Husk mig
▼ Indhold

Vindmølleindustriens opsang



Side 2 af 5<1234>>>
12-11-2017 21:55
Jakob
★★★★★
(9213)
­



En gåde:



Jeg kender en mand, som kan se denne landvindmølle fra flere vinduer i sit hus:






Vindmøllen er måske 20 år gammel, og den rasler en del ved bestemte vindforhold, og nogle sommer morgener kan den også skabe kraftigt flimmer.

Alligevel på trods af disse gener vil manden blive trist, hvis den bliver pillet ned en dag.

Hvordan kan det mon være..?






­
13-11-2017 08:41
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Kjeld Jul skrev:
Niels-
Jeg tænker,det er utroligt ,at nogle fra min generation stadig er i live.
I min bsrndom i 40erne og helt op til nullerne havde man kakkelovne og brændeovne,man fyrede med træ,tørv,stenkul og brunkul,i anlæg med dårlig forbrænding.
Alle de store boligejendomme i byerne havde stokerfyrede kulfyr.
Idag kan man ikke få en ældre Morsø støbejernsbrændeovn godkendt til brændefyring.
Miljøfolket kæmper for at få brændeovne forbudt,da de er meget sundhedsskadelige,siger de.
Er vi moderne mennesker ikke ved at blive for sarte?


Jo afgjort for sarte. Jeg voksede op i Københavns smog. Alle de voksne røg pibe, cerutter og smøger. Asken fra vores kulfyr var glimrende til at bekæmpe glatte fortove. Alligevel blev jeg altså 70. Nu dør jeg af ensomhed. Al den optagethed af fysisk klima fjerner opmærksomheden fra vore sociale problemer. Tusinder går ned med stress før de er 50. selv børn under 10 år døjer med psykisk elendighed. Psykofarmaka industrien blomstrer og forurener sikkert også.
13-11-2017 08:44
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
For nogle år siger blev der jamret over skibene i Øresund, der udsendte fæle partikler, som dræbte os københavnere, men jeg tænkte på de bananer og andre nyttige ting som skibene bragte os fra nær og fjern.
13-11-2017 09:05
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Jakob skrev:
­















Det ville jo så her være klædeligt, synes jeg, hvis du også indrømmer, at du faktisk bor i et område, der er minimalt plaget af gener fra kul. Dit mod og din stolthed klinger noget hult for mig, når det er andre, der betaler prisen for det.







­


Jeg bor i et område med voldsom naturskabt forurening. Vi får enorme mængder af døde alger op på stranden og derfra udbredes den giftige luftart svovlbrinte til mit hus. Derudover har vi ført nabokrig mod en familie, som opvarmede huset med brænde, deres skorsten lagde røgslør ud over hele nabolaget. Omvendt kunne jeg sige. Landvindmøller er fint, bare ikke lige her.
Dog er mit faglige niveau lavt, Nyder godt af andres her på siden, der for mig danner modvægt til pressen i almindelighed.
13-11-2017 14:45
pifpafpuf
★★★☆☆
(769)
-Er faldet slut?...


Nu flirter Vestas med kurs 400 og en enkelt fransk bank har kursmålet nede på 380

http://penge.borsen.dk/artikel/1/354049/finanshuse_mister_tillid_til_vestas_nu_hoevler_norsk_bank_32_pct_af_kursmaal.html

Danske bank har dog fortsat tårnhøje forventninger til Vestas - så det er sikkert der kassekreditten er placeret...
14-11-2017 12:36
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
pifpafpuf skrev:
-Er faldet slut?...


Nu flirter Vestas med kurs 400 og en enkelt fransk bank har kursmålet nede på 380

http://penge.borsen.dk/artikel/1/354049/finanshuse_mister_tillid_til_vestas_nu_hoevler_norsk_bank_32_pct_af_kursmaal.html

Danske bank har dog fortsat tårnhøje forventninger til Vestas - så det er sikkert der kassekreditten er placeret...


Og Siemens fyrer 800 medarbejdere her i DK. Skyldes det den onde Trump, der ikke mere vil subsidiere de økonomiske fallitboer ved navn vindmøller, Som forbruger gyser jeg ved tanken om elregningen baseret på grøn energi, men OK man vil sikkert fjerne afgifterne og vælte dem over på indkomstsskatten.
Vestas fremtid blæser med de politiske vinde.
15-11-2017 22:37
Jakob
★★★★★
(9213)
­



Og når vi så har tænkt lidt på den gamle mand, som frygter den billigste og reneste strøm, som vi kan tilbyde, og vi har prøvet at forstå hans ligegyldighed overfor dødbringende kulforurening og klima begrundet med, at han selv kan lugte algegasser og sniffede smog som barn, så må bunden for tråden bestemt være nået.

Så om lidt går det kun opad..!






­­
16-11-2017 10:45
Jakob
★★★★★
(9213)
­



Frem for at læse om, hvor små argumenter, man kan bruge til at sige nej til en vindmølle som nabo, kunne det nok være mere interessant at læse, hvad der kan få folk til at sige ja.

Eller måske endnu bedre, hvad der på længere sigt kan gøre naboerne glade for vindmøllen.


Hvad skal der til..?


Er det penge i form af et engangsbeløb..?


I sidste ende kan man jo altid ekspropriere de utilfredse naboer væk, og så er den potte ude.
Men det er dyrt, og måske kommer man længere ved at supplere med lidt smidighed og teknik..?



Jeg prøver lige dette udkast til inspiration og diskussion:




Vindmøllevision 1 ( ca. år 2018 ):



Der hænger en B&O designet Vestas enhed med stereo anlæg og vejraflæsning på væggen i min stue. Den fik jeg gratis udleveret, da de opstillede en stor vindmølle i nærheden af min bolig.
Via computer og internet kan jeg komme i kontakt med Vestas, som har forbindelse til møllen hos mig, og så kan jeg selv programmere, hvordan mit stereoanlæg skal respondere i forhold til de data, der kommer ind fra vindmøllen.
Jeg har f.eks. programmeret mit anlæg til at spille klassisk musik ved lav lydstyrke for at overdøve vindstøj, hvis vinden er sydlig og ligger imellem 5-7 m/s.
Jeg har også programmeret den til i dagtimerne automatisk at fortælle vindstyrke og retning, hvergang vinden ændrer retning i nævneværdig grad.
Jeg fik også tilbud om nogle gratis mørkelægningsgardiner, som kan indstilles til selv automatisk at rulle for og tænde lys, hvis der kommer flimmer fra vindmøllen. Jeg har også mulighed for at standse vindmøllen og programmere flimmeret helt væk fra min bolig. Men jeg har sagt ja tak til gardinerne for at hjælpe møllen.
Da vi som naboer var med til at stemme om, hvilken vindmølle, vi skulle tillade, håbede jeg egentlig på en Siemens, men jeg tror, at den tabte afstemningen, fordi den ikke havde en regnmåler med i vejrstationen.







Føles dette ikke som en opsang til vindmølleindustrien, så kig på årstallet igen. Der burde have stået 2014.




­­
17-11-2017 08:51
Jakob
★★★★★
(9213)
­




Vindmøllevision 2 ( ca. år 2018½ ):






Den fiktive mand i gåden længere oppe er meget glad. Vindmøllen på billedet var begyndt at rasle en del mere, så den faktisk genere ham lidt for meget. Men han var så glad for den som vejrhane, at han helst ikke ville klage over den, fordi han mente, at det kunne betyde, at den blev fjernet af en ny uheldig udskiftningsordning på skatteydernes regning. Imidlertid var der nogle andre naboer, som klagede, og det har nu ført til, at man vil forsøge at opstille en vindmølle mere efter et nyt udbygningskoncept.

I stedet for at pille den gamle vindmølle ned vil den blive renoveret og opgraderet, så den støjer mindre, og den får derved også en meget længere levetid. Den nye moderne vindmølle er noget højere og kommer til at stå tæt på den gamle, og den er af avanceret klasse med alle de nyeste tekniske muligheder.
F.eks. har den et styresystem, der kan "pinge" eksterne enheder med koder og på den måde styre dem. Den funktion vil man udnytte til den gamle mølle, så den i fremtiden vil blive styret som "slave" af den store. Den krøjer efter ordre fra den store, og den bremser efter ordre fra den store osv. Og det betyder, at den i fremtiden også kan programmeres til at standse for både støj og flimmer, hvis det bliver nødvendigt.
Har man en husstandsvindmølle i nærheden, så kan vindmølleindustrien ofte også tilbyde udstyr, som kan bringe den under den store vindmølles vinger, hvad angår styring imod støj og overbelastning osv.

Det bedste af det hele er nok, at vindmølleindustrien ønsker at dele systemet og tilmed har fundet på andre eksterne enheder, som kan "pinges" på visse betingelser, som naboerne selv kan sætte. Der er f.eks. en tænd/sluk enhed, som kan tilsluttes en ventil eller en pumpe og styre vandingen i køkkenhaven ganske præcist. Vindmøllen registrer alt om vejrforhold og fordampning og sender det hele ind til hovedcomputeren, som så kan aflæse naboens betingelser for køkkenhavevanding. Og blæser der en storm, så udsættes vandingen automatisk nogle timer til mere roligt vejr for at få en mere jævn vanding. Enheden kostede 2.500 kr, men han købte den uden at blinke.

Han har også købt et avanceret vækkeur.
Vindmølleindustrien har investeret i det lokale jernstøberi for at vise verden, at det er muligt for et samfund at blive bedre til at udnytte vindstømmen, når den er der. Det fungerer på den måde, at der kun smeltes jern, når vindstrømmen er rigelig og meget billig.
Jamen er det da ikke træls for manden, at han skal arbejde, som vinden blæser..?
Jo lidt, men ulemperne tjener sig rigeligt ind, når hans vækkeur først ringer en time senere, fordi det er stille vejr, og han i det skønne vejr står på sin balkon og overvejer, om han skal lægge sig i hængekøjen et par timer, eller om han skal gå ud og arbejde lidt i haven. De lokale fiskere er meget misundelige over, at han altid har fri i godt vejr. Når de har tid til at gå i haven og hygge sig, så blæser det altid en pelikan.

Politisk er det også en god tid for vindmølleudviklingen, fordi vi har fået en energiminister med tilstrækkelig rang og kompetence til at herse med alle de andre. F.eks. forlyder det, at hun slog i forsvarsministerens bord, så han nu har headhuntet nogle højtstående stealth ingeniører fra både USA luftvåben og den russiske marine til at hjælpe med at udvikle endnu mere støjsvage vindmøllevinger. Hun har også fået arbejdsministeren til at opgradere arbejdstilsynet efter mange års forsømmelighed, og med hjælp derfra og i samarbejde med alle de største vindmøllefabrikker udvikles og produceres nu næsten alle vindmøllevinger på en ny dansk 51% statsejet fabrik ude på landet nær kysten på en stor gård med 10000 hektar jord, som hun kalder for Vindmøllehavn.
Man troede, at hun havde storhedsvanvid, da hun med en milliard kroner på lommen i tre måneder kaprede de tekniske univesiteter og ingeniørhøjskoler og hele Civilforsvarskorpset til vindmølle- og varmepumpeudvikling. Både undervisningsministeren og forsvarsministeren var sprut røde i hovederne. Men allerede efter få dage begyndte idéerne fra universiteterne at boble over, og der er kommet mange gode udviklings spring ud af det. Foruden de nævnte fremskridt nåede de også at eksperimentere sig frem til et bardun og forankringssystem, så CF korpset på få timer kan sikre en vindmølle på op til 2 MW næsten uanset underlagets beskaffenhed og helt uden betonfundament.
Forsvarsministeren har efterfølgende bedt energiministeren om en fløj i Vindmøllehavn, og det samme har undervisningsministeren. Et politisk klima triumvirat, som finansministeren må glæder sig over, fordi det vil sikre en fremtid med økonomisk vedvarende energiforsyning til danske borgere og virksomheder.






Landvindmøller er det sikre valg for Danmark.

Lad os favne og udvikle dem og på forhånd takke både politikere og industri for de gigantiske fremskridt, der vil ske i 2018.







­
17-11-2017 09:10
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jacob-
I din lovprisning - din fantasi fejler ikke noget - en tendens til.overstillet kådhed og erkendelse af din enmandsmission er dog at spore,din realitetssans er dog heldigvis stadig forhånden -: landmøller i Danmark får ingen yderligere udbredelse.
17-11-2017 09:21
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Jakob ide om at få vindmøllen til at spille klassisk musik minder mig om et tiltag på Hovedbanegården. I gennemgangen fra Istedgade havde nogle hjemløse narkomaner fundet en god varmestue, men så fandt man på råd. KLASSISK musik skræmte dem væk.

Når jeg læser Jakob tænker jeg også på børnesangen "mester Jakob", Vågn dog op. Ideen om parcelhushaver på 800 kvadratmeter med et 21 meter højt tårn bliver vanskelig at sælge selv til parcelhusejeren og så vil det øge uligheden, thi der bliver næppe plads på en altan.
Iøvrigt er H2S en uhyggeligt giftig luftart i modsætning til CO2, men når man vælger at bo ved Salten Østerstrand så tager den gamle storryger gerne giften med.
18-11-2017 14:14
pifpafpuf
★★★☆☆
(769)
http://nyheder.tv2.dk/business/2017-11-17-topfolk-solgte-aktier-for-en-formue-foer-kaempe-vestas-nedtur


Har vi ikke hørt disse bongotrommer før?

Ingen danskere i ledelsen - udenlandske banker , der short'er vildt. Synes der er tegn i sol og måne på en større skandale. Men det er nok bare mig...
19-11-2017 23:48
Jakob
★★★★★
(9213)
­


@Kjeld Jul


Du kan ligeså godt indrømme, at du ville blive en betydeligt mere glad vindmølle nabo, hvis mine vindmøllevisioner blev ført ud i livet på de otte kæmpevindmøller, som du i forvejen har stående udenfor din baghave.


Det skal du dog nok ikke sætte næsen op efter at få hjælp til. Vindmøllerne er sikkert privat eje, og man kan derfor nok kun vanskeligt ændre på noget, uden investorerne vil forlange kompensation. Det må nok være de sidste mange års angst for planøkonomi, som gør, at vi ikke ejer sådan nogle ting i fælleseje, så vi hele tiden på fornuftig økonomisk vis kan opgradere og optimere dem teknisk, som vi ønsker det ud fra demokratiske beslutninger..?




­
20-11-2017 10:43
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jacob-
Så du den 85m høje mast FE har rejst på Bornholm for at holde øje med russerne.
Det var ikke kun masten,som fangede min opmærksomhed, men bardunerne på den, som var monteret i forskellige højder og vinkler til masten.

Vi har en vindmølle 300 m fra vores ejendom,den blev opstillet for 20 år siden.
Den lyder som en stor vaskemaskine når det blæser,og lysreflekser generer vores naboer,vi ser kun reflekserne svagt,da møllen ligger bag vores staldbygning.
Vi har affundet os med møllen, men ønsker ikke flere her i omegnen,vi har nok nu, og slet ikke møller med barduner
20-11-2017 13:31
Jakob
★★★★★
(9213)
­



@Kjeld Jul

Jeg spurgte nok forkert, for det var ikke så meget antallet, jeg var interesseret i. Det var mere, om du også godt ser, at visionerne i betydelig grad kan hjælpe med at skabe større glæde ved at være vindmølle nabo.

Men hvis opstilling af en enkelt ny vindmølle med top moderne styring ikke skaber mere generende støj, og den tværtimod kan afhjælpe meget af den nuværende støj fra de gamle vindmøller i nærheden, så er det da lidt vanskeligt for mig at forstå, hvad man kan have imod den.



­
­
20-11-2017 13:48
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jacob-
Tommelfingeren blandt befolkningen her i kommunen og i vores nabolag vender nedad mod vindmøller.
Vi ville gerne have tyndet ud i dem der allerede står,og ønsker ikke de nuværende opdateret.
Meningen er,at møllerne skæmmer den østfynske natur med bakker og skove, og virker forstyrrende for udsynet og vue mod Storebælt,dertil kommer støjgener og reflekser.
Redigeret d. 20-11-2017 13:51
20-11-2017 15:57
Jakob
★★★★★
(9213)
­


@Kjeld Jul

Hvis det er toppen af et konstruktivt svar, du kan give til vindmøllevisionerne, så forstår jeg godt, hvis landvindmølleindustrien melder pas i dit område og vælger blot at køre det hele efter kontrakt og hård jura. De kan med sindsro spare sig enhver anstrengelse. Når I alligevel ikke ønsker en konstruktiv dialog om at få opgraderet vindmøllen, så kan de måske ligeså godt nøjes med en hurtig og billig renovering af det gamle skrammel, så det kan skramle uforstyrret videre 20 år igen indtil 2. hovedrenovering.




­
20-11-2017 16:08
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Ja Jacob ,landmølleindustrien har ikke ligefrem medvind.
Mætningsgrænsen er nok nået i Danmark for yderligere opstillinger,jeg vil dog ikke afvise,at vores mølleejer vil opdatere møllen,bare den ikke bliver højere,i såfald skal afstanden til vores og naboens ejendom også være større
Ved du ,hvordan afstandskravet er til en stærk befærdet landevej ?
Redigeret d. 20-11-2017 16:15
20-11-2017 17:29
Jakob
★★★★★
(9213)
­



Vindmøllevision 3 ( ca. år 2018½ ):





I takt med, at den danske vindmøllekapacitet udbygges må vi forvente, at der udbydes mere vindstrøm til salg, og det vil i perioder med god vind kunne sænke prisen på strøm. Men det mærker private EL-forbrugere endnu ikke noget til, og det er ærgerligt, fordi de private dermed ikke har et økonomiske incitament til at forbruge vindstrømmen, når den er der.
Det mener jeg bør ændres, og jeg ønsker, at naboer til vindmøller normalt skal blive de første til at få tilbudt billig strøm. Teknisk må det igen kunne gøres med en enhed, som kan "pinges" fra den moderne vindmølle i nærheden. Og ønsker man at graduere naboerne, så må det nok blive dem, der udholder flest gener, som allerførst får den billigste strøm.







Hvordan det skal styres økonomisk teknisk, ved jeg ikke helt. Det mest enkle vil måske være, at staten giver en mærkbar rabat via afgiften, når der er meget vindstrøm og øger afgiften lidt, når vindstrømmen er knap..?




­
21-11-2017 20:37
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Vi har sandelig hver vores kæpheste. jeg foretrækker således 1 A-kraft værk frem for 10.000 landvindmøller.
21-11-2017 21:20
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Niels Olsen skrev:
Vi har sandelig hver vores kæpheste. jeg foretrækker således 1 A-kraft værk frem for 10.000 landvindmøller.


Helt enig Niels Olsen.

Mvh.
21-11-2017 23:07
Jakob
★★★★★
(9213)
­



Niels Olsen skrev:
jeg foretrækker således 1 A-kraft værk frem for 10.000 landvindmøller.



Denne tråd er ikke oprettet til atomkraft diskussion.

Men mindre end cirka det halve antal landvindmøller kan gøre det, og så er varmebehovet også dækket.
Når man tager i betragtning, at Danmark er et af verdens bedste lande til vindkraft, og vi også gerne vil købe tyske biler, så burde man nok kunne forvente noget mere af os, end at vi kun sørger for os selv. Og det er der ligefrem også til med under det halve antal.


Til at dække EL-forbruget i Danmark alene behøver vi ikke mere end ca. 1500 stk. landvindmøller.





­
21-11-2017 23:42
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Jakob skrev:
­



[quote]Niels Olsen skrev:


Til at dække EL-forbruget i Danmark alene behøver vi ikke mere end ca. 1500 stk. landvindmøller.





­


Er det husstandsvindmøller på 1KW du mener?
22-11-2017 01:05
Jakob
★★★★★
(9213)
­­




Jakob skrev:
­

Til at dække EL-forbruget i Danmark alene behøver vi ikke mere end ca. 1500 stk. landvindmøller.


­



Niels Olsen skrev:

Er det husstandsvindmøller på 1KW du mener?



Nej, det er "store Børger" i en beregning foretaget ud fra et ønske om at minimere antallet.
Det er ikke en ny beregning, og jeg må tage stort forbehold. Men med de seneste udbygninger af vindkraft mener jeg, at lidt mere end ca. 40% af vindstrøms kapaciteten allerede er opnået. Det lyder fint, som om vi næsten allerede er i mål. Men det er efter min mening som sagt meget uambitiøst, når varmesektoren endnu ikke er med, og når nabolande stadig sælger biler og meget andet til os bygget på kulkraft og andet skidt.

Husstandsvindmøller ser jeg også gerne udbygget så meget som muligt. Og jeg mener nok, at det er at gå meget langt, hvis man vil bestemme, at andre ikke må opstille en lille vindmølle i deres egen have. Så længe husstandsvindmøllen er ubemandet og står stille, kan jeg normalt ikke se, at det er noget, som andre skal blande sig mere i, end hvis der blev plantet et stort træ. Kravene til drift og styring af husstandsvindmøller ser jeg som et andet kapitel. Ligesom med de meget store vindmøller skal vi efter min mening gerne nå frem til en driftsform, så generne for den lokale omverden minimeres og overhales af fordele.





­­
22-11-2017 07:45
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Uanset hvor mange vindmøller man opstiller,store eller små,skal man have backup af konventionelle kraftværker,som i perioder skal kunne forsyne Danmark med 90% af energibehovet.
Disse kraftværker skal være hele tiden være bemandene og køre i tomgang,så de hurtigt kan komme på fuld ydelse.Omkostningerne til kraftværkernes drift skal også tillægges vindmøllerne.
Redigeret d. 22-11-2017 08:35
22-11-2017 09:47
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Vindmøller kan ikke holde en konstant netfrekvens på 50hz,da de har asynkron generatorer.
I Danmark har vi derfor 2 synkronkompensatorer,kraftværker som ikke producerer elektricitet,men udelukkende skal holde frekvensen på 50 hz.
Det drejer sig om Enstedværket i Åbenrå og i Bjæverskov.
Værket i Bjæverskov kostede 187 mio kr.
Redigeret d. 22-11-2017 09:47
22-11-2017 12:08
John Niclasen
★★★★★
(6210)
Kjeld Jul skrev:
Vindmøller kan ikke holde en konstant netfrekvens på 50hz,da de har asynkron generatorer.
I Danmark har vi derfor 2 synkronkompensatorer, kraftværker som ikke producerer elektricitet, men udelukkende skal holde frekvensen på 50 hz.
Det drejer sig om Enstedværket i Åbenrå og i Bjæverskov.
Værket i Bjæverskov kostede 187 mio kr.

Mere om synkronkompensatorer, der altså ikke var nødvendige tidligere, i flg. artikel fra Ingeniøren:

Siemens-generatorer skal redde elnettet fra ustabile vindmøller

Billedet viser en synkronkompensator fra Siemens.
Tilknyttet billede:

22-11-2017 12:45
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Udgifterne til disse synkronkompensatorer hører man ikke meget om når man taler om prisen på vindmøllestrøm,men det er jo ikke en uvæsentlig udgiftfaktor for elbrugerne.
I Tyskland er der flere hundrede kompensatorer,det er en nødvendighed for at kunne stabilisere til 50 hz og omforme fra jævn-til vekselstrøm fra vindmøller så den kan bruges i vores net.
Redigeret d. 22-11-2017 12:50
22-11-2017 17:07
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Kjeld Jul skrev:
Udgifterne til disse synkronkompensatorer hører man ikke meget om når man taler om prisen på vindmøllestrøm,men det er jo ikke en uvæsentlig udgiftfaktor for elbrugerne.
I Tyskland er der flere hundrede kompensatorer,det er en nødvendighed for at kunne stabilisere til 50 hz og omforme fra jævn-til vekselstrøm fra vindmøller så den kan bruges i vores net.


Det betyder vel, at strømmen fra een af Jakobs husstandsvindmøller er uanvendelig til mit TV medmindre jeg også får en omformer fra jævn til vekselstrøm og kan holde de 50 herz.

Nu lukker siemens 7000 arbejdspladser, gad vide om de har opgivet vinden.
27-11-2017 10:40
pifpafpuf
★★★☆☆
(769)
Nu virker det som om at køberne sætter ind ved kurs 360 på Vestas. Hermed havde aktien altså mistet 1/3 af sin værdi på 1 måned og var banket 2,5 år tilbage efter kvartalsregnskabet inden investorerne mente at bunden var nået.
Men lad os se om det bare er en stakket frist, jeg er i hvert fald personligt ikke overbevist - men det plejer med mit held at betyde at nu er det nu man skal ind ...
28-11-2017 11:37
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Nu har Siemens-Gamesa fået en stor havvindmølle ordre på 1 GW af Vattenfall.
Lars Lilleholt er begejstret og siger,at det ikke vil koste de danske skatteydere meget.
Den overskydende strøm,(når vindforholdene er i møllernes favør),vil vi kunne eksportere til Tyskland og om nogle år til England ,siger han.
Efter ekspert vurdering ,vil det væte tvivlsomt,hvor meget strøm vi kan eksportere til England,da der vil være overskud af strøm i de 2 lande samtidig.
Han nævner ikke den nødvendige backup af ombyggede kul-og gaskraftværker, på skatteydernes regning.
Uanset ,hvor mange havvindmølleparker man bygger,kan man ikke undvære en modsvarende energiforsyning fra konventionelle kraftværker.
Redigeret d. 28-11-2017 12:26
28-11-2017 13:24
pifpafpuf
★★★☆☆
(769)
http://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/354880/vestas-aktien_stiger_med_7_pct_efter_koebsanbefaling.html

Opdateret kl. 10.46 - Vestas-aktien brager til tops i C20 Cap-indekset efter en købsanbefaling fra Bank of America. Ifølge banken er kursfaldet siden regnskabet en særlig attraktiv opkøbsmulighed, skriver Ritzau. Aktien er oppe med 7,5 pct....
29-11-2017 19:12
Jakob
★★★★★
(9213)
­



Vindmølleindustrien arbejder med stor dygtighed på at gøre vindmøller større og bedre og mere økonomiske.
Det er da også det vigtigste, og det er så krævende, at de fleste ingeniører nok dårligt kan forstå, at der er mere i det. De vil flække af grin og gråd og banke hovedet ned i bordet, hvis det går op for dem, at det marginalt afgørende f.eks. kan blive en regnmåler til naboerne.
Men de kan gøre mere, og hvis de undlader at spille for smarte, så er jeg ikke et sekund i tvivl om, at det vil betale sig næsten ligegyldigt, hvor amatøragtige de er til det i begyndelsen.


Som en stor sanger og musiker, der har forsømt at øve sig på at danse, men som modigt beviser, at med ærlighed og charme kan det alligevel gå som en leg:
https://www.youtube.com/watch?v=Z6ZeqDEHg_M

Kærlige fans griber bølgen, og en helt ny folkebevægelse, hvor alle kan være med, er begyndt:
https://www.youtube.com/watch?v=LCjQZcWUxd8


Om de kan lide vindmøller eller ej, vides ikke. Men jeg tror bestemt, at landvindmølleindustrien kan finde mere god og udviklende inspiration i Tina Dico's skabelon end ved at glo på aktiekurser.





­
30-11-2017 09:34
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Vestas og Ørsteds aktien pendler til morgen omkring nul.
30-11-2017 10:29
Jakob
★★★★★
(9213)
­


Kjeld Jul skrev:
Vestas og Ørsteds aktien pendler til morgen omkring nul.



Det gør du også.

Når jeg skriver sådan til dig, oplever du det så som en konstruktiv opsang, der vil gøre dig til et bedre menneske..?




­
30-11-2017 11:00
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jakob skrev:
­


Kjeld Jul skrev:
Vestas og Ørsteds aktien pendler til morgen omkring nul.



Det gør du også.

Når jeg skriver sådan til dig, oplever du det så som en konstruktiv opsang, der vil gøre dig til et bedre menneske..?





­


Vær dog ikke så sensibel,Jacob,jeg henviser bare til den matte stemning på vindmøllemarkedet.

Redigeret d. 30-11-2017 11:03
30-11-2017 12:12
Jakob
★★★★★
(9213)
­



@­Kjeld Jul

Når det ikke har noget at gøre med en konstruktiv opsang til vindmølleindustrien, men måske nærmere det modsatte, og du ikke ønsker at uddybe det, kan du så ikke bare oprette en anden tråd til det..?
Det er ikke for at være sensibel, eller fordi jeg bilder mig ind, at jeg kan bestemme det, men jeg har ikke oprettet og tilsluttet mailsvar på denne tråd for at følge daglige referater om aktiekurser.





­
30-11-2017 12:56
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jacob-
Det er vandkeligt at være positiv på den danske vindmølleindustris vegne.
Siemens - Gamesa fyrer op mod 400 i Danmark,prisen på vindmøller er faldende,det så vi da Vattenfall gav en ordre til Siemens- Gsmesa,frem for Vestas ,for det billigste bud på havmøller.
Vestas håber nu på en større eksport til USA,men det gør også andre producenter,og General Electric vil bestemt forsøge at holde udenlandske konkurrenter ude af hjemmemsrkedet.
30-11-2017 19:22
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Aktier handler vel ikke om bedre mennesker, højst om bedre økonomi!

Bortset fra det så jeg at tyskerne ofte har problemer med isdannelser på landvindmøller, der bør stoppe automatisk ved overisning. Det er sket flere gange, at de kørte videre og sendte store isklumper ud over by og vej med op til 300 km/timen (????). en sådan udsendelse gavner nok ikke aktiekursen.
30-11-2017 19:53
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Niels Olsen skrev:
Aktier handler vel ikke om bedre mennesker, højst om bedre økonomi!

Bortset fra det så jeg at tyskerne ofte har problemer med isdannelser på landvindmøller, der bør stoppe automatisk ved overisning. Det er sket flere gange, at de kørte videre og sendte store isklumper ud over by og vej med op til 300 km/timen (????). en sådan udsendelse gavner nok ikke aktiekursen.


Niels-
Det er da en opsang der vil noget.
Side 2 af 5<1234>>>





Deltag aktivt i debatten Vindmølleindustriens opsang:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Opsang til energisektoren925-04-2011 20:47
Opsang til mølleindustrien223-08-2009 22:47
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik