Husk mig
▼ Indhold

Vanding i ørkenområder


Vanding i ørkenområder28-03-2018 11:13
Anders Christiansen
☆☆☆☆☆
(20)
For år tilbage var ørkenvanding et emne, som blev omtalt i forskellige blogs, men jeg har ikke hørt om projekterne længe. Blandt andet var der omtale på ingeniøren.dk, hvor der blev refereret til forskellige typer af anlæg med forskellige virkninger. https://ing.dk/artikel/sporg-laeserne-kan-vi-afsalte-havvand-og-vande-orkenerne-106324

Jeg er ikke ingeniør, og min viden på området er absolut begrænset. Så bær venligst over med min amatøragtige tilgang...

Men, som jeg har forstået det, var idéen at pumpe store mængder havvand ind i et ørkenområde, som derved ville kunne gøres fugtigt, frugtbart og grønt. De grønne vækster ville medvirke til at holde på fugtigheden, og en positiv spiral med mindre udtørring ville kunne være i gang.

Udfordringer er der naturligvis mange af, men hvis der er realistiske gevinster i den sidste ende, vil projekterne vel kunne betale sig i længden. Her er nogle spørgsmål, som der sikkert er nogen af jer, som kender svarene på:

Normalt er saltvand et problem. Men hvorfor egentlig? I marsklandet ved vadehavet har man gennem århundreder ladet det indstrømmende saltvand gøde de våde enge... Ved man med sikkerhed, hvordan en stor kunstig saltvandssø i et ørkenområde ville påvirke omgivelser og jordbundsforhold? Vil mikrober og kemiske processer i ørkenjorden ikke filtrere saltvandet, så der med tiden dannes fersk grundvand? Vil der ikke indfinde sig salttålende dyre- og plantearter?

Afsaltning. Jeg ved, der findes tekniske løsninger, der kan omdanne saltvand til ferskvand, men de er vist relativt dyre, og de begrænser nok også mængden af vand, der kan pumpes op pr. tidsenhed. Er der nogen, der kender til, om der forskes i nye afsaltningsteknologier?

Fordampning. Vil en forøget lokal fordampning kunne medføre tilsvarende forøget nedbør? Hvis man eksempelvis pumper saltvand frem til et bjergområde, hvor det herefter forstøves til fordampning. Hvis det forudsættes, at den fremherskende vindretning vil føre den fugtmættede luft op over bjerget, vil der så ikke dannes nedbør i bjergene?

Hvis nogen kender til konkrete projekter af denne type, vil jeg meget gerne høre om dem.

Mvh. Anders Christiansen
28-03-2018 11:48
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Hej Anders Christiansen.
Det største vandingsprojekt i verden og ferskvands pipeline net findes i Libyen.
Her bliver vand pumpet op fra 1350 ,500 meter dybe brønde fra ørkenen.
Pipelinen bliver kaldt "Great Man-River".
Der bliver pumpet 2,5 mio m3 vand op daglig.
70% af ferskvandsforsyningen i Libyen kommer fra dette anlæg.
I 1950 opdagede man et kæmpe vandreservoir under Sahara.
Det var Gadaffi der i 1984 startede vandingsprojektet.

Jeg kan tilføje,at pga af en forøget CO2 udledning er nedbørsmængden i Sahel området blevet forøget de sidste årtier, og hele området er blevet grønnere så dyrkningen af afgrøder og kvægavl igen er muligt.
Redigeret d. 28-03-2018 12:31
28-03-2018 12:59
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Anders-
Jeg ville dog foreslå;at man brugte energien fra solkraftværker til pumpebrønde til vandet under ørkenen og til transportpumoer i pipelines.
Et sådan projekt ville kunne forsyne endnu større områder af Sahara med ferskvand.
Verdens største solkraftværk på 600 MW. ligger i Marokko.
Redigeret d. 28-03-2018 13:13
28-03-2018 13:40
Anders Christiansen
☆☆☆☆☆
(20)
Tak for svar.

Men er det ikke et fundamentalt problem at bruge løs af grundvandsressourcen?
Vil man ikke sænke grundvandsstanden i de områder, hvor vandet pumpes fra?
Og er det store vandreservoir under Sahara ligefrem uudtømmeligt?
Hvad med andre ørkenområder, hvor der ikke er samme muligheder?

Mvh. Anders

... men solenergi til at drive pumper og andet teknik er selvfølgelig oplagt.
Redigeret d. 28-03-2018 13:43
28-03-2018 14:06
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Anders Christiansen skrev:
Tak for svar.

Men er det ikke et fundamentalt problem at bruge løs af grundvandsressourcen?
Vil man ikke sænke grundvandsstanden i de områder, hvor vandet pumpes fra?
Og er det store vandreservoir under Sahara ligefrem uudtømmeligt?
Hvad med andre ørkenområder, hvor der ikke er samme muligheder?

Mvh. Anders

... men solenergi til at drive pumper og andet teknik er selvfølgelig oplagt.


Selvom ferskvandsreserverne er gigantiske,skal de forvaltes bæredygtige.
Da vandet ligger 100 til 250 m under sandet,kan det kun nås med store pumper.
Under hele det afrikanske kontinent ligger der store vandreserver.

I nogle af Emiraterne opfører man nu også CO2 frie kernekraftværker,som skal bruges til afsaltning af havvand.
Redigeret d. 28-03-2018 14:11
06-05-2018 11:44
Jakob
★★★★★
(9210)
­



@Anders Christiansen


Jeg er for så vidt enig i, at der burde kunne skabes et storslået teknisk projekt med havvand, som pumpes ind i et sted i Afrika.

Men min optimisme med hensyn til at få det til at fungere sikkert og langsigtet i Afrika er under nulpunktet.


Jeg ved ikke, om du har fulgt med i Socialdemokratiets flygtningeudspil, som handlede om at etablere flygtningelejre i Afrika. Jeg tror det var allerede dagen efter, at Christian Friis Bach ( generalsekretær for Dansk Flygtningehjælp ) var på skærmen og fortælle, at det ville ingen afrikanske stater være med til. Afrikanerne selv vil åbenbart hellere at afrikanere drukner, end at de selv skal give plads til dem. Og med den indstilling, så tror jeg ganske enkelt ikke på, at større langsigtede tekniske projekter er realistiske i Afrika uden vi er parate til at invadere og beskytte installationerne med militær magt.
Man kan også hævde, at Danmark selv har mere end rigeligt meget miljø- og klimagriseri at rette op på, og det bør prioriteres langt højere, før vi gør flere mislykkede forsøg på at frelse Afrika.

Du bør nok også overveje, at meget skov i forvejen er forsvundet ikke på grund af klima, men for at tjene penge, og det arbejder man nu med store FN penge for at rette op på.

Se evt. denne video:

Why is Africa building a Great Green Wall? BBC News
https://www.youtube.com/watch?v=4xls7K_xFBQ





­




Deltag aktivt i debatten Vanding i ørkenområder:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik