Husk mig
▼ Indhold

Vindmøller til lands eller til vands..?



Side 3 af 5<12345>
10-01-2018 13:43
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jacob-
Jeg følger bedre med i udviklingen i vindenergi i Europa end vindentusiasterne i deres naivitet gør.
Modstanden mod vindmøller og deres problemer er store og vil bremse udbredelsen,som også fremgår af Rambølls rapport.
" I mange EU lande oplever vi store lovgivningsmæssige udfordringer."
Det er havmøller nogle EU lande i fremtiden primært vil satse på.
Men for en vindnørd som dig skøjter du let hen over kendsgerningerne - så hvem der er mindst begavet???
Redigeret d. 10-01-2018 13:46
10-01-2018 19:58
Kosmos
★★★★★
(5371)
Ad. problemerne med strømforsyningen i Tyskland grundet vindmøller.
Da vindmøllerne har en meget flukturerende elproduktion,som de konventionelle backup kul- og kernekraftværker hele tiden skal tilpasse deres drift til,fører det flere gange dagligt til strømudfald og ustabilitet i strømnettet...

- seneste nyt:

Germany will abandon its 2020 national global warming goal, a huge embarrassment to Chancellor Angela Merkel, as part of a deal to put together a coalition government in the wake of September's elections.

Sources tell Reuters that Merkel's would-be coalition will drop a goal of cutting carbon dioxide emissions 40 percent below 1990 levels by 2020. Ahead of the elections, Merkel said she'd find a way to meet the 2020 target. That was before she failed to put together a majority governing coalition.

Merkel has been highly critical of President Donald Trump's withdrawal from the Paris climate accords, even promising to confront the U.S. president on the issue at the 2017 G20 summit in Hamburg...

Tilknyttet billede:

12-01-2018 17:52
Jakob
★★★★★
(9256)
­



Jeg valgte at få luft for mine frustrationer her:
http://www.klimadebat.dk/forum/retningslinjer-m-m--d8-e2926-s120.php#post_64694

og jeg vil nu forsøge at bringe denne tråd tilbage på sporet og benytte lejligheden til at nuancere.



Som Lars Lilholt synger:

'Det er alt for let at vende kærlighed til had,
lad os dog prøve at skille det ad..'


Hvis nogen kommer på besøg og vil stille en kæmpe vindmølle op inde midt i mit soveværelse, så vil jeg også sige nej.
IRL har jeg faktisk sagt nej til nogle landvindmøller, fordi de havde et støjkort, som jeg ikke måtte få en kopi af.
Lokalt må enhver gøre det op med sig selv og de givne forhold.
Bliver man trynet af en vindmølle, så er det selvfølgelig også rimeligt at klage over denne vindmølle.
Ligesom det er rimeligt, at vindmølleindustrien i flere omgange prøver at vende et nej til et ja og hopper på albuen for at afhjælpe problemer.
Det skal være rimeligt til alle sider, og er man plaget af en konkret vindmølle, så kan man da også bare oprette en tråd om det i dette forum for at søge hjælp. Den ulejlighed er der dog endnu sjældent nogen, der har fundet umagen værd.



Men man skal blot også huske, at danske landvindmøller redder tusindvis af menneskeliv, og i den forstand er der ingen vej uden om.
http://www.klimadebat.dk/forum/dansk-energipolitik-er-massemord--d7-e3354.php#post_64493
Et landsdækkende politisk virke ( som vi har i dette forum ) imod vindmøller er derfor objektivt set stærkt odiøst.
Den nuværende opstilling af vindmøller kan betragtes som de første udrykningskøretøjer, der indtil videre kører i slowmotion og prøver sig undersøgende frem, før de kort tid efter følges op af den massive hjælpestyrke, som virkelig batter.
Og man standser helst ikke udrykningskøretøjer. Man flytter sig og hjælper så godt man kan, hvis det er nødvendigt.
Vindmøllerne skal op i det nødvendige antal og redde så mange liv som muligt.
Evner forpligter, og Danmark som vindmølleland har evnerne, så vi skal også række langt ned i Tyskland, hvor de har ringere vindforhold og bygger mange ting, som danskere køber.

Tiden har været inde til det siden længe før 2014, og det kan kun være et spørgsmål om kort tid, før nogle ansvarlige politikere vågner op og tager fat.



Gad vide, om Karsten Hønge ved, at dansk kulforbrug slog 1740 mennesker ihjel år 2014.
Han havde meget travlt med at hamre løs på Siemens, som værende kyniske arbejdsgivere, fordi nogle danskere var blevet syge af at bygge vindmøllevinger.
Jeg mener nok, at det må være arbejdstilsynet, der har fejlet. Men det kunne måske være interessant at spørge ham, om han ved, hvor mange mennesker, der døde af det danske kulforbrug på den tid, som han brugte på det omtalte interview..?

1 mand hver 5. time... kære politikere...


Med intelligent planøkonomi kan staten ekspropriere sig vejen frem.
Vi kan ikke tillade, at mange flere 1000 mennesker skal dø, fordi Danmark i et par årtier ikke har udvist rettidig omhu og investeret i udviklingen af vindkraftens integration på land.




­
­
13-01-2018 13:56
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Såfremt man vælger vindkraft,skal det være havmøller,der placeres udenfor synsvidde fra land.
Landmøller skæmmer naturområder,dræber fugle og flagermus og generer mennesker med lyd og lysreflekser.
Møllerne er meget lidt effektive og kræver store arealer.
En onshoremølle i Danmark har ca. 2000 fuldlastimer om året, en offshore ca.3500 fuldlasttimer.
Onshoremøller i Tyskland har kun en effektivitet på ca. 1800 fuldlasttimer om året.
Konventionelle kraftværker kommer op på ca.8000 fuldlasttimer om året,kun afbrudt af rutinemæssige stop for service.
13-01-2018 17:49
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Som i Danmark og Tyskland kan vindmøllebranchen i USA ikke undvære subsidier.
I 2016 fik vind og sol 6 mia $ i subsidier,kul og gas 5,2 mia selvom de havde produceret 24 gange mere energi.
13-01-2018 20:58
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
https://maritimedanmark.dk/?Id=34457
Møller uden subsidier...

Strøm fra solceller og vindmøller udvikler sig mod at blive billigere og billigere.
Atomkraft er omvendt blevet dyrere og dyrere igennem årene.

Derudover så reducerer grøn energi vores CO2 udledninger, så det er bedste valg.
En løsning af lagringsproblemet er nødvendigt for yderligere vækst.
Redigeret d. 13-01-2018 20:59
13-01-2018 21:25
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Kernekraft er at sammenligne med VE;det gør man i Kina,som udbygger deres kernekraft i lighed med Rusland.
Kernekraft er også CO2 neutral.
De nye små modulreaktorer;som er under udvikling i USA og UK vil gøre at strøm fra kernekraft bliver billigere og i effektivitet stabilitet og energitæthed vil være vind og sol overlegen.
13-01-2018 21:34
Jakob
★★★★★
(9256)
­


Niels K Sørensen skrev:
En løsning af lagringsproblemet er nødvendigt for yderligere vækst.


Det problem har vi også en tråd om:
http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoelleenergi-skal-lagres-men-hvordan--d20-e333-s480.php#post_41602

Jeg mener dog efterhånden, at det bør være reduceret til en opgave og ikke et problem.
Og før man bremser en accelererende opstilling af flere landvindmøller af den grund, så bør man nøje overveje økonomien og det livreddende aspekt.

Når en landvindmølle kan producere strøm til den halve pris af kraftværkerne, så må den groft sagt kunne stå stille halvdelen af tiden, før dens økonomiske regnskab viser røde tal, og den vil stadig redde mange menneskeliv.





­
13-01-2018 22:52
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Kjeld Jul skrev:
Kernekraft er at sammenligne med VE;det gør man i Kina,som udbygger deres kernekraft i lighed med Rusland.
Kernekraft er også CO2 neutral.
De nye små modulreaktorer;som er under udvikling i USA og UK vil gøre at strøm fra kernekraft bliver billigere og i effektivitet stabilitet og energitæthed vil være vind og sol overlegen.


Hej Kjeld Jul.

Du har styr på tal, mere end jeg har på det her område, ved du hvor meget kina satser på kernekraft de kommende år? Ved du hvor det muligt at finde årlige tal for verdens energiforbrug per energikilde år for år i procent, gerne en 30-40 år eller mere tilbage i tiden. Kunne godt tænke mig at have lidt flere tal og arbejde med.

Deler i øvrigt tilgangen med ikke at gøre det så sort og hvidt i energidebatten, der mangler nuancer. Vindenergi er en god energikilde, men kan ikke gøre det alene hvis det virkelig skal batte i fremtiden.

Mvh.
13-01-2018 23:19
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
https://www.lazard.com/perspective/levelized-cost-of-energy-2017/

Total pris for de forskellige energikilder.

Atomkraft er den eneste energikilde, der ikke er faldet i pris siden 2009.


Redigeret d. 13-01-2018 23:25
14-01-2018 11:09
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
christian-roskilde skrev:
Kjeld Jul skrev:
Kernekraft er at sammenligne med VE;det gør man i Kina,som udbygger deres kernekraft i lighed med Rusland.
Kernekraft er også CO2 neutral.
De nye små modulreaktorer;som er under udvikling i USA og UK vil gøre at strøm fra kernekraft bliver billigere og i effektivitet stabilitet og energitæthed vil være vind og sol overlegen.


Hej Kjeld Jul.

Du har styr på tal, mere end jeg har på det her område, ved du hvor meget kina satser på kernekraft de kommende år? Ved du hvor det muligt at finde årlige tal for verdens energiforbrug per energikilde år for år i procent, gerne en 30-40 år eller mere tilbage i tiden. Kunne godt tænke mig at have lidt flere tal og arbejde med.

Deler i øvrigt tilgangen med ikke at gøre det så sort og hvidt i energidebatten, der mangler nuancer. Vindenergi er en god energikilde, men kan ikke gøre det alene hvis det virkelig skal batte i fremtiden.

Mvh.


Hej Christian-
Jeg kommer tilbage med besvarelse af nogle af dine spørgsmål, men her lidt faktuelt om kernekraft.
I verden er der 447 stationære reaktorer i drift,60 er ved at blive bygget.
I EU kommer 33% af elforbruget fra kernekraft,det er 14% af det samlede energibehov.
Udover de stationære reaktorer,findes der ca 180 reaktorer på flåder og skibe.
14-01-2018 13:02
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Kjeld Jul skrev:
christian-roskilde skrev:
Kjeld Jul skrev:
Kernekraft er at sammenligne med VE;det gør man i Kina,som udbygger deres kernekraft i lighed med Rusland.
Kernekraft er også CO2 neutral.
De nye små modulreaktorer;som er under udvikling i USA og UK vil gøre at strøm fra kernekraft bliver billigere og i effektivitet stabilitet og energitæthed vil være vind og sol overlegen.


Hej Kjeld Jul.

Du har styr på tal, mere end jeg har på det her område, ved du hvor meget kina satser på kernekraft de kommende år? Ved du hvor det muligt at finde årlige tal for verdens energiforbrug per energikilde år for år i procent, gerne en 30-40 år eller mere tilbage i tiden. Kunne godt tænke mig at have lidt flere tal og arbejde med.

Deler i øvrigt tilgangen med ikke at gøre det så sort og hvidt i energidebatten, der mangler nuancer. Vindenergi er en god energikilde, men kan ikke gøre det alene hvis det virkelig skal batte i fremtiden.

Mvh.


Hej Christian-
Jeg kommer tilbage med besvarelse af nogle af dine spørgsmål, men her lidt faktuelt om kernekraft.
I verden er der 447 stationære reaktorer i drift,60 er ved at blive bygget.
I EU kommer 33% af elforbruget fra kernekraft,det er 14% af det samlede energibehov.
Udover de stationære reaktorer,findes der ca 180 reaktorer på flåder og skibe.


Kunne man tænke sig at hvis man satsede mere på kernekraft, sammen med de andre kilder som sol og vind, vil betyde vi kunne få en næsten ren energi?

Ser frem til resten
mange tak for du vil hjælpe.

Mvh.
14-01-2018 13:38
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Christian-
Mine svar kommer i tråden " Fremtidens energiform".
14-01-2018 16:01
Jakob
★★★★★
(9256)
­






Ikke i fremtiden, men nu og her, hvor forkert politik for landvindmøller koster mere end 4 menneskeliv i døgnet, vil jeg så igen vove at bidrage med lidt mere til emnet i håb om, at det vil blive respekteret.







Det gør ondt at skrive det, men det bliver nok Jylland, der skal tage det på sig og trække langt det meste af læsset. Det er det sædvanlige, hvergang Danmark mangler saft og kraft, og nu er det også Tyskland. *suk..*


Men det er en god og aldeles vigtig sag, og jyden er stærk og sej, og arealmæssigt besidder vi da også over halvdelen af Danmark, og vi har tilmed de bedste vindforhold ( jvf. vindkort tidligere i tråden ).

Det kan umuligt være et stort problem på jyllands 23.872 km² at finde plads til de sølle 4.000 stk høje landvindmølle krabater, som tilsammen ikke engang optager 10 km² jord.
Men staten skal have pungen op af lommen til spurt forskning og til investeringen, og det skal Mutter Merkel rimeligt nok også i form af rentefri lån til Danmark.




https://da.wikipedia.org/wiki/Danmark
Danmark har et areal på 42.924 km2
--
Den største del af arealet udgør halvøen Jylland (23.872 km²)





­
15-01-2018 12:04
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Som alle andre industrianlæg er vindmøller miljøskadende og kan være personfarlig.
Møllernes produktion er energi og materiale intensiv.
Der kræves store mængder stål,cement,aluminium og kobber.
I forbindelse med udgravning og støbning af fundamenter til landmøller er det nødvendigt med flere hundrede lastbilstransporter.
Opstillingen og transport af mølletårnene foregår med tungt materiel og byggekraner.
15-01-2018 16:14
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
At det ikke er uden gevaldige entreprenørarbejder ,at gøre klar til opstilling af en landmølle,kan illustreres ved en 3 MW mølle.
En mølle med denne størrelse skal have et fundament støbt med 1400 m3 stålbeton,som vejer 3500 t.
Hullet har en størrelse så det kan rumme 150 VW Polo,og en radius på 20m fra tårnets centrum.
Jordtrykket gør,at jordbundsforholdene skal undersøges grundigt,inden der gives en tilladelse til bygning af en mølle.
Det siger sig selv,at kæmpemøller på.8 MW kræver endnu mere dybgående undersøgelser til jordbundsforhold,grundvandsspejl mm.,og sådanne betingelser beskrænker de geografiske steder,hvor møllerne kan og må opstilles.
15-01-2018 20:16
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Mine indlæg om landmøller er for at anskueliggøre,hvorfor jeg mener st havmøller er at foretrække - så undgår man de mange store entrepren ørarbejder og ødelæggelser af naturen på landjorden udover skaderne på fauna og menneskene ved driften - det er helt relevante betragtninger i denne tråd.
15-01-2018 21:47
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Kjeld Jul skrev:
At det ikke er uden gevaldige entreprenørarbejder ,at gøre klar til opstilling af en landmølle,kan illustreres ved en 3 MW mølle.
En mølle med denne størrelse skal have et fundament støbt med 1400 m3 stålbeton,som vejer 3500 t.
Hullet har en størrelse så det kan rumme 150 VW Polo,og en radius på 20m fra tårnets centrum.
Jordtrykket gør,at jordbundsforholdene skal undersøges grundigt,inden der gives en tilladelse til bygning af en mølle.
Det siger sig selv,at kæmpemøller på.8 MW kræver endnu mere dybgående undersøgelser til jordbundsforhold,grundvandsspejl mm.,og sådanne betingelser beskrænker de geografiske steder,hvor møllerne kan og må opstilles.


Som du nok ved er jeg overvejene enig i dine betragtninger omkring vindmøller. Min kritik går dog videre til at omhandle jeg ikke anser det som en effektiv nok energikilde til fremtidens co2 neutrale energiform.

Men jeg syntes du mangler at belyse arealet der skal dækkes af vindmøller for og opfylde vores energibehov, men antagelse er det nok er maget areal der skal inddrages til det? modsat andre energikilder.

Hvor gode beregninger har vi på det? evt kilde.

Mvh.
15-01-2018 22:14
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Christian-
En landmølle har ca 2000 fuldlasttimer om året,en havmølle ca 3500.
En yderligete vækst i elproduktionen er først muligt når lagringsproblemet er løst.
16-01-2018 07:47
Jakob
★★★★★
(9256)
­




Min konklusion på Juls indlæg må være, at politikerne alligevel også godt kan opstille mange flere landvindmøller på Fyn.
De fleste skal helst stå i en cirkel omkring Juls hus, så nært det kan gøres uden at ekspropriere. Men også tæt i udsigten så langt han kan se.
Efter hans eget udsagn må man forstå, at han er en ingeniør med helt særligt promoverede vindmøllekundskaber og evner, og så må det være betryggende, at vi har ham til at holde øje med landvindmøllerne og aflægge daglig rapport om alle de farlige ting, han kan observere. Det kan sikkert blive en spændende og meget dramatisk føljeton i dette forum.

De ting, som han nævner her, er allerede diskuteret tidligere i tråden eller i andre tråde.
Hvis en uvildig læser ønsker noget af det uddybet, så skriv endelig. Men tilgiv, at jeg betragter Juls indlæg her som vildledende chikane og helst vil undgå at spilde min tid på at svare ham yderligere udenfor aktuel dagsorden.






Hvor i Danmark landvindmøllerne skal opstilles diskuteres nu her:
http://www.klimadebat.dk/forum/hvor-i-dk-skal-landvindmoellerne-opstilles--d7-e3358.php






­­­
16-01-2018 07:53
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Christian-
Vi har nu ca 6000 vindmøller i Danmark,de har i gennemsnit kun ca 2500 fuldlast timer om året.
Såfremt man vil dække Danmarks strømforbrug næsten hver dag året rundt,skal der måske opstilles 25000 møller,og en betingelse er,at det ikke er vindstille.
Er det vindstille,som den 18 sept. 17,hvor alle Danmarks møller både på land og hav stod stille5,har antallet af møller naturligviis ingen betydning..
Man kan derfor sige,at møllerne også i fremtiden har brug for backup enten af kraftværker i Danmark eller import af strøm.
Først når man har løst lagringsproblemet og kan bruge den lagrede el når møllerne ikke producerer,har vindkraft et brugbart energipotentiale.
Redigeret d. 16-01-2018 08:50
16-01-2018 15:53
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jeg kan oplyse,at Tyskland har ca. 29000 landmøller,man regner med en mølle har 1600 fuldlasttimer om året.
Skulle vindkraft dække hele Tysklands elforbrug skulle man efter beregninger have ca 180000 møller,Tyskland ville blive overplastret med vindmøller.
18-01-2018 12:32
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Kjeld Jul skrev:
Christian-
Vi har nu ca 6000 vindmøller i Danmark,de har i gennemsnit kun ca 2500 fuldlast timer om året.
Såfremt man vil dække Danmarks strømforbrug næsten hver dag året rundt,skal der måske opstilles 25000 møller,og en betingelse er,at det ikke er vindstille.
Er det vindstille,som den 18 sept. 17,hvor alle Danmarks møller både på land og hav stod stille5,har antallet af møller naturligviis ingen betydning..
Man kan derfor sige,at møllerne også i fremtiden har brug for backup enten af kraftværker i Danmark eller import af strøm.
Først når man har løst lagringsproblemet og kan bruge den lagrede el når møllerne ikke producerer,har vindkraft et brugbart energipotentiale.


Jeg vil takke dig (lidt sent) for at svare konstruktivt på mine spørgsmål. Så med den viden kommer vi nok ikke udenom at vi skal se på andre energiformer end vindenergi. Vindenergi burde således ikke være et hoved sats, men en blandt andre.

Hvor langt ser du vi er kommet fra at kunne lagere strømmen produceret fra møllerne?

Mvh.
Redigeret d. 18-01-2018 12:34
18-01-2018 18:59
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Christian-
Der arbejdes og forskes i mange akkumuleringsløsninger,kæmpebatterier power to gas,hydro mm.
Indtil nu er de fundne løsninger meget dyre og lidt effektive.
Eksperterne siger,at den billigste løsning de næste 15 år er,at give vindkraft backup af regulerbare konventionelle kraftværker.
Redigeret d. 18-01-2018 19:31
20-01-2018 20:09
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Det er ikke kun vindmøllerne der ødelægger naturen også transportledninger for vindmøllestrøm er med til at ødelægge miljøet.
Fx. etablerer man nu luftledninger på 42 m høje master fra Idomlund ved Holstebro ned gennem Vestjyllanf og Sdr.Jylland.til Nordtyskland.
Beboerne har protesteret mod masterne og luftledningerne,og ønsker kablerne nedgravet,men det vil blive for dyrt bliver det sagt.
Vestjyder og sønderjyder må derfor affinde sig med,at deres landskab bliver skåret igennem af skæmmende højspændingsledninger.
20-01-2018 22:18
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
I Tyskland er der også planlagt højspændingsledninger fra kystområderne til Sydtyskland.
Også her protesterer befolkningen i landområderne mod disse skæmmende master og ledninger.Men her er klageretten større end i Danmark og indebærer forsinkelser af lednings etableringen.
20-01-2018 23:08
Lars Buhrkall
★★☆☆☆
(204)
Kjeld Jul skrev: også transportledninger for vindmøllestrøm er med til at ødelægge miljøet

- Men 'transportledninger' for strøm fra et kernekraftværk er naturligvis helt anderledes?
20-01-2018 23:21
Lars Buhrkall
★★☆☆☆
(204)
Kjeld Jul skrev:også transportledninger for vindmøllestrøm er med til at ødelægge miljøet.

Her https://www.google.dk/maps/@55.7705982,12.9805131,3a,75y,236.14h,100.13t/data=!3m6!1e1!3m4!1svUNzzQJq0wSe6hUg-t_UvQ!2e0!7i13312!8i6656 ser man f. eks. smukke 'transportledninger' fra Barsebäck. Det er klart for enhver at 'transportledninger' fra vindmøllestrøm er meget grimmere.
21-01-2018 04:16
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Ja Lars;jeg er da den første til at beklage,at det ikke er et ledningsnet for transport af sikker og stabil strøm fra et kernekraftværk,men transportledninger med flukturerende strøm fra vindmøller .
09-03-2018 17:19
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Til glæde for nogle, til ærgelse for andre er nu de 3.150 m høje Vestas V 117 vindmøller indviet og i drift ved Lindø/Munkebo.
De forventes at producere 34,5 GWh, hvilket svarer til 8.500 husstandes årsforbrug.
Til hver af de 3 møllers fundamenter er brugt 1250 tons beton og 250 tons jern til armering.
Inden opførelsen har der været beboerhøringer og store protester.
Det vil blive vanskeligt i fremtiden, at få tilladelse til at bygge kæmpe landmøller.
Redigeret d. 09-03-2018 17:20
09-03-2018 23:35
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
3.150 m høje Vestas V 117


Redigeret d. 09-03-2018 23:35
30-03-2018 15:16
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
De Radikale vil have tre havvindmølleparker med op til 3000 MW indtil 2030.
Man ønsker at Danmark kan eksportere vindenergi.
Det er nok tvivlsomt ,hvem der vil importere strømmen,Tyskland har selv en eksport af vindmøllestrøm.
Nogle af Tysklands nabolande har oprettet spærrer for Tysklands vindmøllestrøm for at kunne opretholde balance i deres transmissionsnet.
De Radikale og vindmølleindustrien har indset,at det ikke er muligt at udvidde antallet af landmøller væsentligt i fremtiden,selvom opførelsen af landmøller kun ville koste det halve af havmøller.
En havmølle koster ca 1 mio € / MW.
Redigeret d. 30-03-2018 15:23
30-03-2018 15:41
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Hvis strømprisen er tilstrækkelig lav, så kan strømmen vel sælges, går jeg ud fra. Ingen har indtil videre spurgt om økonomien i et sådant projekt.
30-03-2018 16:08
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jørgen Petersen skrev:
Hvis strømprisen er tilstrækkelig lav, så kan strømmen vel sælges, går jeg ud fra. Ingen har indtil videre spurgt om økonomien i et sådant projekt.


Jørgen-
I Tyskland betaler man allerede for at komme af med den overskydende vindstrøm.
Uanset, hvor mange hav-eller landmøller man opfører,kan man ikke undvære de konventionelle og ydelsesregulerbare kraftværker som backup.
Først når man kan lagre den overskydende strøm fra møllerne, bliver vindkraft et potentielt energisupplement.
Et effektivt og økonomisk lageranlæg ligger dog noget ude i fremtiden.
Redigeret d. 30-03-2018 16:10
30-03-2018 16:29
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Med andre ord så er vi at drukne i værdiløs vindmølle-strøm.
30-03-2018 16:57
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jørgen Petersen skrev:
Med andre ord så er vi at drukne i værdiløs vindmølle-strøm.


Ja Jørgen, man kan sige,at så længe man ikke har en økonomisk og effektiv metode til lagring af vindmøllestrøm,er det på sigt ikke økonomisk attraktivt at lade møllerne levere den svingende og til tider ubrugelige strøm.
30-03-2018 17:04
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Kjeld Jul skrev:
Jørgen Petersen skrev:
Med andre ord så er vi at drukne i værdiløs vindmølle-strøm.


Ja Jørgen, man kan sige,at så længe man ikke har en økonomisk og effektiv metode til lagring af vindmøllestrøm,er det på sigt ikke økonomisk attraktivt at lade møllerne levere den svingende og til tider ubrugelige strøm.



crank skrev:
.
Vind og sol giver en fremtid med billig strøm!


I mange år har fremskrivninger forudsagt kraftigt stigende priser på den lange bane, men en ny analyse fra brancheforeningen Dansk Energi punkterer myten om de markante prisstigninger.
https://ing.dk/artikel/elprisernes-himmelflugt-aflyst-vind-sol-giver-fremtid-med-billig-stroem-211137


.



30-03-2018 18:26
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Det kan aldrig blive en god forretning,såfremt man fortsætter med at bygge vindmøller,hvis produktion i perioder overskrider forbruget og strømmen derfor skal sælges med underskud.
Hele Vesteuropa ligger stort set i det samme vindbælte, når det blæser meget i dansk område blæser det også meget i nordvest Tyskland og møllerne har en overproduktion af ubrugelig strøm.
30-03-2018 18:36
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Kjeld Jul skrev:
Det kan aldrig blive en god forretning,såfremt man fortsætter med at bygge vindmøller,hvis produktion i perioder overskrider forbruget og strømmen derfor skal sælges med underskud.
Hele Vesteuropa ligger stort set i det samme vindbælte, når det blæser meget i dansk område blæser det også meget i nordvest Tyskland og møllerne har en overproduktion af ubrugelig strøm.



Så mener du altså, at brancheforeningen Dansk Energi lyver?

Vil du venligst afklare dig med dem, inden du fyrer den slags vås af offentligt.

DEBRA
http://www.energibranchen.dk
TLF: 7741 1535 | debra@energibranchen.dk



.


30-03-2018 21:37
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ crank

Har du aldring hørt om fordrejning og manipulation?
Side 3 af 5<12345>





Deltag aktivt i debatten Vindmøller til lands eller til vands..?:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
Vindenergi
Vindmøller
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik