Husk mig
▼ Indhold

Vejrudsigten, hvad er 'ret kold'?!


Vejrudsigten, hvad er 'ret kold'?!13-12-2008 16:06
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Når man ser på vejr udsigten for dmi sår er det ikke meget vinter over det. 2--5 rgrader, nogler dage 2-6.

Men hvad skriver de?!

Oversigt
Et højtryk over Rusland ligger næsten stille. Fronter fra Atlanterhavet bevæger sig i de kommende dage frem til De Britiske Øer og Nordsøen. Ret kold luft strømmer frem til os fra sydøst.


Hvordan kan de kalde det 'ret kold' i julemåned december?

det er sanderlig nogen nye defenisioner orderne har fået efter klimaet er begyndt at gå amok



The time for doubt is over!
13-12-2008 18:02
Kosmos
★★★★★
(5370)
Hvordan kan de kalde det 'ret kold' i julemåned december?

- 'kold' som betegnelse for luftmasser er årstidsuafhængig og karakteriserer luftmassens temperatur ift. de(n) tilgrænsende luft(masse(r)), se mere her!

det er sanderlig nogen nye defenisioner orderne har fået efter klimaet er begyndt at gå amok

- ja, det er altid en god idé at tjekke 'defenisioner', man måtte komme i tvivl om, fx. vha. Google. Hvad luftmasser angår, er der dog ingen væsentlige ændringer sket 'siden Ruder Konge var Knægt'!

Her er lidt mere om emnet.
14-12-2008 01:22
Kosmos
★★★★★
(5370)
A propos 'ret kold':

This year is set to be the coolest since 2000, according to a preliminary estimate of global average temperature that is due to be released next week by the Met Office. The global average for 2008 should come in close to 14.3C, which is 0.14C below the average temperature for 2001-07

- læs resten her.
14-12-2008 12:00
thore
☆☆☆☆☆
(33)
Tjaa synes også den betegnelse virker misvisende for en 2-5 c luftmasse i december. Men tror betegnelsen dækker over at luftmassen som udgangspunkt er "ret kold" den kommer fra østeuropa hvor der pt er "ret koldt". Men ved passage over østersøen opvarmes luftmassens nederste lag og bliver "ret mild" selvom luftmassen stadig er en "ret kold" luftmasse, blot nu "ret mild" i bunden. Men da lægmand selvfølgelig ikke er interesseret i luftmassens karakteristika, men hvordan det føles når man går ud, stadig en dårlig formulering, selvom det som sådan er korrekt nok.
14-12-2008 17:54
Kosmos
★★★★★
(5370)
Men da lægmand selvfølgelig ikke er interesseret i luftmassens karakteristika, men hvordan det føles når man går ud, stadig en dårlig formulering, selvom det som sådan er korrekt nok

- men tilsyneladende ikke politisk 'korrekt nok' iflg. din {og 'grisens'} opfattelse?
Som det fremgår af mit ovenfor angivne link er det imidlertid sådan, at luftmassernes egenskaber danner udgangspunkt for vejrforudsigelserne - uanset om 'vores (aktuelle) vejr' er influeret af kun én luftmasse eller af to (evt. flere), der møder hverandre i s.k. 'fronter'; så på den måde kan man sige, at luftmassernes egenskaber danner en forståelsesmæssig baggrund for vejrudsigten, uanset om situationen betinger 'luftmassevejr' eller 'frontvejr'.
Så længe udsigterne indeholder konkrete oplysninger om bla. forventede temperatur- og vindforhold, som man kan 'bruge' til at få en fornemmelse af 'opholdsvejret', kan jeg ikke se noget forkert ved, at luftmassens/-massernes egenskaber oplyses; evt. kan man jo blot 'lukke ørerne' i denne sammenhæng!
15-12-2008 17:49
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
@Klimagris

De pågældende dage havde middeltemperatur 2,2 grader.
Og ja, du har da ret det er højere end de 2,1 grader der er normalen for disse dage. Husk blot på, at denne normal er taget i perioden 1960-90, en periode hvor der generelt var koldere end i disse år, som bekendt. Når temperaturer så ligger nær gennemsnittet, ja, så er det lidt koldere end det har været de senere år.

Så hvis 1960-90 er "normalt" så har vi det i disse dage 0,1 grad over normalen. Og det kan man per definition måske ikke kalde "ret koldt".
nu er det dog ikke mange år siden hvor jeg synes vi havde dage med 12 grader om dagen december, så jeg forstår da godt man kan komme til at kalde det "ret koldt".

Men denne "smutter" er under alle omstændigheder både sjælden og lille i forhold hvad man har set den anden vej. Men trods din promtpe reaktion her ser du åbenbart ikke alle de meget meget grovere eksempler den anden vej i denne klimadebat.

Når et fåtal af de tropiske stormtyper ligger højt i antal, så hører vi kun dette og ikke at vi rent faktisk globalt set har rekord få tropiske storme. Hvorfor farer du ikke op over den slags? Hvor er din objektivitet?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 15-12-2008 17:52
14-01-2009 18:39
Christian hof christensen
★☆☆☆☆
(63)
råkold er vel bare når luften er fugtig med temperature ca 3-7 graders varme og sammentidig med fx hård kuling eller mere. Men temperaturene afhænger vel af hvilken årstid men er i

ret mig hvis jeg tager fejl

PS: jeg er ny her
14-01-2009 21:43
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
ja råkold er noget andet. det er når der tøvejr men bidene koldt alligevel.

Men når vejr udsigten siger 'ret kold' i en af de tre vinter måneder; så forventer jeg frost og måske sne!

2--5 gr. er i min verden 'ret mild'. jeg er da lige glad hvordan luftmaserne er rundt omrking! jeg vil vide kold/varm iforholdt til normal temp. for årstiden.

og her bør DMI ikk skjule at vejret de sidste år er gået amok! for det er det de gør når de kalder 5 grader for kold i december måned......
14-01-2009 23:14
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Miljoegris
Jamen når nu "normalen" (1961-90) siger 2,1 for uge 50 (og vi oplevede 2,2) som Frank rigtigt nok påpeger..... så er en udsigt på 2-5 grader vel heller ikke noget at gå i "panik" over? DMI kan derudover oplyse at varmerekorden for december i Danmark var 14,5 grader sat i 1953 og kulderekorden -25,6 fra 1981.
DMI "skjuler" på ingen måde noget og er det smart at kræve "politisk korrekthed" i ordvalget hos en organisation hvor det vel primært er deres tal der er interessante? De er vel også kun mennesker hos DMI og hvis noget er køligere end ugen før siger man at der bliver koldere. Tal er absolutte, sproget har altid været relativt og tvetydig. Overvej at december-"normalen" for Skagen er 3 grader og for Hillerød 1,7 grader. Skal vi så kalde 2,9 grader for normalt eller mildt? Hvem sætter den præcise definition af ordene? Det kan ikke lade sig gøre - og derfor er det så rart vi har tal der kan udtrykke temperaturer i absolut form. Blot min mening.

Mvh.
Mikkel
14-01-2009 23:38
thore
☆☆☆☆☆
(33)
hvis den vejrudsigt miljøgrisen taler om var fra den 13.12.08, var der godt nok temmelig mildt i vejret. http://www.dmi.dk/dmi/vejrarkiv?region=7&year=2008&month=12 mellem 2 c og 5-7 c i hele perioden.
15-01-2009 00:01
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Thore
Nu tror jeg såmænd heller ikke der er nogen der vil benægte der er "varmere" i DK end normalt generelt og historisk for perioden. Det lå i ordvalget i en fremadrettet verjudsigt som jeg personligt ikke kan se noget galt med. Derudover bemærk de forskellige regioner i dit link. Der er forskelle fra sted til sted. For Danmark som helhed i uge 50 2008 var temperaturen 2,2 grader mod "normalen" for 61-90 2,1 grader. Uge 51 var 4,7 grader mod 1,6 - se her kan vi snakke om "mildt"

Mvh
Mikkel
15-01-2009 12:23
Kosmos
★★★★★
(5370)
Nu tror jeg såmænd heller ikke der er nogen der vil benægte der er "varmere" i DK end normalt generelt og historisk for perioden

- heller ikke jeg; men det har ikke en dyt relevans i en vejrudsigt, der af de fleste brugere i disse måneder sikkert bla. anvendes til en vurdering af, hvilket 'antræk' man skal anlægge om morgenen, når man skal ud i vintermørket!(?)
{Som enhver, der har været så heldig at være på (alpin) skiferie, vil vide, kan vejret 'opleves' ganske lunt selv i 10 graders frost, såfremt solen skinner, og det er vindstille; modsætningsvis kan en blæsende regnvejsdag i 5 graders varme opleves noget 'råkold', så det er langt fra alene temperaturen, der er bestemmende for, hvor koldt eller lunt vejret opleves!
}
15-01-2009 13:03
Christian hof christensen
★☆☆☆☆
(63)
dmi gør jo opmærksom på hvis der er noget køligere vejr på vej end der har været ugen før, så er det jo ret koldere luft end ugen/dagene før,

December 2008 fik en middeltemp på 2,6 en grad over normalt (1,6) vi skal helt tilbage til 2002 for at finde en december der har været koldere

og vi har ikke set tocifrede varmegrader siden november,
Redigeret d. 15-01-2009 13:05




Deltag aktivt i debatten Vejrudsigten, hvad er 'ret kold'?!:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Det ender med, at Trump får ret1807-02-2018 22:13
Klima - Pligt og ret131-10-2011 18:57
'Vi tog fejl, og vi har ret'3301-04-2010 01:35
Lomborg har ret!!1013-03-2009 22:01
Har IPCC-rapporten ret? Er klimaforandringer menneskeskabt?813-01-2009 23:45
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik