Husk mig
▼ Indhold

Vindmøller til lavere pris



Side 1 af 6123>>>
Vindmøller til lavere pris31-05-2008 23:02
Jakob
★★★★★
(9265)
 




Det vil altid være interessant at få prisen på vindmøller bragt ned, og det håber jeg, at vi kan hjælpe hinanden med idéer til i denne tråd.  




-



De senere år er prisen på de store vindmøller steget meget, og hvis nogen kan forklare hvorfor, så vil jeg gerne høre om det, for jeg må indrømme, at jeg undrer mig.



delphi skrev i en anden tråd:
Men vi skal have noget billigt strøm fra nogle møller. 10 mill pr Mw kapacitet det er landmøller. Jeg kan se Horn Rev i 1996 priser kostede 12,5 mill så det er nok 20 mill. I dag. Pr 1 mw kapacitet.




Men her er så f.eks. en vindmølle på 5 kW, og den koster 49.000 kr.
http://skandinavisknaturenergi.com/windmills.htm

Skal vi med denne type op på 1 MW, så skal vi bruge:

1000 / 5 = 200 stk.

Og de vil så koste:

49.000 kr x 200 = 9,8 millioner kroner


Hvordan hænger det sammen med, at vi altid hører, at der er langt bedre økonomi i de store vindmøller...?

Er der ganske enkelt tale om optrækkeri fra de store vindmølleproducenters side, eller hvad er der galt med regnestykket..?




  
01-06-2008 11:18
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Hvordan hænger det sammen med, at vi altid hører, at der er langt bedre økonomi i de store vindmøller...?


Det hænger sammen med højden på de store vindmøller, jo højere jo mere stabile vindforhold. Risø arbejder på vindmøller med totalhøjder på fra 250 m til 500 m.
Jeg tror, de har glemt en af fysikens love, en fordobling i størrelse giver en firdobling af problemerne. Det er som om at vindmøller (den danske model) bare ikke kan blive store nok.
Redigeret d. 01-06-2008 11:19
01-06-2008 11:23
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Hvad mener i om sådan en "vindmølle":
http://www.ecogeek.org/content/view/222/
01-06-2008 12:31
Jakob
★★★★★
(9265)
 



Boe Carslund-Sørensen skrev:
Hvad mener i om sådan en "vindmølle":
http://www.ecogeek.org/content/view/222/






Jeg tør ikke rigtig have nogen mening, når jeg ikke kan se ydelse og pris.

Men det er altid spændene med nye tiltag, og vi skal jo nok hele striben igennem.  


Denne form for vindmøllekunst har jeg heller ikke set før:
http://www.ecogeek.org/content/view/156/5/









Men jeg har ofte tænkt på noget lignende.
Det vi kalder for mindre husstandsvindmøller er slet ikke så småt endda, hvis noget skal repareres.
Jeg vil f.eks. mange gange foretrække at skulle skifte hovedlejer i 10 små reparationsvenlige og håndterlige generatorer, end at skulle hovedreparere en vindmølle så stor, at det hele skal foregå med en mobilkran til måske mere end 800 kr/time.

Det kan også undre mig, at et tårn på 150 meter med en vingeradius 50 meter medfører et "nøgent" stykke tårn på 100 meter, som det tilsyneladende ikke er umagen værd at bruge til noget.


 
01-06-2008 13:32
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jeg tør ikke rigtig have nogen mening, når jeg ikke kan se ydelse og pris.


Generatoren er på 9 MW, prisen er pt. ukendt da den stadig kun er på tegnebrædtet, men danske priser pr. MW giver en pris på ca. 90 mio. pr. stk.
Vindmølleudvalget var ikke interesseret, da konstruktionen er engelsk og ikke dansk.
01-06-2008 13:54
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Noget som du selv har været inde på: at møller flyder på havoverfladen og er fastgjort til havbunden. Det må være konceptet. Jeg tror på mange små møller (100 Kw), hvor en fabrik/værft laver disse i nærheden af opstillingssted feks jammerbugten som er udlagt til møller. Hvis det er muligt at lave tårn i beton og herunder de pontoner som skal give møllen opdrift så den flyder kan det gøres meget billigt. Når møllen skal være lille hænger det sammen med gear, ved små møller kan omdrejningstallet på hovedaksel til gear øges, hvorved udvekslingen på gear mindskes.
Det som gør nutiden store møller dyre og komplicerede er sikringer. Flere bremseanordninger, for at sikre møllen ved storm mod havari. Hertil er krøjeanordning til at dreje møllehatten meget kompliceret og bekostelig. Hertil det såkaldte pitchsystem til at effektregulere møllevingernes ydelse ved at dreje hvert mølleblad, dette er meget kompliceret og bekosteligt.

Netop opbygningen her se



Her fylder møllen på vandet og vil selv lægge sig rigtigt i vindretningen pga. fæstning på havbunden via wire. Altså ingen krøjesystem.
Jeg vil få en pris på en 100 Kw generator
Redigeret d. 01-06-2008 14:15
01-06-2008 14:16
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob prøv her:
http://www.off-grid-living.com/wind/homemade-wind-generators
01-06-2008 16:24
Jakob
★★★★★
(9265)
 


@delphi


Du har fokus på mange gode ting, som både kan spare omkostninger og vedligehold.
Det er inspiration af høj klasse.  



Men jeg tror måske, at du er for ambitiøs både med højde og ydelse..?

Hvis vinden f.eks. vender hurtigt, så kan det nok give et ordentligt stød i forankringen, hvis møllen er tung..?


Men der ligger noget i tråden med vindmølleflåden, som bygger på lignende princip.
Og du har også tidligere bidraget med denne tegning:





Jeg mener bestemt, at det er nogle idéer, der skal brygges videre på.  





Jeg ved ikke, hvad en uopslidelig 100 kW ringgenerator koster, men den er nok alt for dyr endnu:
http://www.folkecenter.dk/da/pmg/pm_pmg_artikel.htm





Men i praksis kan vi nok godt sige, at jo mindre møllen bliver, jo nemmere er det at undgå et dyrt gear og finde alternative komponenter, som masseproduceres, og det kan være en stor økonomisk fordel.




@Boe Carslund-Sørensen

Ja, det sætter økonomien i perspektiv.  

Men kan du ikke finde noget, der er endnu grimmere og rasler lidt mere..?  




 
01-06-2008 17:04
Jakob
★★★★★
(9265)
 


Kender vi nogle eksempler på husstandsvindmøller af den almindelige 3-bladstype, der er lavet faste, så de ikke krøjer..?

Jeg ved ikke, hvor mange procent energi, man vil miste ved en sådan begrænsning..?
Men når jeg kigger ud af vinduet, så oplever jeg, at det næsten altid blæser fra vest, nordvest eller øst.

Det fordrer selvfølgelig nok også en passende generator, som er lige dygtig til at lave strøm uanset, om den kører med eller mod uret.

Og så er der vingen, som nok helst vil have vind forfra.
Men med en god lang gennemgående aksel, så kunne man måske montere to 2-blads vinger forskudt, så den ene altid får vind forfra, når den anden kører baglæns.

Kunne det være noget..?  




 
Redigeret d. 01-06-2008 17:06
01-06-2008 21:29
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Prisen på møllerne afhænger hvor Rationel produktionen kan blive af vinger gear og støbning af mølletårn. Men det man kan med Robotter i dag der kan det ikke være noget problem.

Det er det her gearprincip omkring triplex kæder/kædehjul. Umiddelbart vil jeg mene et gear med en udveksling på 1:3 kan laves for 10.000 til en 200 Kw mølle.
Feks som her se



Jeg ved Kockums til deres første Blokningsmaskiner som laver overflødigt træ direkte til flis omkring en savværksmaskine, her brugte Kockums triplex kæde til et gear. De maskiner som blev lavet i 60'erne de kørte uden problem hver dag i 20 år. Se.



Kender vi nogle eksempler på husstandsvindmøller af den almindelige 3-bladstype, der er lavet faste, så de ikke krøjer..?

Jeg ved ikke, hvor mange procent energi, man vil miste ved en sådan begrænsning..?
Men når jeg kigger ud af vinduet, så oplever jeg, at det næsten altid blæser fra vest, nordvest eller øst.

Det fordrer selvfølgelig nok også en passende generator, som er lige dygtig til at lave strøm uanset, om den kører med eller mod uret.

Og så er der vingen, som nok helst vil have vind forfra.
Men med en god lang gennemgående aksel, så kunne man måske montere to 2-blads vinger forskudt, så den ene altid får vind forfra, når den anden kører baglæns.



Møllen kan og skal kunne krøje, det gør den via stålwire ved at vinden altid vil trække møllen rundt når mølle flyder på vandet og wire en monteres så rotor altid modtager vind lige ind på sig. se.



Det som gør en mølle dyr er at den skal kunne holde til de høje vindhastigheder herunder at kunne bremse når det virkelig blæser.
Hvis man kunne beskytte møllen ved at sænke den ned på bunden så ville den kunne laves meget mere "spinkel" og dermed billigere.



Produktionsprisen på strømmen hænger meget sammen med hvor rationelt vedligehold kan blive. Et skib placerer sig ved mølle og møllen vipper ned eller trækkes ned og gear og vinger afmonteres og en ny påsættes. Vedligehold af gear og vinger sker nu løbende om bord på skibet til næste mølle skal vedligeholdes eller have skiftet møllegear og vinger. Udskiftning: 10 min pr mølle. Herefter producerer mølle 1 år igen.
01-06-2008 21:30
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Måske har det været besvaret før men jeg kan ikke finde det:

hvordan er reglerne for at opsætte de møller som Jakob henviser til
her: http://skandinavisknaturenergi.com/windmills.htm
Fx den på 5 kilowatt, den er vel en ordenlig satan som man ikke bare må sætte op. Skal man bo meget isoleret for tilladelse eller hvad?

Synes faktisk det er meget billige møller. 50000 kr for at producere 5000 W. Så er man da meget godt kørende
02-06-2008 00:31
Jakob
★★★★★
(9265)
 


miljoegrisen skrev:
Fx den på 5 kilowatt, den er vel en ordenlig satan som man ikke bare må sætte op. Skal man bo meget isoleret for tilladelse eller hvad?


Den er 12 meter høj, så jeg ved såmænd ikke, om det er så voldsomt.

Men om den så kun var 3 meter, så vil jeg anbefale dig, at spørge din kommune.
Det har jeg gjort for langt over en måned siden, og jeg har endnu ikke fået svar.
Jeg har også rykket for svar og bedt om en henvisning til et sted, hvor jeg kan klage over en kommune, der ikke svarer ordentligt på spørgsmål fra borger, som gerne vil gøre klimavenlige tiltag. Men det har de heller ikke svaret på endnu.

Så vidt jeg ved er det fra centralt politisk hold på vej til at blive helt forbudt at opstille små vindmøller.

Men det kan vel ikke forbavse nogen i et "frit" samfund, hvor myndighederne f.eks. myrder en hel kvægbesætning, hvis ejeren ikke vil bore huller deres ører.



delphi skrev:
Prisen på møllerne afhænger hvor Rationel produktionen kan blive af vinger gear og støbning af mølletårn. Men det man kan med Robotter i dag der kan det ikke være noget problem.


Nej, men det fordrer en stor investering at få en automatisk produktionslinje sat i værk.


Jeg ved Kockums til deres første Blokningsmaskiner som laver overflødigt træ direkte til flis omkring en savværksmaskine, her brugte Kockums triplex kæde til et gear. De maskiner som blev lavet i 60'erne de kørte uden problem hver dag i 20 år. Se.


Ok, men hvor meget energi forbruger den maskine..?

Jeg ved godt, at kæder og kædehjul kan holde længe, hvis de er af høj hærdet kvalitet og ligger i oliebad. Det gælder f.eks. let belastede knastkæder i bilmotorer.
Men jeg er mere i tvivl, hvis der skal arbejdes hårdt.

Jeg kender en mand, der forsøgte med almindelige kileremme til en husstandsvindmølle, men de brændte af. Han fandt dog en type med tænder, som holdt langt bedre, men altså stadig til kileremsskiver.

Jeg ved ikke, hvad der er bedst, men jeg er meget enig med dig i, at det er værd at forske mere i, hvordan gearingen kan simplificeres og gøres langt mere reparationsvenlig.
Eller endnu bedre, en masseproduceret, let, uopslidelig og prisbillig ringgenerator, så gearet helt kan undværes.
Det kan vi nemmest til små vindmøller.



Møllen kan og skal kunne krøje


Ja, den type, som du omtaler skal måske.

Men hvorfor ellers...?


Hvis man kunne beskytte møllen ved at sænke den ned på bunden så ville den kunne laves meget mere "spinkel" og dermed billigere.


Det ligner en drukneulykke.  


Det vil nok også gøre det dyrere, hvis møllehuset skal være vandtæt til 5-10 mvs. eller mere.

Men jeg kan godt følge den kreative tanke, så jeg vil bestemt ikke forkaste den.



Men der er måske også andre gode metoder til beskyttelse af vindmøllen, når orkanen kommer:








 
02-06-2008 11:24
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob
Nej, men det fordrer en stor investering at få en automatisk produktionslinje sat i værk.

Nu taler vi altså om en møllepark som Horns rev som i 2008 priser koster 4 milliarder
Robotfirmaet www.24a.dk her i Hobro laver opstillinger for Vestas. Mig bekendt er den dyreste opstilling til dato noget til 50 mill. hos vestas

Ok, men hvor meget energi forbruger den maskine..?

op til 200 Kw og det var lavet i en triplex 3/4 tomme kæde i oliebad.

Jeg ved godt, at kæder og kædehjul kan holde længe, hvis de er af høj hærdet kvalitet og ligger i oliebad. Det gælder f.eks. let belastede knastkæder i bilmotorer.
Men jeg er mere i tvivl, hvis der skal arbejdes hårdt.

rigtigt men det vil kunne holde og det er meget lige til at vedligeholde, nye tandhjul koster næsten igen ting og kæde lige så!!

Jeg kender en mand, der forsøgte med almindelige kileremme til en husstandsvindmølle, men de brændte af. Han fandt dog en type med tænder, som holdt langt bedre, men altså stadig til kileremsskiver.

Jeg ved ikke, hvad der er bedst, men jeg er meget enig med dig i, at det er værd at forske mere i, hvordan gearingen kan simplificeres og gøres langt mere reparationsvenlig.
Eller endnu bedre, en masseproduceret, let, uopslidelig og prisbillig ringgenerator, så gearet helt kan undværes.
Det kan vi nemmest til små vindmøller.

i dag bruger man faktisk tandremme i stedet for kæde til de træmaskiner

Ja, den type, som du omtaler skal måske.

Men hvorfor ellers...?

for at få maks produktion fra mølle
Forstår du mit princip med stål wire så mølle altid lægger sig i vindretning. El ledning er hægtet på stålwire

Det vil nok også gøre det dyrere, hvis møllehuset skal være vandtæt til 5-10 mvs. eller mere.

Men jeg kan godt følge den kreative tanke, så jeg vil bestemt ikke forkaste den.


Enten skal den gøres dyr så den kan holde til storm eller skal den på anden måde beskyttes feks. ned at sænke den på bunden.
Denne oppustelig bælg har jeg set anvendt i noget som minder herom, den virker netop når aksel ikke roter se.



Men der er måske også andre gode metoder til beskyttelse af vindmøllen, når orkanen kommer:

ja hvad med at simpelhed lade møllevingerne falde af og så have fjernstyret robotskibe til at hente disse på havbunden og monter disse igen når det er blevet vindstille. Det er jo kun få gange om året det blæser meget.
Redigeret d. 02-06-2008 12:31
02-06-2008 12:36
Jakob
★★★★★
(9265)
 



delphi skrev:
Robotfirmaet www.24a.dk her i Hobro laver opstillinger for Vesta. Mig bekendt er den dyreste opstilling til dato noget til 50 mill. hos vestas


Der er vist også lang vej endnu, før 2 MW vindmøllerne pumpes ud af fabrikken med samme hastighed som biler på en moderne bilfabrik. For slet ikke at tale om opsætningsproceduren for gigantmøllerne.



rigtigt men det vil kunne holde og det er meget lige til at vedligeholde, nye tandhjul koster næsten igen ting og kæde lige så!!


Det kan der være noget om. Men kan man få store tandhjul i "halvmåner"..?

Det skal nok i hvert fald udvikles, for ellers skal du jo have afmonteret hovedakslen for at kunne skifte kædehjul..?


i dag bruger man faktisk tandremme i stedet for kæde til de træmaskiner


Ja, jeg tror måske også, at remme vil kunne holde bedre, men jeg hælder nok alligevel til kæden, fordi den kan laves med en samling, så den er nem at skifte.

Men oliebadet fordrer en lukket kasse, som måske også bør omfatter generatorens aksel, og det har jeg ikke set før, har du..?

Man kan selvfølgelig også indføje en kobling mellem generator og gear. Selvom det betyder en aksel og to lejer mere, så kan det måske godt betale sig i en større mølle.


for at få maks produktion fra mølle
Forstår du mit princip med stål wire så mølle altid lægger sig i vindretning. El ledning er hægtet på stålwire


Ja, du kan tro, at jeg forstår det.  


Jeg frittede dig bare for et gæt på, hvor meget energi man vil miste, hvis man gør møllen fast, så den ikke kan krøje, men kun virker optimalt i øst- og vestenvind.
Jeg tror som sagt ikke, at det er særlig meget.


Enten skal den gøres dyr så den kan holde til storm eller skal den på anden måde beskyttes feks. ned at sænke den på bunden.
Denne oppustelig bælg har jeg set anvendt i noget som minder herom, den virker netop når aksel ikke roter se.


Jo, men skal den kunne tåle at blive dyppet nogle meter ned i saltvand, så er gearkassen nok ikke det største problem. Jeg er mere bekymret for generator og de elektriske forbindelser.
Jeg tror, at det bliver dyrt.

Måske er det heller ikke så godt, at vingen kommer til at tæske ned i bølgerne, når vinden bliver for hård..?


ja hvad med at simpelhed lade møllevingerne falde af og så have fjernstyret robotskibe til at hente disse på havbunden og monter disse igen når det er blevet vindstille. Det er jo kun få gange om året det blæser meget.


Tror du vi leger med Lego...??  


Du undlod at kommentere den model, som jeg indsatte et billede af. Har du set, at vingerne bøjer af..?

Det behøver måske ikke være særlig dyrt at lave, og så har det nok den fordel, at møllen vil kunne fortsætte med at arbejde, selvom vinden kommer langt over 25 m/s.



 
02-06-2008 15:33
Jakob
★★★★★
(9265)
 


miljoegrisen skrev:
hvordan er reglerne for at opsætte de møller


Jeg har nu fået et svar fra min kommune, så måske er alt håb alligevel ikke ude endnu:
http://www.klimadebat.dk/forum/minivindmoeller-d24-e417-s40.php#post_5469


 
02-06-2008 17:02
Jakob
★★★★★
(9265)
 

@delphi

Her er lidt mere til inspiration:






 
02-06-2008 23:37
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Jeg er faktisk en lille smule overrasket. Jeg har spurgt på 200 Kw asynkron 3 faset 600 volts motor/generator, virkningsgrad 96,1 %: liste pris 56.280.- kr hertil kunne jeg uden tøven få rabat 35 % ved en elektromekaniker.
"Ingredienser" i 100 m^3 svær og stærk beton ca 500.- kr/m^3.
Jeg har igen ide om hvor meget jernarmering der skal til en mølle.

Der er vist også lang vej endnu, før 2 MW vindmøllerne pumpes ud af fabrikken med samme hastighed som biler på en moderne bilfabrik. For slet ikke at tale om opsætningsproceduren for gigantmøllerne.


Lige først:

Når man taler transmissioner som gear, gearbokse, remme, kæder osv så har disse transmissioner nogle maksimale belastninger de kan holde til og herunder nogle erfaringsdata omkring levetid og robusthed.

På samme måde med bygnings, bro, antennekonstruktioner herunder møllekonstruktioner de har alle en vis belastning de kan holde til fra navnlig vind og ikke mindst vindstød.

Så altså om vi taler og mølletårne, møllevinger eller den gearbox som skal omsætte det lave omdrejningstal til et omdrejningstal som kan omsættes i en generator til el, så har maks belastning og herunder navnlig vindstød meget at sige for dimensionering af mølle og dennes komponenter.

EN given møllekonstruktion feks en 2 Mw mølle 80 M høj med møllevinger som er 40 m til 20 mill. Hvis denne mølle kunne laves så den skulle holde til vind maks 20 m/sec og ingen vindstød. Altså hvis det blæser mere vil møllen havarere. Konstruktionsprisen ville blive markant under de 20 mill måske 5 mill.

Jo større møller bliver jo kraftigere gear og jo højere uveksling skal der til omkring disse gear. Jo højere og større møllerne bliver jo mere skal de kunne holde til omkring storm.

Derfor: det er faktuelt svært at gøre de store møller vi ser i dag fra Siemens, GE og Vestas markant billigere fordi komponenterne skal være så kraftige, for at kunne modstå de kritiske belastninger fra vindstød. Selv ved en industriel masse produktion kan prisen ikke halveres. Det vil med andre ord sige at en møllepark som Hornsrev i 2008 priser givet ikke kan komme under 2 milliarder selv ved massive rationaliseringer omkring produktion og ved mange møller som skal produceres.

Det kan der være noget om. Men kan man få store tandhjul i "halvmåner"..?

Det skal nok i hvert fald udvikles, for ellers skal du jo have afmonteret hovedakslen for at kunne skifte kædehjul..?


Hvis man ikke kan få det kan man lave det!

Men oliebadet fordrer en lukket kasse, som måske også bør omfatter generatorens aksel, og det har jeg ikke set før, har du..?


Når man bruger disse koniske rullelejer se.



så kan man faktisk lave to plader og lave huller til lejer via en CNC laser. en ramme holder herefter pladerne (tykke plader 30 - 40 mm) .
Jeg har set det lavet Rusland på nogle savværksmaskiner der havde kørt i mange år måske helt fra 50'erne. Kockums laver det også. Aksler og kæde og lejer behøver nu ikke at være 100 % præcise omkring placering i gearboksen.

Man kan selvfølgelig også indføje en kobling mellem generator og gear. Selvom det betyder en aksel og to lejer mere, så kan det måske godt betale sig i en større mølle.

Det er netop ikke nødvendig når kæderne anvendes som er lidt fleksible, hvad de er.


Jeg frittede dig bare for et gæt på, hvor meget energi man vil miste, hvis man gør møllen fast, så den ikke kan krøje, men kun virker optimalt i øst- og vestenvind.

Det er jeg overbevist om der er en del man mister omkring energi!

Jo, men skal den kunne tåle at blive dyppet nogle meter ned i saltvand, så er gearkassen nok ikke det største problem. Jeg er mere bekymret for generator og de elektriske forbindelser.

Det er i hvert fald ikke noget problem alm. standart elektrikerkomponenter kan sikre en ledningsføring. Generator laves helt tæt sammen med gear så den eneste "utæthed" er ved den store aksel som skal ud til møllevinger. Det må kunne laves så vinden køler generator. (der er normalt monteret en ventilator på motoraksel)I England og i Florida har man undervand møller som skal optage havstrømme I England fra tidevand. Altså omsætter møller vandstrømme til strøm. Møllerne er både med gear og el-tilslutning.


Måske er det heller ikke så godt, at vingen kommer til at tæske ned i bølgerne, når vinden bliver for hård..?

Nej det må de ikke. Det skal "hurtigt" ned på bunden.

Du undlod at kommentere den model, som jeg indsatte et billede af. Har du set, at vingerne bøjer af..?

Den mener jeg netop vil banke sig selv i stykker. Det er vinger på 12 – 14 m til en 200 Kw mølle. De vil blive slået i smader ved at klappe sammen på denne måde,
02-06-2008 23:43
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Nej sådan her


Redigeret d. 02-06-2008 23:43
03-06-2008 14:16
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Prøv at se dette regneeksempel:
http://www.lr.dk/planteavl/informationsserier/aktuelt/pl_aktuelt_07_104.htm
03-06-2008 14:18
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
I kan læse mere her:
http://www.dve-teknik.dk/
03-06-2008 14:22
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Mere dårligt nyt for minivindmøller/husstandsvindmøller:
7. Minivindmøller i boligområder - behandling af ansøgninger



Vordingborg Kommune, fagsekretariat plan Komp.udv.: miljøudvalget J.Nr.: 01.02.20 Sagsbeh.: Jens Karrebæk/mha


ÅBEN SAG

Sagsfremstilling.

Miljøudvalget besluttede i møde den 3. maj 2007, at udarbejde forslag til lokalplan som skal hindre opsætning af en minivindmølle i et boligområde.



En minivindmølle er en vindmølle som kan opsættes direkte på boligen og som overholder de bygningsregulerende bestemmelser, højde, afstand til nabo m.v. Minivindmøllen har en diameter på knap 2,0 meter. Opsætning af en vindmølle kræver jf. bygningsreglementet at vindmøllen anmeldes.



Forbud mod minivindmøller kan typisk ikke nedlægges med hjemmel i den nuværende kommuneplanens rammebestemmelser eller nugældende lokalplaner.



En rammelokalplan for kommunen vil kunne regulere dette forhold.



Indtil der foreligger andet plangrundlag, vil det derfor være nødvendigt at nedlægge et § 14 forbud, såfremt der ikke ønskes opsat minivindmøller i boligområder.



I forbindelse med ny kommuneplan vil der kunne udarbejdes politik for opsætning af minivindmøller.

Indstilling.

Indtil der foreligger andet plangrundlag, vil der blive nedlagt et § 14 forbud for at hindre opsætning af minivindmøller i boligområder. Forbudet nedlægges da det vurderes, at en vindmølle i et boligområde vil være til gene for naboer, samt for at sikre lighed ved behandling af fremtidige ansøgninger.



I forbindelse med ny kommuneplan, udarbejdes der en politik for opsætning af minivindmøller.



Beslutning fra Miljøudvalget den 07-06-2007

Fraværende: John Bro med afbud



Indstilling godkendt.

Mulighed for temalokalplan drøftet og valgt fra.
03-06-2008 14:26
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Så lidt opmuntring prøv at læse her:
http://energidoktor.dansklandbrug.dk/svar.asp?id=1371

Inden i blive for glade så husk, at en kommune altid kan nedlægge et §14 forbud.
06-06-2008 10:35
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob
Hvis man skal uvikle en havmølle kan
http://www.folkecenter.dk/ være behjælpelig.
Hvor mange penge skal der til for at udvikle en havvindmølle?
06-06-2008 11:48
Jakob
★★★★★
(9265)
 



delphi skrev:
Hvor mange penge skal der til for at udvikle en havvindmølle?


Det kommer helt an på den grundlæggende idé, og hvad den skal kunne.

Jeg mener ikke, at det behøver at blive særlig dyrt. Det meste af teknikken er jo allerede gennemprøvet, og skal kun sikres til maritime forhold.
Men hvis vi skal have ca. 500.000 stk, så betyder det heller ikke særlig meget, om vi skal bruge 50 eller 100 millioner kroner på dét.
Det kan nok tjene sig ind mange gange i produktions- og reparationsvenlighed.

Det er udmærket at bruge Nordisk Folkecenter, men jeg mener, at vi skal have noget langt større og trække på dygtige folk fra mange flere steder.



 
06-06-2008 11:53
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob
Nej! men nogle af de kraftværker jeg foreslår min varmepumpe opstillinger der kunne jeg jo foreslå et udviklingsprojekt omkring en lavprismølle. Et projekt til 10 mill. kr. kunne jeg måske vinde gehør for.
Feks. I Randers kunne man måske have nogle møller i Randers Fjord.
06-06-2008 12:13
Jakob
★★★★★
(9265)
 



@delphi

Ja, energisektoren og udviklingen af VE er jo i forvejen splittet i atomare små enheder, så een fra eller til kan næppe skade. Under de nuværende omstændigheder skal vi nok bare være glade for hver krone, der kan gå til den slags.
Det ændrer selvfølgelig ikke på, at jeg hellere så, at alle kræfter blev samlet et centralt sted, så alle kunne lære af hinanden og udnytte hinandens erfaringer.
Men det kræver en politisk vilje, som ikke er at finde, så jeg kan kun ønske dig rigtig god vind til projektet.  




 
06-06-2008 12:38
Jakob
★★★★★
(9265)
 


Vi var lige kort omkring sejldug, som en idé især til svag vind.
Det kan måske godt være en god mulighed som supplement til en mere almindelig vinge, hvis sejlet automatisk kan rulles ud og sammen alt efter vindstyrken..?


Hvis jeg ikke vidste bedre, så ville jeg tro, at denne model var udviklet af Jesper Bang og Kronprinsen. Eller havde sejlene så vendt omvendt..?  





http://www.youtube.com/watch?v=Uu2D-01V7l4







 
06-06-2008 12:57
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Den hurtigste måde at få prisen på vindmøller ned er ved at fjerne alle tilskud ikke lokalt med globalt, så vil markedskræfterne ordne resten, evt ved et tvangssalg da efterspørgslen vil forsvinde.

Det er ikke det, Jakob efterlyser, men efterfølgende vil markedt igen rette sig så udbud/efterspørgsel og prise hænger sammen.

Jeg tror ikke på vindmøller bygget af billigere materialer er "billigere" i længden, holdbarhed er også en af de faktorer, som Jakob efterlyser.
Redigeret d. 06-06-2008 12:58
06-06-2008 14:46
Jakob
★★★★★
(9265)
 



Jeg overvejer at hjemmefuske en lille eller flere små vindmøller til eget brug.
Men der er nogle ting, som jeg er usikker på, så det er sandsynligt, at jeg i stedet vælger at købe en billig kinesisk vindmølle.
Jeg mener nok, at de små kinesiske små møller generelt faktisk er både bedre og billigere end møller fra f.eks. USA eller Europa.

Men af alle de specialmøller, som jeg har kigget på, har jeg nok mest lyst til at montere en type nogenlunde som denne på taget:
http://www.youtube.com/watch?v=mn-N04ZXjNQ
http://www.myvideo.de/watch/4047386/WELTPREMIERE_airmax24_Dachwindanlage

http://airmax24.ch/
http://airmax24.ch/html/technik.html










Det passer sådan, at jeg har en lang tagrygning, der går nord-syd. Derpå kan den sidde og få en god vind fra både øst og vest.

Men det er tæt på nabobeboelse, så den må hverken flimre eller støje.

Hvordan klarer jeg det..?

Jeg kan starte med at male den matsort, så der ikke kommer refleksion.
Men jeg kan vel ikke konstruere den, så den bliver "helt rund" og med skiver for enden, så den i modlys altid bare vil ligne en "tromle"..?

Og så er der det med støjen... Det hjælper jo nok ikke meget at gøre den gummiophængt, for at forhindre, at den runger i hele bygningen, og vil den mon "fløjte" i bestemte vindretninger..?

Derforuden skal jeg tænke på gear og generator. Hvis jeg kan lave den uden gear, så vil det nok medføre en højere vingehastighed, som nemt giver mere støj og flere vibrationer.
Men laver jeg den med gear, så får jeg nemt mere støj og sang fra gearkasse og udveksling.

Hvad er mon bedst..?




Denne model er nok ikke bedre til at undgå flimmer:
http://www.youtube.com/watch?v=WZ5kX5Yw4eY









Men denne "spiralvindmølle" er måske på sporet af noget.?:
http://www.youtube.com/watch?v=8IIRGHF409E








Der er faktisk en del overvejelser at komme igennem, hvis man helst ikke vil dumme sig.


Enhver inspiration er mere end velkommen.  






@Boe Carslund-Sørensen

Ja, vindmøllerne skulle gerne blive både bedre og billigere i det lange løb.  




 
06-06-2008 16:12
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@boe
Nu har Jakob jo et aktivt og kernesundt socialistisk hjerte der banker for sagen.
Hvis feks. Randes kraftværk skulle vælge en varmepumpeløsning hvor en møllekapacitet på 100 Mw skulle etableres i Vesterhavet og en mindre del ved værket. Nu kunne det jo godt være at værket på markedsbetingelser ville købe nogle gode ideer til hvordan prisen kunne reduceres omkring denne investering. Sandsynligheden for at nogle uafprøvede teknologier kan gøre møllerne så billige at de kan producere strøm under konventionelle møllers pris selv ved tilskud mener jeg er til stede.
Navnlig denne meget robuste ringgenerator er meget interessant her under er den 30 % lettere omkring vægt sammenlignet med Gear og generator. Se.

06-06-2008 16:45
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob
JA ideen med sejl er rigtig god, men kun hvis det kan automatiseres med at opsætte sejlet, fordi det vil gå i stykker. Jeg mener også det vil kunne laves sådant at set sejl vil kunne udnytte mere vind ved lave vindhastigheder. Netop fordi arealerne kan blive store og er hertil lette. Ved storm skal sejlet netop pakkes sammen og møllen er beskyttet. Men husk på ved lave vindhastigheder er det begranset h vor meget energi der i det hele taget er i vinden.
09-06-2008 15:01
Jakob
★★★★★
(9265)
 






Måske skal man slet ikke spørge kommunen om denne version med et skovlhjul som tromle. Det kan vel ikke kaldes at sætte en vindmølle op, men er nærmere at lægge en vindmølle ind, og man spørger jo heller ikke om lov til at montere en ventilator i sit hus..?  




 
Redigeret d. 09-06-2008 15:06
09-06-2008 15:52
Jakob
★★★★★
(9265)
Endnu et par versioner til inspiration:








 
09-06-2008 20:02
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Hej Jakob

Prøv at læse her: http://ing.dk/artikel/88822
09-06-2008 20:26
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob
her skulle du da netop utænke noget med et sejl som blev sat op (automatisk) netop når det blæser, det bliver nok svært at forbyde!
12-06-2008 14:03
Jakob
★★★★★
(9265)
 


Boe Carslund-Sørensen skrev:
Prøv at læse her: http://ing.dk/artikel/88822



Ja, tak for linket.

Det ligner meget noget, som jeg tror på til havet og vindmølleflåden.
http://www.speakerfactory.net/TURBINES/INNOVATIONS/7ROT-7FOOT-2GEN/PAGES/7ROT-7FOOT-2GEN.html

Jeg tvivler nok lidt mere på typen, hvis den skal op tæt på en nabo, som ikke kan lide flimmer eller støj.








 
12-06-2008 14:55
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jeg tvivler nok lidt mere på typen, hvis den skal op tæt på en nabo, som ikke kan lide flimmer eller støj.


Jeg forstår godt din tvivl, især når man ved, at for vore politikere er en vindmølle et konisk ståltårn med en 3-bladet propel.
Innovation har meget trange kår i et sådant politisk klima.
17-06-2008 22:03
Jakob
★★★★★
(9265)
 



Hvis vi kan udvikle mindre specialvindmøller, som ikke flimrer, så må det udvide markedet for vindmøller betydeligt.

Jeg forestiller mig, at disse møller nok vil have en lavere virkningsgrad, men til gengæld kan de måske fortsætte med at producere strøm, selvom vindstyrken kommer langt over 25 m/sek.


Tænk nogle fundamenter, der pludselig kan være at finde i form af autoværn og broer osv...









Og går vi et skridt videre, så vindmøllen bliver konstrueret både flimmerfri og støjfri, så vil der også blive nye muligheder i byen og tæt på naboer.







I nybyggeri er det så småt begyndt, men det hjælper jo ikke de ældre højhuse.
http://www.labconfidential.dk/index.php/h%C3%B8jhus-pa-den-gr%C3%B8nne-made/



Måske ikke helt flimmerfri og nok mest støjfri når man står bag tykt lydglas:





 
24-06-2008 20:43
Jakob
★★★★★
(9265)
 



Jeg har fundet lidt om krøjning:
http://www.windpower.org:80/composite-634.htm

Citat fra teksten:
-----------------
Krøjefejl
Møllen siges at stå med krøjefejl, hvis rotoren ikke står i en ret vinkel mod vinden. En skæv vinkel mod vinden betyder, at der løber en lavere andel af bevægelsesenergi gennem rotorarealet. (Andelen falder til cosinus af krøjefejlen, for dem, der kender til matematik).
Hvis det var det eneste, der skete, så kunne udkrøjning af vindmøllen være en udmærket måde til at udføre effektregulering på vindmøllen. Den del af rotoren, der er længst fremme mod vinden, vil imidlertid blive påvirket med en større bøjningskraft (moment) end den modsatte del. Det betyder på den ene side, at hvad enten vindmøllen er en forløber eller bagløber, vil rotoren have en tendens til at rette sig op mod vinden af sig selv. På den anden side betyder det også, at vingerne vil blive bøjet frem og tilbage i flapvis retning for hver omdrejning af rotoren. Vindmøller, der kører med krøjefejl, vil derfor blive udsat for større udmattelseslaster end vindmøller, der står krøjet vinkelret på vinden.
-----------------


Så det vil altså sætte større krav til vingen, hvis man laver en fast vindmøllemodel, som ikke kan krøje.









 





 
25-06-2008 21:59
Jakob
★★★★★
(9265)
 



Gad vide, om det er forsøgt med to vingesæt på den samme vindmølle..?

Hvis det skal virke optimalt, skal de så køre samme vej eller modsat, og skal de være lige store og have lige mange blade..?

Måske skal den bagerste være større og have mange blade, næsten som en vindrose..?







 
Side 1 af 6123>>>





Deltag aktivt i debatten Vindmøller til lavere pris:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
Vindenergi
Vindmøller
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik