| 03-04-2010 07:21 | Vindmøller dårlige for miljøet? |
kblood

(429)
|
Jeg har hørt forskere tale om at vindmøller er dårlige for miljøet. En ting var vidst at de larmer en helt del, hvilket jeg ikke lige ved hvor miljø relevant det er. En anden ting var at de faktisk hugger en del fugle ned. Er der nogen her som har med vindmølle farme at gøre der kan sige om det er rigtigt?
Selvfølgelig sker det engang imellem, men så vidt jeg har hørt andre steder, er der fundet måder at undgå det på?
|
| 03-04-2010 19:46 |  |
delphi

(3448)
|
hvilket jeg ikke lige ved hvor miljø relevant det er. Hvis man bor lige op og ned af møllerne er det er stort problem.
En anden ting var at de faktisk hugger en del fugle ned. Er der nogen her som har med vindmølle farme at gøre der kan sige om det er rigtigt?
Ahe! Det er vist i småtingsafdelingen.
|
| 04-04-2010 10:57 |  |
kblood

(429)
|
delphi skrev:hvilket jeg ikke lige ved hvor miljø relevant det er. Hvis man bor lige op og ned af møllerne er det er stort problem. En anden ting var at de faktisk hugger en del fugle ned. Er der nogen her som har med vindmølle farme at gøre der kan sige om det er rigtigt? Ahe! Det er vist i småtingsafdelingen.
Men i England har jeg hørt en del snakke om at de mener at vindmøller er dårlige for miljøet og ikke burde anvendes pga. støj, de er farlige for fugle og i sidste ende ikke laver nok energi ift. deres pris og omkostninger for miljøet.
Det synes jeg bare ikke ligefrem er hvad man hører om dem her i Danmark. Jeg har altid set på vindmøller som en god måde at få energi på. De vil sikkert blive erstattet af noget mere effektivt på et tidspunkt, men kunne ikke se noget i vejen for at bruge dem. Derfor undrer jeg mig over deres modstand i England imod Vindmøller.
|
| 04-04-2010 11:05 |  |
Jakob

(3686)
|
.
Hvis man gør det fornuftigt og optimerer vindkraftens produktion og drift efter vugge til vugge paradigmet, så mener jeg ikke, at det er muligt at finde en mere miljøvenlig energiform til danske forhold.
Angående støj og fugle, så kan der findes et par tidligere diskussioner her:
Støj: http://www.klimadebat.dk/forum/ned-med-vindmoellestoej--d20-e814.php
Fugle: http://www.klimadebat.dk/forum/skovfaeldning-for-vindmoeller-d7-e1315.php#post_18804
.
|
| 04-04-2010 12:51 |  |
Boe Carslund-Sørensen

(2169)
|
Nu ved jeg ikke hvilke kredse de øvrige debattører færdes i, men jeg hører tit folk, der klager over støj fra vindmøller - de klager også så højt, at de har oprettet deres egen forening.
http://www.stilhed.eu/
Jeg mener, at der må være forskel på støjpåvirkningerne alt efter om vindmøllen står på jord eller på klipper - hvilket faktisk også fremgår af de få undersøgelser, som ar foretage omkring vindmøllernes indvirkning på naturen.
F.eks. har svenskerne fundet ud af, at en havvindmølle i svensk farvand for muslingerne til at fortrække - mens danskerne har succes med at anlægge muslingefarme på fundamenterne til danske havvindmøller.
Dansk vindmølleforening har fundet ud af, at andefugle holder sig i en afstend af ca. 900 m fra en vindmølle på ca. 80 m - til gengæld bliver det gang på gang fastslået i VVM-redegørelserne, at vindmøller ingen indflydelse har på fulgelivet.
Canada har opdaget, at flagermus ikke kan overleve trykbølgerne fra vindmøller - disse undersøgelser og rapporter kendes kun af et begrænset antal personer i DK.
Næste gang i besøger et område med vindmøller så prøv for sjov skyld, at tælle antallet af muldvarpeskud!
|
| 04-04-2010 13:36 |  |
kblood

(429)
|
Tak for de forskellige links. Ja jeg har egentlig også hørt om hav vindmølle farme har dårlige indflydelse på livet i vandet. Alt det har også givet mig lyst til at undersøge hvor mange fugle der ligger omkring de forskellige vindmølle farme og andet dyreliv deromkring.
Jeg er også enig med Anders i at det må være noget som kan forbedres, og jeg syntes også at jeg læste et sted at der allerede er blevet gjort noget ved vindmøller for at undgå at fugle flyver ind i dem.
Et andet argument som blev brugt imod vindmøller var at der faldt en vindmøllevinge af, og en af ingeniørene som var med til at arbejde med det forklarede at han og hans virksomhed advarede vindmølle ejeren at det ikke vil være sidste reparation som ville være nødvendig at lave på dem. Virker som et underligt argument da så vidt jeg ved, så giver Vestas 20 års garanti? Det kan tænkes at det derfor måske var Vestas som egentlig betalte for reparationen af den tabte vinge.
|