimeres til piller, blokke og andre former. Disse kan tjene flere formål såsom rengøring (tørisblæsning) eller nedkøling af levnedsmidler.

Der anvendes typisk beholdere af polystyren.

Ved atmosfærisk tryk har tøris en temperatur på 194,7 K (-78,5 °C) eller lavere.





­­




Deltag aktivt i debatten Tøris:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik