Husk mig
▼ Indhold

Vand og is


Vand og is15-10-2010 18:10
Alcapone
☆☆☆☆☆
(4)
jeg skal bruge lidt info omkring is kapperne.

1. hvordan bliver de til ? tænker på er det hav vand som fryser ? eller nedbør (sne)(eller en combi)?

2. fylder is mere end vand eller er det det samme, tænker på masse, tager jeg en kop vand og putter en isklump i den så stiger vandet, hvis jeg så tager den op og lader den smelte vil vandstanden så blive den samme ? (det vil den sikkert hvis man udelukker fordampning)

3. hvor meget stiger vandstanden i danmark ved is/sne smeltning om foråret ? ca. sikkert svært at sige da jeg vil mene at nedbør vil påvirke dette .

4. hvor stor en del af verden er is ? ca på det varmeste tidspunkt og det koldeste

5. hvor meget stiger vandet fra den koldeste periode til den varmeste periode? og det må være på verdens plan går ud fra at det bevæger sig frem og tilbage hele tiden

6. hvad er konsekvensen af global opvarming og smeltning af polerne worsecase?

7. kan jorden ha flytted sin akse så vi kan se opvarmning nogle steder og afkøling andre ?

dette er nogle af de spørgsmål jeg har, der kommer sikkert fler men for at forstå må jeg søge og måske kan det given et beder billed af hvad der sker i vores verden

jeg skal begynde helt from scratch her for at komme ind i sagen
har aldrig rigtig gået ind i det videnskablige men efter at global opvarmning er blevet en politisk sag på så højt plan bliver jeg nok nød til det, som borger i dette samfund.

og ikke mindst fordi at vores media promovere dette emne så entydig at det pire min nysgærihed om noget bliver skjult, men det er en anden sag som jeg ikke vil bringe ind på dette forum jeg søger facts ikke politiske idialer.
15-10-2010 18:58
Kosmos
★★★★★
(5371)
jeg skal bruge lidt info omkring is kapperne

- ja, åbenbart!


Lad os se, hvor langt, vi kommer?

ad 1) Wiki siger:

Sea ice is largely formed from seawater that freezes. Because the oceans consist of salt water, this occurs below the freezing point of pure water, at about -1.8 °C (28.8 °F)

- brug om fornødent Google til oversættelse.

ad 2) Is ved 0 gr. C fylder ca. 10% mere end samme mængde vand ved samme temperatur.

ad 3) Det bliver nok svært at være konkret om - vand har det jo med at flytte sig i en ruf!

Denne kurve viser den hjemlige variation over en årrække:



, men det er nok svært at sætte tal på årstidsvariationerne derfra. (De (sikkert overraskende) små ændringer skal ses i lyset af, at det danske landområde - som helhed - stadig hæver sig (efter istiden)).

ad 4) Det ved jeg simpelthen ikke! Husk også på, at når det er koldest på den ene halvkugle, er det varmest på den anden.

ad 5) Kig fx. her.

ad 6) Mange! Hvis du tænker på havstigning: I størrelsesorden 80 - 90 m vil jeg mene (+ tillæg for eventuel varmeudvidelse!).

ad 7) Jordens akse ændrer hele tiden retning - den i denne sammenhæng væsentligste bevægelse er den s.k. præcession, som forløber med en periode på ~26000 år - så vi skal 'ud på den lange tidsakse', før dét rigtigt batter!
Redigeret d. 15-10-2010 19:03
15-10-2010 22:40
Alcapone
☆☆☆☆☆
(4)
takker for oplysningen =)

nyt spørgsmål, så is (vand) fylder mer i frossen tilstand end flyden ikke snadt ?

kan vandstanden falde ved global opvarmning med 10% så ? ( smeltning af polerne)

du skriver om stigninger i vandstand på 80-90m worsecase + det løse (andre natur katastrofer)
hvordan hænger det sammen ? er det pga. is som samles indlands vil bidrage til en øget mængde vand som skal regnes med?

eller er jeg helt på afveje her ?


jeg takker for infoen på forhånd
og tak for en rigtig fed debat i har her på siden

der kommer med sikkerhed fler spørgsmål sener ser frem til et bud på overnævnt tease
15-10-2010 22:45
Alcapone
☆☆☆☆☆
(4)
den graf du viser med vandstand kan se den er i minus til at starte med hvad er udgangs punktet for den graf det må jo være 0 på et eller andet tidspunkt i historien hvordan kan man ellers komme under 0 =) ?
Redigeret d. 15-10-2010 22:50
15-10-2010 23:43
Kosmos
★★★★★
(5371)
nyt spørgsmål, så is (vand) fylder mer i frossen tilstand end flyden ikke snadt ?

- ja, ca. 10% mere.

kan vandstanden falde ved global opvarmning med 10% så ? ( smeltning af polerne)

- nej, læs her.

du skriver om stigninger i vandstand på 80-90m worsecase + det løse (andre natur katastrofer)
hvordan hænger det sammen ? er det pga. is som samles indlands vil bidrage til en øget mængde vand som skal regnes med?

- det skyldes, at indlandsisen på Grønland og Antarktis smelter til flydende vand, som tilføres verdenshavene.

den graf du viser med vandstand kan se den er i minus til at starte med hvad er udgangs punktet for den graf det må jo være 0 på et eller andet tidspunkt i historien hvordan kan man ellers komme under 0 =) ?

- jeg går ud fra, at DMI har sat (hele?) periodens middelværdi til nul - derved afbildes de lavere værdier som negative(?)
15-10-2010 23:46
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2593)
Alcapone skrev:
jeg skal bruge lidt info omkring is kapperne.

1. hvordan bliver de til ? tænker på er det hav vand som fryser ? eller nedbør (sne)(eller en combi)?

Hvis vandet er flydende danner det islag ved temperature under 0'C
2. fylder is mere end vand eller er det det samme, tænker på masse, tager jeg en kop vand og putter en isklump i den så stiger vandet, hvis jeg så tager den op og lader den smelte vil vandstanden så blive den samme ? (det vil den sikkert hvis man udelukker fordampning)

Forsøget går ud på at du fylder en skål med vand og is, måler hvor meget vandet stiger eller falder når isen smelter

4. hvor stor en del af verden er is ? ca på det varmeste tidspunkt og det koldeste

Du skal søge på Istid

6. hvad er konsekvensen af global opvarming og smeltning af polerne worsecase?

Det er helt sikkert at verdenshavene vil koge tørre og vi vil få en klima ligesom Venus. Det vil sige en 400'C varm røg, nærmest som det indvendige af en skorsten.


Læs mere her
http://www.dmi.dk/dmi/index/klima/drivhuseffekten_2008.htm


16-10-2010 01:08
Alcapone
☆☆☆☆☆
(4)
takker endnu engang
vender sikkert tilbage igen snart og tror ikke at vi behøver være bange for at isen smelter inden for de næste par år aligevel
og det var forståelsen jeg skulle bruge for at komme vidre i dette =)


ps i den sidste is tid var 1 trejdedel af jorden dækket af is og havet 122m laver end idag =)
Redigeret d. 16-10-2010 01:15
RE: istid eller opvarmning16-10-2010 22:36
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2593)
Nu må du vælge: Enden tror du på en snarlig istid eller på den globale opvarmning.






Deltag aktivt i debatten Vand og is:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
CopMax High Power Luft til Vand varmepumpe2616-04-2024 18:26
Ny el generator og motorcykel der kører på vand (og HH+)429-09-2023 08:39
CopMax Luft/vand-varmepumpe AS14S-DPNHE13701-08-2023 21:50
CO2s opløselighed i vand1122-10-2021 14:44
NY Off-shore industri (Rent vand, det vigtigste råstof vi har)010-08-2021 10:55
Artikler
Hvad er en luft til vand-varmepumpe?
Luft til vand-varmepumper
NyhederDato
To Google-søgninger svarer til en kedel vand - måske13-01-2009 05:33
Global opvarmning gør nu vand til god investering18-08-2008 08:56
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik