Husk mig
▼ Indhold

Vask hænder og andet imod smitte


Vask hænder og andet imod smitte26-08-2009 21:52
Jakob
★★★★★
(9265)
.



Nu har jeg to gang set, at man med videnskabelig grundighed har lært folk at vaske hænder for at undgå smittespredning.


Instruktionen foregår på et offentligt toilet og ser nogenlunde således ud:

Indstil vandhanen og lad den løbe.

Gør hænderne våde og sæb dem derefter ind.

Gnub fingerspidserne og håndflader længe og grundigt.

Gnid fingrene grundigt imellem hinanden.

Gnid hændernes overside grundigt.

Husk tommeltotterne, som man er tilbøjelig til at glemme.

Gnid grundig omkring begge håndled.

Herefter skylles hænderne og de tørres med et papirhåndklæde.

Til sidst lukkes vandhanen med håndklædet, så man undgår at røre ved den beskidte vandhane.

Færdig.


Det var en virkelig god instruktion, synes jeg.




Men hvad glemte de at fortælle..?

Er der nogle vigtige rutiner eller smittekilder, som de måske burde have nævnt i samme indslag..?



.
01-09-2009 21:06
Jakob
★★★★★
(9265)
.



Det er da godt, at alle er så velinformerede, at de ikke behøver at diskutere dette emne videre.

Måske har man set detektiv Monk, og så er den høne plukket..?


Men det er altså straks, når man har lukket vandhanen og skal ud, at det bliver farligt igen.

DØRHÅNDTAGET..!!

Der er fæces OVERALT..!!


På gulvet, på loftet, på dit tøj, på hylder, på bøger osv. osv..


Men især dørhåndtag og indkøbsvogne og hvad mere..?

Kontanter og dankortautomat..!

Snus ikke til pengesedler..!
I USA's storbyer har 90% af alle pengesedler rester af kokain på sig.

Man skal undgå at sutte på en forurenet finger, og den må heller ikke bruges til at klø sig i øjet med (eller andre intime og fugtige steder?).

Og hvad mere skal man være særligt opmærksom på..?




.
06-11-2009 10:01
helios
★★☆☆☆
(314)
Det er sikkert udmærket, men man kan skam også overdrive hygiejnen så meget, at immunforsvaret ikke har noget at arbejde med, hvilket kan medføre, at det går til angreb på almindelige celler. Overdreven hygiejne kan medføre allergi.
Så lidt skidt skal man have for at man kan bevare et toptunet immunforsvar.
06-11-2009 10:58
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Ja, vask hænder men gør det i koldt vand.
07-11-2009 12:38
Jakob
★★★★★
(9265)
.



@helios


Jeg mener ikke, at det kan give allergi at vaske hænder hyppigt, men kun at bruge en forkert sæbe.
Alle kan dog vaske hænder så hyppigt, at fingrene slides og huden irriteres. Men hvor ofte skal en normal dansker vaske hænder, før det problem opstår..?

Det er næppe relevant at informere om, for dem, der oplever det, kan selv regulere det, så det virker kun demotiverende og giver de dovne en dum undskyldning, som de ikke skal have, når smittespredning skal bremses.




@Boe Carslund-Sørensen


Vandets temperatur rager ud over "pensum", så den blev ikke nævnt på TV.

Men jeg er nogenlunde enig, dog foretrækker jeg selv varmt vand i hvert fald til afskylning.
Når man bør være tilbageholdende med det varm, så skyldes det kun hensynet til huden, for varmt vand renser jo bedre.



.
07-11-2009 13:51
helios
★★☆☆☆
(314)
Jakob,
du har misforstået min pointe en smule, der er sikkert min skyld.
pointen er, at mennesket skal indtage noget "skidt" for at tune sit immunforsvar op. Hvis man lever for aseptisk, så viser det sig, at nogle bliver alvorligt syge, fordi immunforsvaret angriber raske celler. Man havde succes med at lade patienterne indtage madvarer med nogle indvoldsorme, som immunforsvaret så gik løs på.
Eksemplet er hentet fra en TV-udsendelse, som jeg optog på bånd, da den af en eller anden grund blev bragt midt om natten. Den viste eksempler på nogle multiallergikere fik det langt bedre efter en kur, hvor man tilførte noget "skidt".
Her frarådede man en daglig vask af kroppen, idet den både fjernede et beskyttende fedtlag og bakterier fra huden.
Ødelægger man sit immunforsvar stiger risikoen for at få en eller anden form for allergi.
Det er den overdrevne hygieje, der er skadelig for helbredet - ikke den almindelige rengøring.
Al overdrivelse er af det onde - enten for ringe eller for effektiv vaskeri.
07-11-2009 16:22
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@Boe Carslund-Sørensen


Vandets temperatur rager ud over "pensum", så den blev ikke nævnt på TV.
Men jeg er nogenlunde enig, dog foretrækker jeg selv varmt vand i hvert fald til afskylning.
Når man bør være tilbageholdende med det varm, så skyldes det kun hensynet til huden, for varmt vand renser jo bedre.


@Jakob

Jeg foretrækker at gøre det omvendt - slutte af med en afskylning i koldt vand. Faktisk noget jeg har lært af min svigerinde, som er bager, de skyller altdi karkluden i koldt vand til sidst for netop at begrænse bakterievæksten.
10-11-2009 22:51
Jakob
★★★★★
(9265)
.



@Boe Carslund-Sørensen


Ja, hvis dine hænder ikke er renere efter vasken, end din svigerindes halvsure karklud, så er det nok et udmærket råd. Men de skulle jo gerne være tilnærmelsesvist sterile.


De næste otte uger går det løs, siger sundhedsstyrelsen. Vi har nu en epidemi.


.
11-11-2009 23:43
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Men de skulle jo gerne være tilnærmelsesvist sterile.


De bliver faktisk mere sterile ved at afslutte med koldt vand, da det hæmmer bakterievæksten.
15-11-2009 13:17
Jakob
★★★★★
(9265)
.



@Boe Carslund-Sørensen


En dumhed bliver ikke klogere af at blive gentaget.


Huden har porer, som åbnes og bedre kan renses i bund med varmt vand. Det har en karklud ikke.
En karklud opvarmes heller ikke indefra som huden.

Men det vigtigste ved denne detalje er nok, at man ikke må røre ved vandhanens håndtag under afskylningen, før man er færdig og har et papirhåndklæde imellem.

Jeg er i øvrigt ikke engang sikker på, at rådet med karkluden er korrekt. Skyller du den i meget varmt vand, så vil det dræbe en masse bakterier, og det vil fortsætte i nogle minutter efter den er lagt på bordet. Bliver den derimod skyllet i koldt vand, så vil ingen bakterier blive dræbt, og væksten vil fortsætte i normalt tempo, så snart kluden er oppe på stuetemperatur.
Men en varm sur klud lugter mere end en kold sur klud, så måske er det i virkeligheden for at undgå lugt..?
Og nu har jeg efterhånden tænkt så meget over det, at jeg også godt vil vide, hvad det er for en bager, så jeg kan købe mit brød et andet sted.




.
15-11-2009 20:02
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jakob,
du har misforstået min pointe en smule, der er sikkert min skyld.
pointen er, at mennesket skal indtage noget "skidt" for at tune sit immunforsvar op. Hvis man lever for aseptisk, så viser det sig, at nogle bliver alvorligt syge, fordi immunforsvaret angriber raske celler. Man havde succes med at lade patienterne indtage madvarer med nogle indvoldsorme, som immunforsvaret så gik løs på.
Eksemplet er hentet fra en TV-udsendelse, som jeg optog på bånd, da den af en eller anden grund blev bragt midt om natten. Den viste eksempler på nogle multiallergikere fik det langt bedre efter en kur, hvor man tilførte noget "skidt".
Her frarådede man en daglig vask af kroppen, idet den både fjernede et beskyttende fedtlag og bakterier fra huden.
Ødelægger man sit immunforsvar stiger risikoen for at få en eller anden form for allergi.
Det er den overdrevne hygieje, der er skadelig for helbredet - ikke den almindelige rengøring.
Al overdrivelse er af det onde - enten for ringe eller for effektiv vaskeri.


@Helios

helt rigtigt set. Det er simpelthen uappetitlig med alt det renlighed. Vask af hele kroppen tidelig og sent det er ikke sundt.


@Jakob

Hvordan syntes du man finder en balance mellem sygdomsfremmende allergi som altså kræver en beskidt karklud eller et minimum af afholdenhed omkrinng renlighed i det heletaget, for at modvirke denne allergi, og så bakteriehæmmende foranstaltninger som stopper infektioner og herunder farlig smitte, som jo hæmmes ved at koge sin karklud.
Redigeret d. 15-11-2009 20:05
21-11-2009 14:32
Jakob
★★★★★
(9265)
.



@delphi


Prøv at tænke på, hvor hyppigt lægen eller tandlægen vasker hænder, og nogle af dem bruger stærk sæbe.
Hvis du bruger en allergivenlig sæbe, så kan du nærmest ikke vaske hænder for ofte, så der er slet ikke sådan en balance at holde.
Vasker du hænder for ofte, så bliver de først røde og huden tynd. Så du får altså en masse advarsler og god tid til at diskutere det med din læge, før hænderne falder af.
Unddragelse skal medføre krav om lægeerklæring og karantæne..!

Der har været meget fokus på denne influenza, og jeg synes, at det er et vigtigt eksperiment for at finde ud af, hvor gode vi er til at bremse smitten.

Jeg har set, at virus nu er muteret i Norge, og vi ved ikke, hvad det ender med.
Den kan muligvis komme tilbage om nogle måneder i en dødelig version, og vi kan ikke bremse smitten.
I det lys virker det for mig absurd, at vi diskuterer håndsæbeallergi som et problem.


Hænder skal vaskes ofte, og de skal vaskes grundigt.!




Angående karkluden, så må den helst ALDRIG indeholde sygdomsfremkaldende bakterier eller vira.
En karklud kan koges og skiftes dagligt, det kan være en del af virksomhedsrutinen, så jeg ser ingen god undskyldning for at lade den ligge og blive sur.


.




Deltag aktivt i debatten Vask hænder og andet imod smitte:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik