Husk mig
▼ Indhold

Usædvanlig sommer skyldes lav solaktivitet?


Usædvanlig sommer skyldes lav solaktivitet?16-08-2018 23:23
jacobfrederiksen_ikast
☆☆☆☆☆
(25)
Jeg kan absolut ikke lade være at skele til solen, efter en sommer med så fastlåst et mønster, hvor jetstrømmene har splittet over Danmark med det ene højtryk efter det andet.

I 2018 har vi for alvor set en kraftig reduktion af antallet af solpletter samtidig med, at den geomagnetiske aktivitet er meget faldende. Det er påfaldende, at en kraftig stratosfærisk opvarmning splittede Polar Vortex i februar og vendte rundt på vejrmønsteret efter en mild vinter. Vinterkulden fik for alvor grebet om Nordeuropa og Danmark i slutningen af februar og marts - og siden har foråret og senest sommeren været under indflydelse af højtryk efter højtryk med usædvanlig varmt vejr. Overvejende med vinde fra mellem nordlige og østlige retninger - kortvarigt fra sydøst med hedebølge til følge.

Det er påfaldende, at sidst vi havde en historisk opvarmning af stratosfæren, der fandt sted i januar 2009, ligeledes havde meget lav solaktivitet. Efterfølgende var foråret og til dels sommeren varm og solrig.

Flere forstyrrelser/opvarmninger i stratosfæren fulgte vintrene efter og lagde dele af Europa i dybfryseren.

Det er interessant, for hvis lav solaktivitet, hvorved kosmiske stråler fører til svækkede jetstrømme og skubber til polarhvirvlen samt resulterer i lave skyer, der afkøler oceanerne, så giver det mening med den udvikling, vi har været vidne til på den nordlige halvkugle siden februar.

Sudden Stratospheric Warming (SSW) indtrådte i februar - knap 2 uger efter ramte hård vinterkulde Europa: http://www.wetterzentrale.de/maps/archive/2018/cfsr/CFSR_1_2018022718_2.png

Herefter har højtrykket uafbrudt domineret i samme områder over Skandinavien frem til august og resulteret i varmt og usædvanlig solrigt vejr i ualmindelig lang tid. Det er også interessant, at havet i Nordatlanten før SSW'en satte ind, var varmere end normalt: https://www.ospo.noaa.gov/data/sst/anomaly/2018/anomnight.1.1.2018.gif

I løbet af foråret og sommeren blev Nordatlanten afkølet med flere grader: https://www.ospo.noaa.gov/data/sst/anomaly/2018/anomnight.7.2.2018.gif

Golfstrømmen er svagere end i 1600 år - og solaktiviteten er på laveste niveau i mere end 100 år.

For mig at se skyldes denne usædvanlige sommer ikke global opvarmning, men konsekvensen af en stratosfærisk opvarmning i februar forårsaget af lav solaktivitet. Det er påfaldende, at de processer, vi har set de sidste 6 måneder stemmer med beskrivelsen af lav solaktivitet; SSW svækkede og splittede jetstrømmene, mens lave skyer afkølede Nordatlanten usædvanlig hurtigt. Alt dette skete lige efter hinanden. Der må være noget her, der ringer


Der må snart komme mere fokus på dette område, for det bliver også ekstremt spændende at følge de kommende vintre, hvis der virkelig er noget om solaktiviteten og dens indflydelse på det regionale vejr på nordlige breddegrader. Så bør vi se sandsynligheden for blokerings-mønstre ved Grønland stige med potentiale for vinterkulde i Nordeuropa.
Redigeret d. 16-08-2018 23:34
16-08-2018 23:55
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
jacobfrederiksen_ikast skrev:
Jeg kan absolut ikke lade være at skele til solen, efter en sommer med så fastlåst et mønster, hvor jetstrømmene har splittet over Danmark med det ene højtryk efter det andet.

I 2018 har vi for alvor set en kraftig reduktion af antallet af solpletter samtidig med, at den geomagnetiske aktivitet er meget faldende. Det er påfaldende, at en kraftig stratosfærisk opvarmning splittede Polar Vortex i februar og vendte rundt på vejrmønsteret efter en mild vinter. Vinterkulden fik for alvor grebet om Nordeuropa og Danmark i slutningen af februar og marts - og siden har foråret og senest sommeren været under indflydelse af højtryk efter højtryk med usædvanlig varmt vejr. Overvejende med vinde fra mellem nordlige og østlige retninger - kortvarigt fra sydøst med hedebølge til følge.

Det er påfaldende, at sidst vi havde en historisk opvarmning af stratosfæren, der fandt sted i januar 2009, ligeledes havde meget lav solaktivitet. Efterfølgende var foråret og til dels sommeren varm og solrig.

Flere forstyrrelser/opvarmninger i stratosfæren fulgte vintrene efter og lagde dele af Europa i dybfryseren.

Det er interessant, for hvis lav solaktivitet, hvorved kosmiske stråler fører til svækkede jetstrømme og skubber til polarhvirvlen samt resulterer i lave skyer, der afkøler oceanerne, så giver det mening med den udvikling, vi har været vidne til på den nordlige halvkugle siden februar.

Sudden Stratospheric Warming (SSW) indtrådte i februar - knap 2 uger efter ramte hård vinterkulde Europa: http://www.wetterzentrale.de/maps/archive/2018/cfsr/CFSR_1_2018022718_2.png

Herefter har højtrykket uafbrudt domineret i samme områder over Skandinavien frem til august og resulteret i varmt og usædvanlig solrigt vejr i ualmindelig lang tid. Det er også interessant, at havet i Nordatlanten før SSW'en satte ind, var varmere end normalt: https://www.ospo.noaa.gov/data/sst/anomaly/2018/anomnight.1.1.2018.gif

I løbet af foråret og sommeren blev Nordatlanten afkølet med flere grader: https://www.ospo.noaa.gov/data/sst/anomaly/2018/anomnight.7.2.2018.gif

Golfstrømmen er svagere end i 1600 år - og solaktiviteten er på laveste niveau i mere end 100 år.

For mig at se skyldes denne usædvanlige sommer ikke global opvarmning, men konsekvensen af en stratosfærisk opvarmning i februar forårsaget af lav solaktivitet. Det er påfaldende, at de processer, vi har set de sidste 6 måneder stemmer med beskrivelsen af lav solaktivitet; SSW svækkede og splittede jetstrømmene, mens lave skyer afkølede Nordatlanten usædvanlig hurtigt. Alt dette skete lige efter hinanden. Der må være noget her, der ringer


Der må snart komme mere fokus på dette område, for det bliver også ekstremt spændende at følge de kommende vintre, hvis der virkelig er noget om solaktiviteten og dens indflydelse på det regionale vejr på nordlige breddegrader. Så bør vi se sandsynligheden for blokerings-mønstre ved Grønland stige med potentiale for vinterkulde i Nordeuropa.



Klåge Åge



.


17-08-2018 00:05
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Interessant indlæg Jacob, som altid


Frank Lansener har også fremhævet det argument med solens aktivitet svækker jetstrømmende i denne tid. Det kan være han selv kan bidrage med mere her.

Mvh.
17-08-2018 19:39
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
@crank
jacobfrederiksen har ikke skrevet herinde i fire år. Det er ikke ok at byde ham velkommen tilbage på den måde.

Jeg håber, du vil bidrage med dine interessante indlæg på Klimadebat.dk, Jacob. Har slettet dubletten i forummet Vejret.
17-08-2018 23:12
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
branner skrev:
@crank
jacobfrederiksen har ikke skrevet herinde i fire år. Det er ikke ok at byde ham velkommen tilbage på den måde.

Jeg håber, du vil bidrage med dine interessante indlæg på Klimadebat.dk, Jacob. Har slettet dubletten i forummet Vejret.



Branner >

For mig er Klimadebat.dk et enestående panel af benægtere og dermed det mest oplagte sted at sætte ind og kæmpe imod fortrængning, som, i mine øjne, er den største trussel imod planeten.
Lige så vigtigt er det, for mig, at påvise det kapitalistiske systems destruktive ageren.

Her kommer der jo den ene Klåge Åge efter den anden og postulerer, at planetens endeligt skyldes solen. Eller at GW slet ikke findes. Eller nok ikke er så slemt her hos os.

Og så er det, at jeg tager de midler i brug, jeg skønner mest effektive. Fordi, for mig skal der være en mening med det, jeg gør.

Sorry hvis jeg vækker ubehag hos nogen; men det var egentlig hensigten.



.


18-08-2018 00:20
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
branner skrev:
@crank
jacobfrederiksen har ikke skrevet herinde i fire år. Det er ikke ok at byde ham velkommen tilbage på den måde.

Jeg håber, du vil bidrage med dine interessante indlæg på Klimadebat.dk, Jacob. Har slettet dubletten i forummet Vejret.


Vel sagt Branner, og det længe siden man har hørt dig reagere på den slags, hvad manden selv går rundt og tænker kan være lige meget, det blot sørgeligt for personen selv, men for debatten er det spild af tid for os alle sammen.

Men hvis der skal gøres noget ved spam herinde, kræver det at du markere dig noget mere og håndhæver retningslinjerne, det nemt at skildre spam fra det andet.

Klimadebat.dk kan godt blive seriøs, hvis man håndholder visse retningslinjer.

Mvh
18-08-2018 00:54
Michael-VejretVendsyssel
☆☆☆☆☆
(17)
Ja det er godt at se nogle fornuftige indlæg som Jacobs. I stedet for den sædvanlige messen om pludselige klimakatastrofer fra alarmister, der straks skal bruge alle typer vejrbegivenheder som bevis for at der er "et eller andet galt" med planetens klimasystem.. Jeg er selv gået videre med at undersøge Solens indflydelse på vort klima, da jeg for længst har ladt Co2 klimateorien være der hvor den hører til - nemlig i hovedet på fanatikere. Eller som glaciolog Villi Dansgaard kaldte dem - katastrofikere. Og efter alle disse katastrofikeres pseudovidenskab, er der netop brug for at få rettet op på klimavidenskaben, da Co2 hysteriet har ødelagt megen ordentlig forskning og troværdige data.
18-08-2018 07:16
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Michael-VejretVendsyssel skrev:
Ja det er godt at se nogle fornuftige indlæg som Jacobs. I stedet for den sædvanlige messen om pludselige klimakatastrofer fra alarmister, der straks skal bruge alle typer vejrbegivenheder som bevis for at der er "et eller andet galt" med planetens klimasystem.. Jeg er selv gået videre med at undersøge Solens indflydelse på vort klima, da jeg for længst har ladt Co2 klimateorien være der hvor den hører til - nemlig i hovedet på fanatikere. Eller som glaciolog Villi Dansgaard kaldte dem - katastrofikere. Og efter alle disse katastrofikeres pseudovidenskab, er der netop brug for at få rettet op på klimavidenskaben, da Co2 hysteriet har ødelagt megen ordentlig forskning og troværdige data.


Tak for morgensangen, eller måske nærmere vejrudsigten

I dette forum er der flere, der tror som din sang ovenfor, men desværre er der ingen, der kan komme med nogen dokumentation fra nogen kilder, der er seriøse.
Henvisninger til olieindustriens talerør er typisk anvendt.

Så hvorfor er det, at den lavere solaktivitet har ført til, at varmefordelingen er ændret, så Arktis er afkølet og den øvrige del af den nordlige halvkugle opvarmet, men den globale middeltemperatur er ikke faldet?
Og hvad er iøvrigt årsagen til de sidste 100 års opvarmning?
Altså mens solaktiviteten er faldende i disse år?
Hvis ikke du kan komme med en seriøs forklaring, så må vi forlade teorien om, at de seneste 100 års opvarmning ikke skyldes primært ændringer i solen aktivitet.
Og altså desværre henvise til den seriøse forskning, der er ganske enige i, at menneskwskabt opvarmning gennem ekstrem afbrænding af kul, olie og gas er den eneste seriøse teori, der til dato er fremlagt for de voldsomme klimaændringer, der er i deres begyndelse i disse årtier.
Også selvom du ikke lige kan se det på vejrudsigten idag

Mvh Niels
Redigeret d. 18-08-2018 07:23
18-08-2018 07:24
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Hej Branner.
Dejligt at du endelig viser karakter - Crank har hele tiden bildt sig ind,at han går dit ærinde ved at forsøge at fjerne skribenter fra Klimadebat.dk,som har en anden klima- og politisk observans end ham selv.
18-08-2018 14:04
Michael-VejretVendsyssel
☆☆☆☆☆
(17)
Kjeld Jul skrev:
Hej Branner.
Dejligt at du endelig viser karakter - Crank har hele tiden bildt sig ind,at han går dit ærinde ved at forsøge at fjerne skribenter fra Klimadebat.dk,som har en anden klima- og politisk observans end ham selv.


Enig.
Nu var jeg med på TV2 Vejrets vejrdebat, hvor nogle fanatikere ødelagde debatten og gik amok når man ikke havde deres klimaholdning. Og derfor er jeg ikke med på TV2 vejrets FB udgaven, netop fordi at debatten bliver "rådden" fordi de ikke kan tolerere andres mening - de minder nærmere om det jeg kalder klimanazister.
Ok de kommer med deres facts som de har fundet på IPCC's AR rapporter, hvilke jeg ikke giver en 50 øre for.

Kunne de så gøre det på en ordentlig måde, men det ender altid med, at man er en benægter, konspirationsteoretiker, Struds, fortrænger
og meget mere. Selv en kendt meteorolog, med egen klimaformidling, var på gaden og kalde en for rygklapper - hvad er de selv når de sidder i deres lille rundkreds og og klapper hinanden på ryggen og er enig om at vi skal gå i panik nutidens klima, når man kan se tilbage på endnu voldsommere klimaer. Men de stirrer sig blind på Co2'en som om den har lukket ned for deres hjerner.

Engang ville jeg med glæde debattere klima, og fremlægge mine holdninger, men man fik hurtigt lært at en anden klimaholdning betød at man nærmest blev behandlet som i det gamle DDR. Jamen vi har da demokrati - man må mene hvad man vil uden chikane. NEJ DET MÅ MAN IKKE - så blev man svinet til og chikaneret. Ja de opførte sig tit som en flok stenkastende besættere, som blot burde lukkes inde - nå nej de har jo ret til at sige hvad de vil. Det er bare ikke lige vejen frem hvis de vil tages alvorligt.


Nu er jeg så mere interesseret i vejr, men selv de ting skulle de klimaforskrækkede ind og ødelægge - når han ikke har den "rigtige" klimaholdning, så har han heller ikke forstand på vejr. Og sådan er det hele vejen igennem. Men heldigvis er jeg svær at ryste og bruger ikke længere tid på at skændes med klimaforskrække, men fortsætter ufortrødent med min holdning m.h.t. klimaet.


Læg mærke til de reaktioner der kommer på dette indlæg. Der bliver nok heller ikke lagt fingre imellem når det gælder fordømmende kritik - det slår aldrig fejl når det gælder de klimaforskrækkede.


M.v.h.
P.S. Moderator behøver ikke at "skælde ud" Jeg skriver ikke mere herinde på Klimadebat.

Redigeret d. 18-08-2018 14:10
18-08-2018 14:16
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
For at vende lidt tilbage til trådens emne. Så der faktisk udkommet en ny undersøgelse, der konkludere at solen netop har en betydelig effekt på atmosfærens luftstrømningsmønster som Jacob fint beskriver det.


Den fulde rapport kan læses her:

https://www.nature.com/articles/s41598-018-22854-0


Der mange måder hvorpå solen påvirker vort klimasystem. Spændene at følge.
18-08-2018 14:22
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Fint, Michael, at du bare skriver din egen holdning og skrider.

Det virker som du mere har brug for at få afløb for dine frustrationer og ikke gider debattere seriøst.

Så det udestår stadig at få fakta på bordet omkring hvordan solen kan stå for de sidste 100 års opvarmning.
Jeg tænker det må være en and i og med at der ingen videnskabelig dokumentation er kommet frem?
Hvis ikke det kommer, ja, så er det jo en and

Det meste seriøse forskning viser det samme.
Mvh Niels
18-08-2018 14:43
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
christian-roskilde skrev:
For at vende lidt tilbage til trådens emne. Så der faktisk udkommet en ny undersøgelse, der konkludere at solen netop har en betydelig effekt på atmosfærens luftstrømningsmønster som Jacob fint beskriver det.


Den fulde rapport kan læses her:

https://www.nature.com/articles/s41598-018-22854-0


Der mange måder hvorpå solen påvirker vort klimasystem. Spændene at følge.


Stor respekt for det arbejde, du gør, Christian.
Ja, det er meget interessant, og den svære opgave ser ud til at være, at finde ud af, hvilke kilder påvirker hvornår og hvor meget.
Mvh Niels
18-08-2018 15:52
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Det er en interessant undersøgelse du henviser til Christian.
Flere og flere studier peger hen på en betydelig større indflydelse fra Solen på Jordens klima, hidtil har de fleste CO2 forskere arrogant afvist en sådan påvirkning via Solens magnetiske stråling - det er dejligt at flere og flere forskere har ændret mening.
Det bliver interessant at følge den globale temperatur de næste årtier - det er vel mere et spørgsmål, hvor meget temperaturen falder?
18-08-2018 16:54
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Falder ?
Det er der flere, der har påstået igennem de sidste 20 år. Årsagerne har skiftet lidt frem og tilbage.
Men kendetegnende for dem, der har påstået det, har vel været, at de ikke var forskere, og måske derfor blot havde lidt svært ved at forstå indholdet i de videnskabelige rapporter.
Men lad os da endelig få rapporterne på bordet, hvor der tales om faldende globale temperaturer i 2020 og 2030erne under et hastigt stigende CO2 niveau i atmosfæren.
Det bliver interessant at se, hvor mange Kjeld Jul kender til.
Mvh Niels
Redigeret d. 18-08-2018 16:55
18-08-2018 17:04
Daniel Lundgaard
☆☆☆☆☆
(2)
Jeg læser da lige Christian.

Nu læste jeg forleden fra DTU, at kosmisk stråling ioniserer atmosfærens partikler i højere grad end når den kosmiske stråling blæses væk af solstorme. Soludbrud ville midlertidigt sænke skydannelse pga. dog kortvarig, men mindsket dannelse af aerosoler. Det synes jo bl.a. umiddelbart at være interessant.

Lidt off topic i forhold til holdning og "klima holdninger". Fysik eller vejret har jo ikke en holdning eller mening og derfor har jeg svært ved at forholde mig til, at meninger og holdninger fylder så meget i debatter om klima og vejr, som om det var politik og ikke fysik. Jeg har lidt nogle indtryk af en politisk debat. Jeg har ret svært ved at forstå at der bliver hæftet så meget ved holdninger og meninger, frem for data og fysik. Jeg tager muligvis og forhåbentlig fejl i det store billede ved det indtryk, da det bare er mit førstehånds indtryk ved at have skelet mere til åbne debatter i den senere tid.
Vh. Daniel
Redigeret d. 18-08-2018 17:10
18-08-2018 17:06
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Var det ikke 0,3 grader de globale temperaturer faldt under den lille istid?
Måske der i en periode med faldende solaktivitet vil ses en stangnation i stigningen i de globale temperaturer, men det vil være en sovepude i og med at solen vender tilbage til fuld styrke igen, og så kommer en forsinket stigning til det tidspunkt.
Men der skal nok være konspirations formidlere, der vil brygge alverdens historier sammen om pauser, om CO2 niveauer der stiger uden det kan ses i globale temp osv.
Mvh Niels
18-08-2018 18:25
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Daniel Lundgaard skrev:
Jeg læser da lige Christian.

Nu læste jeg forleden fra DTU, at kosmisk stråling ioniserer atmosfærens partikler i højere grad end når den kosmiske stråling blæses væk af solstorme. Soludbrud ville midlertidigt sænke skydannelse pga. dog kortvarig, men mindsket dannelse af aerosoler. Det synes jo bl.a. umiddelbart at være interessant.


Den bedst kendte faktor for soles påvirkning af klimaet er variationer af solens totale indstråling, TSI, dens påvirkning som meget tyder på det er minimal. Men trods det har man i paleodata fundet gode korrelationer mellem klimaet på jorden og variationer af kosmologiske isotoper som Beryllium-10 og Kulstof-14. Derfor må der være andre måder hvorpå solen udøver sin indflydelse på klimasystemet, og der kommet en række spændene teorier.

Lidt off topic i forhold til holdning og "klima holdninger". Fysik eller vejret har jo ikke en holdning eller mening og derfor har jeg svært ved at forholde mig til, at meninger og holdninger fylder så meget i debatter om klima og vejr, som om det var politik og ikke fysik. Jeg har lidt nogle indtryk af en politisk debat. Jeg har ret svært ved at forstå at der bliver hæftet så meget ved holdninger og meninger, frem for data og fysik. Jeg tager muligvis og forhåbentlig fejl i det store billede ved det indtryk, da det bare er mit førstehånds indtryk ved at have skelet mere til åbne debatter i den senere tid.
Vh. Daniel


Vi har haft det oppe og vende tidligere, og jeg helt enig med dig i at klimaet ikke har en ''holdning'' og der også gået en kende for meget politik og ideologi i klimadebatten til hvad jeg bryder mig om.

Men vil dog mene en del i disse debatter har mere travlt med og gå efter personen, prøve og finde skjulte formodet motiver hos andre, hvor man så sider og smider med mudder i en uendelighed. Her minder debatten til en forveksling ikke så lidt om en politisk debat. Hvis vi går efter substansen og dropper personen, så kunne man komme langt, men har delvist opgivet den tanke.

Prøv selv og se hvordan det kørt af sporet i denne tråd igen. Orker ikke kommentere mere på det. Hvis nogle har noget til substansen og emnet er tilfreds, hvis nogle vil bruge tid på min eller andres person, så spilder man sin egen og min tid.


God aften til dig Daniel.

Mvh.
Redigeret d. 18-08-2018 18:27
18-08-2018 19:17
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Niels K Sørensen skrev:
Falder ?
Det er der flere, der har påstået igennem de sidste 20 år. Årsagerne har skiftet lidt frem og tilbage.
Men kendetegnende for dem, der har påstået det, har vel været, at de ikke var forskere, og måske derfor blot havde lidt svært ved at forstå indholdet i de videnskabelige rapporter.
Men lad os da endelig få rapporterne på bordet, hvor der tales om faldende globale temperaturer i 2020 og 2030erne under et hastigt stigende CO2 niveau i atmosfæren.
Det bliver interessant at se, hvor mange Kjeld Jul kender til.
Mvh Niels

Den globale temperatur er da lige nu faldende uden at man kan pege på en årsag,hverken La Nina eller større vulkanudbrud, som under tidligere perioder med faldende temperatur - mon årsagen kan være mindre solaktivitet.?
Redigeret d. 18-08-2018 19:46
18-08-2018 19:58
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Kjeld Jul, jeg har søgt efter undersøgelser, der skulle se på kombinationen af øget CO2 og lavere solaktivitet i de næste årtier.
De findes som det også ses af dit svar åbenbart ikke.
Mvh Niels
18-08-2018 22:39
jacobfrederiksen_ikast
☆☆☆☆☆
(25)
1984: Stratosfærisk opvarmning/split: https://modeles.meteociel.fr/.../1984/archivesnh-1984-2-24-0-...

Tør sommer

Vinteren 1984/85: Kold og snerig

1995: Stratosfærisk opvarmning/split: https://modeles.meteociel.fr/.../.../archivesnh-1995-2-2-0-4.png

Tør og varm sommer

Vinteren 1995/96: Kold og snerig

2009: Stratosfærisk opvarmning/split: https://modeles.meteociel.fr/.../2009/archivesnh-2009-1-21-0-...

Solrig og varm sommer

Vinteren 2009/10: Kold og snerig

Alle ovenstående episoder har tilfælles, at en stratosfærisk opvarmning/split efterfølgende har resulteret i fastlåste mønstre med svækkede jetstrømme og konsekvensen af tørre forhold. Det er påfaldende, at alle episoder er forbundet med en kraftig reduktion af antallet af solpletter. Og derfor er det ekstrem spændende at forske på dette område.

Nu står vi igen efter et markant fald i solaktiviteten i 2018 med endnu et stratosfærisk split, som har givet en lang, tør og varm sommer, inden vinteren langsomt nærmer sig. Det er jo ikke blot solaktiviteten, der er godt korreleret med vintrene i Nordeuropa og NAO - men lige så godt er forholdene mellem meget lav solaktivitet og stratosfæriske opvarmninger eller forstyrrelser af Polar Vortex stærkt korreleret med hinanden.
RE: Kobling mellem CO2/solen og stratosfæren18-08-2018 23:37
jacobfrederiksen_ikast
☆☆☆☆☆
(25)
Vi antager, at temperaturen i stratosfæren er afkølet siden 1970, mens troposfæren er opvarmet, grundet stigningen af CO2-koncentrationen, hvilket korrelerer med opvarmningen af middeltemperaturen.

Derefter er det værd at bemærke, at vi inden for de sidste 10 år har haft to rekordagtige Sudden Stratospheric Warming Split Events - nemlig i henholdsvis januar 2009 og februar 2018. Tilfælles er, at vi ved begge situationer havde en kraftig reduktion af solpletter. Vi har laveste solaktivitet i omkring eller mere end 100 år. Dvs. gennemsnitstemperaturen i stratosfæren er faldet grundet stigningen af CO2 - men hyppigheden af kraftige opvarmnings-events er steget grundet lavere solaktivitet? Hvad har så størst indflydelse på stratosfæren? Opvarmnings-hændelser/splits af Polar Vortex er steget inden for de sidste 10 år samtidig med, at solaktiviteten er faldet. Hvad har så størst indflydelse på stratosfæren? CO2 eller lav solaktivitet?

Hvis solaktiviteten påvirker det regionale klima på nordlige breddegrader, så må man gå ud fra, at sandsynligheden for flere og kraftige opvarmnings-events vil blive større med tiden med kortere mellemrum, uafhængigt af stigningen af CO2-koncentration, vurderet ud fra, at solaktivitetens kommende cykler falder yderligere. Det er sådan, jeg umiddelbart ser det - og så vil det øge sandsynligheden for flere koldluftsfrembrud, der bliver flyttet fra Arktis til Europa om vinteren sammenholdt med isafsmeltningen som et resultat af faldende solaktivitet trods middeltemperaturen kan stige på jorden.

Det er sådan, jeg forstår de forskellige mekanismer. CO2 har en vis andel af opvarmningen, mens solaktivitet står for den anden del. På den måde påvirker de klimaet globalt eller regionalt på hver sin måde - og faldende solaktivitet bør kunne få temperaturstigningen i Europa og USA til at blive betydelig reduceret eller måske endda til at falde, hvis lavere solaktivitet virkelig hænger sammen med, at Polarhvirvlen over Arktis bliver oftere forstyrret, som svækker jetstrømmene i nær fremtid? Alt dette står uklart, men er godt korreleret med vintrene i ny tid.

Det er et mysterium - og derfor er det ekstremt spændende som vinterelsker at forske i solaktivitet og dens mulige påvirkning, når der er så klare korrelationer mellem stratosfæriske opvarmninger, kolde vintre og lav solaktivitet. Det giver et håb og tro på, at disse vintre hyppigere kan vende tilbage på vore breddegrader.
Redigeret d. 19-08-2018 00:01
19-08-2018 08:36
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Hej Jacob.
En interessant hypotese og nogle spændende betragtninger, du her beskriver særdeles medrivende.
De næste årtier vil besvare mange spørgsmål om klimaet og dets tendens.
19-08-2018 09:24
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Et nyt studie viser at temperaturen i Østersøområdet i middelalderen fra 950 til omk. 1250 var den samme som idag.
Dengang led Østersøen også i perioder af iltmangel.
Temperaturen var så høj ,at der blev dyrket vin i Mecklenburg-Vorpommerb ved Østersøen.
Dengang må Solen have spillet en afgørende opvarmnings rolle
19-08-2018 09:55
Kosmos
★★★★★
(5371)
Et nyt studie viser at temperaturen i Østersøområdet i middelalderen fra 950 til omk. 1250 var den samme som idag...

- har du en henvisning?
19-08-2018 11:12
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Kosmos skrev:
Et nyt studie viser at temperaturen i Østersøområdet i middelalderen fra 950 til omk. 1250 var den samme som idag...

- har du en henvisning?


Hej Kosmos.
Leibniz-Institut fuer Ostseeforschung Waernemuende.
Se pressemeddelelse på "Die kalte Sonne". 3.7.18.
Redigeret d. 19-08-2018 11:17
19-08-2018 11:51
Kosmos
★★★★★
(5371)
Leibniz-Institut fuer Ostseeforschung Waernemuende...

- mange tak, Kjeld!
19-08-2018 17:54
Kosmos
★★★★★
(5371)
Leibniz-Institut fuer Ostseeforschung Waernemuende.
Se pressemeddelelse på "Die kalte Sonne". 3.7.18

- nu fandt jeg den, med lidt besvær!


Sjovt nok står der d.d.:

Pressemitteilung des Leibniz-Institut für Ostseeforschung Warnemünde vom 3. Juli 2018:
(Anmerkung: Veranstaltung leider schon vorbei, und auch die Webseite zum Vortrag wurde leider bereits wieder gelöscht. Was da wohl drauf zu lesen war?)

- ja, det sidste kunne da i grunden være interessant at vide!
19-08-2018 19:36
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Kosmos skrev:
Leibniz-Institut fuer Ostseeforschung Waernemuende.
Se pressemeddelelse på "Die kalte Sonne". 3.7.18

- nu fandt jeg den, med lidt besvær!


Sjovt nok står der d.d.:

Pressemitteilung des Leibniz-Institut für Ostseeforschung Warnemünde vom 3. Juli 2018:
(Anmerkung: Veranstaltung leider schon vorbei, und auch die Webseite zum Vortrag wurde leider bereits wieder gelöscht. Was da wohl drauf zu lesen war?)

- ja, det sidste kunne da i grunden være interessant at vide!

Tut mir leid,dass ich dir Schwierigkeiten bereitet habe.
19-08-2018 20:31
Kosmos
★★★★★
(5371)
Tut mir leid,dass ich dir Schwierigkeiten bereitet habe

- kein Problem!
20-08-2018 19:44
Daniel Lundgaard
☆☆☆☆☆
(2)
Spiller troposfæren ikke ind i det her?
20-08-2018 20:43
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Jacob fra Ikast :-)

Mht Solens effekt på jetstrømme og ekstrem vejr har jeg listet en del op her:

https://borsen.dk/opinion/blogs/view/17/4950/brrrr_kold_vinter_i_usa_men_er_det_solen_eller_global_warming_der_star_bag.html

Hjælper det lidt?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.




Deltag aktivt i debatten Usædvanlig sommer skyldes lav solaktivitet?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Global opvarmning - drivhusgasser eller solaktivitet m.m.406-06-2019 14:31
Kan man gemme sommer-varmen?2919-04-2019 07:12
Solaktivitet, påvirkning af jordens klima3410-02-2018 13:20
Effekten af minimal solaktivitet de kommende år612-10-2014 20:27
God sommer507-07-2014 15:20
Artikler
Peter Laut: Solens aktivitet og Jordens klima
Året uden sommer? (Mernilds Klumme, maj 2010)
NyhederDato
Usædvanlig lidt is i Polarhavet16-04-2011 12:41
Mængden af is i Arktis topper usædvanlig sent13-04-2010 07:09
Varmeste sommer i det vestlige Australien03-03-2010 06:16
Meget varm sommer i Vestgrønland09-09-2009 06:44
Verdens største bioenergianlæg bygges til sommer03-03-2009 08:57
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik