Klimadebat.dk | Dansk forum om klima og energi 

Oprettelse | Kodeord?
13. februar 2012, 05:52 English

Tyngdekraftens indvirkning på den Arktiske is

Debat > Klimavidenskab > Konsekvenser af klimaændringer > Tyngdekraftens indvirkning på den Arktiske is

26-07-2007 14:11Tyngdekraftens indvirkning på den Arktiske is
GLAR

Rank: 4/5
(1016)

Som bekendt er tyngdekraften lidt større ved polerne end ved ækvator, det får mig til at stille følgende spørgsmål til læserne:

Nordpolens is flyder i havvandet d.v.s. at tyngdekraften trækker mere i isen og at isen derved ligger dybere i vandet end den ville gøre hvis isen befandt sig ved ækvator.

Det må vel så logisk set betyde at vandstanden rent faktisk falder hvis nordpolen smeltede ?

Eller har jeg misforstået situationen.

Klima tips: Undgå sex i lukkede rum - du forgifter din partner med CO2
26-07-2007 16:01
Kosmos

Ingen avatar

Rank: 5/5
(2403)

Interessant spørgsmål - som vel idéelt burde besvares af 'vor fysiker'? smiley
Jeg vil dog mene, at dit postulat:

...isen derved ligger dybere i vandet end den ville gøre hvis isen befandt sig ved ækvator

- bør forkastes, idet du vist overser, at den højere, polære gravitation i samme grad ændrer isens og vandets vægtfylder!(?)
Redigeret d. 26-07-2007 16:05
26-07-2007 17:11
GLAR

Rank: 4/5
(1016)

Vi kan vel blive enige om at den is der allerede er flydende i havene ikke forhøjer vandstanden når den en gang med tiden smelter ?

Klima tips: Undgå sex i lukkede rum - du forgifter din partner med CO2
26-07-2007 17:39
Kosmos

Ingen avatar

Rank: 5/5
(2403)

Ja til det sidste - men ikke til, at polar(driv)isen 'stikker dybere'! smiley
Redigeret d. 26-07-2007 17:40

Send svar Nyt emne

Har du en holdning til dét, du lige har læst? Vi er altid på udkig efter flere aktive debattører og ser frem til, at du også bliver en del af debatten! Selv små indspark bidrager til en levende diskussion ...

Seneste debat

Gæsteafstemning

Information

Klummen

Nyt fra Ing.dk

Copyright © 2007-2012 Klimadebat.dk | Dansk forum om klima, energi og global opvarmning Klimadebat.dk på Facebook