Husk mig
▼ Indhold

Udlandsgælden


Udlandsgælden01-03-2009 14:53
lybber
☆☆☆☆☆
(3)
Har lige et par spørgsmål ang. udenlandsgælden.
- Har Danmark ikke 2 udenlandsgælde?
- Og er den ene af de to ikke betalt tilbage for nogle år siden? Eller er de begge tilbagebetalte?
- Hvis den ene er tilbagebetalt, hvilken en af dem er det så? Og hvor "stammer" denne gæld fra?

På forhånd tak.

Mvh Lybber
02-03-2009 17:37
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Lybber
Tjohhh og nahhh. Dvs. ikke helt sikker på hvad du mener? Det er korrekt man har snakket om offentlig gæld til udlandet og privat gæld til udlandet. Men som helhed snakker man om udlandsgæld samlet set da det er den der påvirker valutabalancer og renteniveau i den sidste ende.

Mon ikke du forveksler statsgæld med udlandsgæld. Spørger fordi det man for et par år siden snakkede om var at udlandsgælden som del af statsgælden var væk. Dvs. ikke at den var tilbagebetalt fuldt ud, men blot at flere lande skyldte os penge end vi skyldte til andre lande. Dvs. netto var udlandsgælden væk.
Danmark har stadig gæld til udlandet og har stadig statsgæld den dag idag. Vi har de seneste år betalt heftigt af på vores gæld men kører p.t. på en kurs mod lige så heftig genetablering af den om en 10 års tid hvis vi ikke ændrer på vores samfundsstrukturer.

Se udgivelsen Statens lånetagning og gæld der årligt udgives af Nationalbanken. Her fra 2008.

i 2008 betalte vi 12 mia. kr i renter i forhold til 44 mia. kr i 1997. Dertil afdrog vi sidste år med 57 milliarder.



Her en ikke så optimistisk forventning udfra den vedtage 2015 politik der så er fremskrevet videre ud i tiden.


Mht. hvor gælden "stammer fra" vil jeg lige høre om du mener udlandsgæld eller statsgæld generelt?

Mvh.
Mikkel
09-03-2009 17:53
gødsbøll
☆☆☆☆☆
(3)
men vi har optaget lån for 173 Mia. så hvordan kan gælden falde i kurven. .....simpelthen fordi statens indeestående er registreret som rekordhøj 259 mia. ALDRIG set før.
09-03-2009 21:49
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Gødsbøll
Har ingen ide om det historiske i statens indestående men det virker umiddelbart sandsynligt du har ret i nyere tid (30 år) og måske i det hele taget. Dertil kan jeg såmænd også godt forstå din kommentar. Det er korrekt at vores gæld er højere end de 144 mia. kr. indikeret på grafen i mit forrige indlæg. Reelt er den 563 mia. kr., se evt. tabel 1.3.1. på side 17 i kilden jeg henviste til i tidligere indlæg.

Men fuldstændigt som din personlige netto-gæld er forskellen på hvad du har og hvad du skylder er det vel fair nok at korrigere for statens indeståender? Bemærk at der er et par årsager til "opsparingen". For det første er vi uden for Euroen (blot en konstatering ikke ment som negativ/positiv kommentar) hvilket betyder at vi som land oppebærer en valuta-risiko i højere grad end resten af EU. (højere risiko på kort sigt, på langt sigt mere mudret;) ). Uanset tanker om Euroen er det "rettidig omhu" at have kapital til rådighed til at opkøbe kroner internationalt skulle den komme under pres.
Et andet perspektiv er et alment opsparingsperspektiv. Vi har en demografisk udfordring de næste 10-15 år i DK som vil kræve flere penge hvert år end vi producerer de enkelte år. Dvs. enten skal vi have sparet penge op eller stifte ny gæld til den tid.

Dine 173 Mia. kr. kunne jeg ikke lige magte at finde. En henvisning evt.?

Mvh.
Mikkel
10-03-2009 21:25
gødsbøll
☆☆☆☆☆
(3)
Hej Mikkel
De 173 Mia. er diff fra Indestående 07 til 08 (173.3) s.125 i Kilden. På side 124 fodnote 3 frem går det at Statens Konto ultimo 2008 indeholdt 26 Mia. Hvad der så er forskel på Indestående og konto har jeg endnu ikke kunne finde ud af !!??

Så, - hvordan kan Indestående stige 173 Mia. .....og bruttogæld kun stige 92 Mia.(s125)?????
For at undersøge sagen nærmere har jeg kigge et på følgende dok. :http://www.nationalbanken.dk/DNDK/Publikationer.nsf/side/SoS20090223TT/$file/sos20090223tt.pdf

De 173(172,6) Mia. er også et udtryk for Statens nettofinanseringdbehov 08(tab.2)

Afdragene(tab.1 på 64.2 Mia.) er så vidt jks. ikke fratrukket Indestående(tab.2ogtab.3)?????? og hvis de bliver, ændre regnestykket sig noget(for ikke at nævne fodnoten)!!!

med Afdrag statsgæld = 259 Mia. (altså en stigning!!!!)
med fodnoten - statsgæld = 426 Mia.

Klart det er fornuftigt at spare op, men hvis det kun er fiktivt sååååå !?!

Glæder mig til at høre om du kan finde hovede og hale i dette!!
god arbejdslyst!
kristian
13-03-2009 00:23
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Kristian
Vil da gerne forsøge med hovedet og halen men kan sagtens se din undren og har ikke et umiddelbart svar. Du må dog lige vente et par dage eller mere inden jeg har tid til at forsøge at støve den del af min makroøkonomi af.

Mvh
Mikkel




Deltag aktivt i debatten Udlandsgælden:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik