Husk mig
▼ Indhold

Uanset holdning: Alle kan hjælpe klimaforskerne


Uanset holdning: Alle kan hjælpe klimaforskerne21-10-2017 23:53
Theis
★★☆☆☆
(150)
Jeg har været væk fra klimadebat.dk et stykke tid, men jeg antager, at der stadig er stor uenighed og få omvendelser


Men her kommer en ting, som vi alle, uanset holdning til klimaspørgsmålet, burde kunne være enige om at støtte - flere historiske vejrdata. Og det bedste - vi kan alle hjælpe med til at fremskaffe disse.

På hjemmesiden Zooniverse, der samler forskellige citizen science-projekter er der blevet opstartet et projekt, hvor alle kan hjælpe med at transkribere og herved digitalisere historiske vejrdata: https://www.zooniverse.org/projects/edh/weather-rescue

I første omgang er der tale om data indsamlet af tre mænd på Storbritanniens højeste bjerg, Ben Nevis, i årene 1883-1904 (i sig selv en ret interessant lille historie, der beskrives her på projektets hjemmeside). Men når dette projekt er færdigt, vil forskerne kaste sig over andre "glemte" vejrdatasæt.

Så hvis man kan lide at slå hjerne fra eller foretage meningsfulde overspringshandlinger, så er det bare med at komme i gang.
22-10-2017 23:22
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Sikke et super godt indlæg, og spændende, det vil jeg se på!

Og så din titel: "Alle kan hjælpe klimaforskerne", lyder utroligt fornuftigt.
23-10-2017 01:13
Kosmos
★★★★★
(5371)
...og spændende, det vil jeg se på!

- giv os en tilbagemelding, når du ved mere; jeg synes også, det lyder interessant, men for nogen tid siden meldte jeg mig til et arbejde med at oversætte et tekstbehandlingsprogram ('Open Office') til dansk, hvilket viste sig at være struktureret på så kompliceret/uoverskuelig vis, at jeg omsider måtte kaste håndklædet i ringen!


Så jeg gentager ikke spøgen uden at være rimeligt sikker på, at opgaven er rimeligt vel tilrettelagt!
Redigeret d. 23-10-2017 01:14
23-10-2017 09:43
crankProfilbillede★★★★★
(2454)
Historiske vejrdata er da meget lidt relevante i klimadebatten - vel nærmere med til at fjerne fokus fra de egentlige årsager.



.


23-10-2017 10:32
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Meget spændende projekt.

Specielt tidsrummet 1883-1904, som mangler detaljerede vejr-oplysninger.

Det er befriende at se data-arkene ikke er havnet hos HadCRUT (=NASA et al.).
(Jeg håber ikke Gavin Schmidt's eller Michael Mann's klima-soldater har meldt sig som hjælpere.. Just kidding.)

Perioden 1883-1904 er lige efter afslutningen på den kolde periode(Lille istid), der frøs Europa i mange år forinden.
Og der mangler solide ærlige data fra dette tidsrum.

Ingen forståelse af fortiden -> Ingen forståelse af fremtiden.

Tak for fin tråd, Theis. -Håber projektets fremgang postes her fremover.

Vh. Søren.
23-10-2017 10:50
Kosmos
★★★★★
(5371)
Historiske vejrdata er da meget lidt relevante i klimadebatten

- tvært om! Her én af årsagerne:



Bemærk, at disse 'justeringer' er udført inden for en periode på blot 9 år!
23-10-2017 13:01
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Theis skrev:


Så hvis man kan lide at slå hjerne fra eller foretage meningsfulde overspringshandlinger, så er det bare med at komme i gang.


Måske bedre at gøre Gud en tjeneste om søndagen, thi det kunne jo være hans uransagelige morskab, at lege med klimaet for at holde os beskæftiget med overspringende handlinger.

Nå enhver er jo salig i sin tro.
23-10-2017 22:37
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
crank skrev:
Historiske vejrdata er da meget lidt relevante i klimadebatten - vel nærmere med til at fjerne fokus fra de egentlige årsager.


Du skal da kende klimaets naturlige variation inden at du kan se hvordan CO2 virker
23-10-2017 23:00
Theis
★★☆☆☆
(150)
Tak for de pæne kommentarer.

@ Kosmos: Ang. spørgsmålet om projektet er veltilrettelagt, så må svaret helt klart være bekræftende. Der er en klar guide til hvordan man skal gøre, og der er ikke rigtigt nogle faldgrupper, som jeg er stødt på.

@ Søren: Ang. projektets fremgang - så skrider det vist meget pænt frem. Det fremgår af hjemmesiden, at 40 % af projektet er færdigt. Dette tal er dog ikke korrekt, da det blot indikerer, at 40 % af de tilbageværende dataserier er færdige. Således er alle data om nedbør allerede færdige. Projektlederen har således allerede begyndt en debattråd om, hvad næste skridt skal være, når dette første datasæt er afsluttet. Og der er meget at arbejde med:

A few people have wondered about how much other old weather data is out there waiting to be rescued.

The answer is: LOTS!

In the UK Met Office archives, there are large numbers of scanned documents from the UK and far beyond, e.g.: http://data.ceda.ac.uk/badc/corral/images/metobs/ for a small sample.

At the UK National Archives in London there are 6 million pages of logbooks from the Royal Navy's voyages all over the world between 1800-1990s - this is the ADM53 collection (http://discovery.nationalarchives.gov.uk/details/r/C1762). The vast majority of these remain unscanned - a project called oldWeather.org transcribed the 1914-1923 from this collection using volunteers.

The US NOAA archives have scanned images from all over the world - examples: ftp://ftp.ncdc.noaa.gov/pub/data/globaldatabank/daily/stage0/FDL/

This is a small fraction of what is out there. Other European countries also have archives, as do many other countries in the world. The ACRE initiative is trying to coordinate international efforts but remains very underfunded: http://www.met-acre.org/data-projects-and-regional-chapters

Han spørger derfor de frivillige:

The obvious question for us is: what next?

Is there enthusiasm for taking the next step and exploring other logbooks? If so, would you prefer to look at more UK data, or go further afield?

Mit svar var følgende:

I would support taking this project further. Not being from the UK, I have no particular preference for UK data. I would suggest that the next data is whatever you expert consider the most important to get digitalised - e.g. data that would fill the biggest gaps.
24-10-2017 09:11
crankProfilbillede★★★★★
(2454)
kulden-varmen skrev:
crank skrev:
Historiske vejrdata er da meget lidt relevante i klimadebatten - vel nærmere med til at fjerne fokus fra de egentlige årsager.


Du skal da kende klimaets naturlige variation inden at du kan se hvordan CO2 virker



Eh? Hvem har snakket om CO²?



.


06-11-2017 22:22
Theis
★★☆☆☆
(150)
Det nuværende projekt forventes at være færdigt inden for de næste 2-3 uger og det er nu blevet offentliggjort hvilke vejrdata, der vil indgå i næste runde:

I have also now received the complete PDF documents of the Met Office's Daily Weather Reports for the 1900-1910 period.
https://www.metoffice.gov.uk/learning/library/archive-hidden-treasures/daily-weather-reports and am building the "Weather Rescue 2" website with these. These documents contain twice daily undigitised observations from across Europe from Sweden & Finland in the north to Spain in the south, and from Ireland in the west to Germany in the east. These will give us a much broader view of the weather during this time.

Blandt observatonsstederne, der er inkluderet i dette datasæt, er Skagen og Fanø!

Her er et eksempel på dette datasæt
06-11-2017 23:14
Kosmos
★★★★★
(5371)
Her er et eksempel på dette datasæt

- det må jeg sige: Ser umiddelbart ret imponerende ud!
07-11-2017 08:38
John Niclasen
★★★★★
(6386)
@ Theis

Jeg har taget et kig på projektet. Jeg kan ikke umiddelbart se, om de digitale datasæt er til rådighed!?

Hvor ser man resultatet af arbejdet?
07-11-2017 11:41
Theis
★★☆☆☆
(150)
Hej John

Fra projektets FAQ:

Will the data be made available?
Certainly. As soon as it has been processed and checked, we will make the data freely available for anyone to use.


Så data bliver tilgængelige, når transskriberingen af alle data er færdig og man har sikret sig, at der ikke er nogle fejl.

På projektets blog skriver forskerne følgende:

Once we've rescued all the weather observations, what are we going to do with them?

The first step will be to publish the data as an academic paper. We will choose an open access journal such as Earth System Science Data or Scientific Data. As well as the pressure, temperatures, rainfall and wind observations, we will also produce estimates of the humidity, derived from the pressure and temperature observations.

We would welcome suggestions on how we might best acknowledge the contributions of all our volunteers in this publication.

Once the data is published we will send copies to the various international weather data archives such as ISPD (pressure), GHCN (rainfall, temperature), ISTI (temperature) and a new European initiative which is collecting all meteorological data. The UK Met Office will also put the data into its MIDAS data archive.

This will ensure the data is available as widely as possible for anyone to analyse and use. For example, the data will be incorporated into the next generation of UK climate observations (called UKCP18), the Berkeley Earth global temperature datasets, and the Twentieth Century Reanalysis.
07-11-2017 13:08
John Niclasen
★★★★★
(6386)
Tak, Theis! Så må man følge med og se, når det er færdigt.
07-11-2017 21:35
Theis
★★☆☆☆
(150)
Scientific American har skrevet en artikel om projektet og ikke mindst de småskøre folk, der indsamlede dataene i sin tid: "Slightly Crazy" 19th-Century Weathermen Who Braved Formidable Conditions Could Aid Climate Predictions

Og så er de første data offentliggjort, som alle kan download.
03-12-2017 21:44
Theis
★★☆☆☆
(150)
Citizen Science-projektet om transskribering af vejrdata fra Ben Nevis er nu færdigt - det tog kun 8 uger.

Her er nogle af de resultatmæssige højdepunkter fra disse vejrdata:


Highest rainfall in a 24-hour period: 210mm on 2/3 October 1890

Highest hourly rainfall: 33.1mm between midday and 1pm on 10 December 1884

Wettest month: 1228mm in December 1900

Driest month: 33.5mm in September 1894

Coldest temperature: -17.4C at 8am on 6 January 1894

Warmest temperature: 19.1C at 2pm on 28 June 1902

Average temperature on Ben Nevis summit: -0.3C

Average temperature in Fort William: 8.5C

Lowest pressure: 784.7mb at 8.30pm on 26 January 1884. This is almost certainly the lowest surface pressure ever recorded in the UK as routine measurements are no longer taken at the top of Ben Nevis. A weather station was recently installed on the mountain, but it is only temporary.


Det virker ikke som et specielt behageligt sted at opholde sig.

Næste projekt er allerede blevet startet op - og her er det UK Met Office's Daily Weather Reports med data fra det meste af Vesteuropa, der skal digitaliseres. I første omgang data fra perioden 1900-1910. BBC har en længere artikel om projektet.
Som følge af denne artikel er første del af denne nye runde allerede halvt færdigt efter 11 dage.




Deltag aktivt i debatten Uanset holdning: Alle kan hjælpe klimaforskerne:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Hvorfor sov klimaforskerne i timen?124-12-2019 19:23
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik