Husk mig
▼ Indhold

Vanding i ørkenområder


Vanding i ørkenområder28-03-2018 11:13
Anders Christiansen
☆☆☆☆☆
(20)
For år tilbage var ørkenvanding et emne, som blev omtalt i forskellige blogs, men jeg har ikke hørt om projekterne længe. Blandt andet var der omtale på ingeniøren.dk, hvor der blev refereret til forskellige typer af anlæg med forskellige virkninger. https://ing.dk/artikel/sporg-laeserne-kan-vi-afsalte-havvand-og-vande-orkenerne-106324

Jeg er ikke ingeniør, og min viden på området er absolut begrænset. Så bær venligst over med min amatøragtige tilgang...

Men, som jeg har forstået det, var idéen at pumpe store mængder havvand ind i et ørkenområde, som derved ville kunne gøres fugtigt, frugtbart og grønt. De grønne vækster ville medvirke til at holde på fugtigheden, og en positiv spiral med mindre udtørring ville kunne være i gang.

Udfordringer er der naturligvis mange af, men hvis der er realistiske gevinster i den sidste ende, vil projekterne vel kunne betale sig i længden. Her er nogle spørgsmål, som der sikkert er nogen af jer, som kender svarene på:

Normalt er saltvand et problem. Men hvorfor egentlig? I marsklandet ved vadehavet har man gennem århundreder ladet det indstrømmende saltvand gøde de våde enge... Ved man med sikkerhed, hvordan en stor kunstig saltvandssø i et ørkenområde ville påvirke omgivelser og jordbundsforhold? Vil mikrober og kemiske processer i ørkenjorden ikke filtrere saltvandet, så der med tiden dannes fersk grundvand? Vil der ikke indfinde sig salttålende dyre- og plantearter?

Afsaltning. Jeg ved, der findes tekniske løsninger, der kan omdanne saltvand til ferskvand, men de er vist relativt dyre, og de begrænser nok også mængden af vand, der kan pumpes op pr. tidsenhed. Er der nogen, der kender til, om der forskes i nye afsaltningsteknologier?