Husk mig
▼ Indhold

Verdens ekstremt vejr...



Side 6 af 8<<<45678>
29-05-2011 15:20
Jakob
★★★★★
(9186)
.





@Mikkel R



Jeg håber, at læserne kan se, at dit sprog afslører en hårdt trængt klimabenægter, og i det lys vil jeg forsøge at bære over med dine fornærmelser.

Min forståelse af de røde søjler er begrænset, og derfor er det da udmærket, hvis andre kan supplere. Diagrammet er fremlagt af skeptikeren Kosmos, så det er altså ikke GW-alarmistdokumentation.
Men udtrykker de røde søjler befolkningstilvæksten, som du påstår, så ser jeg kun, at de bekræfter den tendens, som jeg påpeger, fordi de røde søjler er mindre i de sidste 30 år, hvor dødstallene er vokset, end de er i de foregående år, hvor dødstallet er gået ned.







De rette linjers hældning ser umiddelbart ud til at være et udtryk for en gennemsnitlig vækst for hele diagrammets spændvidde, og de kan derfor ikke bruges, når man fordyber sig i et enkelt interval som f.eks. de sidste 30 år.
At du forsøger at bortforklare de sidste 30 års stigning på den måde, viser for mig kun, at du ikke søger en objektiv sandhed, men forsøger at sløre den.
Hvilken bås, det sætter dig i, vil jeg overlade til læserne at tænke over.

Jeg bemærker også, at du skriver, at jeg selv undergraver teorien om, at boligerne er blevet bedre.
Som jeg beskrev det, er det en relativ betragtning, hvor højere vindhastigheder betyder, at selv bedre bygninger ikke kan modstå vindpresset.
Så når du mener, at det er at undergrave påstanden om bedre bygninger, så må det samtidigt betyde, at du erkender, at vindhastigheden i tornadoerne er blevet højere.
Ellers må dit argument nok kun være endnu et forsøg på at twiste og forvirre debatten.

Hvordan udviklingen reelt er med hensyn til boligers forbedringer, ved jeg desværre ikke, så det er ud fra en formodning om, at man nok ikke i nyere tid er begyndt at opføre mindre sikre boliger til erstatning for gamle i tornadoområder, hvor dødstal er stigende.
Skulle der findes kraftig dokumentation for det modsatte, så vil det muligvis svække min vurdering, men den dokumentation leverer du på ingen måde.

Med hensyn til dommedagsprofetier, så undlod jeg ellers at nævne både selvforstærkende effekter og tipping points for ikke at skræmme nogen for meget. Men ja, jeg synes bestemt, at fremtiden ser meget dyster ud for de kommende generationer, og jeg mener slet ikke, at vi kan tillade os at spille hasar med den, som vi gør.
Det har absolut intet med religion at gøre. For mig handler det kun om almindeligt medmenneskeligt ansvar for den verden, som vi skal give videre. Tænk om det kunne blive noget, som vi kan være stolte af.
Skal jeg selv bemærke noget særligt om min person, så må det nok blive, at jeg er ualmindelig flink i dag, når jeg vil nedværdige mig til at svare pænt på din vætshusagtige fuldemandsargumentation.





.
RE: Retfærdighed29-05-2011 16:59
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Mikkel R skrev:
Nu vi er kommet til at se på andet af figuren kan du måske også overveje at studere de to lige linier - det er en blå og en rød - kan du finde dem?????

Går de op eller ned?? Hvor svært er det??


Det må kunne bort forklares at de syndige mennesker ikke straffes af gud med flere ulykker. Der skal værre retfærdighed til.


16-06-2011 14:54
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Som jeg henviste til for 18 måneder siden her i tråden har klimaforsker lææng forventet mere intens og hyppigere ekstremt vejr begivenheder (grunden den igangvarende menneskerskabt globale opvarmning).

Nu at de er så småt begyndte at slå igennem har sammenhængen dukket op på mediets radar skærm. Fx:

AFTENPOSTEN: Mer ekstremvær i vente (23/5-11)

AFTENPOSTEN: Ekstremværet er kommet for å bli (14/6-11) (+ billed galleri)

GUARDIAN: Warning: extreme weather ahead (13/6-11)

Sceptics argue that there have always been droughts and floods, freak weather, heatwaves and temperature extremes, but what concerns most climate scientists and observers is that the extreme weather events are occurring more frequently, their intensity is growing and the trends all suggest long-term change as greenhouse gases steadily build in the atmosphere.



Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
19-06-2011 09:18
rick_uk
★★★★☆
(1140)
THE STAR: Extreme weather moves on to agenda (17/6-11)


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
28-06-2011 19:27
rick_uk
★★★★☆
(1140)
SCIENTIFIC AMERICAN: Storm Warnings: Extreme Weather Is a Product of Climate Change (28/6-11)

REUTERS: Worst drought in 60 years hitting Horn of Africa: U.N. (28/6-11)


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
28-06-2011 21:59
Kosmos
★★★★★
(5366)
Lidt 'modgift':

URGENT – WINTER WEATHER MESSAGE
NATIONAL WEATHER SERVICE SACRAMENTO CA
233 PM PDT MON JUN 27 2011

..UNSEASONABLY COOL AND SHOWERY WEATHER SYSTEM TUESDAY AND
WEDNESDAY...


- men dét er vel blot endnu et 'bevis på global opvarmning'? (Som måske hedder 'klimaforandringer', nowadays?
)
28-06-2011 22:06
Jakob
★★★★★
(9186)
.




Angående tornadoer har jeg set en udsendelse på DR HD, hvoraf det fremgik, at global opvarmning skaber et varmere bælte omkring ækvator, og dette bælte presser jetstrømmene og dermed tornadoerne længere mod polerne, så flere tornadoer vil ramme mere befolkede og mindre tornadobeskyttede områder.

Dette kan altså om ikke endnu, så måske senere blive en væsentlig forklaring på, hvorfor dødstal i forbindelse med global opvarmning og tornadoer er stigende.




.
28-06-2011 22:16
Kosmos
★★★★★
(5366)
hvorfor dødstal i forbindelse med global opvarmning og tornadoer er stigende

- nå, er det da stigende?:


Du fremlægger lige dokumentation for 'stigningen' ikke?
28-06-2011 22:27
Jakob
★★★★★
(9186)
.




Kosmos skrev:
Du fremlægger lige dokumentation for 'stigningen' ikke?



Det gør du jo selv, og jeg har allerede argumenteret:
http://www.klimadebat.dk/forum/verdens-ekstremt-vejr--d13-e1215-s160.php#post_25592




.
28-06-2011 23:05
Kosmos
★★★★★
(5366)
Det gør du jo selv, og...

- jaså, du læser måske graferne fra højre mod venstre??
21-07-2011 21:39
rick_uk
★★★★☆
(1140)
POLITIKEN: Ekstrem hedebølge slår folk ihjel i USA (2177-11)

Men det hele er bare "not unprecedented" ifølge USA's førende klima ekspert Professor Tony Whotts hvor i hans 'virkelig verden' måler man en hedebølge i dødstal ikke i grader.

Hot Nights and High Humidity Set This Heat Wave Apart


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
23-07-2011 11:25
rick_uk
★★★★☆
(1140)
YOU TUBE: A link between climate change and extreme weather? Never.

En sarkastisk vinkel om forbindelsen mellem verdens ekstremt vejr og den menneskerskabt globale opvarmning.

Voiceover fra en artikel i The Washington Post


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
15-08-2011 16:58
rick_uk
★★★★☆
(1140)
TV2 VEJR NYHEDER: New Zealand ramt af helt usædvanlig snestorm (15/8-11)

Galleri: http://galleri.tv2.dk/Vejret/42612757/
27-02-2012 16:33
rick_uk
★★★★☆
(1140)
NEW YORK TIMES: Much to Savor, and Worry About, Amid Mild Winter's Early Blooms (26/2-11)


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
29-02-2012 10:34
rick_uk
★★★★☆
(1140)
TV2Vejr Nyheder: Norge satte nye varmerekorder for februar (28/2-12)
29-02-2012 13:47
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
rick_uk skrev:
TV2Vejr Nyheder: Norge satte nye varmerekorder for februar (28/2-12)


Er den største enkelt faktor for vejret i Norge ikke Golfstrømmen?


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
03-03-2012 21:16
rick_uk
★★★★☆
(1140)
CLIMATE PROGRESS: Poll: Americans' Understanding of Climate Change Increasing With More Extreme Weather, Warmer Temperatures (29/2-12)

BBC: Clear-up after tornadoes wreak havoc across US Midwest (3/3-12)


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
06-03-2012 17:03
rick_uk
★★★★☆
(1140)
ENVIRONMENT 360: Linking Weird Weather to Rapid Warming of the Arctic (5/3-12)

The loss of Arctic summer sea ice and the rapid warming of the Far North are altering the jet stream over North America, Europe, and Russia. Scientists are now just beginning to understand how these profound shifts may be increasing the likelihood of more persistent and extreme weather....
06-03-2012 17:18
Kosmos
★★★★★
(5366)
Scientists are now just beginning to understand how...

- tjaeh(?):

Regnrekorder og hedebølger: Svaret ligger i jetstrømmen


Artiklen er fra juli 2007!
07-03-2012 17:12
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Det kan være at det skyldes sprog vanskeligheder fra min side, men jeg forstå udklipet sådan her:

loss of Arctic summer sea ice = altering the jet stream = more persistent and extreme weather

Scientists are now just beginning to understand how these (3) profound shifts.......

Artiklen handler om forbindelsen mellem disse 3 ting.
07-03-2012 17:30
Kosmos
★★★★★
(5366)
Artiklen handler om forbindelsen mellem disse 3 ting

- jeg synes, at (hoved?)præmissen for overvejelserne:

As the world has warmed since the fossil-fuel revolution after World War II, Arctic temperatures have increased at more than twice the global rate

- virker svært forenelig med faktiske målinger, fx.:



Hvis JFs hypotese holder vand (is?), burde vi så ikke have haft endnu mere 'persistent and extreme weather' i perioden 1917 - 1937, fx.?

25-03-2012 10:38
rick_uk
★★★★☆
(1140)
REUTERS: US heat 'unprecedented,' 7,000 records set or tied (23/3-12)


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
RE: Mere om hedebølgen i Nordamerika25-03-2012 20:55
Theis
★★☆☆☆
(150)
Lidt mere om hedebølgen i USA og Canada:

Her meteorolog Jeff Masters fra Weather Undergrounds karakteristik:

The duration, areal size, and intensity of the Summer in March, 2012 heat wave are simply off-scale, and the event ranks as one of North America's most extraordinary weather events in recorded history.

Han har samlet nogle af de mest bemærkelsesværdige rekorder, der er blevet slået under hedebølgen - her et udpluk:

4 vejrstationer oplevede, at dagens koldeste temperatur var varmere end den tidligere varmerekord for den dag, hvilket Masters aldrig har set før.

Et par canadiske målestationer slog ikke alene varmerekorden for marts, men havde også temperaturer, der var varmere end aprilrekorden. Fx nåede temperaturen den 21. marts op på 27,2 C i St. John, New Brunswick. Den tidligere rekord for marts var 17,5 C og for april 22,8 C.

Endelig slog to vejrstationer deres tidligere dagsrekorder med mere end 30 F svarende til godt 17 C. Fx var temperaturen den 22. marts hele 29,2 C i Western Head, Nova Scotia, mens den tidligere rekord for denne dag blot var 10,6 C. Normalen for denne dag er helt nede på 5 C.
25-03-2012 21:59
John Niclasen
★★★★★
(6160)
Det har været koldt i nogle måneder, koldere end normalt mange steder:

Temperatures in the West during this past winter have averaged near to slightly below normal. December through February, temperatures in Seattle were 1.5 degrees below average. March 1 through March 12, temperatures averaged 4 degrees below normal.

Taget fra: What's Causing All the Warm Weather?

Så kom der en hedebølge, og nu er det koldt igen: Back to Reality: Great Lakes, Northeast Set to Freeze

Det virker også rimeligt, at man oplever mange varmerekorder i disse år. Klimaet er blevet nogenlunde jævnt varmere siden den lille istid for nogle hundrede år siden. På et tidspunkt vender det, og så bliver det rigtig koldt igen. Det glæder jeg mig ikke til.
25-03-2012 22:50
John Niclasen
★★★★★
(6160)
Kort med temperatur anomalier. Denne måned:


Det ses, at der har været koldere end normalt i store dele af verden, især i Asien og Alaska, og at hedebølgen i Nordamerika var et lokalt fænomen.
25-03-2012 22:50
Morten Riber
★★★★★
(2298)
På et tidspunkt vender det, og så bliver det rigtig koldt igen. Det glæder jeg mig ikke til.


Jeg har læst at det ikke skulle ske fordi solen er blevet mere stabil. Men da jeg læste det i en bog der er skrevet for ca. 100 år siden skal man nok ligeom tro på det før det får nogen betydning for en.

Mvh
Morten
25-03-2012 23:24
Kosmos
★★★★★
(5366)
Jeg har læst at det ikke skulle ske fordi solen er blevet mere stabil

- jeg går ud fra, at der med 'rigtig koldt igen' tænkes på istid(?)
Og jeg mindes aldrig at have hørt, at solen skulle have 'været ansvarlig' for istiderne!?
25-03-2012 23:33
John Niclasen
★★★★★
(6160)
- jeg går ud fra, at der med 'rigtig koldt igen' tænkes på istid(?)

Nej, så ekstremt vil jeg ikke gå i første omgang. Jeg er temmelig overbevist om, at der kommer en istid igen inden for måske et par tusinde år, men der kan godt komme en lille istid inden, som også er rigtig koldt. brrr Hvis vi går direkte over i en istid, når det vender næste gang (er måske allerede vendt), så er der grund til bekymring.

Faldt lige over en anden begivenhed af ekstremt vejr, nu vi er i denne tråd:

At 12.7 degree celsius , Saturday Mumbai's coldest ever March morning

Fra: The Times of India
25-03-2012 23:57
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Kosmos skrev:
Jeg har læst at det ikke skulle ske fordi solen er blevet mere stabil

- jeg går ud fra, at der med 'rigtig koldt igen' tænkes på istid(?)
Og jeg mindes aldrig at have hørt, at solen skulle have 'været ansvarlig' for istiderne!?


Nej, det har jeg heller ikke, men hvis Svensmarks teori passer er det kosmisk stråling der er "synderen". Solen skærmer jorden mod kosmisk stråling og modvirker derved skydannelsen og afkøling.

Svensmark har peget på at den kosmisk stråling har været særlig kraftig gennem istiderne på grund af jordens placering i galaksens arme, og jeg forestiller mig at den næste istid ville indfinde sig når jorden nærmer sig næste arm og dermed får mere stråling, med uændret sol effekt. Men hvis solen i stadig stigende grad vil skærme mod strålingen må afkølingen jo udeblive. Ik? Og dermed giver det jo mening hvad der står i den gamle bog, hvadend det så er et tilfælde eller ej.


Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
26-03-2012 00:30
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Øh - er lokale forskelle i temperature ikke blot vejr og ikke klima?

Eller gælder det kun, når temperaturforskellene ikke støtter op om "CO2-teorien"?
26-03-2012 09:09
John Niclasen
★★★★★
(6160)
Sandsynligheder har meget at sige mht. vejret. I et varmt klima er der lille sandsynlighed for en meget kold koldfront, men det er ikke helt umuligt. I et koldt klima er der lille sandsynlighed for en meget varm hedebølge, men det er ikke helt umuligt.

Nogle vælger at skelne skarpt mellem vejr og klima. Det tror jeg ikke, man helt kan, for klimaet sætter nogle grænser for vejret, også selvom disse grænser kan overskrides nu og da i usandsynlige vejrfænomener.

De seneste indlæg her startede med noget information omkring den nylige 'ekstreme' hedebølge i dele af USA og Canada. For at få et nuanceret billede pegede jeg på nogle eksempler af 'ekstrem' kulde samtidig andre steder i verden, specielt det nordøstlige Asien og Alaska. Det område havde i marts måned lige så 'ekstrem' kulde, som området i USA og Canada havde 'ekstrem' varme.

Konklusion? Ikke så meget mht. klimaet.
Redigeret d. 26-03-2012 09:15
26-03-2012 10:35
Kosmos
★★★★★
(5366)
Svensmark har peget på at den kosmisk stråling har været særlig kraftig gennem istiderne på grund af jordens placering i galaksens arme, og jeg forestiller mig at den næste istid ville indfinde sig når jorden nærmer sig næste arm og dermed får mere stråling, med uændret sol effekt.

- OK, så er jeg med igen; men du er vel opmærksom på, at der går la...ang tid mellem 'armpassager': ~ 40 mio. år, såvidt jeg husker, hvilket jo er langt mere end de(n) periodicitet(er), man normalt associerer med 'Milankovich cyklerne' (26, 40, 100 kyr)!

Men hvis solen i stadig stigende grad vil skærme mod strålingen må afkølingen jo udeblive. Ik? Og dermed giver det jo mening hvad der står i den gamle bog, hvadend det så er et tilfælde eller ej

- nu ved jeg jo ikke præcis, hvad der står i bogen, men hvis den er 100 år gammel, har den vel næppe omtalt indflydelsen af solens magnetfelt på den kosmiske baggrundsstråling??
26-03-2012 12:09
Morten Riber
★★★★★
(2298)
- nu ved jeg jo ikke præcis, hvad der står i bogen, men hvis den er 100 år gammel, har den vel næppe omtalt indflydelsen af solens magnetfelt på den kosmiske baggrundsstråling??


Det er formuleret således, men begreberne lys og mørke har sin egen definition i bogen, så man skal tage højde for at begreberne ikke stemmer med voren normale opfattelse:

"Da Solen i høj Grad er angrebet af de mange Sammenstød med Mørkehobe, der drev og driver om i Verdensrummet, er de Soludstraalinger, som gennem de atmosfæriske Lag naar til Jordkloden, ikke af ensartet Styrke, fordi Straalerne fra de angrebne Partier er af en langt ringere Styrkegrad end de øvrige, hvilket influerer paa de meteorologiske og klimatiske Forhold.
Jordens Glacialtider skyldes Solens formindskede Udstraalingsstyrke efter Sammenstød med omkringdrivende Mørkehobe; men da Straalerne fra Solens Lysomhylning og den omgivende Lysæter har elimineret store Dele af de ved Sammenstødene afpolariserede Mørkehobe, er, i de mange Aartusinders Løb siden da, efterhaanden mere normale klimatiske Forhold atter indtraadt paa Jorden."

Kvinden der skrev bogen havde ikke nogen egentlig uddannelse men underviste i en periode som lærer. http://en.wikipedia.org/wiki/Johanne_Agerskov
Mvh
Morten
26-03-2012 15:20
Kosmos
★★★★★
(5366)
Da Solen i høj Grad er angrebet af de mange Sammenstød med Mørkehobe, der drev og driver om i Verdensrummet...

- men dermed er vi vel så også havnet ovre i den mere æhh.... holistiske boldgade, ville jeg mene!
26-03-2012 23:53
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Kosmos skrev:
Da Solen i høj Grad er angrebet af de mange Sammenstød med Mørkehobe, der drev og driver om i Verdensrummet...

- men dermed er vi vel så også havnet ovre i den mere æhh.... holistiske boldgade, ville jeg mene!


Vi er ovre i en anden boldgade for så vidt at der er tale om en anden terminologi. Mørke kan være alt mulig målbart stof, energi osv. og når det optræder i hobe kan det vel godt være stråling fra galaksens spiralarme. Det er jo dog imponerende at hun kan omtale solens skærmende effekt som værende centralt for jordens klima, hvis altså Svensmark får ret.


Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
20-04-2012 10:21
rick_uk
★★★★☆
(1140)
George Mason University, Center for Climate Change Communication:
STUDY - Extreme Weather, Climate & Preparedness In the American Mind (pdf)

Avis omtale:

FORBES: Poll: Most Americans Now Link Extreme Weather to Climate Change (19/4-12)

TREE HUGGER: Seven Out of Ten Americans Agree: Climate Change Leads to Extreme Weather (19/4-12)

THE STAR-LEDGER: Most Americans believe global warming is making severe weather worse, new study shows (18/4-12)


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
Redigeret af branner d. 20-04-2013 23:43
RE: Vi kan selv gøre noget @ Solceller23-04-2012 15:34
Solcelle Jens
☆☆☆☆☆
(2)
Dette er en god debat og jeg tror klimaændringerne kan relateres til menneskets uansvarlige opførsel, man kan f.eks. begynde at tage cyklen på arbejde eller investere i et Solcelleanlæg

Redigeret af branner d. 20-04-2013 23:44
23-04-2012 15:53
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hey Solcelle Jens!

Ved du noget om solceller?

Ved du om f.eks Bilkas sol celler og hvad der måtte følge med er af ok kvalitet?
I øvrigt så er jeg lidt i tvivl om hvor på tagene jeg har jeg kan plante disse solceller: Det er flere mindre og forskudte tag arealer, men det går måske enda?

bedste hilsner, Frank
23-04-2012 17:42
John Niclasen
★★★★★
(6160)
Jeg ser, at kortet med global temp. anomali for måneden, som jeg linkede til i mit indlæg 25-03-2012 22:50 løbende bliver opdateret. Det oprindelige billede så ud som følger:

18-05-2012 14:14
rick_uk
★★★★☆
(1140)
DesMoinesRegister com: Report: Floods are growing trend (16/5-12)


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
Redigeret af branner d. 20-04-2013 23:44
Side 6 af 8<<<45678>





Deltag aktivt i debatten Verdens ekstremt vejr...:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Dødsfald p.g.a. ekstremt vejr711-03-2018 19:50
Ekstremt vejr?525-03-2014 10:06
Artikler
Ekstremt vejr
Lærebog anvendt i gymnasiet er ekstremt ensidig og tendentiøs (Mernilds Klumme, maj 2011)
Vejr og vejrfænomener (Bionyt: 500 svar om klima)
NyhederDato
2010 – et ekstremt klimaår30-06-2011 06:40
Ekstremt vejr vil få millioner af asiater til at flygte07-02-2011 08:50
Fattige lande hårdt ramt af ekstremt vejr09-12-2008 20:37
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik