Husk mig
▼ Indhold

Uventet klimafaktor!?


Uventet klimafaktor!?26-05-2017 14:18
Kosmos
★★★★★
(5370)
Fandt lige vedhæftede notits i Kr. Himmelfart-udgaven af Weekendavisen!


(Bemærk at skribenten er Pepke, som jo også har skrevet her i spalterne!)
Tilknyttet billede:

23-06-2017 12:59
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Ja verden vil bedrages. det værste er dog de videnskabsmænd, som lever fedt af deres løgne
03-08-2017 00:20
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Ja, eller det dokumentere på fornemmeste vis hvor let videnskab kan være underordnet holdninger. Dårlig moral i fold flor.
03-08-2017 15:05
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Det triste er, at jo bedre folk er uddannet jo mere ligger de på maven for alt hvad videnskaben blåstempler. Hvornår så du en seriøs avis, der turde sætte spørgsmålstegn ved kultveilte som årsag til global opvarmning.

Om alt bør der tvivles, sagde Descartes
04-08-2017 11:13
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Det triste er, at jo bedre folk er uddannet jo mere ligger de på maven for alt hvad videnskaben blåstempler.


Ja, det kunne godt se sådan ud, bortset fra nogle få undtagelser. Men hvis korthuset bryder sammen vil det medføre et uoverskueligt kaos for for, jeg ved ikke hvor mange, familier. Den gode, sikre løn, som ligger til grund for køb af hus og biler, er vel ikke sikker efter et sammenbrud, eller?

Uddannelse sikrer heller ikke nogen dybere indsigt i forskellige videnskaber. Man kommer kun i dybden med sin egen gren og faktisk kun dele af den. Des længere man fjerner sig fra de emner der gået til eksamen i, des mere overfladisk bliver indsigten. Efterhånden som den konkrete viden bliver mere overfladisk, levner de mere plads til at holdningerne kan tage over. Går videnskaben og holdningerne hånd i hånd, gavner det motivationen til at stille sig kritisk, vel?
Det er tværtimod bare derud af - alt godt -lidt dårlig samvittighed, (det må alle "os" kloge jo leve med) over "forureningen", men samvittigheden dulmes ned ved at købe økologisk mad - selv til katten

I samvær med andre (almindelige) mennesker, lykkedes det ofte at opleve en større dårlig samvittighed over at måtte købe konventionelle fødevarer fordi økonomien ikke kan bære mere, så hvorfor ændre på noget? Alt godt - bare derud af. Tænke på sig selv, manden/konen, børnene, ferien og vennerne...
05-08-2017 11:10
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Kære hr. Riber. Pragtfuldt indlæg. Så lige her til morgen et analogt eksempel på DR, hvor to kloge hoveder så afgjort mente, at en Adolf Eichmann så sandelig burde have taget skeptisk stilling til det nazistiske system han tjente som logistiker på jødetransporter.
AK, gad vide om de to humanister nogensinde har taget stilling til det system, der har formet dem som gode tjenere.
En mand som Newton vidste antageligt ALT, hvad datidens videnskab vidste om både fysik og det gamle Ægypter, men som du siger er videnskaben i dag befolket af mennesker med skyklapper og de er nemme at narre og de sørger for at ORDET videnskab bevare sin magt, fuldstændig som præsterne for femhundrede år holdt ordet GUD i ære sig selv til gavn og glæde
07-08-2017 19:20
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Som historikerne elsker at påpege; historien har det med at gentage sig selv.

Tak for det pæne ord Niels Olsen. Jeg elsker ordet, pragtfuld

Redigeret d. 07-08-2017 19:22
21-08-2017 20:12
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Fra fysik timen i gymnasiet for 50 år siden erindrer jeg en advarsel. Eet er vore kontrollerede forsøg i laboratoriet, hvor videnskabsmanden har 100% kontrol over de faktorer der spiller ind, andet er et ÅBENT system, hvor faktorernes antal er legio.
Klimaet er et åbent system, hvor oceaner, landmasser, himmelrum, solen, gammastråling, støv fra vulkaner og skorstene og koprutter spiller sammen på ubegribelig facon og derfor kan INGEN forudsige klimaet og enhver model er en grov forenkling. Jeg tror dog stadig, at vanddamp er den værste af alle drivhusgasser, men hvordan den spiller ind, tja svaret is blowing in the wind, bogstavelig talt.
22-08-2017 20:36
John Niclasen
★★★★★
(6210)
Niels Olsen skrev:
Jeg tror dog stadig, at vanddamp er den værste af alle drivhusgasser

Du kunne også have formuleret det:

"Jeg tror dog stadig, at vanddamp er den bedste af alle drivhusgasser"
eller
"Jeg tror dog stadig, at vanddamp er den mest betydningsfulde af alle drivhusgasser"

Hvorfor valgte du "værste"?
23-08-2017 20:07
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
John Niclasen skrev:
Niels Olsen skrev:
Jeg tror dog stadig, at vanddamp er den værste af alle drivhusgasser

Du kunne også have formuleret det:

"Jeg tror dog stadig, at vanddamp er den bedste af alle drivhusgasser"
eller
"Jeg tror dog stadig, at vanddamp er den mest betydningsfulde af alle drivhusgasser"

Hvorfor valgte du "værste"?


Du har ret, men jeg citerer DMI, der sagde "ganske vist er vanddamp den VÆRSTE, men den ser vi bort fra, fordi den forekommer naturligt. Det var den dag jeg forkastede teorien om den lige så naturligt forekommende kultveilte som årsag til andet end forøget plantevækst hvor der er nitrat og fosfor i passende mængde.
23-08-2017 23:20
Kosmos
★★★★★
(5370)
Ja verden vil bedrages. det værste er dog de videnskabsmænd, som lever fedt af deres løgne

- Al Gore påstår nu, at selv Brexit kan være afstedkommet af klimaændringer!
24-08-2017 07:11
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Kosmos skrev:
Ja verden vil bedrages. det værste er dog de videnskabsmænd, som lever fedt af deres løgne

- Al Gore påstår nu, at selv Brexit kan være afstedkommet af klimaændringer!


Ja det politiske klima er vist også ophedet. ikke kun i UK. Tænk også USA, hvor man nu til dækker statuer, der minder om en mindre løgnagtig tid




Deltag aktivt i debatten Uventet klimafaktor!?:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik