Husk mig
▼ Indhold

15 varme måneder i træk!


15 varme måneder i træk!02-07-2007 16:09
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Med en juni 2007, der var 1,7 grader varmere end normalen (på trods af nedbørrekord!) har vi nu i Danmark haft 15 måneder i træk, hvor gennemsnitstemperaturen lå over klimanormalen

http://www.klimadebat.dk/grafer_temperatur_dk.php
Hvornår mon vi igen får lov at opleve en måned, der er koldere?
03-07-2007 09:45
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
I år er alt en måned tidligere end normat, det skyldes at foråret var varmt, og denne varme bevares til næste måned, og næste måned.

Der hvor det bliver koldere er om vinteren hvor vi kan få østenvind og stabilt højtryk.

Så svaret er til vinter, måske, så bliver det koldere.
03-07-2007 10:02
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
I Grønland var der slet ikke noget forår, vi gik lige over i sommeren i slutningen af maj måned. Skaden var ikke særlig stor...vi undgik myggene i maj og juni måned, de blev simpelthen udklækket 3 uger senere end normalt.

En tommelfingerregel inden for meteorologien siger: Når det er varmt i Danmark er det koldt i Grønland. Det passede meget godt dette forår.


Klima tips: Undgå sex i lukkede rum - du forgifter din partner med CO2
03-07-2007 11:24
manse42
★★★☆☆
(633)
Det er uungåeligt når vi nu endgang er i en periode hvor det er varmere end i perioden mellem 1961 -1990.
snork.
Det spørgsmål man burde stille sig selv er, hvorfor det først er indenfår de seneste år at varme rekorder fra 40erne bliver brudt, når det nu er det konsensike faktum at det aldrig før (i de seneste 1000 år) har været varmere end nu.
Er der nogen af jer der har set på temperaturerne mellem 1930 til 1945 og sammenlignet dem med gennemsnittet fra 1881 til 1910?
Gør det og glæd jer over at I ikke behøver bruge så mange fossile brændstoffer om vinteren til hverken parcelhusets eller global opvarmning
!.


Hypotesen om menneskeskabt global opvarmning er et menneskeskabt problem
Redigeret d. 03-07-2007 11:33
03-07-2007 16:39
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
15 måneder i træk, hvor gennemsnitstemperaturen lå over klimanormalen, er kun 1 1/4 år. Et år med helt usædvanlige vindforhold. På et lille område af jorden, og så råber man højt om jordens undergang. Det er bare så useriøst. Bed GLAR om at skrive når han får det varm i Grønland, for så bliver det nok igen koldt i Danmark.
20-07-2007 09:45
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Vi nu i Danmark haft 15 måneder i træk, hvor gennemsnitstemperaturen lå over klimanormalen

Jeg har kigget på talerne siden målinger begyndt i DK (1873).

Der har været en periode (Jan. 1934-April 1935) hvor der var 16 måneder i træk, hvor gennemsnitstemperaturen lå over klimanormalen - det er rekorden, dog med nød og næppe, juni '34 og marts '35 havde begge en gennemsnitstemperatur på kun 0,1 grader over normalen.

Jeg vil her risikere beskyldninger for data manipulation.
I rekord perioden nævnt lå temperaturen i gennemsnit 1,27 grader over klimanormalen (lægge temp. afvigelse sammen og divider med 16
)

I den nuværende periode af 15 måneder har temperaturen ligget i gennemsnit 2,66 grader over klimanormalen.

Til at se det hele i sammenhæng, perioder hvor gennemsnitstemperaturen lå over klimanormalen (siden 1873) er opdelt sådan her:

15 perioder med 5 måneder i træk
7 med 6 måneder
7 med 7
2 med 8
5 med 9
1 med 10
2 med 11
2 med 13
1 med 15
1 med 16

Så mangler vi lige en graf til at vise distributionen af de foskellige perioder



Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
Redigeret d. 20-07-2007 09:47
20-07-2007 10:24
Kosmos
★★★★★
(5371)
Så mangler vi lige en graf til at vise distributionen af de foskellige perioder

- samt måske lige at minde hverandre om, hvad der står øverst på denne side:

Dansk forum om klimaændringer og global opvarmning

(min fremhævning!)

Vi kunne passende tage (endnu) et uddrag fra februar(2007)-interviewet med lektor Jørgen Peder Steffensen fra NBI:

Fænomet er lokalt: »Det er jo ikke, fordi hele kloden er blevet fem-seks grader varmere på én gang, sådan spiller det ikke. Der er blevet varmere heroppe på den nordlige halvkugle, men så er der andre steder i verden, hvor det er blevet koldere.«
Steffensen peger på, at Antarktis oplever de laveste temperaturer nogensinde. Og samtidig med, at det bliver varmere i København og New York, dør mennesker og dyr af kulde på markerne i Mongoliet. Ved Rocky Mountains i USA er afgrøderne ødelagt af frost så langt mod syd som Kansas. Steffensen mener, at det er en ganske naturlig udvikling. Rent teknisk bliver vinteren på vore breddegrader skudt i gang af et lavtryk, men det er udeblevet de senere år.

- og det var altså situationen for ½ år siden.
Redigeret d. 20-07-2007 10:50
20-07-2007 12:40
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Emnet er lagt ind under 'Andet Vejret'.


Når 'klimanormalen' er gennemsnitet af 30 års vejr, synes jeg at det er rimeligt at sammenligne 130+ års vejr til klimanormalen og se hvorfor forskningsleder Jens Hesselbjerg fra Danmarks Klimacenter, DKC, på DMI kommer med sådanne udtalelser:

Det er åbenlyst, at der er sket et eller andet med det danske vejr, men om det er naturligt eller menneskeskabt er meget svært at fastslå


Men et år, som det vi nu har oplevet, kræver med overvejende sandsynlighed, at vi er midt i en eller anden form for klimatisk ændring


Der er tale om to forskellige bevisførelser. For det første må vi fastslå, om klimaet er ved at ændre sig og det er det! Næste skridt bliver så endegyldigt at fastslå årsagen og der er vi godt på vej


"17 rekorder og en klimaforsker" (4/7-07) -

http://www.dmi.dk/dmi/17_vejr-rekorder_og_en_klimaforsker


Tak foresten for link til J-P S.
Jeg har 'Googlet' ham. Ret fornuftige synspunker, synes jeg, for det meste; dog dine udvalgt citater er lidt misvisende uden sammenhæng!
. Skal nok kommentere hvis jeg få tid, og ville være interesseret i hvad i andre synes om hans bidrag (J-P S's) – de forskellige nuancer af forskerners overbevisninger er meget belærende, og modne/mildne (mellow) vores egen forståelser



Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
20-07-2007 13:07
Søren_Søndergaard
★★☆☆☆
(204)
Udmærket analyse Rick_uk men som du tilsyneladende også selv er klar over har den ikke noget med klima at gøre. Derimod illustrerer den et ekstremt udfald som det bestemt er interessant at se om har eksisteret tidligere.
Men hvis du vælger dette som formål må du ikke sammenligne med den normale klimanormal men bliver nødt til at fjerne den klima ændring som de fleste af os anerkender har fundet sted.
Derfor kunne du lave den i forhold til en slidi ng 30 års klimanormal og så glæder jeg mig meget til at høre resultatet.
/Søren
20-07-2007 14:22
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Tak for din interesse, Søren

Jeg kan selv ikke se ret meget længere en min egen næsetip statistisk set
. Men herfra forstår jeg det sådan...

Efterhånden som verdens gennemsnits temp. bliver varmere må det afspejle sig i den danske klima (blandet med naturlige variationer i vejret). Det ville føre til færre danske månedsgennemsnitter under normal - det virker helt logisk.

Selvfølgelig er der nogle steder i verden som er blivet køligere, selvom verden som helhed varmer. Nordeuropa hører ikke til dem.

Den varme som vi har fået i det sidste år er ikke et permenant ændring. Verdens varme er som vand i et badkar som sjasker rundt, og vi har fået lidt af et skvulp, mens i andre dele af verden måtte de klare sig med lidt mindre. Som J-P.S sagde (ovenfor):

"Fænomet er lokalt: »Det er jo ikke, fordi hele kloden er blevet fem-seks grader varmere på én gang, sådan spiller det ikke. Der er blevet varmere heroppe på den nordlige halvkugle, men så er der andre steder i verden, hvor det er blevet koldere.«

Men globalt set er verden verden varmere - der er kommet mere vand i badkaret (uanset grunden
). Så selvom vandet måske ikke skvulper rundt mere end det plejer, kommer det højere op af siderne alligevel. Selvom 10-13-16 måneder med gennemsnit temp. over 'normal' kan teoretisk ske tilfældigvis nårsomhelst, ville det være mere sandsyndligt jo varmere verden (DK) bliver.


Jeg tror ikke jeg har evner til at "lave den i forhold til en sliding 30 års klimanormal"
men tror jeg forstå principet
.

Du lyder som om du kunne gøre det i en håndvending. Jeg har talerne på en Excel fil - bare sig til hvis du vil bruge dem. Eller måske kunne jeg sende det hele til Branner og han kunne sende dem videre til dem som vil have dem, ellers kunne han lægge dem ud på Klimadebat så alle kunne får gavn af/lege med dem?



Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
20-07-2007 14:41
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Der ingen grund til at to varme år i Danmark har nogen som helst sammenhænge med det globale klima. Det er vinden som styre temperaturen. Og en konstant vindretning må skyldes nogen tilfældigheder og kan ikke skyldes en global klima ændring.

Det er rigtigt at når det er varmt i Danmark, så er det varmt på hele jorden, hvis vejret er normalt alle andre steder, fordi Danmark ligger på jorden og fordi vinden i Danmark styres af forhold som stammer fra et stort område.
RE: Misvisende uden sammenhæng?20-07-2007 22:47
Kosmos
★★★★★
(5371)
rick_uk skriver:

dog dine udvalgt citater er lidt misvisende uden sammenhæng!

- hvilket jeg ikke helt forstår/er enig i!
Kunne jeg få et bud på, hvori det 'misvisende' samt den manglende 'sammenhæng' konkret består?

{Jeg har iøvrigt netop foreslået, at hele interviewet med Steffensen lægges ind under 'klimaartikler'}
Redigeret d. 20-07-2007 23:00
31-08-2007 20:44
rick_uk
★★★★☆
(1140)
17 måneder i træk:

TV2 Vejret: "Varm august giver ny vejrrekord" (af: Anders Brandt 31/8-07) -

http://vejret.tv2.dk/nyt/article.php/id-8111292.html

De mange varme måneder i træk er en indikation af, at det danske klima generelt er blevet varmere. Ser man på en glidende 30-års normaltemperatur, så har perioden fra 1977 til 2006 været 0,4 grader varmere end den tilsvarende periode fra 1961-90, som vi nu benytter som klimareference, og på intet tidspunkt har den 30 års glidende normaltemperatur været højere end nu.

At det er blevet varmere er et faktum - også globalt - hvor temperaturen gennem de seneste 100 år er steget med næsten 1 grad - og meget tyder på, at vi ser en klimatisk ændring.

FN's klimapanel IPCC konkluderede i foråret 2007, at det er 'meget sandsynligt', den globale opvarmning er menneskeskabt. Sandsynligheden for det anslås af IPCC til at være over 90 %.



Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
31-08-2007 22:32
Kosmos
★★★★★
(5371)
DMI skriver d.d.:
Fredag den 31. august mangler der stadig data for én dag. Nyheden opdateres om nødvendigt mandag den 3. september.

- men slige petitesser generer åbenbart ikke store ånder som hr. Brandt, der allerede d.d. kl. 1555 kunne kundgøre indeværende måneds middeltemperatur for for den måbende offentlighed!

Redigeret d. 31-08-2007 22:34
01-09-2007 10:20
rick_uk
★★★★☆
(1140)
DMI's " Månedens vejr" her:

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/oversigter/maanedens_vejr_-_oversigt.htm

I bunden af " Vejret i Danmark - juli 2007" stå der "Næste udgave forventes klar den 7. september 2006" (jeg regner med de mener '07 – så skrappe kan deres prognoser ikke være
)

Når tallerne er lagt ud på siden det er først med et "middlertidige tal – kan ændres" (eller lign.) i bunden. Den forsvinder på et eller andet tidspunkt – så er tallerne 'officelle'.


Så lang tid er det ikke nødvendigt for Hr. Brandt at vente. Med "august måned 1,3 grader varmere end normalt" er der masse af spilerum. Der skulle nok har været en "Day After Tomorrow" begivenhed til at viske den overskud væk – og den var nok ikke til at får øje på i radar skærmen.


Jeg synes han fortjener den ære (lyder for stærk – jeg mener "credit") at han er kommet med historien. Ikke et lyd fra DMI.


Det bliver spændende at se hvis vi kan nå de 18...

"Flot sent sommer i sigte":

http://debat.tv2.dk/vejret/message.jsp?thread=123159&message=708636


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
06-09-2007 10:09
Kosmos
★★★★★
(5371)
Prøv lige at tage et kig på rekorderne her!
06-09-2007 21:25
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Ja, det ser ud som om en under normal måned er for længst forfalden ( "overdue" )


Der er en fingerpege om hvordan måneden udvikler sig her:

http://www.dmi.dk/dmi/vejrarkiv?region=7&year=2007&month=9

Sæsonprognosen for efteråret er lidt over normalen:

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/akt_saesonprognose.htm

'Normal' her = 1981-2005


Prognosen ville nok være lidt mere over normalen hvis 'normalen' var 1961-90 som vist i graferne, og som er brugt af DMI til at sammenligner månedens temp. med 'normalen'.

Hvorfor bruger de 1981-2005 til prognoserne??
jeg synes ikke det er til at finde ud af...


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
RE: Normal måned "overdue"?06-09-2007 22:20
Kosmos
★★★★★
(5371)
Skidt med prognoserne!: Min pointe er, at når månedsgennemsnittene sammenlignes med temperaturerne for 1961 - 90:



er der intet specielt sensationelt ved 'rekorderne' - i og med at første halvdel af 'referenceperioden' lå ca. ½ grad under det nuværende temperaturniveau!
(Beklager, at grafen viser globale data - kunne i skyndingen ikke finde en tilsvarende for DK)
Redigeret d. 06-09-2007 22:22
25-09-2007 22:59
rick_uk
★★★★☆
(1140)
18 måneder i træk??


Anders Brandt sætter hovedet (forsigtigt) på blokken:

http://debat.tv2.dk/vejret/message.jsp?thread=123681&message=712555


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
25-09-2007 23:32
Kosmos
★★★★★
(5371)
Monstro ikke vor gode ven er en anelse 'radikal'?
Her er hans bud fra 19-09-07: 10:31!
26-09-2007 07:28
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Skal læses i sammenhæng
Sept kan være kolder en dem vi har haft fornylig, men stadig være varmere end 'normalt'


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
26-09-2007 09:10
Kosmos
★★★★★
(5371)
Som Inge & Sten Hegeler sagde - i de glade 70ere:

Lykken er at vide, hvad der er normalt!

Redigeret d. 26-09-2007 09:14
01-10-2007 07:25
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Sept '07 stå lige på vippen


Til trods for september måned med middeltemperatur på 12,8 grader bliver en anelse varmere end normalt (12,7 grader)


http://vejret.tv2.dk/nyt/article.php/id-8801450.html

Må hellere afvent DMI's tal til at være 100% sikker



Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
06-10-2007 13:03
rick_uk
★★★★☆
(1140)
En 'varmere end normal' sept. er vist ikke til at komme uden om:

Landstal/ Averages -september 2007 (Normal)

Middeltemperatur/ Mean Temperature 12,9°C (12,7°C)


http://www.dmi.dk/dmi/vejret_i_danmark_-_september_2007


Så fik vi de 18 i træk


DMI Kort Nyt...."Søndag den 30. september

Ny 'over normalen' rekord i Danmark

I slutningen af august kiggede TV 2|VEJRET's Anders Brandt dybt i DMI's klimaarkiver og fandt en ganske interessant bid vejrhistorie frem. Det viser sig nemlig, at med en august, der var varmere end normalt, så var Danmark inden i den længste periode med temperaturer 'over normalen'. Normalen er her den gældende reference for det danske klima - nemlig gennemsnittet for perioden 1961-1990. Perioden inluderer nu september, der med 12,9°C endte 0,2° over normalen. Den nye rekord løber således fra april 2006 og frem, mens den tidligere ifølge Anders Brandt blev sat fra januar 1934 til april 1935.


http://www.dmi.dk/dmi/kort_nyt.htm


Kan vi når de 19 ??



Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
08-10-2007 18:37
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Kan vi når de 19 ?? Hmmmm....

"Kurs mod Indian summer" (Politiken 8/10-07)

http://politiken.dk/indland/article390719.ece

Først skal vi dog igennem det kolde gys. Natten til tirsdag bliver ifølge prognoserne første nat med nattefrost

Derefter ser det ud til, at der frem til fredag kommer blæsevejr og lidt nedbør.

»Men så ser det ud, som om der er ved at være opbygning af et mindre højtryk til weekenden. Så man kunne godt forestille sig, at der kommer Indian summer, når efterårsferien starter«, siger meteorologen, der forudser temperaturer på omkring 15 grader i dagtimerne.



Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
08-10-2007 23:01
Søren_Søndergaard
★★☆☆☆
(204)
Rick altså !

Inden du nu går helt i selvsving, kan du så ikke prøve at fortælle hvor det lige 1961-90 der skal bruges som reference?

Hvad ville dine tal sige hvi du valgte 1880-1910?
Eller 'den lille istid'?

Og enhver ædruelig analytiker ville da have indset at dit 'træk' allerede blev brudt i juli måned.

Endeligt er dette med mange varme måneder i træk et ganske normalt fænomen som kan genfindes i samme størrelsesorden i 1997, 1988, 1948, 1943, 1930, 1925 og 1889.

Og sig ikke at det er en overraskelse for dig

09-10-2007 06:45
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Prøve bare at følger med


Husk lige at hvis en anden 'normal' var valgt, så skulle den også bruges over hele perioden. Foskellen af den periode vi er ind i nu kunne nok allegevel ses.
Hvorfor flytter målet midt i kampen


Endeligt er dette med mange varme måneder i træk et ganske normalt fænomen som kan genfindes i samme størrelsesorden i 1997, 1988, 1948, 1943, 1930, 1925 og 1889.

Red herring, Søren
Jf. oppe i tråden:

Der har været en periode (Jan. 1934-April 1935) hvor der var 16 måneder i træk, hvor gennemsnitstemperaturen lå over klimanormalen - det er rekorden, dog med nød og næppe, juni '34 og marts '35 havde begge en gennemsnitstemperatur på kun 0,1 grader over normalen.

Jeg vil her risikere beskyldninger for data manipulation. I rekord perioden nævnt lå temperaturen i gennemsnit 1,27 grader over klimanormalen (lægge temp. afvigelse sammen og divider med 16 )

I den nuværende periode af 15 måneder har temperaturen ligget i gennemsnit 2,66 grader over klimanormalen.

Til at se det hele i sammenhæng, perioder hvor gennemsnitstemperaturen lå over klimanormalen (siden 1873) er opdelt sådan her:

15 perioder med 5 måneder i træk
7 med 6 måneder
7 med 7
2 med 8
5 med 9
1 med 10
2 med 11
2 med 13
1 med 15
1 med 16



Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
09-10-2007 09:57
Søren_Søndergaard
★★☆☆☆
(204)
Hvordan forholder du dig lige til

Og enhver ædruelig analytiker ville da have indset at dit 'træk' allerede blev brudt i juli måned.
09-10-2007 10:40
manse42
★★★☆☆
(633)
Prøv bare at følge med


Hvis vi bare for sjov går ud fra, at det er tilfældigt at temperaturudfaldet ligger over eller under normalen, er det 1:2 sandsynligt at temperaturen en given måned er varmere end normalen. To måneder i træk har en sandsynlighed 1:4, tre måneder 1:8, fire måneder 1:16

udfald sandsynlighed
15 med 5 1:32 hver ialt 75 måneder
7 med 6 1:64 hver ialt 42 måneder
7 med 7 1:128 hver ialt 49 måneder
2 med 8 1:256 hver ialt 16 måneder
5 med 9 1:512 hver i alt 45 måneder
1 med 10 1:1.024
2 med 11 1:2.048 hver ialt 22 måneder
2 med 13 1:8.192 hver ialt 26 måneder
(1 med 15 1:32.768)
1 med 16 1:65.536
1 med 18 1:262.144

Siden 1873 er der gået ca 1.600 måneder. i den periode har der været 319 måneder hvor flere end 4 måneder i træk har haft temperaturer højere end normalen. 102 måneder med flere end 9 måneder i træk hvor den mindste sandsynlighed er lavere end 1:1.024. Og en periode på 18 måneder hvilket svarer til at hvis temperaturudfaldet var tilfældigt, så skulle der i en periode på 22.000 år være en 50% sandsynlighed for at netop en periode på 18 måneder med samme varme udfald ville indtræffe.

En objektiv bedømmelse af disse lister er, at hvis det først er begyndt at blive varmere så har det en tendens til at blive ved. Derfor er den rekord med hvor mange måneder i træk det har været varmere ingen målestok for hvor godt det står til med klimaet. Hvis februar 2007 eksempelvis havde været en lille smule koldere, så havde der ikke været nogen rekord at skrive hjem om.
Eller hvis vi havde haft fire perioder på hhv. 5, 6 ,7 og 8 måneder med varmere en normalen afbrudt af en måned hvor temperaturen lige akkurat sneg sig under normalen ville disse 29 måneder ikke figurere nogen steder selvom det i sig selv er ret enestående

Der er ingen der benægter at det bliver varmere derfor har vi den rekord, men den forplumrer diskussionen unødigt.

Denne tendens kender meteorologerne godt. De kan med 80 % sandsynlighed forudsige vejret i morgen ved at sige at det er det samme som i dag.
Redigeret d. 09-10-2007 10:44
09-10-2007 10:48
Kosmos
★★★★★
(5371)
Det er i nogen grad som med aktiekurser, ejendomspriser osv.: Det er nemt - og fristende - blot at fremskrive den aktuelle tendens (lineært); udfordringen ligger i at forudsige, hvornår stigning afløses af fald (eller omvendt) - samt hvor markant omslaget bliver!

Redigeret d. 09-10-2007 12:34
09-10-2007 14:38
Søren_Søndergaard
★★☆☆☆
(204)
Rick - du svarer ikke på min kommentar omkring juli måned ?!

Min kommentar til dig skal jo ses i lyset af mit input tidligt i tråden:
Udmærket analyse Rick_uk men som du tilsyneladende også selv er klar over har den ikke noget med klima at gøre.
Derimod illustrerer den et ekstremt udfald som det bestemt er interessant at se om har eksisteret tidligere.
Men hvis du vælger dette som formål må du ikke sammenligne med den normale klimanormal men bliver nødt til at fjerne den klima ændring som de fleste af os anerkender har fundet sted.
Derfor kunne du lave den i forhold til en sliding 30 års klimanormal og så glæder jeg mig meget til at høre resultatet.


Jeg hjalp dig jo for et par måneder siden med at analysere data via dit .xls ark og mine ovennævnte opremsning af tilsvarende varme måneder i træk er trukket herfra.

Og opsummeret må det siges at 'antal måneder over normalen' ikke er nogen god indikator for specielle klimaevents.

Kunne du være behjælpelig med at lægge '12mth_anomaly' grafen ind i denne tråd så de andre kan se, hvad der diskuteres?

11-10-2007 22:46
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Kære alle!

Tak for jeres kommentarer.


Manse, jeg er enig i at vi må ikke lægge alt for meget i de måneders gennemssnits tal.


hvis vi havde haft fire perioder på hhv. 5, 6 ,7 og 8 måneder med varmere en normalen afbrudt af en måned hvor temperaturen lige akkurat sneg sig under normalen ville disse 29 måneder ikke figurere nogen steder selvom det i sig selv er ret enestående


Men er det allegevel ikke sjovt at følger med i hvordan tingene udvikler sig??


Også det er ret arbitrær at dele tiden op i måneder. Hvis der kommer lige en varm eller kold pust lige i begyndelsen eller enden af måneden kan de ændre en del på statistikerne

Vi bor også i en lille del af verden derfor gælder også lokale variationer som kan svinge lidt voldsomt. Verdens varme er som vandet der skvulpe rundt i badkaret. Derfor synes jeg at det der med at 'temperaturen kan lige akkurat sneg sig under (eller over) normalen' et gyldigt argument.


However....

Der er ingen der benægter at det bliver varmere derfor har vi den rekord

Efterhånden som klodens temp. stiger så må DK's temp. mere eller mindre følger med. Det vise sig i månedernes middeltemp. – uanset lokale variationer og arbitrær opdeling af tiden. Hvis vi holder det samme 'normal temp' (1961-90) ude i fremtiden ville vi efterhånden får langt den største del af månedens middeltemp. målt som 'over normalt'


Men...

Inden du nu går helt i selvsving, kan du så ikke prøve at fortælle hvor det lige 1961-90 der skal bruges som reference?


Spørge World Meteorological Organization hvorfor den er brugt som verdens standard...ikke mig!



Hvis februar 2007 eksempelvis havde været en lille smule koldere, så havde der ikke været nogen rekord at skrive hjem om.


Manse, helt ærlig
hvis alle måneder havde været 'under noemalen' så ville der heller ikke har "været nogen rekord at skrive hjem om."



Og enhver ædruelig analytiker ville da have indset at dit 'træk' allerede blev brudt i juli måned.


Hvordan forholder du dig lige til...Og enhver ædruelig analytiker ville da have indset at dit 'træk' allerede blev brudt i juli måned.


Rick - du svarer ikke på min kommentar omkring juli måned ?!


Har i studeret på "Friis-Christensen og Lassens institut af data behandling"


Vejret marts 2003, side 40

http://dams.risoe.dk/blad/pdf/Vejret94.pdf

Hvis ikke de data passer skal de 'korrigeres'


Jeg er ikke "analytiker" Søren, men efter dit udspil vil jeg lege lidt "hvad hvis" med dig.....

Er dit "hvad hvis" at juli '07 var kun 0.1 grad over normal, derfor er "dit (mit?
) 'træk' allerede blev brudt i juli måned"?

Ja, du har ret at hvis juli har været bare 0,1 grad køligere ville 'trækket' allerede blev brudt i juli måned – dvs. 'kun' 15 måneder i træk med over normal middeltemp.

Lad os fortsætte med dit "hvad hvis" spil.....Gennemgå de tal du har om månedens afvigelser fra 'normalen' fra 1873-nu. Anvend det samme regl (0,1 grad = 0 grader afvigelse) til alle månederne, og så bagefter kom med en redegiret version af det her:


Til at se det hele i sammenhæng, perioder hvor gennemsnitstemperaturen lå over klimanormalen (siden 1873) er opdelt sådan her:

15 perioder med 5 måneder i træk
7 med 6 måneder
7 med 7
2 med 8
5 med 9
1 med 10
2 med 11
2 med 13
1 med 15
1 med 16


Er vores bemærkelsesværdig træk af 'over normal' måneder forsvundet
, eller er det stadivæk 'bemærkelsesværdig'



Jeg har samlet DKs måneds middeltemp. 1873-nu + 'normal' + afvigelse fra 'normal' (1961-90) som en Exel fil. Hvis der er nogle der ville får den til at kikke på skal i bare bede om det igennem 'beskeder'...


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
13-10-2007 14:51
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Et par løse tråd...

Kunne du være behjælpelig med at lægge '12mth_anomaly' grafen ind i denne tråd så de andre kan se, hvad der diskuteres?

Undskyld. Som sagt det kan jeg ikke finde ud af


Inden du nu går helt i selvsving

Mit svar var: Prøve bare at følge med
(oversat fra engelsk: just trying to keep up
)

Dvs.: Jeg prøver bare at følge med


Jeg håber ikke at det var forstået som en opfordring?: Prøv bare at følge med



Til sidst -

Til at se det hele i sammenhæng, perioder hvor gennemsnitstemperaturen lå over klimanormalen (siden 1873) er opdelt (opdateret) sådan her:

15 perioder med 5 måneder i træk
7 med 6 måneder
7 med 7
2 med 8
5 med 9
1 med 10
2 med 11 (1991-92 og 1999-00)
2 med 13 (1945-46 og 1958-59)
1 med 16 (1934-35)
1 med 18 (nu)




Lad os som Søren forslå oppe i tråden lege "hvad hvis"....Hvis vi anvender samme regl (+0,1 grad afvigelse = 0 grader afvigelse) til alle månederne fra 1873-nu, bliver tabelen ændret til:

15 perioder med 5 måneder i træk
7 med 6 måneder
6 med 7
7 med 8
1 med 9 (2002)
1 med 10 (1953)
2 med 11 (1991-92 og 1999-00)
1 med 15 (nu)

Den gamle rekord ville har stået på 11 (ikke 16) måneder i træk med middeltemp. over 'normalen'.

Som sagt er jeg ikke "analytiker" men det forkommer mig at de 'før 1960 rekorder' har sniget sig ind med en måneds middeltemp. i serien som var 0,1 grad over normalen.


Selv om vi ser bort fra de sidste 5 måneders (juni -sept.) mere 'almindelige' over normal måneders middeltemp. så har vi stadig 13 måneder i træk med en usædvandlig høj middeltemp.

...."om de 17 rekorder lige så vel kunne være sat for f.eks. 100 år siden." Jens Hesselbjerg (modtager af Nobels Fredspris 200
) siger:

Hver enkelt rekord kunne meteorologiske set være sat i begyndelsen af det 20. århundrede. Men et år, som det vi nu har oplevet, kræver med overvejende sandsynlighed, at vi er midt i en eller anden form for klimatisk ændring... For det første må vi fastslå, om klimaet er ved at ændre sig og det er det!

Jeg tvivler på, at de nye rekorder bliver slået lige med det samme. Det danske vejr vil fortsat variere fra måned til måned og fra år til år. Mange af de ekstreme hændelser siden sidste sommer tog udgangspunkt i det ekstremt varme hav og med mindre vi får skruet endnu højere op for vandtemperaturen i år, så er det nok ved at være slut for denne gang. Men i takt med at den globale opvarmning tager til, vil vi også på vore breddegrader bevæge os mod flere varmerekorder.

Kursiv min



http://www.dmi.dk/dmi/17_vejr-rekorder_og_en_klimaforsker


Jeg synes selv at det er spændende at følger med i udviklingen....


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
29-10-2007 22:07
rick_uk
★★★★☆
(1140)
TV2 Veret: "Oktober afbryder rekordvarm periode" (29/10-07)

http://vejret.tv2.dk/nyt/article.php/id-9159155.html


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
29-10-2007 23:23
Kosmos
★★★★★
(5371)
Og så er det ellers med at få vintertøjet banket fri for møl!




Deltag aktivt i debatten 15 varme måneder i træk!:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik