Husk mig
▼ Indhold

Flytrafik

Vi oplever i dag en øget flytrafik, og branchen står bag en stor del af verdens samlede CO2-udslip. Modsat biler, så udleder fly hovedsageligt de forurenende partikler i den ydre atmosfære. Dette har ikke den store betydning, når det drejer sig om CO2, men fly udleder også nitrogen-oxider, som er meget skadelige, når de udledes oppe i de tynde luftlag.

Fly både skaber og ødelægger ozon. Nogle fly flyver i stratosfæren, og der ødelægger udstødningsgasserne den vigtige ozon, der beskytter Jorden fra solens stråler. De fleste passagerfly flyver dog i ca. 10 kilometers højde, i den såkaldte ydre troposfære, og her er udstødningsgasserne med til at skabe ozon.

Ligesom med biler, så forurener nye fly mindre end gamle. Air Berlins kommende Boeing Dreamline 787 vil reducere brændstofforbruget med 20 procent, og Ryanairs 189-sæders udgave af Boeing 737-800 er mere energieffektiv end 162-sæders versionen. Easyjet er et af de luftfartsselskaber med den yngste flåde på 2,3 år, mens Ryanairs er en smule ældre med 2,7 år. Til sammenligning er gennemsnitsalderen over ni år for flyene i SAS.

Nogle selskaber bruger eksempelvis såkaldte grønne landinger, hvor flyet ”går i tomgang” for at spare brændstof og taxier på én motor. Omhyggelig planlægning af ruter under hensyntagen til vind og vejr er også en miljøvenlig mulighed.

Fly er ligesom skibsfarten ikke omfattet af Kyoto-protokollen, men fra 2012 forventes luftfarten at blive omfattet af EU’s handel med CO2-kvoter. En anden ting, der skal være med til at nedsætte CO2-udledningen fra flytrafikken er, at EU-landene etablerer et fælles luftrum. Flyselskaberne spilder i dag mange kilometer på overflødig flyvning på kryds og tværs over Europa. Den forventede besparelse er 12 procent af CO2-udledningen fra luftfarten.

Eksterne links/kilder:
Sightline Institute

Kilde: Berlingske Research. Udarbejdet år 2009, hvorfor oplysninger kan være forældede, og evt. rettelser kan mangle. Få aktuel viden om klima på Berlingske Viden.






 0 kommentar(er) · 9639 fremvisninger

Kommentarer
Der er ikke skrevet kommentarer til denne artikel.

Deltag aktivt i debatten om artiklen Flytrafik:

Husk mig

Lignende indhold
NyhederDato
50 procent mindre CO2 fra luftfarten23-09-2009 06:20
Slut med billige flyrejser i fremtiden10-09-2009 09:52
SAS: Fly forurener ikke mere end biler06-05-2009 06:55
Fly skal drives af biobrændstof11-12-2008 05:02
Skovrydning værre end biler og fly13-11-2008 06:17
DebatterSvarSeneste indlæg
Coronavirus, frihandel, flyrejser og fornuftig klimapolitik.125807-02-2024 12:19
Hjælp til luftfarten416-07-2020 21:17
Hvad er jeres holdning til Co2 neutrale flyrejser?025-03-2019 09:52
Flyrejser og proportionssans813-04-2018 22:07
Fly eller bil? Hvornår knækker CO2-kurven?729-04-2013 12:21
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik