Husk mig
▼ Indhold

Vil en global recession skade klimasagen?


Vil en global recession skade klimasagen?27-01-2008 18:56
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Meget tyder nu på, at verdensøkonomien er på vej ind i dårlige tider - især i USA ser det slemt ud...
Umiddelbart er det klart, at en lavere vækst vil kølne stigningen i CO2-udledningen og give mere tid at løbe på. Men omvendt kan man frygte, at en global recession (eller måske ligefrem depression) vil gøre landene meget mindre samarbejdsvillige og dermed forringe mulighederne for et København-resultat i 2009.
Det er jo klart, at pengene sidder løsere i opgangsperioder, og at det derfor kan blive uhyre vanskeligt at få de store lande til at skære i udledningerne, hvis de kæmper med dårlig økonomi.
Eller er der andre måder at se det på?
Redigeret d. 27-01-2008 19:10
27-01-2008 21:49
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
For at en recession kan skade "klimasagen", kræves at der er en "klimasag". Det er pt. endnu ikke endegyldigt bevist. Der er hos nogle en formodning om, at der er en "klimasag".
En verdensomspændende recession kunne måske bevirke, at "klimasagen" løses på en gunstigere økonomisk måde. Pengene vil blive anvendt på en mere kost/bennefit måde, men andre ord "dødsejlerne" bliver de første tabere i en recissionsperiode.
28-01-2008 00:51
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Boe Carslund-Sørensen skrev:
For at en recession kan skade "klimasagen", kræves at der er en "klimasag". Det er pt. endnu ikke endegyldigt bevist. Der er hos nogle en formodning om, at der er en "klimasag".

OK, men dette diskuterer vi i debatterne om klimavidenskab, især under "Forklaringer på klimaændringer".
I mit indlæg tager jeg det som udgangspunkt, at der er en klimasag. Ligesom alverdens ledere
.

En verdensomspændende recession kunne måske bevirke, at "klimasagen" løses på en gunstigere økonomisk måde. Pengene vil blive anvendt på en mere kost/bennefit måde, men andre ord "dødsejlerne" bliver de første tabere i en recissionsperiode.

Dette kan du have ret i. Det er blot sjældent, at en mindre pose penge leder til bedre resultater. Det leder ganske givet til mere cost-benefit-optimerede løsninger, men om det samlede output bliver bedre, set med klimabriller, det tvivler jeg på...
Redigeret d. 28-01-2008 00:52
28-01-2008 10:13
Kosmos
★★★★★
(5366)
Det er blot sjældent, at en mindre pose penge leder til bedre resultater

- tjaeh? Måske, måske ikke? Den leder nok som hovedregel til skærpet omtanke, før de fåtallige spareskillinger lukkes ud af posen - hvilket i dette tilfælde nok ikke ville være så værst endda!
29-01-2008 15:16
David_E
☆☆☆☆☆
(6)
Det er et interessant spørgsmål som involverer både økonomi og politik. Det sidste ser vi allerede i USA hvor "økonomien" ser ud til at blive det dominerende spørgsmål i præsidentvalget, og hvorfor skulle det samme ikke ske andre steder når de respektive økonomier går mod lavere vækst, måske endda negativ? Fra økonomisk teori ved vi jo at folk værdsætter i dag højere end i morgen (rente teori). I mere politiske termer er et hjem at bo i, mad på bordet, selv ens pensionsopsparing nok mere konkrete størrelser i nedgangstider end "klimaforandringer".

Et mere økonomisk spørgsmål er hvordan investeringsniveauet ikke blot vil stoppe op men også hvordan det vil blive fordelt. Den meget billige kredit i de sidste mange år, har utvivlsomt skabt dårlige investeringer der nu med dyrere kredit må opgives. Meget af det er et fokus på produktion af forbrugsgoder der har meget korte tidshorisonter for brug. Tænk på alle produkterne fra Kina, vi køber billigt og derfor i højere grad opfatter som hurtigt udskiftelige. Når folk køber fladskærms TV i dag er det jo ikke for at beholde dem 10 eller 15 år. Det samme gælder alle andre livsstilsgoder. En tilbagegang i velstand vil alt andet lige føre til en tilbagegang i resourceforbruget.

Et andet spørgsmål er energiforbruget. De færre udskiftninger vil føre til mindre vækst/ændring i forbrugermassens energiforbrug, samtidigt med et fald i produktionserhvervene. Heraf billigere energi vil ikke stimulere til ændring i energiadfærd (At forbruge med nuværende apparat eller udskifte til mere effektivt). Billigere energikilder vil måske blive foretrukket, hvis vi ser en større tilbagegang i velstanden. Måske bliver kul (endnu) mere populært?

Problemet er dog at der kan argumenteres for begrænsninger i output. Peak Oil, begrænset mængde energirigt kul, begrænset let tilgængeligt uran og meget andet er jo allerede diskuteret og hvis man tror på nogle af delene må det naturligvis have en effekt på energipriserne, i det mindste efter en årrække.

Der kunne lægges mange flere betragtninger til, men det vil gøre det stadigt mere uoverskueligt at diskutere en mulig fremtid. Jeg tror det er mest fornuftigt at holde fast i investeringsniveauet (fordeling) og en mulig begrænsning i energiudbudet.

Hvis jeg skulle gætte om fremtiden, tror jeg ikke vi vil se øget opmærksomhed og øget vilje til at gøre noget ved "klimaforandringerne". Fra denne sommer (2008) og et par år frem tror jeg fokus vil være på økonomien, ikke blot i USA.
RE: Effektvurdering!30-01-2008 10:58
Kosmos
★★★★★
(5366)
I dagens kronik i 'Jyllandspesten' funderer Bjørn Lomborg lidt over effekten af EUs/regeringens initiativer på klimaområdet.

Se også dette (læser)indlæg fra CO2nie - bemærk bla. det kortfattede redaktionelle svar!
12-02-2015 23:35
Kosmos
★★★★★
(5366)
For at en recession kan skade "klimasagen", kræves at der er en "klimasag". Det er pt. endnu ikke endegyldigt bevist. Der er hos nogle en formodning om, at der er en "klimasag"

- her en helt ny rationale vedr. "klimasagen":

At a news conference last week in Brussels, Christiana Figueres, executive secretary of U.N.'s Framework Convention on Climate Change, admitted that the goal of environmental activists is not to save the world from ecological calamity but to destroy capitalism

- så nu ved vi dét!
13-02-2015 00:14
Morten Riber
★★★★★
(2298)
At a news conference last week in Brussels, Christiana Figueres, executive secretary of U.N.'s Framework Convention on Climate Change, admitted that the goal of environmental activists is not to save the world from ecological calamity but to destroy capitalism


Når jeg skriver det herinde plejer jeg at få at vide at det er noget konspiratorisk vrøvl og sådan noget. Men ja, det er da tydeligt at denne sammenhæng eksisterer, og har væsentlig betydning for en stor gruppe af alarmisterne.
13-02-2015 10:05
John Niclasen
★★★★★
(6157)
Figueres: First time the world economy is transformed intentionally

This is the first time in the history of mankind that we are setting ourselves the task of intentionally, within a defined period of time to change the economic development model that has been reigning for at least 150 years, since the industrial revolution.

Om Christiana Figueres: Executive Secretary @ UN

Historien hos agenda 21 news: U.N. Climate Chief: We're 'Intentionally' Transforming The World Economy

Mere om Karen Christiana Figueres Olsen




Deltag aktivt i debatten Vil en global recession skade klimasagen?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Peak Oil – recession, kollaps eller Sputnik moment?2508-12-2011 19:35
NyhederDato
Recession sender udledningen af drivhusgasser ned22-09-2009 08:29
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik