Husk mig
▼ Indhold

Udpegning af risikoområder ved oversvømmelser


Udpegning af risikoområder ved oversvømmelser23-08-2012 15:35
kfl
★★★★★
(2167)
Miljøministeriet har fået udarbejdet Forlsag til udpegning af risikoområder..., hvor man har identificeret områder med en potentiel oversvømmelsesrisiko.

Der er tale om et stykke imponerede arbejde , som fortjener ros.

Se side 90 og 91 for en oversigt over risikoområderne.

Den størst risko ved oversvømmelser målt i kr er Tårnby-Dragør og Køge Bugt med henholdsvis ca 7500 / 4000 adresser og med henholdsvis en akkumuleret ejendomsværdi på 30 / 15 milliarder - global opvarmning eller ej.

Der er desuden en masse information om storme og oversvømmelser.


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 23-08-2012 15:39
RE: Kystdirektoratet02-01-2014 13:18
kfl
★★★★★
(2167)
Der er foretaget en opdatering af ovennævnte publikation:

Endelig udpegning af risikoområder for oversvømmelse fra vandløb, søer, havet og fjorde(december 2011)

Jeg er lidt skuffet over at ingen har kommenteret denne publikation til trods for vigtigheden af denne uanset om man mener, at vi har et klimaproblem eller ej.
02-01-2014 14:05
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Jeg synes det er et spændende stykke arbejde, som mange kommuner vil kikke på og begynde at lave diverse tiltag for at minimere tab under ekstremvejr's begivenheder.

Men en stigende vandstand vil oversvømmelseshyppigheden stige, og derved også berørte områder.

Eksempelvis er man i Aarhus (hvor jeg sidder) ved at bygge en sluse ved havnen, så man kan undgå at salt vand løber ind. Ved Bodil-højvandet strømmede en del salt vand helt ind i Brabrand Sø.

Men sluse og pumpe til at håndtere 20 m3/s vil man fremover kunne lukke havet ude og stadig hunne tømme åen for vand under stor vandføring.

Noget jeg undrer mig over er at folk vælger at bo udsatte steder (og gerne betaler meget for det), og samtidig forventer erstatning hver gang deres grund oversvømmes. Men det er man også begyndt at tænke på. Det kan være man bliver nød til at sløjfe nogen sommerhusområder og evt. landsbyer. (se evt. http://da.wikipedia.org/wiki/Rungholt)


~thomas wernberg
RE: Risikoområder/Roskilde/isefjord02-01-2014 14:31
kfl
★★★★★
(2167)
Hej sg17a

Jeg bor selv i Nordsjælland, ca. 41 meter over havoverfladen og vil ikke blive berørt af evt. stormfloder på nær, at mine indkøb i Hornbæk kan blive udfordret. Til gengæld er jeg udsat fra kraftig vind fra SV og NV. Når det rigtigt går for sig, lyder det som om, at der står en brølende løve ved husgavlen. Larmen fra brændingen kan også høres.

Roskilde Fjord og Isefjord er ikke med i risikoområderne på linje med mange andre områder. Det er gået helt gnidningsfrit, at de er blevet udelukket uden nogen debat ! Nogle beboere i Frederikssund, Jyllinge, Holbæk og Roskilde har uden sværdslag/sandsække/dæmninger sagt farvel til deres boliger ! Ære være de mange som må opgives !

Ganske utroligt, at man ikke har udbedt sig om begrundelser for udelukkelsen, men det skyldes nok at ingen har haft kendskab til den omtalte rapport.

Forhåbentlig kan klimadebat bringe emnet på dagsordenen !

Med hensyn til Rungholt vil jeg henvise til Ib Gram-Jensen:Stormfloder(1991),DMI. Denne forfatter har meget mistro til kilden til stormfloder i Sønderjylland, Slesvig-Holsten etc., nemlig Johannes Mejer inklusiv kort og beretninger.
Redigeret d. 02-01-2014 14:53
02-01-2014 23:13
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Johannes Mejers kort er måske mest fantasi. Men historie om Rungholt er ikke urimelig. Man kan tænke sig at der opstået et lag kviksand under hele området, så jorden er blevet flydende. Så skal der jo ikke så meget bølger til. Og den flydende jord øger vandets vægtfylde og øger vandstanden.




Deltag aktivt i debatten Udpegning af risikoområder ved oversvømmelser:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Oversvømmelser i Tyskland1330-05-2023 18:52
Klimaændringer og oversvømmelser - et folkesundhedsproblem ?419-10-2015 13:38
Bogense, stormfloder og udpegning af risikoområder026-07-2015 14:43
Oversvømmelser i England - bæver er sagen313-02-2014 17:59
Artikler
Oversvømmelser
Havstigninger og oversvømmelser (Bionyt: 500 svar om klima)
NyhederDato
Australske oversvømmelser fødes af ekstrem havvarme13-01-2011 06:58
Store byer trues af oversvømmelser05-11-2010 14:15
Helt villakvarter rives ned på grund af oversvømmelser27-03-2009 06:59
SMS advarer om oversvømmelser i Greve17-03-2009 05:14
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik